Dags att väcka de döda!

Nick3

Ny medlem
Dags att väcka de döda!
Nu är det dags att väcka de döda, med de döda menar jag de forna "hojarna" man haft undanstoppade.

Den här har inte rullat sedan dalacupen 2005, och nu har den dammats av och fått en genomgång. Borde vara på rull inom någon timme, nostalgi med LX-grupp och V-broms!

Kona Old School med många minnen!

Posta era gamla MTB å så man får bli lite nostalgisk (inge SRAM, carbon å hydralik i denna tråd tack)

Bilagor

• DSC_0822.JPG
    DSC_0822.JPG
    108.4 KB · Besök: 15
Dags att väcka de döda!
Min gamla Cyclepro Pinnacle som jag har stående hos föräldrarna för att slippa släpa upp min Giant varje gång jag åker hem till dem. Jäklar vad jag gillar den CPn, trevlig sak och med många härliga minnen!

Bilagor

• 548015_10150721901274713_1998604095_n.jpg
    548015_10150721901274713_1998604095_n.jpg
    73.5 KB · Besök: 16
Dags att väcka de döda!
Härligt! Jag måste göra något åt min gamla hederliga Cannondale F800 från ~2000 som tjänat mig utmärkt ända tills i våras. Framdämpen är sopslut och det har trillat ut nålrullar till de axiella lagrena, så jag funderar på hur man kan konvertera den till helstel och använda som stadscykel.

Här en stämningsbild från i vintras, och för fotonördar kan jag tillägga att den är tagen med ett Nikkor-S 55/1,2 vid full bländaröppning (därav det überkorta skärpedjupet). Alltså ett av de tjusigaste objektiv man kunde få 1967:-)

DSC_3387.jpg

Edit: Notera skivbromskompatibelt nav med 4-bultsfäste. Hela cykeln har CODA-komponenter som avviker svårt från normala standarder.

Senast ändrad:
Dags att väcka de döda!
Grymma hojar!! Har själv en Cyclepro Pinnacle som jag nog bytt allt på utom bromsar, reglage och gaffel. Tyvärr dog gaffeln tidigare i sommar så numera är den näst intill helstel. Original satt LX-grupp på, men har uppgraderat till XT-växlar, vevar och nav samt bytt styre till ett 720 mm och 65 mm styrstam bl a.

2013-06-0715.20.06.jpg

Dags att väcka de döda!
IMAG1176.jpg

Härligt att se alla gamlingar.
Håller på att fixar ett hopplock av en drömcykel.

Han rekomendera Jonte på cykloteket när det gäller fattygaffeln.

A

Dags att väcka de döda!
Hmmmm, har länga tänkt på att plocka fram min "gamla" SC Chameleon och bygga upp. Men skulle iofs gärna ha skivbroms bak också.
Nån som har försökt/lyckats svetsa dit fästen för sådant?

Dags att väcka de döda!
Återuppväcka de döda är precis vad jag försöker göra. Både mig och cykeln. Håller det så får det bli en ny ordentlig till nästa år men än så länge får jag nöja mig med en renovering av min 10 år gamla mtb.

Bilagor

• gammal-mtb.jpg
    gammal-mtb.jpg
    117.1 KB · Besök: 14
Dags att väcka de döda!
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul men sällan prisvärt, en kulturgärning. :-)

Jag gör det inte för pengarna utan för egen vinning.
Förstår inte folk som tror att de ska tjäna pengar på cyklar som de ägt ett tag.
De tror väl att de kan tjäna pengar på bilen de haft i fem år.

A :-)

Dags att väcka de döda!
Prophet skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kul men sällan prisvärt, en kulturgärning.
> :-)
>
> Jag gör det inte för pengarna utan för egen
> vinning.
> Förstår inte folk som tror att de ska tjäna
> pengar på cyklar som de ägt ett tag.
> De tror väl att de kan tjäna pengar på bilen de
> haft i fem år.
>
> A :-)

Tänkte mer på att man får mer "prestanda" för pengarna med moderna prylar. Men att det är kul med äldre grejer.

Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> Hmmmm, har länga tänkt på att plocka fram min
> "gamla" SC Chameleon och bygga upp. Men skulle
> iofs gärna ha skivbroms bak också.
> Nån som har försökt/lyckats svetsa dit fästen
> för sådant?

Hmmm? Det var ju en här som fixade skivfästen på en Bridgestone och många sa att det skulle gå åt pipan, men det verkade fungera och hålla alldeles ypperligt. Om det inte är nån annan som länkar så skall jag forska lite efter tråden. Göteborgskille tror jag, kanske rörmokare och flera av bilderna på cykeln var stående med hjulen i lite vatten.

Dags att väcka de döda!
1993 köpte jag min första mtb, en Wheeler 7700. Aluminiumram minsann, när polarna körde på järnrör. Efter tio år togs den ur tjänst och hamnade i ett garage, bortglömd och negligerad. Men i och med nyuppväckt cykelintresse togs Wheelern fram igen och går nu som tredjecykel för grusvägspass och barnvagnsdragning.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.3 KB · Besök: 17
Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Nu så!
> >
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2023605/20284
>
> > 02#msg-2028402
>
>
> Fan va nice av dig, 1.000 tack :) Nu jävlar
> finns det ju ingen ursäkta längre.....

Det var så lite. Nån nytta måste ju jag också fylla. Skall du tacka nån så tacka tjabba för bra driv och hantverk. Lycka till och ta inga genvägar för då kanske det snurrar ok och diverse kedjestag i ditt bakhjul.

Dags att väcka de döda!
Hahaaa, jo, man tackar Tjabba också, bra initiativ.

Har en kompis som har licens för alu-svetsning, tänkte få honom att hjälpa sätta dit fästen för bromsoket bak. har skissat lite på en adapterplatta redan, får se havd han säger om möjligheten. Men genväger blir det inte tala om :) Ska det göras, så ska det göras ordentligt.

Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> Hahaaa, jo, man tackar Tjabba också, bra
> initiativ.
>
> Har en kompis som har licens för alu-svetsning,
> tänkte få honom att hjälpa sätta dit fästen
> för bromsoket bak. har skissat lite på en
> adapterplatta redan, får se havd han säger om
> möjligheten. Men genväger blir det inte tala om
> :) Ska det göras, så ska det göras ordentligt.

Jag ställde en fråga till en kille jag känner som är sakkunnig (välutbildad) inom svets, material och en massa annat i ämnet. Frågan var "Hur är det egentligen med aluminium, svetsning och värmeefterbehandling, är det en myt eller något man måste göra för att få hållfasthet?" Svaret översatt i min lekmannaform var att beroende på legering och sammansättning kan man vara tvungen att värmebehandla efteråt. För att veta detta måste man kunna bedöma påverkan, värmespridning mm. Om man kommer fram till att man måste värmebehandla så gör man inte det genom att ha hela ramen i en ugn, man använder särskilda elektriska värmefiltar för att bli av med spänningar och lokalhärdningar runt svetsstället. Man måste alltså veta om de behövs, var de skall sitta, med vilken temperatur och hur länge. Mer än så kan jag inte svara på men jag har personligen länge undrat hur det är ställt med denna fråga som kommer upp lite då och då i trådar med sprickor i aluminium osv.

Dags att väcka de döda!
Jo, har tänkt lite på om det skulle behövas evt efterbehandlingar, utifrån vad du skriver, så är det ju en vetenskap i sig.
En annan lösning kan ju då vara att tillverka en fästplatta som bultas fast i stagen, dimensionerad så att den inte kan flytta på sig och sätta bromsoket i denna istället. Evt placerat på "insidan" av stagen bak?

Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> Jo, har tänkt lite på om det skulle behövas evt
> efterbehandlingar, utifrån vad du skriver, så
> är det ju en vetenskap i sig.
> En annan lösning kan ju då vara att tillverka en
> fästplatta som bultas fast i stagen,
> dimensionerad så att den inte kan flytta på sig
> och sätta bromsoket i denna istället. Evt
> placerat på "insidan" av stagen bak?

Jag försöker inte vara negativ utan konstruktiv men skillnaden är ibland hårfin. Med bultade fästen måste de göras så att de inte kan flytta sig och inte flexa mer än vanliga skivbromsfästen. Men som sagt vad det gäller värmebehandlingen så är jag bara nyfiket intresserad, inget mer. Ytterst få verkar tillgång till värmemattorna så min bekant trodde inte att det skulle vara lönsamt på en cykelram om man inte råkar jobba med detta och kan låna mattorna för ett hobbyjobb. Inte ens på företaget där jag jobbar har vi egna värmemattor och det är inget litet företag.

Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> En annan lösning kan ju då vara att tillverka en
> fästplatta som bultas fast i stagen,

Det finns att köpa, om det är ett alternativ. Du kanske hellre bygger själv?
Jag hade en platta från A2Z som funkade helt ok på en gammal aluminiumram.
Det var iofs i slutet på förra årtusendet så jag vet inte om de går att få tag på längre.

Dags att väcka de döda!
Oh, nejnej, jag tog det inte som negativt alls, utan väldigt informativt. Visar ett det är lite mer att tänka på än vad jag först räknade med :)
Min tanke med en fästplatta var att göra den så at den kan bultas på insidan av triangeln bak, i samma form som "tomrummet" (om du förstår vad jag menar). Om man gör en form som är så specifik att den "måste" hålla sig på plats för att kunna passa, så "tror" jag att det funkar.
Sen är ju då frågan om ramen tål den påfrestningen dock.

Ah, det blir nog ett vinterprojekt, ska tänkas en del över detta :) Har ju också en gammal Giant Once som jag kan roa mig med under tiden, det lär vara ett lite mer överkomligt bygge :)

Dags att väcka de döda!
Jag hittade den! Det är adaptern längst upp, DM-UNI

http://www.a2zcomponents.com/02products_04adapter_05.html

Den silvriga plattan sitter utanför dropouten och är en tunnare stålplatta, snabbkopplingen för hjulet går igenom ett av hålen. Den svarta delen är ett fräst aluminiumstycke som sitter innanför dropouten och där fästs bromsoket.

Den är inte jättevacker precis, men du lär spara några arbetstimmar mot att tillverka en själv. =)

Dags att väcka de döda!
Deus_X_M skrev:
> Oh, nejnej, jag tog det inte som negativt alls,
> utan väldigt informativt. Visar ett det är lite
> mer att tänka på än vad jag först räknade med
> :)
> Min tanke med en fästplatta var att göra den så
> at den kan bultas på insidan av triangeln bak, i
> samma form som "tomrummet" (om du förstår vad
> jag menar). Om man gör en form som är så
> specifik att den "måste" hålla sig på plats
> för att kunna passa, så "tror" jag att det
> funkar.
> Sen är ju då frågan om ramen tål den
> påfrestningen dock.
>
> Ah, det blir nog ett vinterprojekt, ska tänkas en
> del över detta :) Har ju också en gammal Giant
> Once som jag kan roa mig med under tiden, det lär
> vara ett lite mer överkomligt bygge :)

Det går säkert att göra något som är specifikt anpassat för just din cykel. Blir ju värre om det skall vara universalpassning. Spontant skulle jag nog satsa på att göra en "plattform" som "sitter som berget" men en infästning för skivbromsen som går att justera om det blir snett eller nåt. Tror inte ramen försvagas om man ser till att fördela bromskraften över en större yta och inte har vassa kanter som kan skada rören.

Dags att väcka de döda!
Köpte mig en gammal Gary Fisher Big Sur-ram från 2000 någonting och byggde ihop lite av en lek och pendlarhoj:

Photo2013-04-06165347.jpg

Notera skivbromsadaptern bak. Den fick jag på köpet.
Photo2013-04-06171011.jpg

Photo2013-04-06171030.jpg

Dags att väcka de döda!
Pelle Hå skrev:
> Jag hittade den! Det är adaptern längst upp,
> DM-UNI
>
> http://www.a2zcomponents.com/02products_04adapter_
> 05.html
>
> Den silvriga plattan sitter utanför dropouten och
> är en tunnare stålplatta, snabbkopplingen för
> hjulet går igenom ett av hålen. Den svarta delen
> är ett fräst aluminiumstycke som sitter
> innanför dropouten och där fästs bromsoket.
>
>
> Den är inte jättevacker precis, men du lär
> spara några arbetstimmar mot att tillverka en
> själv. =)

Grümt, tack Pelle :)

Dags att väcka de döda!
Snyggt! Vad kör du för utväxling samt vilka däck är det? Kul bygge!

Mycketvillhamer skrev:
> Köpte mig en gammal Gary Fisher Big Sur-ram från
> 2000 någonting och byggde ihop lite av en lek och
> pendlarhoj:

Dags att väcka de döda!
SweBender skrev:
> Snyggt! Vad kör du för utväxling samt vilka
> däck är det? Kul bygge!
>
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Köpte mig en gammal Gary Fisher Big Sur-ram
> från
> > 2000 någonting och byggde ihop lite av en lek
> och
> > pendlarhoj:

40/11-36 och däcken är Schwalbe Kojak 2,1".

Tror att det är skivbromsadaptern som det snackas om lite längre upp som sitter på min. Lite knepigt att justera in oket, men när det väl sitter på plats funkar det fint.

Dags att väcka de döda!
Olzon skrev:
> 1993 köpte jag min första mtb, en Wheeler 7700.
> Aluminiumram minsann, när polarna körde på
> järnrör. Efter tio år togs den ur tjänst och
> hamnade i ett garage, bortglömd och negligerad.
> Men i och med nyuppväckt cykelintresse togs
> Wheelern fram igen och går nu som tredjecykel
> för grusvägspass och barnvagnsdragning.

Ååååå, fan va grym! Jag fick en Wheeler 4400 1993. Den var helt svart, 21 växlar (viktigt) och kändes väldans grym. Körde av framgaffeln en gång - farsans polare svetsade ihop den! Sedan så föll den av bilen i 100 knyck, då gick i stort sett alla vajrar du styret snurrade ett par varv men det bytes ut och den blev som ny. Cirka 1999 tror jag den gick till skroten, något jag ångrar djup nu när denna tråden drogs igång...

Dags att väcka de döda!
GT Aggressor. Köpte den tidigare nu i sommar. Förra ägaren köpte den -02. När jag söker på bikepedia hittar jag inte den blå/vita färgsättningen.. Om någon har koll på årsmodell, upplys mig gärna!

Cykeln är i bruks/pendlarskick. Sitter schwalbe kojak 2.0" / 50mm som ej syns på bild.
Drivlinan ska få harva sig igenom vintern för att sedan bli bytt våren -14.

Bilagor

• 20130611_094751.jpg
    20130611_094751.jpg
    104 KB · Besök: 8
Tillbaka
Topp