Dags för byte av vevlager på bianch racer?

davorcovic

Ny medlem
Hej.
Under 1 1/2 års tid har jag cyklat ca 800 mil på min bianchi impulso. Kedjan byt för tredje gången och cykeln fungerar fint. Dock börjar det höras oljud från vevpartiet, framförallt när man pressar hårdare (uppförsbacke, motvind). Pedaler verkar vara fastskruvade som sig bör, har även kollat att klingorna sitter fast. Kan det vara dags att byta vevlager eller hela drevet? Väger ca 110 kg och har använt cykeln flitigt till jobbpendling.
Någon som vet vad är det för mått på vevlagret/fabrikat som sitter i?

Tack på förhand allesammans.

Jag har också en Bianchi Impulso 2012 och har bytt vevlager, men det var redan efter ca 150mil. Jag har fått in vatten i lagret, så ena sidan var dålig.
Här hittar du info: http://www.bianchi.com/se/bikes/bikes_detail.aspx?ProductIDMaster=63277

Det sitter ett FSA Omega MegaExo på min som är utrustad med Shimano 105 och söker du i länken så ser du även att Ultegrautrustad cykel har samma typ av vevparti.

/Anders

Det är inte särskilt svårt att lossa den vänstra veven och ta bort hela vevpartiet för att känns om lagren känns "taggiga". Då kan du även mäta diametrar etc. Jag kollade själv innan jag lät Racerdepån i Falköping byta lagret då jag inte hade verktyget för att dra fast vevlagret med.

/Anders

Plocka av veven som beskrivs ovan. Sen känner du på lagret med fingrarna. Snurra och vicka på det. Ett lager som är OK ska inte glappa, det är det allra viktigaste. Det ska alltså inte ge med sig på någons sida när du vickar på det. Det ska vara helt stumt och bara snurra.

Ett lager som har gått en bit har alltid lite smuts bland kulorna. Alltså, du kommer nästan garanterat märka att lagret "knastrar" lite när du snurrar på det. Det behöver inte vara slut för det, men blir det väldigt knastrigt så kan du behöva byta. Mycket knaster brukar också sammanfalla med glapp. Det kan också vara så att ena lagret snurrar helt knasterfritt medan det andra knastrar. Byt då eftersom de troligen har slitits ojämnt.

När/om du sätter i ett nytt lager, tryck då i massor av fett. Eller för att vara tydlig, fyll skiten med fett. Fettet skyddar både mot smuts och vatten, och det är alltid för lite fett i fabriksmonterade lager.

Tack för ditt utförliga svar. Det knastar mestadels från höger pedal, då man trycker på lite hårdare. Vill dock framhäva att det inte finns någon glapp överhuvudtaget!
Det är bara det förbannade ljudet (mettaliskt)

Tillbaka
Topp