Dags för fulldämpad stigcykel.

Robinyb

Medlem
Tjabba gänget. Nu har jag sålt HTn och letar efter en fulldämpad cykel för runt 25k. Jag ska ha den mest som stigcykel men är lite nyfiken på mer utför också. De jag har tittat på är:

Trek fuel ex 5 eller en begagnad 7a
Specialized stumpjumper
Kona process 134

Finns det någon annan man ska leta efter eller är det några utav dessa som är mindre bra?

Stumpjumpern är skön men kan man få en sån för 25'?

Canyon Spectral 125 har jag kört lite granna. Hyfsat rapp på platten o bra geo för utförsåka.

Nytt eller begagnat? Jag gillar ju Canyon Neuron och de kommer ofta på K&S men vill man ha mer slag finns ju Spectral.

Frågan är rätt öppen, det kryllar ju av kända och okända cyklar som skulle passa dig. Vart inlandet bor du t ex, har du någon bra LBS du kan kika hos?

Hur stökigt ska du köra? 120-slag räcker ju ofta långt när man kommer från HT och det finns en del prisvärda begagnade att titta på. Blir lite klent om det är ren enduro du ska köra men är det stigcykling och nån enstaka utförskörning så är ju 120 riktigt bra. Säljer en Scott Spark 910 som jag just nu har 2.4 gummi på och den klarar riktigt mycket stök samtidigt som den inte blir för seg på stigen.

Tjabba gänget. Nu har jag sålt HTn och letar efter en fulldämpad cykel för runt 25k. Jag ska ha den mest som stigcykel men är lite nyfiken på mer utför också. De jag har tittat på är:

Specialized stumpjumper
Kona process 134

Finns det någon annan man ska leta efter eller är det några utav dessa som är mindre bra?

Cube stereo 140/150

Tack för all input! Nu har jag googlat sönder internet och har nog landat i en alu stumpjumper då den finns på nedsatt pris i min storlek Det verkar råda olika åsikter om de monterade delarna på den. Men för en glad amatör som mig själv så borde det funka. Eller är det så kassa grejer på som vissa skriver? Det är ju ändå 25k som man betalar för dom.

och var bor du och hur stor är du? Vi blir lite oroliga när du tänker slänga 25k efter en cykel du inte verkar riktigt tillfreds med.. ;)

Gissar att det är en base Stumpjumper:
  • RockShox 35 Silver
  • X-Fusion 02 Pro RL
  • SRAM SX Eagle
  • Tektro Gemini Comp
Jämförelse med en Canyon Spectral 125 AL 5 för ung samma pris:
  • RockShox 35 Gold RL
  • RockShox Deluxe Select+
  • Shimano Deore, 12 vxl
  • Shimano Deore 4-kolvs

Det största problemet med den billigaste stumpjumpern är enligt mig bromsarna. Har själv samma bromsar på min cykel och jag kan nog helt ärligt säga att jag hellre hade haft mt200.

I övrigt så ser den väl hyfsad ut även om SX drivlinan inte ska vara någon höjdare. Om vi jämför med t.ex. en Occam H30 för 27' så är komponenterna bättre rakt igenom på orbean.

Det största problemet med den billigaste stumpjumpern är enligt mig bromsarna. Har själv samma bromsar på min cykel och jag kan nog helt ärligt säga att jag hellre hade haft mt200.

I övrigt så ser den väl hyfsad ut även om SX drivlinan inte ska vara någon höjdare. Om vi jämför med t.ex. en Occam H30 för 27' så är komponenterna bättre rakt igenom på orbean.
Ja, Orbean har ju varit uppe förut som ett prisvärt alternativ (har dock ej testat den själv men den är säkert fin).

byta bromsar får man nog räkna med men hela linan är ju tråkigt att vara missnöjd med

Därför är det kanske bättre att inte sälja HTn innan man bytt över sina favvo grejor.

Mitt tips är att kika på Comp modellen om du vill ha en Stumpjumper, testade en basmodell som du kikar på och det var ingen höjdare. Hade hellre kollat på Canyon Spectral 125 för cykel i den priskategorin. Eller denna som finns i XL: https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-M1015487.html?vgid=G1491725&cgid=266128 den gaffeln är ju jämförbar med den Fox 34 rythm som Stumpjumper Comp alu modellen har.

Om det är 25 för Stumpjumpern så skulle jag hellre lagt 1800 till på H30. Skall ju funka upp till 198 enligt Orbea själv. Baserar mina tankar bara på komponenterna då allt är bättre på Orbean. Rift Zone 2 finns ju också i XL, den har ju likvärdigt dämperi men bättre drivlina än Stumpjumpern

Mitt tips är att kika på Comp modellen om du vill ha en Stumpjumper, testade en basmodell som du kikar på och det var ingen höjdare. Hade hellre kollat på Canyon Spectral 125 för cykel i den priskategorin. Eller denna som finns i XL: https://www.bikester.se/orbea-occam-h30-M1015487.html?vgid=G1491725&cgid=266128 den gaffeln är ju jämförbar med den Fox 34 rythm som Stumpjumper Comp alu modellen har.
Orbea occam fanns också i min storlek dit jag ska och kolla så jag ska absolut provcykla den också. Men vad är skillnaden på h20 och h30?

Om det är 25 för Stumpjumpern så skulle jag hellre lagt 1800 till på H30. Skall ju funka upp till 198 enligt Orbea själv. Baserar mina tankar bara på komponenterna då allt är bättre på Orbean. Rift Zone 2 finns ju också i XL, den har ju likvärdigt dämperi men bättre drivlina än Stumpjumpern
XL rekommenderas från 180-198cm så rimligtvis skulle den vara lite liten. 500mm reach och 530mm på Stumpy i S6 som rekommenderas från 188-203cm

Specialized stumpjumper
Kona process 134

Beg trek slash 8 ligger väl på typ 25, svinbra allroundcykel enligt mig med helt ok komponenter ex GX drivlina. ?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Trek Slash 8 2020 https://www.blocket.se/annons/dalarna/trek_slash_8_2020/102690451

Idag drog jag iväg till handlaren och skulle titta på en orbea occam h30. Pga saldofel så fanns den inte inne (suck). Så då provade jag h20n och vart kär direkt. Fick ett jäkla bra pris pga saldofelet så det var bara att slå till. Nu ska bara den här jäkla förkylningen släppa så kanske det blir premiär till helgen.

Tack för all god input av er på forumet. Utan alla tips hade jag nog stått här med en dyrare cykel med sämre komponenter. :)

Bilagor

• IMG_20220902_135933.jpg
    IMG_20220902_135933.jpg
    541.5 KB · Besök: 170
Idag drog jag iväg till handlaren och skulle titta på en orbea occam h30. Pga saldofel så fanns den inte inne (suck). Så då provade jag h20n och vart kär direkt. Fick ett jäkla bra pris pga saldofelet så det var bara att slå till. Nu ska bara den här jäkla förkylningen släppa så kanske det blir premiär till helgen.

Tack för all god input av er på forumet. Utan alla tips hade jag nog stått här med en dyrare cykel med sämre komponenter. :)
Grattis till ett bra val. Du kommer få jättekul med den där.

Tillbaka
Topp