Dags för fulldämpad! Tips mottages

Fekko

Medlem
Hej!

Kommer från motocross bakgrund.
Började cykla förra året och då köpte jag en Vitus Sentier 29:er i storlek XL och det blev väl runt 250 mil förra säsongen. Blev biten direkt och tycker det är förbaskat roligt. Tänkte behålla denna cykeln för att motionera med, dvs mest längre sträckor och grusväg.

Är 189 cm och runt 100 pannor.

Vill ha en fulldämpad som enbart är till för att köra i bike parks samt i skogen. Inte sugen på någon XC räcer.

Har vart och pratat med alla lokala cykelaffärer och har hittat lite olika modeller jag är intresserad utav.
Trek Remedy 8
Trek Slash 8
Canyon Spectral

Står fortfarande och väger lite om jag vågar testa 27.5 eller om jag ska köra på med 29.

Just nu lutar det mot en Trek Remedy 8.

Någon som kanske har erfarenhet kring dessa cyklar?
Eller möjligtvis någon som har något annat tips i denna cykeldjungel?

Tack på förhand!

Jag gick från 29" till 27'5" och jag är 192. Ångrar idag att jag bytte ner mig i hjulstorlek. 29" Alla dagar i veckan skulle jag säga.

Trek finns det ju oftast någon butik i närheten som har och det är ju ett plus i sig

Ok. Varför känner du så?
Jag tänker att 27.5 är lite mer lekfullt i skogen, rullar såklart inte lika bra dock.
Närmsta trek butik är 50 meter från mig så det är smidigt :)

Kommer snart lägga ut en Commencal Meta AM V4 stl XL för försäljning till ungefär halva ditt maxpris (bor i Göteborg, något längre än till Trekbutiken men..). Den är jättebra. Säljes främst för att jag köpt en något bättre (Ibis Ripmo). PM:a om du vill, så skickas jag mer info.

Annars tror jag att Meta V4.2 också är ett utmärkt val, och de Trek jag känt på har också varit trevliga.

Senast ändrad:
Jag har ingen erfarenhet av 27,5" och kan inte utala mig om lekfullhet. Men du är ju en välvuxen man så jag hade nog hållt mig kvar på 29".
Dock hade jag om jag var i dina skor sett till praktiska aspekter. I mina ögon hade det varit najs att ha samma hjulstrl och axlar som befintlig HT. Låt säga att du sabbar ett hjul och har sedan tidigare planerat en sväng till en Bikepark dagen efter. Ganska skönt att kunna låna hjulet från HTn då..

Köpte precis en Commencal Meta Trail v4.2 27,5. Dock är jag 170cm kort så den passar bättre för mig. Kan bara säga att jag är sjukt nöjd med den. Fantastisk cykel och det är inte cykeln som sätter gränserna just nu kan jag lova. Jag köpte en 2018 års modell i deras outlet och jag tror att det finns kvar i din storlek om du är sugen på den! Jag rekommenderar den starkt! :)

Jag håller också med på att ta bör hålla sig kvar på 29". Med den längden o vikten lär inte den lilla extra vikten påverka, eller vara svårt att leka runt med, men synergin att ha samma storlek på bägge cyklarna ska inte förnekas.
Samma gäller navstandard, bromsskivestorlek och antal växlar, även om det går fort att byta de detaljerna
Trek remedy och slash är inte precis konkurrenter, TS kanske ska fundera på behovet först.
Om det landar på en am-cykel (remedy) så är Vitus escarpe nog ett bättre bang for the buck-val, om valet blir en lite köttigare cykel kan Nukeproof mega 29" vara ett alternativ.

Tack för era förslag/synpunkter!

Lutar mot en Trek Slash 8 just nu, mest för smidigheten att bo så nära återförsäljaren.
Miami färgen är ju riktigt fin också.

Tillbaka
Topp