Dags för kedjebyte...

Dags för kedjebyte...
Hur många kottar finns det i skogen?..
Finns nog lika många (nåja, nästan åtminstone) svar på vad man bör byta i samband med kedjebyte...

Men för att komma till saken..!

Jag ska byta kedja nu inför inomhussäsongen, kedja+kassett har gått runt 250 mil, kassetten ser bra ut.
Pratar man med någon gammal "räv" så får man i 10 fall av 10 svaret: byt alltid kedja och kassett samtidigt!
Tänkte kolla hur ni brukar göra?

Lev och må!

Dags för kedjebyte...
Du kanske kört lite för länge så du måste byta kassett oxå. Jag kör typ 150mil innan kedjebyte å brukar kunna klara typ 3 kedjebyten innan det är dags byta kassett.

Dags för kedjebyte...
Min högst personliga erfarenhet:
Byter jag kedja tillräckligt ofta går det x antal kedjebyten på varje kassett/kling-byte.

Kedjan är (oftast) den enskilt billigaste delen (och den enklaste att byta) i en drivlina.

Dags för kedjebyte...
Det finns väl egentligen tre alternativ. Antingen så mäter du kedjan antingen med en tumstock eller kedjemätare. Över 1% sträckning och du får byta allt (oftast), under det bara kedjan. Eller så byter du kedjan och testar, funkar det att växla (man kan få ge det nån enstaka mil att slita in sig lite) så är kassetten okej. Eller så tittar man på kassetten, vilket generellt sett är jäkligt svårt.

Dags för kedjebyte...
Jag får nästan 300 mil ur en kedja (lvg). Har tre stycken som jag kör 100 mil på sen roterar jag. Är inne på kedja 3 för sista gången nu förmodar att kassetten inte gillar en ny kedja nu men annars ser den ok ut.

Dags för kedjebyte...
Crossmax sa:
ForesterGuy sa:
1888 sa:
Är det lvg eller mtb?
På en lvg låter det tidigt att byta vid 250 mil, definitivt på kassetten.

Tycker nästan det är lite hysteri nuförtiden, jämfört med hur sällan man bytte kedja förr.
Kan bero på att kedjorna blivit smalare och smalare och därmed är mindre slitstarka?

Ja, jag är inne på min första 10-delade, har annars 8- och 6-delat, samt några navväxlade, de sistnämnda har kanske originalkedjorna kvar. :-D

Dags för kedjebyte...
Är inte lite av vitsen med att byta kedja rätt ofta att man kan *slippa* slita i onödan på delar av drivlinan? Nu med 11/12 kassetter är ju den inte direkt en billig slitdel som den var förr...

Dags för kedjebyte...
Alkonaut sa:
Är inte lite av vitsen med att byta kedja rätt ofta att man kan *slippa* slita i onödan på delar av drivlinan? Nu med 11/12 kassetter är ju den inte direkt en billig slitdel som den var förr...

Jag bytte en nästan ny kedja bara för att jag ville ha en Connexkedja, med lättöppnat kedjelås. Lättare att rengöra och smörja kedjan...vilket inte heller var så vanligt förr.

Dags för kedjebyte...
Pratar du racer eller MTB? På racer har nog lyckats köra 5 kedjor och 1000+ mil på en kassett, och det är mycket billigare än att byta kassetter... MTB äter kassett lite snabbare eftersom man måste "bryta" lite till och från.

Dags för kedjebyte...
toshiba sa:
Pratar du racer eller MTB? På racer har nog lyckats köra 5 kedjor och 1000+ mil på en kassett, och det är mycket billigare än att byta kassetter... MTB äter kassett lite snabbare eftersom man måste "bryta" lite till och från.

Kan ju annars bero på att man på MTB får drivlinan full med grus emellanåt. Grus och sand äter drivlina.

Dags för kedjebyte...
Vernersson sa:
Byter jag kedja tillräckligt ofta går det x antal kedjebyten på varje kassett/kling-byte.

Kedjan är (oftast) den enskilt billigaste delen (och den enklaste att byta) i en drivlina.

Verkligen klok kommentar, hade väl en 5-åring kunnat räkna ut. Fast det gäller väl inte på elcyklar va?

Dags för kedjebyte...
jag kör två kedjor per kassett som jag roterar efter 150-250 mil beroende på cykel. På pendlaren brukar jag tyvärr slarva och köra ner alltihop tills hela drivlinan får bytas.

Dags för kedjebyte...
fhansson925 sa:
Vernersson sa:

Verkligen klok kommentar, hade väl en 5-åring kunnat räkna ut. Fast det gäller väl inte på elcyklar va?

Elcyklar har ofta längre och kraftigare kedja.

Tillbaka
Topp