Dags för ny skivbroms fram. Vilken?

JohnM

Medlem
Nu är det dags för byte av skivbromsarna fram, har luftat mina HFX-9 ca 20 ggr nu utan vettigt resultat.

Vilka rekommenderar forumet? Jag är snarare ute efter "prisvärd" än "bäst i test" oavsett pris. Har kollat lite på XT, betalar man för extra Shimano-märket? Alla tips och rekar mottages tacksamt! Beställer på måndag.

Mvh,

John

Har haft XT ett par år, fram alltid funkat, bak strulat hur mycket som helst! Tycker mina Avid Juicy 5 biter betydligt bättre, är dessutom 300 spänn billigare!

J5 är bra, riktigt bra.
Hayes HFX fungerar fin när man väl lyckas få till luftning. Dock så verkar det inte gå på vissa exemplar av dessa bromsar.

Jag har luftat mina efter konstens alla regler. Uppifrån och nerifrån. Efter Hayes manual, efter mektips på Happy etc. Hört med Dr Spoke. Inget har hjälpt. När jag lyckades spruta ner hela lägenheten inkl mig själv med bromsvätska var måttet rågat.

Tycker Shimano är prisvärda och underhålls fria, har XT reglage med XTR ok och 180 mm skivor.
Dom funkar alltid, bytt belägg en gång på några år bara.
Har XT 4-kolvs ok på HT'n, fått lov att massera kolvarna några ggr på dom bara.

JohnM skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har luftat mina efter konstens alla regler.
> Uppifrån och nerifrån. Efter Hayes manual, efter
> mektips på Happy etc. Hört med Dr Spoke. Inget
> har hjälpt. När jag lyckades spruta ner hela
> lägenheten inkl mig själv med bromsvätska var
> måttet rågat.

Hade precis samma problem med min bakbroms. Hur man än gjorde så blev den inte bra. Jag tror att det kan vara så att vissa exemplar verkligen inte kan bli bra.
Fast å andra sidan så har jag haft HFXer som luftas på 1-2min och blir perfekta utan minsta problem.

Konstig broms det där.

Jag har haft Saint i flera år, aldrig någonsin haft problem med den bromsen. Den verkar vara samma broms som LX, XT och XTR också. Eller har jag fel då? Tycker att de ser väldigt lika ut förutom märkningen och färgen.

Min erfarenhet av Juicy 7 är att de behöver luftas ständigt och att bromsbeläggen trillar ned och för ett jävla oliv när de skrapar mot skivan.

Shimano har en fördel att man kan byta belägg utan att montera av hjulet eller bromsen, belägget moteras av bakåt. Många andra bromsar monteras det av innåt.

En fördel är bromsar som har en skruv som håller i belägget, Code och Saint bland annat. Då slipper man problemet med belägg som hoppar ur.

En annan sak att tänka på är att det är bra att ha bromsar som går att lufta utan specialverktyg. En annan bra grej är att ex. shimano använder mineralolja istället för bromsvätska. Mineraloljan är mildare mot lack och liknande, den drar dessutom inte åt sig fukt på samma sätt, kostar bara 90:-/lit

Code är grumma för DH, bromsverkan är helt sjukt. Saint och dess bröder bromsar sämre men modulerar väldigt bra och krånglar lite.

Sedan har du Hope, Formula, Magura osv..

//K

JohnM skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det dags för byte av skivbromsarna fram,
> har luftat mina HFX-9 ca 20 ggr nu utan vettigt
> resultat.
>

På vilket sätt funkar inte bromsen? Det kan ju vara något annat som är knas med bromsen än luft i systemet...

För XC så klarar man sig gott med shimanos lite enklare modeller. Jag har LX (585), lätt att lufta, lätt att byta belägg, mineralolja, ger inga exceptionella prestanda men det funkar helt enkelt. En polare har 525 eller 535 och de är i stort sett likadana.
Deore-LX, alltså 525, 535 eller 585 hittar du på CRC för 600-700kr.

/CJ

Det började med att bromsverkan var nedsatt. Luftade några omgångar utan förbättring. Sedan ploppade en av kolvarna i oket ur (bytte efter det packingarna i oket). Luftade ett gäng ggr. Efter detta var det stört omöjligt att få kolvarna att röra sig mer än minimalt och bromsverkan var minimal, handtaget går hela vägen in i styret. I denna veva pajade gummipackningen på handtaget i vilken tappningspluggen sitter. Alltså den som tätar omvärlden mot reservoaren. Men det borde väl inte påverka? Jag har luftat från båda håll ca 25 ggr. Slangen verkar inte ha något brott på sig. Inga läckage vad jag kan se.

Om det ska behöva vara såhär meckigt varje gg man ska lufta bromsarna vetefan om det är värt det med hydrauliska...

Tips mottages gärna på hur jag får iordning på dem, samt mer input på nya bromsar.

Mvh,

John

På min strulande bakbroms visade det sig till slut att det var fel på handtaget/ reservoiren, klart oken rörde sig minimalt när de inte fick nåt tryck på sig!

Saint = XT
XTR = lättare XT

LX, slx, deore = enklare men rätt lika XT.

Jag har en drös med olika shimanobromsar och ingen har strulat. en XTR-bromshar gått oavbrutet sen 04 utan att jag ens luftat den.

Kopte Shimano deore till min vinterhoj, fungerar klockrent. Allt ingick och var ihopmonterat och redo att anvanda, bara att skruva fast det: ok, slang, bromshantag, adapters for bade postmount och IS. Fram och bak for 69,90 euro plus frakt. bestallde pa fredagen, fick grejerna pa mandagen.

http://www.bike-discount.de/shop/k495/a3745/deore-scheibenbremse-br-m-535-im-set.html

Har XTR pa finhojen och det funkar knappast battre, dock vager det de mindre.

Jag har Avid juicy three.Bra broms men som det sagt längre upp beläggen ramlar ner och för en jävlas liv när man köra i vissa hastigheter.

Formula ORO K18 el K24 verkar popuärt fast jag har ingen aning om hur dom e i verkligheten.

/H

Ja, SLX är klart intressant. Kan jag använda min 160mm skiva från HFX-9 till SLX? Hur är resinbeläggen som den kommer med?

//John

Avids Juicy serie är ju väldigt trevliga, jag har ett par Juicy 5 och odm är jag nöjd med, nyper så som jag gilalr det men men allt handlar ju om vad du har för smak.

Tillbaka
Topp