Dålig batteritid Ultegra di2

OK fast med 30 sek laddning får du så lite in i batteriet att jag inte tycker det säger någonting om nått.

När min Di2 bakväxel la av förra året var det mycket liknande symptom som du beskriver. Typ så här, man ska ut och cykla och bakväxeln funkar inte, dock funkade framväxeln. Hem och kolla indikator lysdioden som lös fast grönt vilket innebär bra laddning av batteriet. Ladda batteriet och helt plötsligt funkade bakväxeln igen. Kör en runda utan problem. Nästa eller näst-nästa gång jag skulle ut funkade inte bakväxeln igen och allt upprepade sig. När jag inte blev klok på felet och lämnade in cykeln på Cykelcity som enligt Shimano Nordic var den handlare i Stockholm som hade mest erfarenhet av Di2 system felsökte dom på alla möjliga sätt inklusive att montera på en ny bakväxel istället för min innan dom kom fram till att felet låg i bakväxeln. Men nu tror jag att Ultegra Di2 systemet går att diagnostisera med hjälp av en PC, kolla med din LBS om han har en sån utrustning. Har du kollat din lysdiod? Om den indikerar att batteriet är urladdat laddar du batteriet en hel laddcykel, ca 2 timmar. Sen kollar du att lysdioden visar fast grönt sken, om bakväxeln inte funkar då så vet du att det är i växeln felet ligger. Om/när du tror att batteriet är urladdat kolla vad lysdioden indikerar. För info har jag behövt ladda mitt batteri ca 1 gång per säsong.

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Batterit var verkligen tomt, och det var inte
> bakväxeln som var trasig (för då hade den inte
> funkat igen efter 30sek laddning)

Om det inte är så att när man tar bort batteriet så "resetar" växeln sig och hoppar ur feltillståndet.

Fan det vore smutt att ha elektroniska växlar. Börjar tröttna på att lämna in cykeln på verkstad varje gång växlarna hamnar i otrim....

toker skrev:
> Fan det vore smutt att ha elektroniska växlar.
> Börjar tröttna på att lämna in cykeln på
> verkstad varje gång växlarna hamnar i otrim....

Grattis. Du ligger mitt i målgruppen för denna fantastiska innovation. ;)

hahahahaha tro mig jag har försökt. Har tittat på tiotusentals youtube videos. Läst texter. Råkat köpa Park Tools mekbok på tyska (den hjälpte inte).

Nu när jag lärt mig byta kedja och fixa med kedjelås etc gillar jag att byta kedja ofta (det är ju bra att variera sägs det) men växlarna hamnar alltid i otrim. Så jag tar bara av den jag har nu och tvättar. sen sätter på't igen.

Värsta är att sportson brukar ju kapa cykeln i minst 4 dagar när man lämnar in. Då är man hojlös :(

Fick en rapport från LBS som felsöker min Di2.

Man konstaterar att batteriet laddar ur.
Hela systemet diagnostiserat med E-tube (Shimanos diagnosverktyg för Di2), inga fel hittade.
Alla kablar + kopplingar bytta. Drar ström även med växlar och reglagen bortkopplade.
Nu ska de testa byta batterihållare och styrbox.

Verkar inte lätt det här med elektroniska växlar...

Supertramp skrev:
> Fick en rapport från LBS som felsöker min Di2.
>
> Man konstaterar att batteriet laddar ur.
> Hela systemet diagnostiserat med E-tube (Shimanos
> diagnosverktyg för Di2), inga fel hittade.
> Alla kablar + kopplingar bytta. Drar ström även
> med växlar och reglagen bortkopplade.
> Nu ska de testa byta batterihållare och styrbox.
>
> Verkar inte lätt det här med elektroniska
> växlar...

Jag skulle ta en skarvsladd för Di2, kapa den ena ledaren och kolla in en strömmätare i serie på den. Koppla den sladden mot resp konponent och se vad som drar ström när de inte används. Bak och fram växel kan man bara dra ur en och en över natten och se om batteriet är laddat på morgonen, då är det inte den delen som är problemet.

Tillbaka
Topp