Dålig bromsverkan Shimano XTR från 2012/2013

anderssonh

Ny medlem
Hallå!

Gör ett trevande bland all kunskap som finns på forumet.

Jag har xtr bromsar fram och bak på min Merida one twenty 2012. Jag är dock missnöjd med bromsverkan, har bytt belägg ett par gånger och givetvis sett till att skivorna är kliniskt rena.

Bromsarna känns stumma och fina så de borde inte vara luft i systemet.

Kan i princip inte få de att låsa sig oavsett underlaget, visst jag väger ca 95 men ändå.

Någon som vet om det finns bättre belägg eller har andra ide'er?

OJ konstigt.

Så ska det inte vara oavsett vad du väger. Jag låser lätt mina hjul med 1finger på bromsen Avid exilir 5S, 112kg cyklist.

Vad har du för belägg? Storlek på skivor? Det finns ju belägg med olika egenskaper varav en är mer/mindre bett. Skivstorleken spelar ju också in.

Skumt jag har enklare bromsar än så och de är fan inte rena, men nog låser jag hjulen utan ansträngning med två fingrar. Något måtte vara knas...

Känns ju inte som att det kan vara så mycket annat än belägg eller skivorna som krånglar, oken rör sig ju tydligen och bromsarna känns stumma.

Inte för att vara gnällig men hur vet du att skivorna är rena?

Det är inte alltid Bräkleen och dylikt hjälper, jag har varit med om att ha kladd på skivorna som inte försvunnit oavsett hur mycket jag rengjort. Speciellt i Sverige där bromsarna sällan blir ordentligt varma upplever jag såna problem. De bromsarna ordnade upp sig av sig självt av ett ordentligt brant och bromsintensivt åk på 500hm, då "stekte" de sig själva rena.

De XTR (trail) jag har sett har tillräckligt med kraft för att låsa upp/slå över med ett finger oavsett underlag och däck, så något lurt är det. En modern broms ska ALDRIG behöva mer än ett finger, då är något fel.

mao.. leta upp en lång fin backe, eller kort och trampa. ta fart och bromsa, ta fart och bromsa hårt, repetera.

se det som bra backträning. :)

Som vanligt mycket svar! Tack!

Bra då är det inte normalt i alla fall! Var lite deppig att de inte var bättre än en trött Tektro v-broms.

Skivorna är 180mm i diameter. Det är dessa skivorna från HOPE. http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG312

Jag har testat två olika belägg från Shimano, bägge XTR den ena med kylflänsar och den andra utan. Dock osäker på om det är sintrade eller metall. De skriker om det hjälper er? Har för mig att den ena skriker mer än den andra...

Skall jag testa att byta belägg igen och ta en rejäl nedförsbacke det första jag gör? Jag har hittills bara kört Bräkleen, trodde faktiskt att det skulle ta all skit.

RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Skriker dom ska du bränna skivorna och sätta i
> nya bromsklossar.

Fan vad dyrt det skulle bli att göra det varje gång bromsarna skriker. Det brukar ju ordna sig med en rejäl varmkörning. Förutsatt att det bara låter illa och fortfarande tar bra.

Mina bromsar har tagit dåligt när de blivit kalla de senaste gångerna jag varit ute, det är inte så enkelt att du bara kört med dem på vintern och inte bromsat dem värma ordentligt när du är ute?

Har "nya" XT på både sommar- som vintercykeln. Eftersom "sommarbromsarna" tar lika dåligt som dina verkar göra var jag extremt noggrann vid monteringen av "vinterbromsarna". Jag vet inte om det beror på detta men på vintercykeln fyllde jag olja uppifrån. "Masserade" ner olja genom att pumpa med bromshandtaget. När systemet var fullt fortsatte jag att pumpa med handtaget samtidigt som jag knackade lätt på och från bromsoket, utefter hela slangen upp till handtaget. Jag höll på med detta i säkert tio minuter för att vara alldeles säker på att ingen luft låg och tryckte i någon krok i systemet. Därefter är bromsarna grymma, stumma och fina med tillräckligt bett. Inga problem att låsa några hjul där.

anderssonh skrev:
-------------------------------------------------------
> Som vanligt mycket svar! Tack!
>
> Bra då är det inte normalt i alla fall! Var lite
> deppig att de inte var bättre än en trött
> Tektro v-broms.
>
> Skivorna är 180mm i diameter. Det är dessa
> skivorna från HOPE.
> http://www.hopetech.com/page.aspx?itemID=SPG312
>
> Jag har testat två olika belägg från Shimano,
> bägge XTR den ena med kylflänsar och den andra
> utan. Dock osäker på om det är sintrade eller
> metall. De skriker om det hjälper er? Har för
> mig att den ena skriker mer än den andra...
>
> Skall jag testa att byta belägg igen och ta en
> rejäl nedförsbacke det första jag gör? Jag har
> hittills bara kört Bräkleen, trodde faktiskt att
> det skulle ta all skit.

Hej jag har likadana skivor men 183mm diam samt XT-bromsar, jag har flugit över styret en gång så bromsverkan är god.

OK, kommer testa en riktig rengöring av skivor, byte belägg och sedan bränna ordentligt i en riktigt lång backe. Om inte det hjälper antar jag att det får bli blödning, det är dock något jag aldrig gjort på Shimano så jag hoppas slippa...

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp