Dålig bromsverkan

Sincro

Ny medlem
Dålig bromsverkan
Hej!

Fick min nya cykel idag och har just skruvat ihop den. Det är en Radon ZR Race 29er 7.0. Bakbromsen verkar sådär får jag säga. Första gången man bromsar kan man dra handtaget i bottläge utan att den låser hjulet. Pumpar man några gånger tar den dock bättre, halvvägs in kanske. Väntar man några sekunder är det samma visa igen. Frambromsen tar bra från början.
Är det så att det är luft i systemet på en helt ny broms eller kan det vara något annat som spökar för mig? Har ju ingen större lust att börja vela med detta direkt. Det var ju delvis därför jag köpte en ny cykel, för att slippa hålla på och pilla allt för mycket.
Om det är så att den måste luftas, är det någon som vet vad det är för gänga på luftnipplarna? Vill inte sponsra bromstillverkaren med att köpa luftningskit efter 1 dygn.
Bromsen är förresten Formula RX. (Ser dock ut som en Formula RO, om man kollar deras hemsida)

//Sincro

Dålig bromsverkan
Låter som det är luftning som gäller, tyvärr. Inte helt ovanligt på nya bromsar. Borde ju inte behövas som du säger, men allt e inte perfekt från fabrik.

Dålig bromsverkan
Peppar peppar, men jag tror att det löste sig utan luftning. Plockade av bakhjulet, pumpade ut kolvarna en bit och satte tillbaka det. Nu tar bromsen halvvägs in precis som jag vill ha den. Känns hyggligt stum också. Dock tar den tidigare och tidigare om jag pumpar i snabb följd, men det gör den även fram verkar det som så det kanske är normalt. Har aldrig tänkt på det med min gamla 26" som har samma bromsar.

Dålig bromsverkan
min var exakt likadan, fick hem den i förrgår och bakbromsen var katastrof. har inte testat det med bakhjulet faktiskt däremot så skulle cykelhandlaren i stan ha 700 kr för att åtgärda.

Dålig bromsverkan
Kan det vara så avancerat som skruvkolvsok på en cykel?

Fenomenet i sig är inte jätteovanligt när det kommer till hydrauliska bromsar överlag = det finns ett spel mellan kolven och klotsen vilket resulterar i att man "trampar" luft först vilket resulterar i sjunkande reglage. Ett "vanligt" bromsok bör dock justera in sig medans ett skruvkolvsok kan behöva manuell justering för ändamålet. Kan dock tänka mig att bromsok har någon "habrovink" för att det ska var lätt att centrera.

Dålig bromsverkan
Efter att ha plockat av båda hjulen och pumpat ut kolvarna i ett par omgångar är båda bromsarna nu perfekta och tar direkt man rör reglagen. Det verkar som att Formulabromsarna behöver lite handpåläggning innan de fungerar som de ska. Bytte bromsbelägg på 26"-aren för ett par veckor sedan och då var det samma fast tvärtom. Fick hålla på med dubbla polygriper och pressa in kolvarna gång på gång samt centrera omsorgsfullt innan jag fick dem att inte ligga an mot skivan. Trodde vid ett tillfälle att de var ok, men vid kraftiga motlut gnisslade bakbromsen emot i varje tramptag (när man minst behöver den) så det var bara att pressa isär lite till. Sedan ok.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp