Dåliga bromsar på en Crescent Zepto Expert

Mathiasl

Medlem
Hej,

Köpte min Crescent Zepto Expert i 2017/2018 och använder den för cykelpendling till och från jobbet. Riktigt besviken på bromsarna som aldrig riktigt fungerat bra. De nyper inte nu har bakbromsen gett upp. Jag lyckas inte att justera in den så att den bromsar överhuvudtaget.

Reparationer sedan ny:

* Bromsklossar bytta
* Bromswire för både fram och bak bytt eftersom när det är minusgrader ute så låser sig bakbromsen
* Navlager bytt

Så när det är ca -5 så går det inte att använda cykeln.

Vad ska jag göra? Lämna in den till verkstad? Vad kan det kosta att fixa bromsarna? ca 1500-2000kr?

Köpa nytt bromsok och nya skivor + ny wire och smörja in den igen? Det nyper någonstans. Totalt ca 1000-1200kr så byter jag det själv.

Cykeln är kanske värd 5000kr om den är i funktionellt skick.

Köpa en ny?

Lämna in den för byte till hydrauliska bromsar. Jag gjorde det på min hybrid (också crescent med mekaniska skivbromsar) och skillnaden är som mellan natt och dag. Det kostade några tusen men helt värt det, funkat felfritt sedan dess.

Lämna in den för byte till hydrauliska bromsar. Jag gjorde det på min hybrid (också crescent med mekaniska skivbromsar) och skillnaden är som mellan natt och dag. Det kostade några tusen men helt värt det, funkat felfritt sedan dess.
Några tusen? 2000kr eller 3000kr?

Frågan är om det är värt att göra det på en cykel som kanske är värd 5000kr?

Det går att byta till hydrauliska bromsar, antingen til helt hydrauliska, men det kostar flera tusen bara i nya reglage, eller till wire-dragna hydrauliska, det blir billigare, åtminstone om man hittar ok begagnade ok.
Man kan också byta oken till bättre mekaniska, som Trp Spyre, men de är inte så lätta att få tag i.
Men det är inte orimligt att behöva byta wire och höljen årligen på en pendlare, eller broms-ok minst en gång under 5 års ur-och-skur-pendling.

Frågan är inte vad cyklen kostar att köpa utan vad den kostar att ersätta. Cyklar blir efter X år nästan värdelösa som köp-objekt, men servicen för att hålla dem funktionella blir bara dyrare med inflation och när man behöver byta större delar.

ja, det stämmer säkert att man behöver byta wire och höljen en gång per och ev. bromsok vart 5 år...

Frågan är om inte cykeln än slut efter 5 år.

Frågan är inte vad cyklen kostar att köpa utan vad den kostar att ersätta. Cyklar blir efter X år nästan värdelösa som köp-objekt, men servicen för att hålla dem funktionella blir bara dyrare med inflation och när man behöver byta större delar.
Ja, på ett eller annat sätt så måste jag iaf byta till hydraliska bromsar och det kostar minst 3000kr om jag får tag på beg. En ny cykel ca 16 000 - 17 000kr Orbea H40 jag tittat på.

Cykeln är knappast "slut", men den kan behöva en renovering som kan kosta lika mycket som den är "värd" , eller mer om man inte göra allt själv och har tålamod med inköp av delar.
Förra vintern köpte jag just en zepto-ram beg för 300 spänn och byggde ihop till en pendlare, för ungefär de pengarna. Med beggade Tektro Hy/Rd-bromsar, fast jag siktade först på ett par Trp Spyre, men det blir vad det blir ibland.
Alla lager, wires och höljen var nya, nästan ingenting annat.

Vill du spara pengar så är väl det bästa att fixa bromsen själv. Byta vajrar och höljen som sagt och, eventuellt, även bromsoket. Det går att hitta OK begagnade dessutom om man har tålamod, men jag förstår om du behöver ha en cykel som funkar nästa vecka...

Cykeln är knappast "slut", men den kan behöva en renovering som kan kosta lika mycket som den är "värd" , eller mer om man inte göra allt själv och har tålamod med inköp av delar.
Förra vintern köpte jag just en zepto-ram beg för 300 spänn och byggde ihop till en pendlare, för ungefär de pengarna. Med beggade Tektro Hy/Rd-bromsar, fast jag siktade först på ett par Trp Spyre, men det blir vad det blir ibland.
Grattis - grymt bra pris!

Ja, bara där så blev det väl ca 700kr per bromsok så 1400 + nya vajrar + bromskivor ca 2000kr
Kanske inte helt fel ändå. Behövde du någon adapter för montering?

Ja, bara där så blev det väl ca 700kr per bromsok så 1400 + nya vajrar + bromskivor ca 2000kr
Kanske inte helt fel ändå. Behövde du någon adapter för montering?
900 för paret. Fick med ett styre på det köpet också ?
Så bara höljen och vajrar utanpå det för bromsarna, och ett luftningskit. Vätska och alla andra verktyg hade jag redan. PM-fästen på de oken så bara att bulta på med skruv som låg i lådan.

Hade varit intressant att veta vad det är som fryser i bakbromsen. Kommer det en massa snömodd/gojs där månne? som då inte når frambromsen? eller är det i vajer/hölje det fryser?

Du får ju en komplett hydraulisk broms för drygt 200:- så ca 500:- för både fram och bak, sen beror drt ju på vilket bromsfäste du har och hur dyr och fin broms du vill ha om du vill gå upp på en dyrare modell, men hydrauliskt har en stor fördel i att den inte fryser som en vajer kan göra...

Du får ju en komplett hydraulisk broms för drygt 200:- så ca 500:- för både fram och bak, sen beror drt ju på vilket bromsfäste du har och hur dyr och fin broms du vill ha om du vill gå upp på en dyrare modell, men hydrauliskt har en stor fördel i att den inte fryser som en vajer kan göra...

Fast Zepto har väl bockstyre och STI-reglage? Du hittar inga brifters för hydraulbromsar för 200 spänn. Iallafall gör inte jag det.

Hej,

Köpte min Crescent Zepto Expert i 2017/2018 och använder den för cykelpendling till och från jobbet. Riktigt besviken på bromsarna som aldrig riktigt fungerat bra. De nyper inte nu har bakbromsen gett upp. Jag lyckas inte att justera in den så att den bromsar överhuvudtaget.

Reparationer sedan ny:

* Bromsklossar bytta
* Bromswire för både fram och bak bytt eftersom när det är minusgrader ute så låser sig bakbromsen
* Navlager bytt

Så när det är ca -5 så går det inte att använda cykeln.

Vad ska jag göra? Lämna in den till verkstad? Vad kan det kosta att fixa bromsarna? ca 1500-2000kr?

Köpa nytt bromsok och nya skivor + ny wire och smörja in den igen? Det nyper någonstans. Totalt ca 1000-1200kr så byter jag det själv.

Cykeln är kanske värd 5000kr om den är i funktionellt skick.

Köpa en ny?

Om din cykel är specad så som den på bilden så har den en skitkonstruktion. Det kommer in väta vid vajerdragningen till bakbromsen. När det blir kallt fryser det i vajern och du har ingen fungerande bakbroms. Det finns dessvärre ingen bra lösning till det som jag känner till.

Att uppgradera till hydrauliska bromsar är inte ekonomiskt försvarbart på en cykel med bockstyre (STI-reglage). Återstår att byta cykel. Om du är ganska kort är nedanstående ett mycket bra köp om du vill köpa en ny cykel. De finns tyvärr bara kvar i strl S (52).

Tiitar du på ovanstående cykel begagnad är det mycket viktigt att det är 2022 års modell. Tidigare hade den en mycket sämre geometri.

Är det billigare att köpa en ny cykel för 8k mot uppdatera broms "för vad det nu var" 2-3K?
Att värdet på gamla cykel är x kr spelar ingen roll.

Är det billigare att köpa en ny cykel för 8k mot uppdatera broms "för vad det nu var" 2-3K?
Att värdet på gamla cykel är x kr spelar ingen roll.

Har du gjort en seriös kalkyl på vad det kostar att uppgradera till hydrauliska skivbromsar för STI-reglage innan du tyckte till? Har du tänkt att TS bara skulle ha det bak? Enligt min uppfattning är det i så fall en korkad idé, då modulationen kommer att bli helt olika för fram och bakbroms. Återkom om du kan uppgradera båda bromsarna för 2-3 tusen. Jag har en cykel jag i så fall skulle göra det på.

Har du gjort en seriös kalkyl på vad det kostar att uppgradera till hydrauliska skivbromsar för STI-reglage innan du tyckte till? Har du tänkt att TS bara skulle ha det bak? Enligt min uppfattning är det i så fall en korkad idé, då modulationen kommer att bli helt olika för fram och bakbroms. Återkom om du kan uppgradera båda bromsarna för 2-3 tusen. Jag har en cykel jag i så fall skulle göra det på.
Finns ju beg, tex https://happyride.se/annonser/lands...romsok-r8070-komplett-par-med-slangar.244832/
Om de nu passar. Fortfarande 4kkr mot 8 för ny cykel

Trevli ton..

Om din cykel är specad så som den på bilden så har den en skitkonstruktion. Det kommer in väta vid vajerdragningen till bakbromsen. När det blir kallt fryser det i vajern och du har ingen fungerande bakbroms. Det finns dessvärre ingen bra lösning till det som jag känner till.

Att uppgradera till hydrauliska bromsar är inte ekonomiskt försvarbart på en cykel med bockstyre (STI-reglage). Återstår att byta cykel. Om du är ganska kort är nedanstående ett mycket bra köp om du vill köpa en ny cykel. De finns tyvärr bara kvar i strl S (52).

Tiitar du på ovanstående cykel begagnad är det mycket viktigt att det är 2022 års modell. Tidigare hade den en mycket sämre geometri.
Min gamla cykelcross hade liknande vajerdragning, helt värdelöst. Jag drog om den så att det inte blev samma möjlighet för vatten att rinna in vid bromsoket bak. Det innebar eltejp och var väl inte så snyggt men funkade.

Ja, exakt det är ju bakbromsen som krånglar OCH man förstår det inte är en bra cykel. Har en pinarello racer och en Trek Fuel EX8 jag körd cykelvasan med ett par gånger. Båda cyklarna är något helt annat när det kommer till både växlar och bromsar. Märkligt nog cykeln jag pendlar med ska vara den billigaste...

Hur är tex. Ridley Bikes Kanzo A GRX 800 i jmf med Orbea Terra H40?

Om du i övrigt trivs med cykeln tycker jag den är värd en uppdatering till hydrauliska bromsar. Ha lite is i magen och vänta in ett par reglage på K&S, shimano 105 eller Tiagra. Alternativt leta upp ett par Tiagra reglage på rea och kombinera ihop med bromsok som passar din ram, post mount.

Alternativt köper du en begagnad cykel och säljer den gamla.

Summa summarum kommer du troligtvis behöva lägga ut samma peng.

En närmare beskrivning på detta med bild så har du vunnit tråden.
Det viktiga är att det inte blir någon lågpunkt på vajerhöljet där inträngande (eller kondenserande) vatten kan bli stående och sedan frysa när det blir minusgrader. Bättre med en dragning utmed sadelstag och överrör med bra slope, där vattnet kan dränera. Men det kan vara svårt när bromsoket är placerat så att säga inne i baktriangeln, då måste nästan dragningen bli utmed kedjestaget. Bättre med bromsoket placerat bakom/ovanpå sadelstaget.

Om det är lönt att kosta på cykeln nya hydrauliska bromsar och reglage beror väl på hur sliten/underhållen den är i övrigt. Fem års åretruntpendling tär ju ganska mycket på alla slitdelar som lager, drivlina osv. Om det ändå är dags att byta ut kassett, vevlager, framklingor osv blir det nog enklare att byta ut cykeln. Tycker jag. Och då är jag ändå en sån som efterhand har bytt ut allt utom ram, gaffel och framhjul (oklart varför det överlever när allt annat rasar?) på min pendlare.

Ni tycker säkert jag är galen men jag beställde precis en ny Orbea H40 för 16 800kr. Ordinare pris på Cykloteket ca 25 000kr. Fixar till min Crescent och säljer den för 5-6000kr inkl. ny kedja och kasett som ligger i garaget. Får väl byta wiren till bromsen. I övrigt fint skick.

Jag hittar ingen för 16800 kr på deras hemsida, men gissar att det sitter GRX400 på den och då är du hemma.

Tveksamt om du behöver byta vajer innan säljer. Var dock noga med att berätta för potentiella köpare vad som kan hända. Oftast fryser det ganska omgående, men jag har varit med om att det har inträffat efter 40 min och då kom det helt utan förvarning. Det är farligt om man inte vet att det kan hända.

Cykeln servad med ny bromswire. Den gamla wiren hade gått sönder eller spruckit upp och en tråd tvinnats runt wiren vilket gjorde wiren "tjockare" och fastnade i plasthöljet.
Ny wire, ny kasett, ny kedja, nytt vevlager och bromsarna funkar som de skall efter justering.

Det blev ca 4-5h jobb (fruktansvärt bakis) men resultatet blev perfekt ?

Bilagor

• 20240101_202903.jpg
    20240101_202903.jpg
    1,005.3 KB · Besök: 52
  • 20240101_202910.jpg
    20240101_202910.jpg
    556.1 KB · Besök: 53
Tillbaka
Topp