Dåligt fast bra

Dåligt fast bra
Mitt bakhjul är av underlig kvalitet. Det verkar kanonbra byggt för fastän det går ekrar så håller det sig rakt, men det går ekrar, då och då.

Denna gång hade jag, hör och häpna, 3 (!!) ekrar sm var av. 2 vid navinfästningen och en vid nippeln. Trots detta var det bara knappt som hjulet gick i bromsen pga vindhet. Och när jag nu köpte nya ekrar och satt i så var det kanonlätt att få hjulet bra igen. Satt i ekrarna och spännde upp till vad jag tyckte var jämförbar spänning i ekern. Och simsalabim, så var hjulet rakt igen, ja helt spikrakt var det ju inte, men helt godkänt. Har kört en 2½ runda på det nu och det ser fint ut.

Hur kan ett hjul vara byggt så att ekrarna går skumt ofta men hjulet i sig ändå verkar vara kanonbra byggt då det inte blir vinnt. Går en eker går hjulet inte ens i bromsen, som är rätt nära ställd

Dåligt fast bra
För hårt spända ekrar kanske?
Ett av mina hjul (mtb) gjorde precis samma sak. Ekrar gick av, upp till tre stycken som mest men hjulet förblev rakt.
Jag satte i nya ekrar och riktade och hjulet höll ett tag innan samma sak hände igen. Och igen.
Till slut släppte jag lite på ekerspänningen på samtliga ekrar och simsalabim, ekrar slutade gå av :-)

Dåligt fast bra
Nu är jag inte någon doktorand på hjul, men jag gissar att ekrarna inte har stressbefriats ordentligt vid hjulbygget, samt inte smörjts ordentligt mellan nippelgänga/eker och nippel/fälg. Mina "fabriksbyggda" 222/XT/DT Comp hjul på min gamla Marin uppförde sig på exakt samma sätt, ekrar gick av en efter en. Säkert 10st på 3 år. Sen var det som tur var att ersätta de med nya hjul. Byggde ett par själv så småningom med lika hård eller hårdare ekerspänning, men ordentligt stressbefriade och väloljade. Inte en eker gick av på dom hjulen. :-)

/Leo

Dåligt fast bra
Det kan också vara så att de är för löst spända och att det är därför de går av.

Tillhör för övrigt skolan som vill ha olja och inte loc-tite men jag lämnar den diskussionen där hän.

Dåligt fast bra
En annan rimlig orsak är ojämn ekerspänning. Det går faktiskt ganska bra att bygga ett hjul rakt fast med fantastiskt ojämn ekerspänning. Detta är inte ett välbyggt hjul. Den ojämna ekerspänningen medför att endel ekrar får ta alldeles för mkt av belastningen och pang de går av!
Testa att knäppa på ekrarna helst ganska nära fälgen (ett par cm) och lyssna. Tonerna skall vara hyffsat lika på alla ekrar, då är ekerspänningen jämn. Dock skall observeras att det på bakhjulet är olika ekerspänning på höger och vänster sida. Detta pga ekrarna är kortare på kranssidan vilket medför en högre ton än på ickekranssidan.

Dåligt fast bra
Läste på webben om hjulbyggen. Där stod det bland annat att om många ekrar måste bytas (pga att de går av...) är det bättre att byta allihopa än de som går av. Kan rota fram länken vid intresse. (Om ingen annan kan bekräfta det jag säger :)

/Dajja - lite dåligt minne ibland

Dåligt fast bra
diagnos
Glöm inte att det svagaste i konstruktionen nav-eker-fälg är fälgen. Skulle det vara för hårt spända ekrar generellt (vilket är mycket ovanligt då de flesta hjul har för svagt spända ekrar) skulle fälgen ge vika först. Eftersom det är ekrarna som går menar jag - liksom gänget ovan - att du har ojämnt spända ekrar (anledningen till att fälgen är rak är att vissa ekrar inte är stressbefriade). Det märker du när du spelar på dem med t.ex. en skruvmejsel så som mytomspunnen beskriver.

Ju färre ekrar ett hjul har, desto känsligare är det för ojämn ekerspänning (varje eker har ett större ansvar!). Jag tycker att man ska köra på 36 ekrar bak för att ha tillräckliga marginaler, speciellt om man väger mer alternativt kör hårt i väldigt teknisk terräng.

rikta själv
Sätt julet i ett riktställ. Jag föreslår att du lättar några varv på varje eker, droppar lite olja i varje nippel och börjar om igen. Emellanåt tar du och stressbefriar ekrarna så som Leo beskriver. Jag brukar även ta och spela på ekrarna emellanåt. På samma sida ska de ha samma eller nästan samma ton när de är stressbefriade. De ska på bakhjulet ljuda med olika ton på vänster, resp höger sida. Emellanåt kollar man även att hjulet är centrerat eftersom bakhjulet är osymmetriskt (kan man göra genom att sätta hjulet i ramen och mäta från varje sida av fälgen mot ramen).

Nu har du ett starkt, välbyggt hjul framför dig. Men det har tagit lite möda.

Dåligt fast bra
Förutom ekerspännngsfenomenen har jag varit med om att det fanns en grad inne i ekerhålet i navet.
Samma ekerposition gick av 4 ggr. Trots kontrollerad ekerspänning. Så granska i motljus innan ni ekrar om.
Nålfilar och smärgelduk är prima grejor.

Dåligt fast bra
HaHa, SJUK arkeologi! Kommer inte ens riktigt ihåg vilket hjul det här gällde men misstänker att det var mina extremhjul, som är pensionerade och ombyggda till carbonflis nu :-)

De hade inte ekerhålen borrade i linje med hur ekern gick så det kan faktiskt ha varit ekerhålets fel :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp