Dåligt forum!

• Trådstartare Trådstartare Don_Tomazo
  • Start datum Start datum
Dåligt forum!
Som jag skrev i den andra tråden, visst skulle en förändring behövas. Det finns planer på en sådan också så småningom.

Under tiden vill jag ha seriösa förslag på en uppdelning i fem kategorier som skulle fungera - det får aldrig vara tvekan om var en tråd skall placeras.

Dåligt forum!
Don_Tomazo skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Va tevligt!
> Har redan reggat mig. Ska fylla i lite mer info om
> mig.

Aha, nu ser jag att även du är en återfallscyklist, smma här. Började cykla igen 2003 för att gå ner i vikt efter 13 års uppehåll:-)

God natt, nu är det dags att lägga ner för idag. *gäsp*

Dåligt forum!
jomper skrev:
> Under tiden vill jag ha seriösa förslag på en uppdelning i fem kategorier som skulle fungera

OT
Turplanering & turreportage
Mek
Asfalterat
Offroad

Om du nu tvunget måste ha fem... Det kommer fall där man måste avgöra om det är mest asfalterat eller offroad... Är skatepark i betong offroad eller asfalterat?

Dåligt forum!
Jag gillar inte tanken på att dela upp det efter hur man cyklar. Mångfald är bra och det är bra att blanda alla sorters cyklister istället för att skapa en vi & dom-situation.

Dåligt forum!
jomper skrev:
> Jag gillar inte tanken på att dela upp det efter hur man cyklar.

Inte jag heller, men du skulle ju prompt ha fem kategorier. :P

OT
Turplanering & turreportage
Mek
Allt annat

Så skulle jag nog själv göra det och tror tom det skulle funka med en hård uppdelning. :)

bigmollo: Det är inte frågan om en klassisk uppdelning utan snarare en taggning så att man kan filtrera om man vill. Iaf. om inte jomper bytt ståndpunkt nyligen. :)

Dåligt forum!
the_TnT skrev:
> bigmollo: Det är inte frågan om en klassisk
> uppdelning utan snarare en taggning så att man
> kan filtrera om man vill. Iaf. om inte jomper bytt
> ståndpunkt nyligen. :)

Aha, då kan jag sova lugnt i natt. :)

Dåligt forum!
Ja, nått sånt. Det enda en sådan kategorisering skulle tillföra för mig skulle vara att jag inte skulle läsa så mycket i OT-delen. Femte kategorin skulle kunna vara "Forumfrågor" typ denna diskussion, den skulle väldigt få gå in i och det skulle aldrig bli så här långa trådar :)

Dåligt forum!
Allann skrev:
> Lycra
> Skojhoj
> RR+bilder
> OT
> Övrigt

Vart lägger man en bild på Samuel Hill?

n10000470.jpg ht=515

Dåligt forum!
jomper skrev:
> Det enda en sådan kategorisering
> skulle tillföra för mig skulle vara att jag inte
> skulle läsa så mycket i OT-delen.

Mhm, därför kan vi lika gärna splitta det i Off topic respektive Topic. Fast med bättre namn. :)

Dåligt forum!
Dela inte upp det men gör det gärna möjligt att kategorisera trådarna. På så sätt så kommer allt att ligga som det gör idag men man skulle med hjälp av någon ikon eller liknande kunna identifiera om det är en lvg eller pryl diskussions tråd. Själv så tycker jag det hade vart bra med en HappyRajd kategori...

Edit;
Man behöver inte börja med att införa alla kategorier på en gång. Börja bara med den där HappyRajd kategoring och låt restan vara som det är. Själv så tycker jag det känns lite svårt att hitta på den där totala kategoriseringen med 5(?) kategorier innan man inför det. Börjar på ett sådant enkelt sätt så kommer det nog med tiden kännas självklart vilka andra kategorier som skall införas.

Senast redigerad av en moderator:
Dåligt forum!
Låter som en bra idé, typ som i andra forum där man kan markera sina posts med smileys osv fast istället har vi typ Tur, Träning, OT eller något sånt...

Dåligt forum!
Det finns ju till och med Sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7...
Det hade varit värre om det låg huller om buller.
Man kanske skulle kunna dela upp trådarna i bokstavsordning?

Eric W skrev:
> Va klagar ni för, happy är ju redan uppdelat!
> Räcker inte det! ;-)
>
> Förstasidan
> Forum
> Arkiv
> Läsvärt
> Köp & Sälj
> Butiksrecensioner
> Länkbibliotek
> Turtips
> Info

Dåligt forum!
hagdahl skrev:
> Man kanske skulle kunna dela upp trådarna i
> bokstavsordning?

DÄR satt den!!

;-)

Dåligt forum!
En sökfunktion som jag begrep mig på skulle göra mer för mitt letande än en uppdelning. Sist sökte jag på [ot] för att jag ville se en tråd jag visste var märkt så i rubriken. Sökte utan att få en enda träff. Hur lyckas man med det på happy som ska vara så nerlusat med OT?

Dåligt forum!
Oskar_Lkpg skrev:
> Sist sökte jag på [ot] för att jag ville se en
> tråd jag visste var märkt så i rubriken. Sökte
> utan att få en enda träff. Hur lyckas man med
> det på happy som ska vara så nerlusat med OT?

Fanns troligtvis för många [OT] så systemet lacka ihop =)

Dåligt forum!
the_TnT skrev:
> OT
> Turplanering & turreportage
> Mek
> Allt annat

Det är bara jag som reagerar på att cyklingen, på ett cykelforum, benämns med "allt annat" ? :D
(jag vet att det var en snabbutkast, men jag tyckte det var roligt, jag är trött. Nu ska jag till jobbet.)

Dåligt forum!
Om det nu måste delas upp. 3 delar borde räcka.

OT.
Rides/RR
cykel.

En annan grej, men som kräver handpåläggning av moderator, vore att lägga in fler trådar i läsvärtdelen. På så skulle man kunna söka bland trådarna där.
/J

Dåligt forum!
Uppfinn inte hjulet två gånger! Kolla och lär av terrengsykkel.no. Truls och killarna har hittat en grymt bra forum form. Tror att Truls mer än gärna delar med sig av sina erfarenheter om man frågar han. Visst han är lite läskig men bara i cyberlymden ;-) Kjempe trevlig fyr i verkligheten....

Sen så kan ni värdera hur ni beter er mot främlingar och nykomlingar hit till forumet. Sorligt att ni ber någon dra efter hans första inlägg.

Don! Trevligt att du hittat hit. Det finns fler än du som tycker upplägget i dagens forum är minst sagt rörigt.

Pat

Dåligt forum!
Jilster skrev:
> Sen så kan ni värdera hur ni beter er mot
> främlingar och nykomlingar hit till forumet.
> Sorligt att ni ber någon dra efter hans första
> inlägg.

Tycker snarare att det är konstigt att klaga i sitt första inlägg.

Dåligt forum!
Alfsomfan skrev:
> jag tycker två kategorier hade varit bra.
> Tulpanodling och resten.

Äntligen ett vettigt förslag som jag gärna ställer mig bakom, även om jag är emot en uppdelning.

/putte

Dåligt forum!
bigmollo skrev:
> Jilster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sen så kan ni värdera hur ni beter er mot
> > främlingar och nykomlingar hit till forumet.
> > Sorligt att ni ber någon dra efter hans
> första
> > inlägg.
>
>
> Tycker snarare att det är konstigt att klaga i
> sitt första inlägg.

hur många inlägg ska man behöva skriva för att få ha åsikter?

frågan är om det inte borde finnas en övre gräns istället, har man skrivit över ett visst antal inlägg är man för inkörd och fast i det gamla för att kunna bidra till en diskussion om förnyelse.

Dåligt forum!
Jättebra att dela upp forumet. Not!

Råkar nån stackare posta en fråga i fel del så [Katjink] ramlar en skräll sura kommentar in om att du måste posta i rätt forumdel för att vi ska svara på ditt inlägg...en uppdelning tar fram vissa personers sämsta sidor.

Dessutom läser inte alla alla delar så kan man ju som någon skrev i en annan tråd missa folk som faktiskt kan svara på något om tex italienska baxväxlar från 60-talet men nu bara läser i forumdelen för "Överviktiga kaninutklädda cuklister från Danderyd".

Dåligt forum!
Kan vi inte göra som fredrikw säger i den riktiga världen också?

Införa en max-ålder vid röstning? Man får rösta max två gånger i sitt liv, sen är man "gammal". Ut med det gamla och in med det nya. Sossarna backar och Sverigedemokraterna går framåt massor. Låter som en bra idé?

Dåligt forum!
Seriöst svar till Jomper!!

Tycker verkligen att det skulle behövas lite styrning i Forumet enligt nedan:

Om man snabbt och lätt vill kolla om det är någon Happy Ride på gång ska man inte behöva snigla igenom fyra sidor OT. En enkel uppdelning tycker jag skulle vara på sin plats.

Länkar som kopplar till sammanfattningar av olika kategorier kunde vara bra.
När man kommer in under "Forum" delen ser det ut som vanligt för de som vill sitta i soffan och se allt. Sedan kunde man lägga till "Happy Rides" "OT" "Övrigt" i listan, se nedan:

"Happy Rides" "OT" "Övrigt" Nytt ämne•Sök•Min Profil•Privata meddelanden•Logga ut

Självklart måste då trådskaparna lära sig att använda dessa nya indelningar men det borde inte vara alltför svårt.

Fem kategorier utöver de som redan finns känns för mycket.
Håller även med om att det INTE ska delas in efter cykel modell eller underlag.

//PatricG

Senast redigerad av en moderator:
Dåligt forum!
Kan det inte fixas en knapp "dölj tråd" precis som det finns "dölj användares inlägg. Det skulle göra mitt liv bra mycket roligare.
Sånt här piss känns så fruktansvärt tråkigt. Just nu är det bara en massa gnäll på Happy. Fan va skönt att slippa se sån här dynga varje gång man tittar in.
Helt allvarligt.
/J

Dåligt forum!
Mårten skrev:
> Bara det faktum att de här trådarna ständigt
> dyker upp är ett ypperligt bevis på hur
> arroganta och lata folk är när det gäller att
> sätta sig in i ett forum när man kommer som ny
> användare. Gör ni likadant när ni kommer in i
> nya grupper IRL? Går ni rakt in på en fest och
> säger att ingen får dricka öl utan att Lanson i
> rosa påse är det enda rätta samt klagar på att
> dom där tjejerna i hörnet där borta har
> alldeles för korta kjolar?

Helt rätt ! bra liknelse.
Om jag hittar ett nytt forum så brukar jag ta det lite lungt i början innan jag kommer med egna åsikter, (särskilt om hur forumet fungerar)

Graj skrev:
> Det kanske skulle kunna fungera med att klistra en
> tråd med ett FAQ överst. Där kan man kanske
> redogöra för diskussionen om uppdelning av
> forumet osv.

Det här är nog vägen att gå, lite tips och grundläggande klargöranden om hur forumet fungerar och vart man kan hitta lite olika saker, (eftersom samma frågor kommer upp gång på gång så är det uppenbart att indelningen vi har nu kanske inte är riktigt tydlig)

Dåligt forum!
Don_Tomazo, du kommer att märka att 98 % av alla inlägg görs av ca 1 % av medlemmarna. För något år sedan fanns det en medlem vid alias Lagombra som alla tyckte var ett forumtroll. Idag är det fullt av liknande inlägg som Lagombra skapade men så är utvecklingen. Happy blir mer och mer ett socialt forum isf ett faktaforum. Fördelningen är väl 50/50? Du får se det som ett cykelrelaterat nöje att hänga här. Enda nackdelen med det sociala biten är så stor här på happy är att "jag behöver ha hjälp trådar" försvsnabbt försvinner till sidan två och glöms bort. Det är väl ingen som letar efter trådar att svara på så då är det förstasiaden som gäller. Då är det upp till trådskaparen att själv lyft upp tråden. Forum är en spegling av de flitigaste skribenterna. De anonyma användarna får finna sig i detta.

Dåligt forum!
Måste säga att personen i första inlägget snarare behöver läsa lite mera blandade inlägg och förhoppningsvis få lite insikt i vad "Singelspeed-töntarna, DH-galningarna, dirt-fjortisarna osv" egenteligen håller på med. En fettråd av detta slaget i veckan bidrar inte till att det blir mera "snacka hoj".

Dåligt forum!
bigmollo skrev:
> Kan det inte fixas en knapp "dölj tråd" precis
> som det finns "dölj användares inlägg. Det
> skulle göra mitt liv bra mycket roligare.
> Sånt här piss känns så fruktansvärt tråkigt.
> Just nu är det bara en massa gnäll på Happy.
> Fan va skönt att slippa se sån här dynga varje
> gång man tittar in.
> Helt allvarligt.
> /J

http://happymtb.org/forum/read.php/1/647430
Jag tycker vi ska låsa några trådar av den här kalibern högst upp, så slipper vi alla nya besökare ;-D

Dåligt forum!
fredrikw skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > Jilster skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sen så kan ni värdera hur ni beter er mot
> > > främlingar och nykomlingar hit till forumet.
> > > Sorligt att ni ber någon dra efter hans
> > första
> > > inlägg.
> >
> >
> > Tycker snarare att det är konstigt att klaga i
> > sitt första inlägg.
>
> hur många inlägg ska man behöva skriva för att
> få ha åsikter?
>
> frågan är om det inte borde finnas en övre
> gräns istället, har man skrivit över ett visst
> antal inlägg är man för inkörd och fast i det
> gamla för att kunna bidra till en diskussion om
> förnyelse.

Fan, jag har tid med det här, måste jobba... men som det här forumet fungerar är det svårt att slita sig.
fredrikw, jag tycker att du är ute och cyklar ordentligt.
Visst är de som postar mycket och har varit med ett tag kanske inkörda i fack, men då återkommer vi direkt till att det här ÄR ett välbesökt faktum.
Jag vill påstår att det här forumet inte skulle vara i närheten av lika attraktivt om vi t.ex. inte hade Bigmollos och Mårtens humoristiska inlägg. Själv halkar jag in på trådare som jag aldrig skulle öppna för att jag ser att dessa herrar gjort inlägg. Sen har vi folk med betydligt mer seriös stämpel som Miche, MrHandley och många många fler.
Fel att lägga folk i fack i den här diskussionen kanske, men de som blajar mest, drar ofta med sig de seriösa, ibland långt ifrån subjekten, något som säkert ställer till det när du söker info, men som jag bara diggar till max.
Nej, de mångpostande profilerna har gjort Happy och det stora besöksantalet är enligt min mening att just detta ger det mervärde som gör att forumet saknar konkurrens

/putte

PS Bigmollo & Mårten. Jag vet att ni postar seriösa inlägg också, men det är inte lika kul....

Dåligt forum!
bigmollo skrev:
> Jilster skrev:
> -----
> > Sen så kan ni värdera hur ni beter er mot
> > främlingar och nykomlingar hit till forumet.
> > Sorligt att ni ber någon dra efter hans
> första
> > inlägg.
>
>
> Tycker snarare att det är konstigt att klaga i
> sitt första inlägg.

Instämmer med Fredrikw. Hur mycket bigmollo måste man skriva för att få yttra sig?

Det behövs oftast nytt blod för att se hur insnöat det är på detta forum. Eller kolla vilken arbetsplats som helst. Man värderar och uppmanar till nya insikter utifrån. En seriös uppmaning till alla som så kramaktigt håller fast vid det gamla. Kolla in terrengsykkel. Varför inte deras K&S tillexempel. Exemplariskt! Hur grymt som helst. Titta sedan på vårat K&S.......

Sovjetunionen var också obenäget för förändringar.

Pat

Tillbaka
Topp