Dåligtväderskotips

Långsam

Aktiv medlem
Dåligtväderskotips
Har nu kört sönder ytterligare ett par skoöverdrag/galoscher. Jag har gått igenom hela prisspannet men har nu tröttnat. Så vad säger ni experter, vad har ni på fötterna när leran går en till knäna? De behöver inte vara varma men helst täta.

Dåligtväderskotips
Klaga inte. Jag har precis gått igenom ett veritabelt lerbad i Skatås.

Jag beväpnar mig med yllesockar och ylleunderställ som värmer även om det blir vått. Det finns några hyfsat färska trådar om skor om jag inte mina fel. Prova sökfunktionen ;) Fast jag vet inte om klätteregenskaper (i träd) har tagits upp innan

Dåligtväderskotips
Efter dagens vattencykling över hyggena kom jag hem torr & fin om fossingarna :-D

Shimano MW81 kör jag med... Drar normalt 42 men i dessa har jag 45 och dubbla strumpor (varav det ena paret tjocksocka)

Dåligtväderskotips
Jo, dom håller jättebra. Jag har nog snittat 3-4 rundor i veckan hela säsongen, men jag brukar göra slams av neoprenmodellerna på några pass. Dom är däremot bara bra mot vind och vatten, dom lär inte vara så värmande annars. Det har ännu funkat utmärkt med ullstrumpor ber till några minusgrader.

Dåligtväderskotips
Långsam skrev:
-------------------------------------------------------
> Jofahjälm: Får du dem till att hålla?
>
> Vernersson: De såg inte så dumma ut. Samma med
> min Shimanoskor. +2 storlekar.

Jag har sk "Kalle Anka-fötter" och har haft ett ELÄNDE att hitta rätt skor...
Provade många olika märken innan jag hittade dom på Alvik cykel och fick där excellent hjälp med att prova ut rätt storlek.

Skall man ge skorna ngt minus är att de är ganska kalla för att vara vinterskor... Sett att många löser det med en värmesula..

Dåligtväderskotips
Shimano mw-81 är täta och lagom varma för lerföre ner till nollan om man har ett par i entunnstrumpastorlek som jag har. 44 i alla skor, även shimano.

Dåligtväderskotips
dnleriksson skrev:
> Shimano mw-81 är täta och lagom varma för
> lerföre ner till nollan om man har ett par i
> entunnstrumpastorlek som jag har. 44 i alla skor,
> även shimano.

MW81:orna räknas ju knappt som vinterskor å andra sidan ;)

Dåligtväderskotips
dnleriksson skrev:
> Nej, det är därför jag har dem som höstskor
> och ts sökte ju täta men inte nödvändigtvis
> varma skor...

Tur att denna vintern närmast kan räknas som höst vädermässigt, då slipper jag köpa fler cykelskor ;)

Dåligtväderskotips
Perfekt! Själv har jag köpt ett par Lake 303:or i en storlek större för några veckor sedan.. Ej använda ännu.

Jag tar gärna minusgrader med andra ord :-)

Dåligtväderskotips
dnleriksson skrev:
> Perfekt! Själv har jag köpt ett par Lake 303:or
> i en storlek större för några veckor sedan.. Ej
> använda ännu.
>
> Jag tar gärna minusgrader med andra ord :-)

Hur är 303:orna i storlek ?

Dåligtväderskotips
Ja, nu tycker ju alla att shimano är så små men jag kör samma storlek som vanligt så jag kanske inte är rätt person att svara på det men...
Iaf så köpte jag och en kompis varsitt par i en storlek större än vanligt och de passar perfekt med dubbla strumpor varav i mitt fall den ena är en merino-liner och den andra en mellantjock ullstrumpa. Båda från Lundhags.
Hade testat "rätt" storlek på cykelmässan och de satt som mina adidas jag hade på mig så därför var jag rätt säker på att en storlek större skulle vara bra som vinterskor.

Dåligtväderskotips
dnleriksson skrev:
> Ja, nu tycker ju alla att shimano är så små men
> jag kör samma storlek som vanligt så jag kanske
> inte är rätt person att svara på det men...
> Iaf så köpte jag och en kompis varsitt par i en
> storlek större än vanligt och de passar perfekt
> med dubbla strumpor varav i mitt fall den ena är
> en merino-liner och den andra en mellantjock
> ullstrumpa. Båda från Lundhags.
> Hade testat "rätt" storlek på cykelmässan och
> de satt som mina adidas jag hade på mig så
> därför var jag rätt säker på att en storlek
> större skulle vara bra som vinterskor.

Men om det är något annat skomärke som har upfuckade storlekar så är det ju Adidas :)

Dåligtväderskotips
Aha, är det därför jag har 44 i både adidas och shimano, för båda är uppfuckade :-)
Fast jag har 44 i Salomon, lundhags, meindl, blundstone och allt annat också iofs...

Dåligtväderskotips
Jag köpte 303orna för ett par veckor sedan och valde 43. Normalt har jag 42 i storlek, både i vanliga skor och i Sidis sommarskor.

303orna fungerar bra såväl med tunna som tjocka strumpor. De sitter stabilt och bra runt hela foten inkl fotleden vilket gör att du kan ha lite luft nere vid tårna utan att foten åker fram och tillbaka. Nu har jag bara använt skorna ca 10 gånger i temperaturer mellan +5 och -10 och enbart med tunna sommarcykelstrumpor, men är toknöjd.

Har tidigare kört med Sidis Diablo (riktiga skräpskor) och Specialized Defroster men 303orna spelar i en egen liga. De är riktiga vinterskor mätt med nordeuropeiska mått. Sidi, Shimano och Specialized känns mer som de är gjorda för vintrarna i mellan/sydeuropa.

Dåligtväderskotips
Två reflektioner.

Jag har köpt Thermocells sula med batteriet inkluderat i sulan. Det bygger på höjden såpass att ett 90 min pass i vinterskorna (som ändå är 1,5 storlekar "för stora") slutar med bortdomnade tår p g a det alltför minskade utrymmet i höjdled. Inte superskönt.

För det andra, väta kommer inte sällan in uppifrån, d v s precis där skon skall sluta tätt kring vad/vrist. Ett enklare tips som i alla fall funkar helt OK på landsväg är att låta nederdelen av de långa cykelbyxorna/benvärmarena sluta utanpå, och inte innanför skons överdel. Då rinner det mesta av vattnet utanför den kritiska delen.

Tillbaka
Topp