Damcykel för större kille

Koulin

Medlem
Tjena!

Jag är en kille på 150 pannor som tänkte jag skulle börja cykla till skolan till hösten istället för att ta bussen. Pågrund av min vikt och min studentstatus försöker jag hitta en rejäl cykel som pallar trycket, är lättrampad, men som också inte kostar mer än min budget på 3000.

Efter mycket googling har jag ofta hamnat på detta forum men har inte riktigt hittat helt rätt och tänkte därför det är värt att fråga här själv. Från vad jag har sett i andra trådar verkar begagnade cyklar ofta rekommenderas, men vilka modeller och märken är det då jag ska hålla ögonen ute efter? Jag bor i Malmö så upp- och ned är inget jag behöver tänka på i cykelvalet.

Det är främst damcykel jag letar efter då den upprätta stilen att cykla passar mig bättre. Brorsan hade en Aspenäs som jag tyckte var ganska lättcyklad men utöver den cykeln är jag helt ”clueless” när det kommer till cyklar och vad som skulle passa/funka och vänder mig därför till er experter för hjälp. Har ni några tips? Alla svar uppskattas!

Ha det gött!

Det är förvisso oerhört populärt med ”damcyklar ” i Malmö men de har en svag punkt, nämligen ramen.
Håll utkik efter en begagnat hybrid. Något i denna stil https://happyride.se/annonser/nishiki-501.158108/. eller en äldre MTB med 26” hjul som brukar finnas billigt, såsom https://happyride.se/annonser/richtech-26.155384/
Du skriver inget om din storlek annat än vikt.

Edit; inte kuperat i Malmö meeen det är inte helt fel att ha några växlar att ta till när den ständigt närvarande motvinden är särskilt jävlig.

Senast ändrad:
Kan nog själv inte rekommendera något specifikt märke eller så. Och det verkar tyvärr vara rätt svårt att hitta viktklassning på "vardagscyklar", så för den budgeten tror jag nästan mer på att köpa något begagnat för några hundra med kännedom att ram eller hjul kan ge upp efter ett tag. Men det finns ju vissa konstruktioner som är starkare än andra, t.ex en herrcykelram är betydligt starkare än en dam-ram. Men om dam-ram är en viktig faktor så kan man hålla utkik efter en ram som har två rör och inte bara ett (se bilderna). Om detta är tillräckligt är lite svårt att veta utan att ha testat, men det bör iallafall vara starkare.

YE9335101_9047~3.jpgImpulse-Premium-Solheim~3.jpg

...
Men det finns ju vissa konstruktioner som är starkare än andra, t.ex en herrcykelram är betydligt starkare än en dam-ram. Men om dam-ram är en viktig faktor så kan man hålla utkik efter en ram som har två rör och inte bara ett (se bilderna). Om detta är tillräckligt är lite svårt att veta utan att ha testat, men det bör iallafall vara starkare.

Visa bilaga 503437Visa bilaga 503438

Nja. En herr-ram är såklart mer fördelaktig ur belastningssynpunkt men damramarnas knepigare utformning går att kompensera för med mer eller bättre material. Så nog kan den vara lika stark allt om tillverkaren gjort sin hemläxa. Priset är att ramen blir tyngre för samma styrka.

Håll utkik efter en begagnat hybrid.
Du skriver inget om din storlek annat än vikt.

Tack för tipset. Ska kika efter sådana och se om det är något som jag gillar.

Förlåt mig! Jag är 187 lång så jag antar det är 28 tumare som gäller då?
Men om dam-ram är en viktig faktor så kan man hålla utkik efter en ram som har två rör och inte bara ett (se bilderna).
Det var ett riktigt bra tips. Ska ha det i åtanke när jag tittar på cyklar! Blev riktigt tydligt med bilderna, tack!

Det verkar vara dåligt med dessa varianter i Malmö för tillfället. Hur fungerar det när hjulen är såpass små? Jag förstår att stabiliteten förbättras men blir det inte väldigt mycket trampande?

Tack för all hjälp hittills!

Tack för tipset. Ska kika efter sådana och se om det är något som jag gillar.

Förlåt mig! Jag är 187 lång så jag antar det är 28 tumare som gäller då?

Det var ett riktigt bra tips. Ska ha det i åtanke när jag tittar på cyklar! Blev riktigt tydligt med bilderna, tack!

Det verkar vara dåligt med dessa varianter i Malmö för tillfället. Hur fungerar det när hjulen är såpass små? Jag förstår att stabiliteten förbättras men blir det inte väldigt mycket trampande?

Tack för all hjälp hittills!
Utväxlingen brukar vara anpassad så det är nog inget problem. I värsta fall går det ju att byta drev om utväxlingen är för hög/för låg.

Skulle något som detta fungera kanske?

Är inte postcykel eller hybrid men den har dubbla rör som MTBemil nämnde. Är av märket Svea! Är detta något att ha?

Bilagor

• 217702091_4411277878892397_3072985132650439078_n.jpg
    217702091_4411277878892397_3072985132650439078_n.jpg
    157.3 KB · Besök: 76
  • 216899337_4411277855559066_8844449248493189452_n.jpg
    216899337_4411277855559066_8844449248493189452_n.jpg
    162.4 KB · Besök: 73
Skulle något som detta fungera kanske?

Är inte postcykel eller hybrid men den har dubbla rör som MTBemil nämnde. Är av märket Svea! Är detta något att ha?
Blir nog bra. Kolla att båda bromsarna och växlingen fungerar utan knor bara. Sadeln kan nog vara skönare om du vänder den framåt men känn efter själv du.

Tillbaka
Topp