Dämpad Sadelstolpe

Dämpad Sadelstolpe
hamale sa:
Hej, surfade runt lite och hittade denna:
https://www.bike-discount.de/en/buy...lstuetze-27,2x300mm-60-90kg-585460/wg_id-6852

Är det något att ha, eller är det bara värdelöst?
Den var ju väldigt billig om inte annat =)

Vet inte hur mycket sag som rekommenderas för en sadelstolpe. :) Men om det är 30% av de 45mm så får man ju räkna med att sadeln är dryga centimetern för långt upp när man försöker sätta sig på den. Det kanske inte är ett stort problem iofs.

Dämpad Sadelstolpe
ceel sa:
Vet inte hur mycket sag som rekommenderas för en sadelstolpe. :) Men om det är 30% av de 45mm så får man ju räkna med att sadeln är dryga centimetern för långt upp när man försöker sätta sig på den. Det kanske inte är ett stort problem iofs.

Det borde väl inte vara ett jättestort problem.

Dämpad Sadelstolpe
Intressant!

PNW COMPONENTS COAST DROPPER SEAT POST​

Dämpad Sadelstolpe
Hurvida iden med en dämpad sadelsgolpe är bra eller beror väl mest på hur du cyklar och vilket problem du vill lösa med den. Vad är du du vill att den ska hjälpa dig med?

Om jag cyklade skog skulle jag nog ta en dropper istället. Om jag körde asfaltsrace skulle jag nog vilja ha en stel pinne. Men den ger ju dämpning. Kanske skönt på en cykel att mysa runt på i lugn tackt i stan eller så? Ifall man inte hittar en sadel som är mjuk eller dämpar nog.

Jag tänker vidare att man ofta ställer sadeln höjd och vinkel så att det passar ens bakdel. Jag undrar hur bekvämt det vore med en sådan som fjädrar i längden. Någon som provat? Jag är nyfiken.

Dämpad Sadelstolpe
Jag har en sådan på min vardagshybrid och till det ändamålet är det inte alls dumt tillsammans med en dämpad framgaffel. Men till skogen tror jag inte på den.

Dämpad Sadelstolpe
Jag väcker den här tråden till liv igen.
Efter att ha varit ut i naturen en sväng idag, (för första gången med cykel sedan jag var barn), så upptäckte jag att man får ganska ont i både ändan och ryggen efter ett tag pga. ständiga stötar genom sadeln upp i ryggen.
Stigarna jag cyklade på var släta och fina, dock med lite synligt berg och örter här och var.
Jag börjar nu ångra att jag inte köpte en heldämpad cykel, men med mina användningsbehov såg jag just då inte nödvändigheten i det, dessutom skiljde det avsevärt i pris.
Skulle en dämpad sadelstolpe hjälpa mig?
Jag har en Scott Axis eRIDE 20, och jag väger strax över 115kg, men jobbar på att komma ner under 100…
(Ja, jag vet att jag har en elcykel, men jag hade frågat om dämpad sadelstolpe även på en vanlig cykel. 😉).
Jag sitter typ alltid ner när jag cyklar pga. div. problem med leder och värk i kroppen.

Diametern på min sadelstolpe är 31.6mm.

Senast ändrad:
Dämpad Sadelstolpe
Jag väcker den här tråden till liv igen.
Efter att ha varit ut i naturen en sväng idag, (för första gången med cykel sedan jag var barn), så upptäckte jag att man får ganska ont i både ändan och ryggen efter ett tag pga. ständiga stötar genom sadeln upp i ryggen.
Stigarna jag cyklade på var släta och fina, dock med lite synligt berg och örter här och var.
Jag börjar nu ångra att jag inte köpte en heldämpad cykel, men med mina användningsbehov såg jag just då inte nödvändigheten i det, dessutom skiljde det avsevärt i pris.
Skulle en dämpad sadelstolpe hjälpa mig?
Jag har en Scott Axis eRIDE 20, och jag väger strax över 115kg, men jobbar på att komma ner under 100…
(Ja, jag vet att jag har en elcykel, men jag hade frågat om dämpad sadelstolpe även på en vanlig cykel. 😉).
Jag sitter typ alltid ner när jag cyklar pga. div. problem med leder och värk i kroppen.

Diametern på min sadelstolpe är 31.6mm.
Ja, jag har både HT och heldämpat och den senare är ju mycket bättre på all stig stökigare än grusväg.

Dämpad Sadelstolpe
Man upptäcker alltid "nya" muskler när man provar på en annan sport eller övning. Om du cyklar på vanlig väg tycker jag dämpning är onödig.
Jo, på vanlig väg är dämpning överflödig.
Men jag kände igår att jag höll på att skaka av stigen…
Tveksamt dock om enbart en dämpad stolpe kan avhjälpa det problemet.
Jag har bestämt mig att utnyttja öppet köp och skicka tillbaka min nyinköpta Scott Axis eRIDE och köpa en fulldämpad istället, för det här med att cykla eMTB var riktigt kul! 🤩

Dämpad Sadelstolpe
Dämpad Sadelstolpe
Dämpad stolpe kan ju vara komfortabelt på skumpig grusväg, men om du faktiskt är ute i terräng och kör ska du nog ha en dropper post istället.
+1. En dämpad stolpe hjälper om man inte kan stå upp av någon anledning, t.ex. stoker (bakomvarande cyklist) på en tandemcykel som helt enkelt inte ser inkommande vägojämlikheter. Vid terrängcyklingen gäller det att stå upp vid strategiska tillfällen och använda naturens två tjocka köttdämpare.

Tillbaka
Topp