Dämpar problem

paramedic

Medlem
Dämpar problem
Jag har köpt en manitou skareb elite med spv,problemet är att hur mkt luft jag än pumpar i den så kan jag
komprimera den helt dock med ganska hårt tryck,jag har 100psi i spv delen och 140 psi i vanliga luft delen.På min gamla marzocchi z3air så blir dämparen stenhård då jag pumpar i mkt luft i den.Sen en annan sak är att då jag pumpat till rätt tryck och ska skruva burt pumpen så pyser det ut väldigt mycket luft
ifrån 100psi till 50psi, pumpade gamla z3 men utan det problemet.Ngn som har haft liknande problem eller annars tror sig veta vad problemet kan vara?Det står i instruktions foldern att man ska ha en speciell pump till spv delen och en annan till vanliga luft delen ,är det så att manitou har pumpar som bara passar på deras gafflar?Tacksamm för all hjälp.Tillägas ska att gaffeln är köpt ifrån tyskland H-S bike discount och det känns väldans purket att behöva skicka tillbaka den.

Dämpar problem
paramedic skrev:
-------------------------------------------------------
> På min gamla marzocchi z3air så blir
> dämparen stenhård då jag pumpar i mkt luft i
> den.

Det är en lågtrycksgaffel. Glöm psi o kolla "sag" istället.

> Sen en annan sak är att då jag pumpat till
> rätt tryck och ska skruva burt pumpen så pyser
> det ut väldigt mycket luft

När man skruvar bort pumpen pyser det alltid ut luft som sitter mellan dämparens ventil och pumpens ventil. Det är normalt inget att bry sig om.

> Det står i instruktions foldern att man ska
> ha en speciell pump till spv delen och en annan
> till vanliga luft delen ,är det så att manitou har
> pumpar som bara passar på deras gafflar?

Kan inte Manitou. Men det är många gafflar som kräver en adapter, vanligtvis för att komma åt en ventil som sitter trångt. För egen del kan jag säga att min adapter funkar både till Marathon och till en gammal SID. Är det olika dimensioner på gängorna ovanför ventilerna kan du sannolikt använda samma pump men med adapter på när du pumpar spv-delen. En sådan borde ha kommit med gaffeln. I dina kläder skulle jag ringa försäljaren i Tyskland.

Hoppas detta var till någon hjälp

Per

Dämpar problem
Har en skareb, tror det är en elit. Jag fick med en pump som funkar bra, bara det mellan pumpens och dämparens ventil pyser ut.

Har ca 140 psi i dämpardelan. Kom fram till det genom att mäta sag. ca 45 psi i SPV delen plus förspänning.

Den verkar uppföra sig som du bekriver dvs att om man vräker sig på styret så kan man komprimera den helt. Den funkar dock utmärkt när man kör med den. Har inte upplevt att det är några problem med att den är för mjuk under färd.

/Fredrik

Dämpar problem
Har Manitou Swinger 3way och Manitous pump men det är samma fenomen med att den pyser när man skruvar av den.

Är sannolikt så som skrivits i annan tråd att det är luften i nippeln och pumpen som pyser ut och sen när du skruvar på pumpen på nytt så tryckutjämnas det mellan dämpare och pump och därför sjunker trycket i dämparen.

Dämpar problem
Det kan vara så att ventilen sitter för högt om det pyser ut mycket luft när du tar bort pumpen. Åtgärdas lätt och snabbt med ett ventilverktyg för bilventiler som finns hos din lokala däckmojj.

Dämpar problem
Hej och tack för alla svaren!
Ska ta med dämparen till däckfirman här intill och be dom skruva ned ventilen lite och se om det går att pumpa i riktigt med luft sedan,för det är inte bara lite luft som pyser ut utan det är nästan allt om jag inte skydar att skruva av pumpen,ska även ta med dämparen till min lbs och be dom prov pumpa med en annan pump då det kanske kan vara den som felar fast det verkar långsåkt då pumpen fungerar på min gamla
hederliga z3 ifrån -01,ska även be dom känna på själva dämpningen om den uppför sig normalt eftersom jag tycker att den känns för lätt att komprimera men det kanske är så med nya gafflar att dom dämpar lite i början för att bli hårdare emot bottenläget,men så är inte z3 utan pumpar man den hårt så är det stumt redan i början av komprimeringen.Fortsättning följer...

Dämpar problem
Hej och tack för alla svaren!
Ska ta med dämparen till däckfirman här intill och be dom skruva ned ventilen lite och se om det går att pumpa i riktigt med luft sedan,för det är inte bara lite luft som pyser ut utan det är nästan allt om jag inte skydar att skruva av pumpen,ska även ta med dämparen till min lbs och be dom prov pumpa med en annan pump då det kanske kan vara den som felar fast det verkar långsökt då pumpen fungerar på min gamla
hederliga z3 ifrån -01,ska även be dom känna på själva dämpningen om den uppför sig normalt eftersom jag tycker att den känns för lätt att komprimera men det kanske är så med nya gafflar att dom dämpar lite i början för att bli hårdare emot bottenläget,men så är inte z3 utan pumpar man den hårt så är det stumt redan i början av komprimeringen.Fortsättning följer...

Tillbaka
Topp