Dämparpump fram och bak

Hoglan

Medlem
Dämparpump fram och bak
Hejsan! Är på väg att köpa en Cube Stereo 120 HPA Pro black´n´flashorange. Vad jag undrar är om man kan använda samma dämpar pump både fram och bak, lyckas inte ta reda på om det är samma anslutning fram och bak. Är tacksam för alla svar :)

Dämparpump fram och bak
Jag har bara sett vanliga Schräder (=bilventil) på dämpare.
Kan vara värt att skaffa en pump där munstycket kan öppna/stänga ventilen separat från att kopplas på/av.
Med de som öppnar/stänger automatiskt när munstycket skruvas på så kan man tappa besvärande mycket tryck vid losskoppling.

Dämparpump fram och bak
dabac sa:
Kan vara värt att skaffa en pump där munstycket kan öppna/stänga ventilen separat från att kopplas på/av.
Med de som öppnar/stänger automatiskt när munstycket skruvas på så kan man tappa besvärande mycket tryck vid losskoppling.

Är det verkligen så? Trycket man har bör väl hålla sig konstant vid losskoppling, men det är sedan vid återanslutning som man tappar en del i tryck (då tryckutjämning sker in i pumpen).
Samma scenario oavsett vad man pumpar (märks oerhört tydligt om man upprepade gånger kopplar i/ur en golvpump till ett racer-däck tex)

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dämparpump fram och bak
ancientacid sa:
dabac sa:

Är det verkligen så? Trycket man har bör väl hålla sig konstant vid losskoppling, men det är sedan vid återanslutning som man tappar en del i tryck (då tryckutjämning sker in i pumpen).
Samma scenario oavsett vad man pumpar (märks oerhört tydligt om man upprepade gånger kopplar i/ur en golvpump till ett racer-däck tex)

Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag medger att jag använt en begränsad mängd dämparpumpar i synnerhet, och Schräder/bilventilpumpar i allmänhet.
Kanske finns det en tredje sort jag inte sett ännu, som "alla" andra använder.
Men:
På min förra dämparpump satt ett stift mitt i munstycket som tryckte ner ventilkäglan och öppnade ventilen när munstycket skruvades fast. Tätt blev det när ventilen nådde en o-ring. När munstycket sen skruvas av så tar det några varv innan ventilkäglan släppts upp och ventilen stänger. Och under den tiden så tappar dämparen tryck som läcker via den öppna ventilkäglan och gängorna mellan ventil och munstycke.

Jämförelsen med att pumpa slang med Prestaventil är inte rättvis eftersom ventilkäglan på Prestaventilen inte är tvångsstyrd, utan fri att röra sig med lufttrycket och därmed självstängande.

Dämparpump fram och bak
Rattnalle sa:
Trycket som pyser ut är det i slangen oavsett typ av pump.
Alltså, det kan ju vara så att nåt är helt enkelt fel på min förra pump. Men jag lovar att den gör ett bra jobb på att tömma dämpare om man inte är snabb i losskopplingen.

Dämparpump fram och bak
sdx sa:
dabac sa:
Rattnalle sa:
Trycket som pyser ut är det i slangen oavsett typ av pump.
Alltså, det kan ju vara så att nåt är helt enkelt fel på min förra pump. Men jag lovar att den gör ett bra jobb på att tömma dämpare om man inte är snabb i losskopplingen.
och vad var det för märke på den pumpen.
Nåt namnlöst som kom med en cykel eller gaffel.
Men alla pumpar med munstycken som både fäster på och öppnar ventilen i samma rörelse har ju samma möjlighet att läcka via gängan mellan ventil och munstycke.
Min pump kanske öppnar ovanligt tidigt, eller har ovanligt glapp gänga. Läcker gör den hursomhelst vid av/på.

Dämparpump fram och bak
Det är samma ventil på i princip alla dämpare och gafflar, bilventil (gamla marzocchi och riktigt gamla rockshox använde en specialare under ett par år)

Man har en pump med stängbart munstycke för att man inte ska förstöra gängorna till ventilen på dämparen eller gaffeln när man skruvar av munstycket när det är tryck i slangen.
Dvs man stänger ventilen och släpper ut luften i pumpen.

Dämparpump fram och bak
RasmusOlofsson sa:
......Man har en pump med stängbart munstycke för att man inte ska förstöra gängorna till ventilen på dämparen eller gaffeln när man skruvar av munstycket när det är tryck i slangen.

Jag ser en klar fördel med att öppna & stänga separat från att skruva av/på. Men hur det skulle skydda gängorna förstår jag inte riktigt.
Menar du att trycket i slangen skulle skjuta munstycket av ventilen och dra sönder gängorna när man skruvar av munstycket?

Dämparpump fram och bak
Det betyder alltså att man kan köpa i princip vilken pump som helst (utom kanske dom allra billigaste), så har alla samma funktion? :)

Tillbaka
Topp