Dämparpump som visar rätt

Octagon

Aktiv medlem
Jag provade en Quark ShockWiz och upptäckte att den visar 90 psi när min gamla gaffelpump visar 110 psi. Det spelar ju mindre roll så läng jag bara använder min egen pump och går på känsla, men ändå, vore kul att ha en pump som visar rätt. Och nån gång kanske man behöver köpa nytt. Vad får man betala för en som visar rätt och måste den vara digital då (med batteri som ska bytas osv). Tror inte jag kommer köpa nån ändå, men prylspaning är ju alltid intressant.

IMG_1337.webp

Ni kan nog utgå från att pumpen visar fel. Dels är den snart 30 år gammal, kostade 200 kr och har skramlat runt i min bikepark-låda alldeles för länge. Det utger sig inte direkt något precisionsinstrument heller. Plus att den visar fel för att jag vet, lånar man en pump får man ställa annat tryck.

Men nu var ju frågan vad man får ge för en pump med bra mätare som stämmer.

Jag har en dämparpump av samma modell, nu också mer än 15 år gammal, och tror att den visar rätt. Minst en gång har jag jämfört med en annan pump på samma dämpare och de visade upp samma tryck. Dessutom stämmer trycket överens med rekommendationerna av cykel och gaffeltillverkarna.

När gafflar går så trögt att man knappt kan ställa sag vettigt? Trololo, kör på, använd klocka - enda instrumentet som inte ljuger.

Tryckmätare har generellt ganska dålig riktighet (dvs att värdet dom mäter är sant), men bra precision (att dom ger samma värde varje gång man mäter). Det senare är gott nog. En vanlig relativit billig pump med digital mätare är bra nog. Om man ska vara säker på att värdet är sant blir det jobbigt.

Tillbaka
Topp