Dämparpump

Dämparpump
Jag köpt en som det stå rock shox på för typ 19€ eller nåt. Finns ingen anledning att köpa en dyr. Visar den fel är det inte hela världen heller så länge du alltid använder samma så att felet är konsekvent.

Dämparpump
Jag har den första (fast det står inte magura på den). Den har i mitt tycke lite för kort munstycke vilket gör den jobbig att använda till gaffeln.

Dämparpump
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpt en som det stå rock shox på för typ
> 19€ eller nåt. Finns ingen anledning att köpa
> en dyr. Visar den fel är det inte hela världen
> heller så länge du alltid använder samma så
> att felet är konsekvent.

Var hittade du den för 19£?

Dämparpump
Hej, lyfter en gammal tråd då jag har en dämparpump fråga.
Jag har en DT Swiss dämparpump och när jag skruvar på den på ventilen så får jag inte värde vad som är nuvarande tryck. Gör jag något fel eller är pumpen kompatibel att göra det? Har använt den 2 ggr och då måste jag tömma ur luft och pumpa till önskat värde vilket ibland kan vara jobbigt eftersom man kan få in mer eller mindre luft. Finns en lite knapp under mätarhuset, men det är även för att ta av det.

Dämparpump
Menar du ta i när man skruvar åt? Hade dämparen på service hos min LBS och hans pump fick värde direkt medan min hemma visade inget. Fick tömma på luft för att pumpa upp på nytt. Pumpen är ny och använd 2 gånger så jag förstår inte. Har ju en sån spak som ska förhindra att luft pyser ut vid avskruvning, men den kanske ska vara i visst läge?

Dämparpump
Ja precis, ta i när man skruvar åt. Har aldrig hört talas om kompatibilitet på pumpar, så det är antagligen handhavande (dvs du behöver inte oroa dig för att köpa ny pump) :)

Dämparpump
Hm, får testa när jag har tillbaka cykeln, konstigt att hans pump fick värde direkt men inte min. Kanske har med utformningen på munstycket. Märkte idag när jag skulle ställa in sag att den inte hade full slaglängd så lämnade tillbaka den.
Hoppas att det har något med negativ kammaren att göra.

Dämparpump
Vissa dämparpumpar, t.ex. den jag har, kör med separat skruv för att trycka in nålen i ventilen. Dock långsökt i ditt fall - var det så och du inte skruvat in den så borde du ju varken få i eller ur någon luft.

Dämparpump
Ja alltså skruvar jag fast pumpen så kan jag pumpa, men den visar inget värde hur mycket psi som finns i dämparen. Med andra ord måste jag tömma all luft, och börja pumpa på nytt om jag vill ändra karaktären.

Dämparpump
qma sa:
Vissa dämparpumpar, t.ex. den jag har, kör med separat skruv för att trycka in nålen i ventilen. Dock långsökt i ditt fall - var det så och du inte skruvat in den så borde du ju varken få i eller ur någon luft.

Schrader ventilen är ju en backventil så man kan få i luft om man tar i med pumpen ändå. Dock tror jag trycket som visas i manometern är trycket i pumpens slang (mellan ventil och manometer) och inte gaffelns tryck. Jag hade exakt samma problem med ny gaffel och pump tills jag faktiskt provade att skruva på HÅRT. Då fick jag visning av tryck och det blev betydligt lättare att pumpa i luft. Antar att det är olika från pump till pump eller ventil till ventil hur hårt man måste skruva fast innan ventilen öppnar sig.

Se bifogad bild. Röda pilar är ventilens stopp, blå pilar är luften när den är nedtryckt. Vackert va? :D

Bilagor

• ventil.JPG
    ventil.JPG
    13.8 KB · Besök: 38
Dämparpump
Såja, fick det att fungera nu. När det tar "stopp" på gängan kunde jag skruva typ ett halvt varv till och då visades trycket på manometern.

Tillbaka
Topp