Dämparsetup Fox DHX, mer specifikt för specialized Demo

Ny info om DHX 09 : http://www.nsmb.com/page/s/2640/fox-shox-for-2009/

"we didn't ride the new DHX 5.0 but I'm told the new compression circuit yields improved control through G-outs, better stutter bump compliance and increased bottom out resistance. The rebound damping is all new as well and it should, among other things, have improved deep stroke responsiveness."

Trevligt.

Just Gout och reboundproblem är något som jag varit missnöjd med.

Hoppas de kommit kring problemet att de olika inställningarna påverkar varandra i så hög grad!

//K

För den som är nyfiken så har NSMB nu testat Fox 40Ltd ed samt nya DHX RC4 bakdämparen :
http://www.nsmb.com/page/s/2709/fox-ltd-ed-40-and-dhx-rc4/

wc_dhx_rc4_pr.jpg

The DHX RC4 is a new from-the-ground-up, purpose built downhill shock specifically engineered to meet the demands of the world’s most brutal downhill courses and the athletes that dominate them. External adjustments for velocity sensitive damping and position sensitive ending stroke control act independently of one another allowing the rider to dial in the perfect balance of small bump compliance/traction, dynamic control, and big hit absorption.

ADJUSTMENTS
-- Externally adjustable velocity sensitive damping (DSC)
> High speed compression
> Low speed compression
-- Bottom out force adjust (via Schrader Valve)
-- Bottom out progressiveness
-- Rebound adjust
-- Coil spring preload

Man kan alltså lätt ställa den linjär eller progressiv på ett annat sätt än dagens DHX.

Senast redigerad av en moderator:
Fan, bara att bryta upp lädret och byta upp sig alltså :)

Skämtåsido så blev väl konkurrensen från Roco WC för tuff (renodlad DH) för DHX. Jag vill nog dock ha kvar möjlighten till pro pedal för XC-turerna. DH WC-starterna kommer ju rätt sällan för personlig del...

Tjena!

Behöver lite info från dom som kan ;)

Har fått ett erbjudande om att köpa en ny 2008 Fox DHX 4.0

Men jag vet inte hur den står sig jämfört med 5.0?

Är bottom out justering viktigt? 5.0 har dubbla priset nämligen.

Jag kör både AM och DH om det har någon betydelse.

Mycket tacksam för svar!

Även 4.0an går att justera bottom out på men det är inte riktigt lika enkelt som att vrida på 5.0ans ratt och kräver att man demonterar dämparen från cykeln och öppnar piggybacken.

*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Även 4.0an går att justera bottom out på men
> det är inte riktigt lika enkelt som att vrida på
> 5.0ans ratt och kräver att man demonterar
> dämparen från cykeln och öppnar piggybacken.

Tell me more! Inte rädd för att meka om det sparar mig pengar.

file=35312

I korta drag funkar det så här:
I piggybacken finns IFP (internal floating piston) som separerar oljan från den trycksatta luften, se bild. Genom att öppna piggybacken och justera läget på IFP (33-40 mm på bilden) kan man justera lyftvolymen i piggybacken. Mindre volym (lägre mått till IFP) => mer progressiv kompressionsdämpning (mer bottom out). Så för att öka bottom out öppnar man piggybacken (släpp på lufttrycket först!), fyller lite olja i densamma (tillräckligt för att räcka till för det tänka läget för IFP, man vill INTE ha luft i oljan), öppnar luftskruven i IFPn och drar ut IFP något mha lämpligt verktyg. När IFPn är på önskat djup stänger man luftskruven, torkar ur oljan, skruvar ihop piggyn och trycksätter. För att minska bottom out trycker man istället in IFPn (ökar djupet).
För en 240/76 dämpare är minimum IFP-djup ca 30 mm (oljan som dämparskaftet tränger undan ryms inte i piggybacken om djupet är mindre = dåligt) men kan räknas fram för andra slaglängder.

Jag kanske också ska påpeka att alla former av garantier är körda iom att man börjar skruva sin dämpare själv?

*micke* skrev:
> Jag kanske också ska påpeka att alla former av
> garantier är körda iom att man börjar skruva
> sin dämpare själv?

Det var underförstått :)

Bottomout resistance handlar om luftvolymen bakom IFP (se DHX tråden), det är alltså fullt möjligt att påverka luftvolymen genom att endera ändra IFP djupet genom att fylla dämparen med mer olja eller blöda dämparen på olja. Förenklat kan man helt enkelt hälla en skvätt olja på luftsidan av IFPn för att minska den komprimerbara luftvolymen. Olja kan inte komprimera som luft och dämparen blir därav mer progressiv om luftvolymen är mindre.

Hur mycket olja som där bör vara måste du nog räkna ut. Det är ganska enkel matte. Luftvolymen måste vara minst lika stor som volymen av shaften.

Jag vet inte vilken grundinställning en DHX4 har, jämfört en DHX5. Kanske är det ett medelvärde?

Det kan givetvis vara så att progressiviteten är satt på MAX på en DHX4, och då måste man alltså göra luftvolymen större genom att blöda ur lite olja ur dämparen istället.

Skumma igenom dämpartråden för DHX så förstår du ganska snabbt hur det fungerar om du inte är så hemma med begreppen. Det är verkligen enkelt om man bara spenderar en stund med att förstå fysiken.

//K

EDIT: ser att vi var två som svarade på frågan samtidigt, förvirrande!

MickeGillarCyklar skriver såhär:
http://mickegillarcyklar.blogspot.com/2008/12/dhx-service-igen.html

Läs längst ned så förstår du mer.

kebarb skrev:
> Jag vet inte vilken grundinställning en DHX4 har,
> jämfört en DHX5.

Iaf min DHX4.0 hade från fabrik nära max bottom out. IFP satt på 30 mm (verkliga minimum är 28 enligt min beräkning men lite marginal är imo inte fel i det här fallet).

Du, jag blir fan förvirrad av den här tråden.

Har jag läst på en annan sida och svarat på en gammal post?

Det är ju du som är mickegillarcyklar!

ehrm.

jaja, du kan bortse från min förra post. jag måste ha varit tillfälligt ur fas när jag läste först.

(ständigt ur fas)

//K

EDIT:

Haha, det är ju EN MICKE OCH EN MIKAEL! det förklarar en hel del. helt sjukt svårt att hålla isär er två =)

Tänk på följande:

Piggyback dampercap är inte av samma volym för DHX5 som DHX4, varför det kanske inte går att jämföra IFP djupen rakt av och anta att luftvolymen i IFP är densamma.

Vidare så har luft (blandningen av gaser) en begränsning för hur mycket den kan komprimera innan det är tvärstopp. Detta är viktigt att tänka på när man räknar ut minsta möjliga IFP djupet. Man måste alltså ta hänsyn till den maximala komprimeringsgraden för luft.

Det bör således finnas ett utrymme kvar, avsett för den komprimerade luften, när dampershaft nått sitt inre vändläge i strokecykeln.

//K

Bumpar tråden lite, nyfiken på om någon/några kör med minimum bottom-out på deras DHX 5.0?

Kör själv det på och den är väl på gränsen till för linjär i slaget, däremot är den helt underbart skön att köra på när man inte landar tungt så jag tänkte höra om någon annan hade erfarenhet kring hur dämparen påverkas av att man skruvar på lite mer bottom-out.

Jag har bottom out fullt utskruvad, samma för mej att drops osv slår det igenom ibland. Har tyvärr inte så mycket mer att komma med, har inte kört med den på nåt annat sätt vad jag kommer ihåg.

Just det, jag skulle ju langa upp o-ringsdimensioner på DHX:en här i denna tråd. Har helt glömt, ska ordna. :)

Tillbaka
Topp