Dämparsetup Fox DHX, mer specifikt för specialized Demo

Westman

Aktiv medlem
Hej,

Har lite bryderier med att få min bakdämpning precis som jag vill ha den och tänkte få erfaranheter av er andra, framförallt er som kör Demo 07 eller 08 eftersom dämpare beter sig olika från ram till ram, men även andra som kör DHX är välkomna att bidra.

Vill optimera min dämpning för högfartsåkning på stenigt och rotigt stök. Jag vill åt att ha en linjär och plush dämpning större delen av slaget och sen en liten upprampning på slutet mot bottom outen. Har en Fox DHX4.0 och misstänker att upprampningen är svår att få till då fyran saknar femmans bottom-out inställning.

Jag kör nu följande setup : 100psi(vad är minimum, tror jag körde 75 på min Yeti..?), pro pedal helt avskruvad. Upplever att dämparen blir väldigt seg eller för snabb mellan ett klick på returen. Ett klick mjukare om optimalt så kastas jag nästan av vid större plattare landningar och ett klick till så blir den 25% långsammare och känns för seg. Kan man inte få mindre skillnad mellan klicken genom att tunea den på något sätt?

Skall prova minimitryck till helgen.

Hur blir en PUSHad DHX?

Hur kör ni era inställningar och till vilken åkning?

> Jag kör nu följande setup : 100psi(vad är
> minimum, tror jag körde 75 på min Yeti..?)

Är inte minimum 125 från och med 08:ans dämpare.

jag har ju min på en heckler, men iallafall så har jag 130 psi 8 klick från slöaste på rebound och båttom ut på ett halvt varv från fullt inskruvad.

PP helt avstängd såklart

/H

Senast redigerad av en moderator:
Jag kör:

450 fjäder
80PSI
Snabbaste returen utan att få hästsparkar (har inte räknat klicken)
Ingen pro pedal
Ingen bottomout.

Testa med en mjukare fjäder om allt annat misslyckas. Gick från en 600-fjäder till 500 på min F1:a och det tog bort mycket av trampeffektivitet och tog fram cadillacdämpning! Perfa i stöket. Skruvade inte på nån annan inställning i övrigt.

Kör med ganska lite Propedal, Lite bottom out (DHX5) nästan ingen retur och minimitryck i luftkammaren..

Jag körde rätt lika setup som overallen med min DHX-4 på Stinkyn, den kändes faktiskt bättre än Rocodämparen på Staben i småstök och liknande.
Märkte i Gesunda i helgen att man måste stå på i närmast tävlingstempo för att fjädringen på Staben ska börja arbeta rätt. Kan ju bero på att det är en DH-racer kanske.

75psi i min dehåeks. Mjuk och fin! Funderar på att slänga PP åt h-vete. Shimstack sägs göra mirakel.

Jag kör som de flesta andra, strax under 100 psi, så lite preload på fjädern som möjligt och ingen PP.

Håller med om att det är lite svårt att få lagom rebound, känner igen precis det där steget du pratar om, minns dock inte om jag brukar köra på det lite snabbare eller långsammare. :D

Jag har lite svårt att vid hög hastighet igenom stök ha full kontakt med pedalerna, jag vet inte om det är att rebounden är för snabb och det blir studsigt, om jag är för stel i knäna eller om mina skor helt enkelt är för kass (gamla sletna gympadojor som nu är utbytta).

Vore kul att veta exakt hur ens dämpare jobbar när man är ute i backen, jag har 400-fjäder och inbillar mig att jag med så lite luft i piggy (och därmed ganska låg bottom out resistance) använder väldigt stor del av slaget vid lite hårdare smällar. Kanske inte tvunget en nackdel?

Du ska ju bottna ett par gånger på ett fullfartsåk så det är väl bra om du använder din fjädringsväg.. dummare att göra tvärtom, köpa en åttatumshoj och ställa allt så hårt så man använder max sex tum..

Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> 75psi i min dehåeks. Mjuk och fin! Funderar på
> att slänga PP åt h-vete. Shimstack sägs göra
> mirakel.

Hur, vem, var, pilla själv? Får man en lågfartskompression som verkar genom hela slaget då eller hur blir resultatet?

Detta är utväxlingen i länkaget på demo 7 och demo 8 årsm 2007:

dem78.JPG ht=519

Börja med att fixa dit rätt fjäder först, se till att ha en del förspänning
på så att returen inte blir för seg i den initiala delen av stroket.

(programmet linkage kan ge dig en del info om vilken fjäder du behöver)

Jag har alltid varit en varm förespråkare av så lite lowspeed compression
som möjligt, dvs ingen PP, eftersom det förstör känsligheten över små gupp.
(jag brukade också ha mintryck i rservoaren och bottomout längst ut)
Detta gav mig en bäbismjuk känsla med min 250 fjäder när det var ojämnt underlag.

Har börjat tänka annorlunda nu. Teoriserandet är att lågfartskompressionen
behövs när du landar efter hopp osv, samt i berms för att inte tappa för mycket
travel av G krafterna. (jag går alltid igenom slaget när jag kör fort i berms eller svackor)

Om man har för mycket lågfartskompression och dessutom kör ganska sakta så
känns det inte så roligt, men när man kör snabbare så blir det en ganska
behaglig känsla eftersom smällarna från rötter osv är så snabba att de övervinner
lågfartskretsen. Men samtidigt används lågfartskompressionen till att landa dig
snygg efter hoppen. (jag smäller igenom ganska ofta på platta landningar)

Att använda PP reglaget som AV/PÅ är alltså kanske inte rätt sätt att bemöta problemet.

OBS, denna information är inte helt 100%, se längre ned i tråden (tack Tomas)
PP och Boostvalve är två inställningar som måste spela bra tillsammans, boostvalve
sätter tryck på en checkvalve som bestämmer när högfartskretsen skall öppna. Högre
tryck behöver mera kraft för att öppna högfartskretsen. PP är en fjäder som lägger
tryck på lowspeed shimset i reservoaren. (vissa ha tagit bort detta shims) Mera tryck
på PP ger mera lowspeed dämpning. (som kan övervinnas av boostvalven)

Testa att köra med några klick PP och se hur du tycker att landningarna vid hopp
och kurvtagningar vid berms känns. Se om den blir stötig över rotmattor eller om
du klarar dig.

Det är bättre att ha mycket slag kvar för att jämna ut när de stora smällarna väl kommer, om
man åker utan lågfartsdämpning så befinner man sig väldigt ofta ganska långt in i slaget
och har därmed inte så mycket utrymme kvar när det kommer en bamsing i hög fart.

Att tippa i lite olja i Boostvalve kan ge motsvarande effekt som att vrida på bottomout
ratten. Jag har aldrig testat detta själv eftersom jagkör DHX5, men teoretiskt så minskar
det luftvolymen bakom IFP och gör därmed slaget mer progressivt mot slutet. Se bild:

pbpic932317.jpg ht=544

Det går nog att räkna ut vilka volymer du kan tippa i, men jag har inga siffror att
utgåifrån så jag överlåter det till dig ;-)

Det du kan göra att skruva loss boostvalve delen på en DHX 5 och mäta hur stor skillnaden
är mellan max och min bottmbout resistance. Då kan du också räkna ut hur mycket olja som
motsvarar vilken volymförändring i IFP. Posta då gärna resultatet i DHX tråden:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/661268/

Hur är det att serva en DHX5? Har läst på flera ställen att det är nåt man ska överlåta åt proffsen då det krävs specialverktyg osv osv. Är detta sant eller kan man med lite jävlaranamma utan tummen mitt i handen komma undan med isärtagning/hopsättning/oljebyte? Finns det servicemanualer till dessa? Har faktiskt inte kollat själv, har inte varit aktuellt förräns nu.

Thomas skrev:
> Hur är det att serva en DHX5? Har läst på flera
> ställen att det är nåt man ska överlåta åt
> proffsen då det krävs specialverktyg osv osv.
> Är detta sant eller kan man med lite
> jävlaranamma utan tummen mitt i handen komma
> undan med isärtagning/hopsättning/oljebyte?
> Finns det servicemanualer till dessa? Har faktiskt
> inte kollat själv, har inte varit aktuellt
> förräns nu.

Det går utmärkt att serva själv bara man inte har alltför många tummar mitt i handen. Byta olja har jag gjort själv och det var odramatiskt. Om nya tätningar (o-ringar) behövs så ser jag inga problem att byta dem bara man får tag på dem (antagligen hos någon hydraulikverkstad). Jag har inte sett någon servicemanual men de här trådarna är guld: http://happymtb.org/forum/read.php/1/661268/ , http://www.ridemonkey.com/forums/showthread.php?t=163201&highlight=shock+service , http://www.peterverdonedesigns.com/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif.

Borde inte denna tråd så småning om hamna under läsvärt, det är ju rätt många som har dämpare ur DHX-familjen?

kebarb: Mycket bra beskrivning och förklaring!

Som Westman var inne på inledningsvis, borde väl länkaget ha ganska stor betydelse för hur en dämpare med samma inställningar bär sig åt på olika cyklar.

Den här tråden kommer som en skänk då jag ska börja skruva om min rätt nya DHX5 från XC-inställningarna (massor med luft och PP) till DeHå-soft inför Gesunda i nästa vecka.

På min VPP-försedda Intense med 6,5" slag med lilla moi på känns 500-fjädern riktigt soft. Det är därför jag mosar i ordentligt med luft 170-180psi när det ska trampas långt med den. Sag ligger ändå på +30%. Jag satsar på att släppa ur luft ner till dryga 100, skuva ner PP till min eller nästan i ett första steg. När jag vet hur hur soft cykeln då rullar ner för min testtrappa samt hur hårt jag slår igenom på droppen börjar jag mecka med progressiviteten. Helst vill jag också ha linjärt slag med ramp up på sista 20% av slaget.

Kan man ställa högfarts- och lågfartskompressionen separat på en DHX? Jag trodde det var där lufttrycket spelade roll, för kompressionen i allmänhet alltså...

Ska kanske rota upp den där CDn man fick med. :o

Jag fick svar på nolltid att problemet med för stor skillnad mellan två klick i returdämpning försvinner om man byter till tunnare olja i dämparen, då blir det mindre skillnad mellan stegen.

Westman skrev:
> Jag fick svar på nolltid att problemet med för
> stor skillnad mellan två klick i returdämpning
> försvinner om man byter till tunnare olja i
> dämparen, då blir det mindre skillnad mellan
> stegen.

Tänkte precis kommentera det. När jag bytte olja i min bytte jag till något tunnare och förutom att både kompressions- och returdämpning blir mindre kraftig så är ffa returen mer "lättdoserad".

kebarb skrev:
------------------------------------------------
Men samtidigt används
lågfartskompressionen till att landa dig
snygg efter hoppen. (jag smäller igenom ganska
ofta på platta landningar)

Plattlandningar har väl inget med lågfartskomp att göra?

vertical skrev:
> kebarb skrev:
> ------------------------------------------------
> Men samtidigt används
> lågfartskompressionen till att landa dig
> snygg efter hoppen. (jag smäller igenom ganska
> ofta på platta landningar)
>
> Plattlandningar har väl inget med lågfartskomp
> att göra?

Haha!
Nej, plattlandningarna har att göra med att jag har för
dålig kondis och inte orkar ladda över ett av hoppen
i slutet på flinbanan, och därför landar platt på
plattån ibland.

Rörelsen som då skapas är en förhållandevis långsam
rörelse, ungefär som drop och hopp i allmänhet. Dessa
tas upp av lågfardskompressionsdämpningen. Skulle tro
att allt för hårda smällar även öppnar till högfartskretsen
men allt beror givetvis på setup, det är sjukt svårt
för mig att föreställa mig förloppet i huvudet men man
märker det när man sitter på cykeln.

Testa ett hopp som du känner väl, vrid på några klick
på PP och testa sedan utan för att se hur stor skillnad
du känner.

Jag brukar alltid faschineras av hur väl rallybilar
fångar upp en landning när de hoppar över krön osv,
det är lite av denna effekt iallafall jag vill uppnå.

//K

Miche skrev:
> Borde inte denna tråd så småning om hamna under
> läsvärt, det är ju rätt många som har
> dämpare ur DHX-familjen?
>
> kebarb: Mycket bra beskrivning och förklaring!

Jag har försökt samla det mesta i en tråd om DHX som redan ligger under läsvärt, tänkte föreslå att ni sammanfogar denna tråd med den så att det blir lättare för andra att hitta info och slutsatser.

Ingen sanning är fullständig och därför är det ju bra ju flera som skriver i huvudtråden, så att flera prolem adresseras.

Just stötämparinställning är så personligt eftersom det beror otroligt mycket på cykel, förare samt vilka liftsystem man åker i. Jag försöker förklara vad reglagen gör snarare än hur någon skall ställa in sin cykel, jag har reviderat DHX tråden flera gånger allt eftersom jag lär mig mer.

toppen om ni kunde slå samman trådarna!

//K

Point-Of-No-Return. Nu är DHX-prylen nedplockad i minsta beståndsdel. Det gick ganska smärtfritt. Ganska. Vet att jag häromdan såg en sprängskiss (förmodligen från Fox servicemanual eller liknande) som jag nu inte hittar. Kan nån med bättre internet-lokalsinne än mej vara vänlig att länka eller skicka den till mej? :)

Whow Thomas, posta lite bilder i DHX tråden. Jag är intresserad av att få lite bilder på checkvalven, fjädern och lowspeedcompression shimset som sitter i piggybacken vid propedalratten.

Posta på!

http://happymtb.org/forum/read.php/1/661268/

Thomas skrev:
> Point-Of-No-Return. Nu är DHX-prylen nedplockad i
> minsta beståndsdel. Det gick ganska smärtfritt.
> Ganska. Vet att jag häromdan såg en sprängskiss
> (förmodligen från Fox servicemanual eller
> liknande) som jag nu inte hittar. Kan nån med
> bättre internet-lokalsinne än mej vara vänlig
> att länka eller skicka den till mej? :)

Fy satan vad störigt, jag VET ju att jag såg den där sprängskissen häromdan och jag utgick frn DEN HÄR tråden. Nu har jag letat i två timmar men hittar den inte. Kom igen, hitta den åt mej! ;)

Jag har aldrig sett en sprängskiss på DHX, om du finner den igen så måste den bara införlivas i DHX tråden.

Kan det ha varit genomskärningar på Swinger 6way eller annat du såg?

//K

Det var en ritning/sprängskiss med varenda del numrerad, dock saknades stycklistan. Börjar tro att jag sett i syne...

Vet inte om det är av intresse för tråden men inför Gesunda (soft åkning med lillgrabben) snabbtunade jag min min DHX5 på Intensen
- PP 2 klick från 0
- ca 120psi

Då slätade den ut berget riktigt fint med mjukt och linjärt slag. Den bottnade vid plattlandningar men jag var som sagt inte där för att freerida. Full fart i stökspåren klarade den galant. Riktiga landningar i platåhoppen skötte den buttersmoth.

Nu ikväll har jag tunat om den för XC. Dvs 170psi, PP 2 klick från max, ett par klick hårdare retur samt ett var på botto out (+). Den sista har jag aldrig petat på förut men det ska bli kul att börja labba med den.

Jag kan också rapportera att efter kebarbs recept så var faktiskt ett par klick PP riktigt gött på berm/hopp-banorna.

När jag har den DH-ställd(mjuk, linjär) så bottnar jag ju den vid drops på dryga metern. Känns lite über, fasen vet om jag inte ska göra den lite hårdare och mer allround igen, känns bättre till min åkstil.

4:e-brunn, Nu är jagf ju inte en ägare av DHX5,an men jag förstår inte riktigt dina inställninngar.

Varför har du mer bottomoutjustering på XC- än DH, gör inte det bara att du inte använder slaget i xc? Är det inte bättre att behålla den som den är och istället leka med propedalen om du tycker det gungar?

Sen skulle ju jag rekomendera att ta bort all typ av propedal som finns för DH.

Och när du gör returen "hårdare",..menar du då att du stryper ventilen mer?..Känns oxå baklänges att gör så för xc tycker jag.

Håller med Ville förutom :

Ville skrev:
> Och när du gör returen "hårdare",..menar du då
> att du stryper ventilen mer?..Känns oxå
> baklänges att gör så för xc tycker jag.

Jag tycker att långsam retur går hand i hand med att strypa neråtgunget m h a propedal så nog tycker jag det är logiskt att ha mycket dämpning åt båda håll för XC, och ingen PP och snabb retur för DH.

MEN smaken är som baken och det som är bäst på pappret känns inte alltid bäst för alla åkare.

Angående returen så tycker jag att jag får mycket bättre tramprespons med snabb retur samt att jag kan använda returen för att hoppa över stenar och skrammel som kommer i min väg och samtidigt spara på energin i benen.

Men kör jag lika snabb retur i DH eller hopp så riskerar jag en ganska okontrolerad flygtur vilket jag tror dom flesta som suttit på en DH hoj med för snabb retur känner igen.

Äh, bottomouten har jag dragit åt bara för att testa vad som händer då :) Har aldrig ändrat den tidigare. Tänkte att jag ska
a) få lite mindre slaglängd för lugn XC-körning
b) rädda dämparen för de drop som mina småkillar jagar mig ut på när vi kör ihop :D

Returen drar jag åt främst för att jag trycker i så mycket mer luft. Då blir dämparnen mer stunsig bara av det. Kompensation för att få ner sprättigheten alltså.

PP tror jag inte man med självklarhet ska ta bort helt vid DH-körning då den funkar som lågfartskompression också. Lite motstånd där kan ju vara bra att ha tänker jag. Ärligt talat märks det väldigt lite skillnad när jag skruvar på PP. Inte alls som SPVn på min 5th.

Jag vet egentligen väldigt lite om dämparen. Har hittills haft röta och träffat väldigt rätt när jag skruvar. Lite grann skruvar jag nu för att se vad som händer.

Idealt sett, i vilken ordning och med vilka grundtankar bör man jobba sig igenom de olika justeringarna för att gå någorlunda strukturerat tillväga?

O

Fjärdebrunn skrev:

> Idealt sett, i vilken ordning och med vilka
> grundtankar bör man jobba sig igenom de olika
> justeringarna för att gå någorlunda
> strukturerat tillväga?
>
> O

Vet itne om det finns några garanterad rätt och fel sålänge dämparen gör det du vill för dig. Och även där kan det skilja.

För vissa rä dämparen något som skall göra dig snababre i spåret medans för andra så är det komforten som är det viktiga.

Men en bra start är ofta att öppna upp alla retur/kompresions/antigung/bottomout jsuterioingar så mcyket som möjligt för att få så mycket flöda som möjligt. Dessa grö din dämpare långsammare och det vill man inte om du inte har några problem.

Sen är det alltid bra att börja med att ställa höjden, rätt fjäde med rätt förspänning för att få rätt mängd sag. Det bruakr de flesta ha koll på.

Sen använder jag de inställningar som finns för att motverka problem smo jag får.

Märker jag inte problemen så är det oftast dumt att jsutera bort dem då alla inställningar ger nackdelar.

Propedal eller kompresion kan tex göra att cykeln inte sjunker ner när du trycker till i kurvorna vilket gör att du itne får ner tyngdpunkten lika lågt.

För långsam retur gör att cykeln packar ihop.

För mycket bottomout gör att du inte använder hela slaget och sämparen blir mindre linjär.

Personligen tycker ju jag att propedal bara är av ondo, fram för allt i bak. på min cykel har jag valt en dämpare utan den justeringen och istället en låsning på styret....men det är nog knappast något för DH åkarna.

Hemma igen efter epicturen med mina småkillar.

Inställningen (ovan) känns jäkligt bra för XC. Saget ligger alltid på samma nivå och känns helt rätt (ca 30%). När jag sitter ner ligger dämpen helt lugn och jag kan trampa på så mycket jag vill. Gungar till lite när jag bryter mig upp på hällarna men känns så rapp att det funkar bra. Bra med lite åtdragen bottomout då den ser till att ta hand om lugna drops och då man inte riktigt behöver 6,5" för XC-körning :). Perfa med lite åtdragen retur då den lungt tar hand om alla stenar man kör över samt lungt levererar upp vevlagret efter varje landning eller större rot.

Säkert inte perfekt men känns rätt bra ändå...

Kan inte någon DHX-räv ta fram en ABC-kurs för oss klantskallar? :D

Fjärdebrunn skrev:
>
> Kan inte någon DHX-räv ta fram en ABC-kurs för
> oss klantskallar? :D
>
Vore välkommet helt klart!

Har tagit lite bilder på DHX-mojängen. Kanske skulle lagt dem i DHX-tråden? Skit samma, nu blir det här iaf. :)

Här ser ni piggybackdelen upplagd fint på köksbordet.
DHX1small.jpg ht=544

Detta är hjärtat i Pro Pedal. Ser inte så märkvärdigt ut...
DHX2small.jpg ht=544

Piggybacken löstagen, sedd från propedal-ratts-hållet om ni förstår vad jag menar. Jag har lagt i PP-ventilkäglan (jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den). 6st hål i piggybacken, ovanpå den ska shimset ligga. Nu kan jag nog döda en myt ang DHX/PP och det är att man ställer trycket på shimset med ratten. Det är FEL FEL FEL som Brasse skulle sagt, iaf på min DHX 5.0. Shimset trycks mot piggybacken av stora fjädern vid stillaläge och kompression, vid retur fjädrar det och släpper tillbaka oljan till "huvudcylindern".
DHX3small.jpg ht=544

PP-ventilkäglan inuti piggybacken från luft-hållet. Fyra urtag låter oljan passera tillbaka, minst två hål tittar alltid genom de fyra urtagen. På andra sidan hålen ligger shimset. Käglan ligger inte emot botten på piggybacken utan kanske ca 1mm ifrån.
Edit, förtydligande: Den ligger ca 1mm ifrån botten och hålen och är fjäderbelastad från andra hållet via propedal-ratten!
DHX4small.jpg ht=544

Pro Pedal!
DHX5small.jpg ht=544

Prp Pedal från andra hållet.
DHX6small.jpg ht=544

Pro pedal uncovered! Här syns hur det hela funkar. Ratten sitter längst till höger på det frästa nyckeltaget. När man vrider på den skruvas den gängade mojängen in eller ut i hylsan som sitter fast i dämparkroppen (gängad som ni ser på bilderna ovan) och ställer då den lilla fjädern som ligger mot "PP-ventilkäglan". Ju MER propedal man har, desto slappare blir fjädern och tvärtom. PP-ventilkäglan rör sej alltså lite fram och tillbaka och beroende på hur hårt fjädern är spänd kan oljan lättare/svårare returnera till huvudcylindern. MER propedal ställer upp returdämpningen kan man säga, fast inte samma returdämpning som ratten för returdämpning påverkar.
DHX7small.jpg ht=544

Shimset täcker alla hål i piggybacken.
DHX8small.jpg ht=544

Fjädern trycker på shimset. Inte ställbart på nåt vis.
DHX9small.jpg ht=544

Det svarta hålet är oljekanalen där oljan åker fram o tillbaka till huvudcylindern. I mitten är gängan där hylsan för Pro Pedal ska sitta. En o-ring tätar mellan hylsa och hus, en annan mellan hylsa och "PP-ventilkäglan" så ingen olja ska vara inne i Propedalmekaniken. Om det droppar olja från PP-ratten är nån av dessa o-ringar dåliga.
DHX10small.jpg ht=544

PP-ventilkäglan! Spår för o-ringen som jag beskrev ovan syns här.
DHX11small.jpg ht=544

Som jag antydde igår så gick det GANSKA bra. Inget mektillfälle utan tabbar och misstag, så ej detta tillfälle. Piggyback destruction!
DHX-AJAJAJsmall.jpg ht=544

Fina märken från polygripen. Jag skyddade med lite material (smärgelduk) emellan och jag hade locket iskruvat men tänderna i polygripen gick snabbt genom smärgelduken (förstås) och locket räckte inte för att skydda från buckling. Ingen fara tror jag, luften tätas främst genom en o-ring som sitter längre in, på den ställbara kolven där man ställer bottom out. Men fint blev det ICKE! Haha. Win some, loose some.
DHX-AJAJsmall.jpg ht=544

Mycket bra initiativ!

Det är lite kneptigt att få grepp om saker om det inte finns tydliga bilder, du får gärna posta detta även i DHX tråden!

Känner du igen samtliga delar från denna bild, eller såg det annorlunda ut i din dämpare?

foxdhxvexplmedium6tp.jpg ht=544

Det ser likadant ut.

Glömde tipset för att slippa ha sönder piggybacken. En 31,8mm styrstam med en bit slang mellan stam och piggyback borde kunna funka bra. Jag tar inget ansvar för pajade grejer om nån följer mitt råd ,em jag tror inte det är sämre än polygripen...

För att få ut den lilla rörbiten som hör till propedal fick jag göra ett specialverktyg. En M5-mutter borrades med 5mm borr och ihop med en tunn 8mm hylsa kan den skruvas ut. Spezial delux.

Annars var det lätt att få isär grejen. Tänk på att det INTE är metriska grejer. Man tror att man ska ha en 24mm fast nyckel eller hylsa till att skruva isär mackapären men så är det inte. Det är TUM-grejer rakt igenom. Hatet. Som tur är har jag en hylsnyckelsats i tum så det är itne så synd om mej men snart får jänkarna lära sej metriska systemet alltså...

Tillbaka
Topp