Dämparsetup Fox DHX, mer specifikt för specialized Demo

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att returen paverkas lite av
> lufttrycket saval som PP-ratten, men inte
> jattemycket av lufttrycket. Ska du kora nerfor i
> alperna, borja med min lufttryck och min pro
> pedal. Sa kor jag nu har nere och det funkar kanon
> till stok o bok.
>
> Thomas och Kebarb, now we're talking!

Låter ungefär som jag tänkt mig. Jag skruvar nog bort det mesta av progressiviteten också, iaf om det bara blir stigåka.

Fan Oscar, det spelar nog ingen roll hur du ställer in dämparna om du inte ens märker att hojen du hyr har bromshandtagen "moto style" :D

En liten skiss. Måste kontrollmäta lite till för det stämmer inte riktigt med PP-käglan men skissen ger en uppfattning om hur det ser ut och fungerar. För mycket tid över på jobbet... ;)

EDIT, den observante märkte att IFPn var vänd åt fel håll. Nu är den och resten åtgärdat. Ritade även in oljans väg i piggybacken.

PP_1.JPG ht=541

Senast redigerad av en moderator:
Fjärdebrunn skrev:
> Vem fan har sagt något om att bromsa? Skiter man
> i det märker man inte sådant...förens det är
> lite för sent

haha.. du kommer bromsa mer än tidigare i ditt liv i verbier, lite dåligt med marginaler på ganska många ställen dessutom.

mattel skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem fan har sagt något om att bromsa? Skiter
> man
> > i det märker man inte sådant...förens det
> är
> > lite för sent
>
> haha.. du kommer bromsa mer än tidigare i ditt
> liv i verbier, lite dåligt med marginaler på
> ganska många ställen dessutom.

Word, Verbier var brant och mycket bromsa.

Den är klar. På pappret. Varsågod.

Något rörig kanske men den observante kan säkert lista ut hur det funktionerar. Jag kommer inte överens med detta ritprogram som jag borde, jag är för gammal/stönig för att lära mej ordentligt.

DHX_mod_2.JPG ht=513

Jag fixar allt till en prototyp om ni sponsrar mej. Om det faller väl ut serietillverkar vi i happymtbtuning AB. :)

Hur möe kösterä då? Och vad för egenskaper får man ut med din konstruktion?

Westman. Det är en liknande funktion som CC DB har. Samma princip, dvs ställbar högfartskompression och ställbar lågfartskompression. SÅ man kan ha den till skogen och man kan ha den i utförslöpan. Easypeasy. OM den nu funkar som jag tror. :)

Kan du inte ploppa i den där ventilen i min Roco Thomas...skulle behöva lite antigung hehe

Har faktiskt funderat på att göra en tillverkaroberoende variant (egen piggyback, utan Ifp med gummiblåsa) men jag tror att det är alldeles för liten marknad för att orka, plus att det förmodligen skulle bli tokdyrt. :)

Edit, en mer talande bild av thingamajiggen:

Den grön-bruna grejen är piggybacken. Den vida huvan är själva dämparhuset något beskuret. De blåtonade greerna är de nya prylarna. Inte så besvärligt men lite pilligt.

DHX_mod_3.JPG ht=574

Tjena,

Ruskigt roligt med lite egna moddar. Får du den bara att fungera någotsådär så köper jag en sats bara för att! Blir det dessutom bra är det en fin bonus. =)

/Micke

Lyfter denna fantastiska och extremt intressanta tråd med en elementär fråga.

Måste en DHX:a köras in för att bli plush? Jag har en DHX 4.0 sedan 2.5 år tillbaka på min Nicolai Helius-FR (består av Horst länk precis som på Demon) samt så har jag en splirrans ny DHX 5.0 på min Nicolai UFO-ST (Singel Pivot). Det är samma fjäderkonstant, ungefär samma retur, ungefär samma tryck i piggy backe:en (80 psi), samt minimalt med pro-pedal (typ noll el dyl). Ändå känns Helius:en plush:are än UFO:n vilket är något kontra intuitivt om man utgår från Linkage simulering. Då är min slutsats att DHX:orna måste köras in under en tid för att bli plush:a, verkar det rimligt?

Tack på förhand och mvh:

Det kan vara så ja, inkörning krävs. Men även inställning av rätt tryck och rätt läge på propedal samt retur är viktigt för känslan. Jag kör med minimalt tryck och tycker det känns bra. Inge propedal för mej ännu iaf. Experimentera mera och ge den ett antal åktimmar så blir den nog mjukare. Kolla även så du har rätt sag, nr.1 att kolla!

Saget verkar ok men preload muttern sitter hårt som faan. Skall försöka att lossa den så att jag kan labba lite med sagen. Kör du Thomas med singel pivot eller multipivot?

Preload muttern sitter fast med en eller två små stoppskruvar, lossa dessa först :)

Hm är det inte en 08 du har? Då bör det vara 125 psi som är lägsta tillåtna tryck i piggybacken. det borde stå på dämparen vilka tryck du ska ligga mellan.
Inte omöjligt att du behöver en mjukare fjäder? Jag har olika hårdheter på olika länkage...

/F

Är det något nytt på 08:orna att det sitter stoppskruvar? Jag tog i som faan och lyckades skruva loss den iaf. Jag vet att minst tillåtna tryck är 125 psi 08:orna men jag drog ner den till 80 psi för att se skillnad. Fjädern verkar vara rätt, skall ios beställa en mjukare fjäder. Vill minnas att jag fick ha en inkörningsperiod på min DHX 4.0 för ett gäng år sedan men minnet är bra men kort ;-)

Åh här händer det grejer!

Jag har inte hängt med i tråden eftersom jag är närmast dator/internet lös och befinner mig i Åwre.

En sak som slår mig är att för att inte avvika för mycket från ursprungsflöden är det viktigt att flödesportar har ungefär motsvarande area även efter modifiering. Jag gillar CAD bilden, vilket program caddar du i?

Har kört någon vecka nu och jag har inte rattat en enda gång på dämaren, det är för roligt att åka helt enkelt ;-)

Ser fram emot att få provköra ett hemmabygge så småningom!

Jag har en liten idé på att modda en 888R men det blir i en annan tråd!

//K

Fässberg skrev:
> Preload muttern sitter fast med en eller två små
> stoppskruvar, lossa dessa först :)

hmmm, du menar väl bottom out tjofräsen, preload muttern är väl den stora muttern som man förspänner fjädern med?
Stopp skruvar på bottomouten var det även förra året så det är inget nytt å någon inkörningsperiod att tala om tror jag inte heller på. Tror faktiskt att du skulle ta och testa en annan fjäder 280 är ju en rätt vanlig storlek så det borde väl gå att få låna en 550 av någon för att testa? Du får gärna prova med min 600 fjäder annars.

//D

Dick: Kan jag prova din fjäder någon gång på samma ställe som vi träffades på igår? Jag tar med kaffe och bullar så kan du sitta och njuta av livet medan jag meckar ;-) Tror 600 fjäder skulle kanske funka då jag kan reglera bottom out:en på dämparen.

kebarb och Thomas: Fortsätt med era resonomeng och ide' bollning. Det är det som gör denna tråden till "no 1" här på Happy.

Jag vet inte vilka som säljer Fox fjädrar men du kan köpa Nuke Proof från CRC hyffsat billigt. Har 2 st Nuke Prof fjädrar till min DHX 4.0 och de funkar lika bra som Fox. Säker samma fjäder fast med olika loggosar ;-)

Hur känns eran DHX när det bottnar ur?

Tycker ibland att det känns ungefär som att åka/få punka, det pingar till och blir alldeles stelt. Osäker om det är dämparen eller om det är genomslag faktiskt. Händer jämt på ställen där det både är möjligt att bottna ur och få genomslag :)

Jag vet inte hur DHX 5.0 känns då den är ställbar ännu men DHX 4.0 känns ungefär som du beskriver när jag har 600 fjädern på, sker inte så ofta heller.

Va????

Ska man verkligen lossa fästskruvarna till bottomoutratten. För det första glappar den ju loss helt då, utan att gå lättare att dra runt, för det andra går det lika lätt (tungt) att dra runt den utan att lossa dem. Jag trodde piggy backen skulle flyga i bitar när jag släppte på dem :o

Hur mycket tål en DHX5 att bottnas? Jag vill nog skruva bort det mesta av progressiviteten och när jag gör det bottnar jag inte helt sällan vid plattlandningarna.

125 psi i en 08 ger en vidrigt hög kompression för dh IMHO (dock bra för stigcykling). Runt 105 finner jag att den börjar bli anständig. När jag råkade köra min på 80 psi blev den tokskön :D

Aldrig blir man helt nöjd...

Känns som om det börjar bli lite ordning på bakdämparen nu. Skruvade ut preload:en helt och skruvade fast den igen så att fjädern satt still + 2 extra varv. Bottom-out:en skruvade jag ner nästan helt. Pro-pedal satte jag till ner till 2 klick från noll. Detta medgav betydligt mer plusha:re känsla.

Men skall helt klart skaffa en 600 fjäder att kunna växla mellan.

Jag kladdar i mechanical desktop.

Har några "trådar" ute om tillv av denna modd. Har man sagt A får man väl säga B men det lutar åt att det blir PP-original-version i Åre om en månad, tror inte jag hinner få i ordning detta innan men man vet aldrig. ;)

Har även hittat shims-kit som passar DHX:en men det kostar en tusing utrikes så det är lite dyyyrt om man inte planerar att starta HAPPYSUSPENSIONMODD AB. Får se där med. Nu ska jag dra å kolla på "ny" ram till pendlaren.

Intet nytt om modden tyvärr. Men väl en fråga!

Jag köpte gaffelolja (5+10wt) häromdagen, i mc-butik. De hade en bakdämparolja, en enda sort, det stod 2.5-20wt på den. Hur funkar det? Det är nåt med viskositeterna som jag inte begriper. Vad skiljer bakdämparoljan från gaffeloljorna? Är det så enkelt att man inom mc-branschen skiter i att tuna bakdämpare med viskositet? Kan nån förklara för en dummy? ;)

Viskositet är ett mått på en vätskas 'tjocklek' lite slarvigt sagt. Ju tjockare dessto trögare flyter vätskan.

Thomas skrev:

Vad skiljer bakdämparoljan från gaffeloljorna? Är
det så enkelt att man inom mc-branschen skiter i
att tuna bakdämpare med viskositet?

Har aldrig hört nått om att laborera med oljan i bakdämpare faktiskt, varken med viskositet eller mängd. Gastrycket verkar inte inte heller fixas med vad jag vet.
Olja till stötdämpare borde vara gjorda med mer tanke på att tåla värme jämfört med gaffelolja iaf, efter ett crossheat går det typ att steka ägg på gasbehållaren medans framgaffeln knappt är ljummen.

Aha. Då förstår jag nog det där med 2,5-20wt, det är som med motorolja, den är gjord för att funka i ett visst temperaturspann med vissa egenskaper. En framgaffel har oftast längre slaglängd, mer olja och mer material som absorberar värmen osv osv så där är det inte lika värmekänsligt och då är det ett bättre läge att laborera med oljan. Eller?

En bakdämpare har ett slag på några få centimeter men ska ta upp energin från kanske 3 gånger sitt egna slag som kommer från hjulets fjädringsväg. Dessutom är det bara en enda dämpare som gör jobbet, inte två som det ofta är på en framdämpare (ja, jag vet, nuförtiden är det ofta olika funktioner i de olika benen på en cykeldämpare).

Skruvade ihop bakdämparen idag, original tyvärr. Tyckte det var ovanligt svårt att få den luftfri. Det var inte så konstigt för den sög tjuvluft från returratten, nånstans därinne i kolvstången finns en tätning mellan returnålen och kolvstången som är PAJ. Om tre dagar drar jag till Åre. Inte en chans att hinna få den servad (Danmark tur o retur)... Madderfakker...

Tillbaka
Topp