dartmoor primal 27.5 - Bu eller bä?

tuva

Medlem
Vad säger ni experter och entusiaster om dartmoor primal 27.5 årsmodell 2017 som en nybörjar cykel. Vill ha något som fungerar på stigar och fjäll. Absolut inget komplicerat med hopp eller så utan bara ett första steg till att lämna grusvägen :)
Den ska visst bara ha dämpare fram, finns det nackdelar med det?
Ha en trevlig kväll!

Det är väl en trevlig nybörjare hoj med lite stabilare egenskaper. Och att bara ha dämpare fram bidrar till lite mindre grejer att serva och hålla vid. Så skulle säga köp ??

Har inget att tillägga om cykeln, den är säkert helt ok, men blir nyfiken på vad du har för resplaner nu? Din förra tråd var spännande. Vilken härlig resa. Lycka till och hoppas du skriver mer här om dina äventyr.

Haha, tänkte väl att någon skulle hitta den gamla tråden. Har inga långa äventyr på gång bara sugen på att cykla lite, men finns mest stigar och natur där jag bor. Ont om vägar av alla sorter så det får väl bli en mountainbike tillslut...

Tack för bra inputs. Låter ju inte helt illa då!
Ramen ska vara av storlek M så om jag tolkar storlekstabellen rätt borde den fungera för mina 180 cm?

Haha, tänkte väl att någon skulle hitta den gamla tråden. Har inga långa äventyr på gång bara sugen på att cykla lite, men finns mest stigar och natur där jag bor. Ont om vägar av alla sorter så det får väl bli en mountainbike tillslut...

Ramen ska vara av storlek M så om jag tolkar storlekstabellen rätt borde den fungera för mina 180 cm?
Då är du nog allt mer åt en L ram .M kan ju funka men är åt det lite mindre hållet . M har 457mm sadelrör så det mot L 480mm så lite beroende på grenmått. Vad tror ni andra ?

Bilagor

• Screenshot_20200428-213744.png
    Screenshot_20200428-213744.png
    36.3 KB · Besök: 260

Behöver inte hitta den gamla tråden, alla här har väl läst den.

Till tekniska stigar är L klart bättre än M. Men gissar att storleken är mindre kritiskt på terrängen där du bor.

EDIT: Gjorde en nederländisering, "var" ska vara "där"

Senast ändrad:
Okej, så lite risk att den är för liten? Hur märker man det vid provcykling om ni ursäktar en kanske dum fråga? :) Kommer ju som sagt inte cykla vidare komplicerat (till att börja med i alla fall - sedan vet man ju aldrig!), så om jag förstått rätt så blir det mindre viktigt om man är på gränsen till fel storlek?

Okej, så lite risk att den är för liten? Hur märker man det vid provcykling om ni ursäktar en kanske dum fråga? :)

Det är svårt att märka om man har ingen erfarenhet med stig-cykling. Men där vet du redan att den är små (kort, styre är lite för nära dig), om du tror på oss.
Till enklare tärreng är storleken mindre kritisk och är det bara att prova om det känns rätt. Dartmoors webbsidan säger att 2020 modellen kommer med en 33 mm lång stam, som är extremt kort. Om cyklen känns för kort skulle du kunna byta till en längre stam,det kostar inte mycket.

Det är svårt att märka om man har ingen erfarenhet med stig-cykling. Men där vet du redan att den är små (kort, styre är lite för nära dig), om du tror på oss.
Till enklare tärreng är storleken mindre kritisk och är det bara att prova om det känns rätt. Dartmoors webbsidan säger att 2020 modellen kommer med en 33 mm lång stam, som är extremt kort. Om cyklen känns för kort skulle du kunna byta till en längre stam,det kostar inte mycket.
Fast nu va det väl en 2017 års primal . Där har M 415 reach o L 440 . Tror ändå M kan funka fint då tjejer oftast har lite kortare överkropp.

Fast nu va det väl en 2017 års primal . Där har M 415 reach o L 440 . Tror ändå M kan funka fint då tjejer oftast har lite kortare överkropp.

Glömde att googla för 2017 geometri. Då blir det kort. Men 2017 modell har troligtvis redan en längre stam. Skulle kunna funka.

Senast ändrad:
Testade cykeln igår och storleksmässigt kändes den jättebra. växlar och bromsar funkade fint. De hade satt på Shimano hydraulbromsar (använda en säsong). Det ända jag tänkte på var att framhjulet såg lite ojämnt ut med lite olika spända ekrar, men det är ju svårt för mig att bedöma om det var dåligt eller ok... Ska försöka få med mig en kompis imorgon.

Bra!

Frågan är om några ekrar har lösnads lite eller om fälgen har fått smäller och är inte rakt längre och det är därför att ekrar är ojämnt spänd. Första är enkla att åtgärda, sista kan vara problematiskt.

Känn också om gaffeln komprimerar och fjädrar ut smidigt och titt om det finns ingen repor på innenben.

Tänkte fråga forumet.
Vad tror ni om denna ram i "small" till en 12-årig pojk? (Primal 27,5 V2)

Vad finns det kanske för bättre alternativ om man vill ha en cykel till stig/mtb-träning, cykla runt med på sommaren rent allmänt, köra i egenbyggda hopp et.c?
Har hittat en ny ram för 250eur. Det verkar ju OK.

Tänkte iaf prova på att bygga en hoj till sonen så man får specen som man tänker är rätt för honom.

IMG_5238.png

Verkar som den nya 29'' finns i small också. Minns inte det men den kanske föll bort för min del för att den är lite låg att sänka till 120mm.

Annars är ju 27.5 lämpligt i small så klart.
Jag tror 27,5 blir bra. Litet lekfullare med en mindre baktriangel.

Gissar att slutvikten kommer hamna på 13kg blankt med sänkstolpe.
Jag köper inga extrema lättviktskomponenter.
Behöver jag köpa allt nytt hamnar jag nog på ca.13tkr.

Tänker att ram och gaffel får vara nytt. Resten hoppas jag har tur att hitta begagnat och använda sånt som ligger hemma i lådorna och tar plats.

Har nyss gjort just det. Byggt en Dartmoor Primal 27.5 v2 till min son som är 10,5 år och nu 151cm. Använde mig av överblivna delar från min Transition Scout där ramen blev dekorationsobjekt pga brott.
Sänkte Piken till 120mm, använde mina hjul med DT 350 och XM481 (bakhjul behövdes Boost-konverteras), XT-bromsarna fick 160mm Galfer Wave. Slängde på SLX-vevar med 165mm (lite för långa alltså), sadelstolpen är en Crankbrothers Highline 3. Kolfiberstyre.
Kommer inte exakt ihåg nu men cykeln väger tydligt under 13kg och det med relativt tunga däck (DHF 2.4 och Rekon 2.4).
Ska posta en bild också.

Har nyss gjort just det. Byggt en Dartmoor Primal 27.5 v2 till min son som är 10,5 år och nu 151cm. Använde mig av överblivna delar från min Transition Scout där ramen blev dekorationsobjekt pga brott.
Sänkte Piken till 120mm, använde mina hjul med DT 350 och XM481 (bakhjul behövdes Boost-konverteras), XT-bromsarna fick 160mm Galfer Wave. Slängde på SLX-vevar med 165mm (lite för långa alltså), sadelstolpen är en Crankbrothers Highline 3. Kolfiberstyre.
Kommer inte exakt ihåg nu men cykeln väger tydligt under 13kg och det med relativt tunga däck (DHF 2.4 och Rekon 2.4).
Ska posta en bild också.
Den blev inte väldigt låg? Finns i så fall ännu kortare ramar.
Jag valde till sist mb31 29'' men en primal hade ju varit fint. Även med 130mm slag men jag hade gett mig fan på 120mm

Jag tror 27,5 blir bra. Litet lekfullare med en mindre baktriangel.

Gissar att slutvikten kommer hamna på 13kg blankt med sänkstolpe.
Jag köper inga extrema lättviktskomponenter.
Behöver jag köpa allt nytt hamnar jag nog på ca.13tkr.

Tänker att ram och gaffel får vara nytt. Resten hoppas jag har tur att hitta begagnat och använda sånt som ligger hemma i lådorna och tar plats.
Ja 27,5 är att föredra. Jag som är kort (168) gillar inte 29" bak, lätt att slå i röva vid extrema situationer. Och förr när man cyklade XC på en small 29" slog tårna i framhjulet. :ROFLMAO: Så 27,5 eller mullet 27/29 skulle jag rekommendera helt klart! (y) Korta vevarmar, typ 140-150 skulle också vara bra, men kanske svårt att få tag i...

Nu blev jag nyfiken på vad min sons Bird Zero AM 27,5 stig-HT väger. Den är 11,8 kg med tunga Butcher Grid Trail T9 höstdäcket fram som just åkte på. 2,5 hekto mindre med lätta Kenda Regolith däcket fram.

Det är bra. Minns du vad ramen vägde? Bird säger väl 2.0. Mb31 är tyvärr tung.
Vår väger inte mycket under 11.8 med lätta däck men väldigt blandat low-end och high-end. Spline 1700 29''.

mb31 deore standard vägde väl ganska exakt 1g mer tror jag. Höga 12.

Det är bra. Minns du vad ramen vägde? Bird säger väl 2.0. Mb31 är tyvärr tung.
Vår väger inte mycket under 11.8 med lätta däck men väldigt blandat low-end och high-end. Spline 1700 29''.

mb31 deore standard vägde väl ganska exakt 1g mer tror jag. Höga 12.

Nu minns jag inte precis. Det var 1,80 eller 1,85 kg för en storlek S. Så trevligt lätt, framförallt för en tuff ram.

Det tror jag absolut på. Ska göra samma sak med en Hornet (small) till en 13-åring nästa sommar.
Hornet verkar riktigt fin också!

Jag köpte precis ramen här.

Har ingen aning om hur den näthandeln är. Men hoppas ramen kommer tillslut 🙃
Det är ju tyskt, så det känns tryggt.

Edit: ett personligt trevligt mejl från Trailtoys och att de skickade ramen samma dag. Överraskande bra 🙂!

Senast ändrad:
Den blev inte väldigt låg? Finns i så fall ännu kortare ramar.
Jag valde till sist mb31 29'' men en primal hade ju varit fint. Även med 130mm slag men jag hade gett mig fan på 120mm
Nej, inte alls. Jag har två spacers under styrstammen men de skulle jag kunna plocka bort (sonen älskar både snabbt uppför och hopp nerför).
Vägde cykeln idag igen. 12,35kg inkl pedaler, flaskhållare och lite skit.
Ska posta någon bild också.

Nej, inte alls. Jag har två spacers under styrstammen men de skulle jag kunna plocka bort (sonen älskar både snabbt uppför och hopp nerför).
Vägde cykeln idag igen. 12,35kg inkl pedaler, flaskhållare och lite skit.
Ska posta någon bild också.
Jag tänkte pedalerna. Styret brukar vara ett problem på andra hållet på små cyklar

Ska posta en bild också.
Ja, posta gärna en bild på cykeln!

Ja 27,5 är att föredra. Jag som är kort (168) gillar inte 29" bak, lätt att slå i röva vid extrema situationer. Och förr när man cyklade XC på en small 29" slog tårna i framhjulet. :ROFLMAO: Så 27,5 eller mullet 27/29 skulle jag rekommendera helt klart! (y) Korta vevarmar, typ 140-150 skulle också vara bra, men kanske svårt att få tag i...
Hittade ett par snygga vevarmar på Aliexpress. Prowheel DMJ. 160mm långa.
Annars har jag ett par 150mm långa Goldix (också Aliexpress) vevar här hemma som kan funka.
Tittar man på hur Vpace väljer vevarmslängd på sina cyklar borde 150mm vara absolut max för min pojk.

IMG_0221.jpeg
Igår blev den tillslut ihopmonterad!

Vikten blev 13kg blankt. Som tur var var det gott om realisationer på cykelshopparna på webben, så jag tror det blev ganska bra "CPK" (cykel per krona)🙂

Vad skönt att bygga sin egen cykel, jämfört med att köpa färdig. Inga uppgraderingar behövs eller komponenter som skaver. (ps bromsslangarna ska kortas litet)

Nu ska den bara cyklas av pojken så får vi se hur den funkar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp