[datahjälp][grafikkort][OT]=D

Aktiv medlem
Jag orkar inte sätta mig in i något annat forum så ni får duga=D

Jag är lite köpsugen på ett grafikkort till datorn. Har nu ett ATI 9700 pro och tänkte ha något som matchar lite bättre till datorn(AMD3000+, 1gb RAM)

Men jag har bara ett moderkort med AGP och tänkte höra om man är dum i hela huvet om man köper ett grafikkort idag för AGP. Eller skall jag köpa ett nytt moderkort för några hundralappar och stoppa i ett PCI E kort på en gång.

Jag tänkte annrs slänga in ett AGP kort nu och byta hela skiten om ett år kanske.

Vilken nivå på kort är rimligt?...

Ja, lite hur långt är ett snöre men försök ivf:)

Puss på er!

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Men jag har bara ett moderkort med AGP och tänkte höra om man är dum i hela huvet om man köper
> ett grafikkort idag för AGP.

Enligt min åsikt är man nog det.

> Eller skall jag köpa ett nytt moderkort för några hundralappar
> och stoppa i ett PCI E kort på en gång.

Jepp, det är en bättre affär, IMHO. Jag köpte själv ett ganska billigt moderkort med PCI-E när jag skulle byta grafikkort, blev en rejäl prestandaökning ihop med Radeon-kortet jag uppgraderade till.

> Vilken nivå på kort är rimligt?...

Jag tycker att korten för strax över 2KSEK ger väldigt mycket valuta för pengarna. När jag uppgraderade (var visserligen ett tag sedan) köpte jag ett sådant här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=43888

Och sedan jag stoppade in det i datorn ser HL2 ut så här, så här och så här.

NFS Most Wanted ser med det grafikkortet ut bl a så här och så här.

Helt OK kort för strax över 2 papp, IMHO.

Ett X800 kanske?? Annars räcker väl 9700 korten rätt långt.
Testat med nya drivare? Men har du passiv kylning på kortet bör du hålla ett öga på temoen på kortet. Passiva kylare på grafikkort har en tendens att inte riktigt räcka till om man kör med uppdaterade drivrutiner...

Köp det grafikkortet med ballast grafik på? Du tror ju ändå inte på tester å sånt ;)
Kingkong är tuff.. köp ett sånt:

boxshot.php

Vi fick problem med ett 3D-labs Wildcat Realizm 500 (kostade 5.000,- ungefär) på jobbet och akutköpte ett Club nVidia 6x000 nånting för 500,-.

Det hemska är att användaren, som kör tunga 3D grejjer i CAD inte märker så stor skillnad. Han märker skillnad i vissa manövrar men bara marginellt.

Man betalar mycket för "bleeding edge"-teknik...

Man beralar väll en massa för effekter som du hittar i spel men inte i andra 3d applicationer gissar jag på. Dte kort jag har idag klarar ju att köra många spel men inte med fullt pådrag.

Sen har jag ju tjatat om att byta grafikkort så länge nu så jag tror det är på tiden:)

Vad skall man annrs ha en massa pengar till om man inte använder dem:)

Ville skrev:
> Man beralar väll en massa för effekter som du
> hittar i spel men inte i andra 3d applicationer

Realizm 500 är riktat mot professionella CAD-användare och inte dataspelare:
The new Wildcat Realizm 500 offers high-end graphics performance to Computer-aided Design (CAD) and Digital Content and Creation (DCC) professionals ... for a mid-range price.

...

* Focused on Professional CAD/DCC

smurfrox skrev:
> Vad kortet i sig klarar är en sak, men sedan är
> det ju även en fråga om hur snabbt det pratar
> med resten av datorn (med PCI Express dubblar man
> den hastigheten), dvs vilken busstyp som är
> bäst. Enda fördelen med AGP är att det är
> billigare, eftersom det är en utgående standard.
> Global hyllrensning, typ.
>
> http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1
> 087

Jo, men då måste jag först bottna AGP porten innan jag verkligen känar att gå på PCI-E. Och det lär man inte göra med de kort som är gjorda för AGP.

Men helt klart äe det PCI-E som kommer att leva i framtiden.Men om jag skall ha ett kort idag för att fortsätta på mitt nuvarande system så är det många som tycker jag skall stanna kvar på agp.

Men jag har som vanligt ingen aning:)

jag skulle föreslå att byta hela systemet till hösten
något roligt tvåkärnigt av den lägre klockade (billigare) klassen.. gärna modell knäpptyst

har du en XP eller en A64?
det finns ju inga PCI-E-moderkort till sådana pensionärer som XP...
ha du en A64 så kan du säkert hitta billiga moderkort med pci-e... blanda med 7900GT... skaka väl...

Kolla efter nån X800 variant. Dom kan man få för en hyfsad peng. Har själv exakt samma dilemma och fundering. Och om det är till ditt Sim så är jag säker på att det duger gott.

Jag är lite i samma sits. Ska köpa ett nytt system bestående av bla en 3800+ AM2, 2Gb RAM osv. Valet står mellan ett 7600GT och ett X1600nånting, som båda kostar runt 1500-1700 kr. Det verkar vara de som ger mest bang for the buck just nu. Flera säger att X1600 är aningens bättre. Jag kommer nog ta ett Gigabyte 7600GT heat pipe 2 som har helt passiv kylning. Enligt test på toms hardware guide så klarar det av att kyla utan probbs, det var tom aningens svalare och med bättre prestanda än ett aktivt kylt motsvarande kort från annan tillverkare. Dock under viss förutsättning för chassit. Kolla på deras site så kan du läsa mer om det, www.tomshardware.com.

Åh. jag är så nöjd över att det senaste i datorväg som jag köpte var en burk med Abit BH6-moderkort och en Celeron 300A överklockad till 450Mhz och, tror jag, ett GeforceMX-kort av något slag. Sen dess har diverse arbetsgivare och sånt fått hålla mig med datorer.

(jag ljuger lite, jag har ju köpt två happyservrar..)

T.ex. Geforce 6600 GT är väldigt prisvärt... om man inte vill ha lite häftigare saker. ATI's Xx00-serie är ju en generation efter, köp isf något av dom nyare, X1x00-korten, typ.

Och nej, det är inte korkat att köpa AGP-kort om man har ett moderkort med AGP-plats. Prestandaökningen från AGP till PCI-E är inte speciellt stor just nu egentligen.

Det som PCI-E verkligen sparkar AGP på är att hämta data _från_ grafikkortet, vilket är något man egentligen försöker undvika ändå. PCI-E ger många intressanta möjligheter i framtiden, men inte så mycket att det för konsumenten är värt pengarna att byta ut ett helt system. Och även om PCI-E är teoretiskt snabbare på att skicka data till grafikkortet så är det inte så viktigt ändå, för det är inte där flaskhalsen ligger.

Senast redigerad av en moderator:
fox skrev:
> PCI-E ger många intressanta möjligheter i
> framtiden, men inte så mycket att det för
> konsumenten är värt pengarna att byta ut ett
> helt system. Och även om PCI-X är teoretiskt
> snabbare på att skicka data till grafikkortet så
> är det inte så viktigt ändå, för det är inte
> där flaskhalsen ligger.

fox !!! redigera det där genast tack! PCI-X pratar vi ju inte om... var tillräckligt många som blandade ihop dom två förkortningarna vid PCI-E lanseringen

resten håller jag med om - problemet är att dom prisvärda hi-end korten inte finns med AGP längre

Nöjd? ;)

Tog fel bokstav i förkortningen ;) Uhm, vad var PCI-X då? Det känns bekant..

Men nä, AGP är ju på väg ut.. dock tycker jag det är larvigt att dom överger alla som fortfarande har AGP, det är _många_. Men det finns några prisvärda kort, dock är dom inte high-end.. Men jag har för mig att gf 7800 eller 7900 skulle komma till AGP, men det lär ju knappast vara prisvärt..

Fax. kul att inte alla tycker att man bara skall köpa det senaste:)

Det blev ivf ett 6600 gt och så råkade jag springa in i lite mer ram:)...

Fax?!? ;)

(Jag anser mig vara kunnig inom området, inte nog med att det alltid varit min största hobby med grafikprogrammering, jag jobbar som programmerare på ett spelföretag också ;) )

varför? så mycket snabbare än 9700pro är ju inte en 6600gt, jo den har domdär shaderserna men det är typ det

pci-x är en vidareutveckling av den gamla pci-kontakten (flera varianter med bredare buss och högre frekvens), används/es på servrar, tror att den iaf oftast är kompatibel med vanliga pci
rätt stor skillnad mot pci-e

Nu kommer jag in här o stör, men jag ser det som mitt jobb då jag är en (eller, hur kvalificeerar man sig som en?) riktigt nörd ;)

AGP duger gott och väl, saningen är att inga applikationer (förutom vissa specialmaskiner som pysslar med CAD och annat extremt grafikkrävande applikationer) andvänder den extra hastigheten som PCI-E möjliggör. Om man har en moderplatta för AGP, köp då ett AGP-kort. Svårare är det inte. Sen vilket man ska ha beror helt på vad man har för behov, spelar du nya spel i högsta grafik och hög upplösning så satsa på ett med mer minne än 128MB, 256MB räcker däremot, inget spel i dags datum förbrukar över 200MB såvidare du själv inte går in och konfigurerar om spelet så det kan köras i upplösning närmare 3000x2000 pixlar, men då lär du stöta på en massa andra problem.
Sen gäller alltid tesen att ju mer du betalar, desto mer får du. Även om skillnaderna blir mindre ju dyrare allt blir, precis som i cyklingens värld :)
Sen med dagens överhettade marknad där nya kort ser hyllan varje dag så rekommenderar jag http://www.sweclockers.com och http://www.tomshardware.se som utmärkta kanaler för att få mer info.

Sen ser jag att du har en AMD 3000+, är det en Athlon 64? Klocka isf upp den, det är klockvänliga saker. Min AMD Athlon 64 3700+ klockades från 2.2GHz till 2.7GHz, allt går hur stabilt som helst :)

Låter bra Gumiankan, Jag klockade förut men sen har det blivigt några ominstalationer sedan dess så jag kanske skulle klocka igen. Äe lite orlig för att mit nätagg kommer börja tröttna för jag gissar att det drar mer effekt att klocka. Har något 350W jox nu.

Det följde med klockprgram till grafikkortet med så jag kanske skall hotta upp det när det fått gå lite mer oxå.

Frostfogy, på min dator blev det ganska mycket snabbare och snyggare med 6600GT jämfört med det gamla kortet. Men jag kanske har fel kadens;)

JAJA, ja och så måste jag ju lägga upp en massa screenshots=D

Vilket jävla meck det var företsen att bli av med ATI på datorn.

Ja, det e klart. hur skulle annrs drakarna annrs vara så gröna och fina?

Vilken gillar du bäst? Jag tror detta är min favorit.

p_anna.gif

Måste jag nämna att jag inte enns kan gissa vad ett DRAC 4/P är för något=D

Fjärrstyrningskort. Man kan stänga av, sätta på, starta om burken med det och komma åt datorn även om den hängt sig osv, gå in i bios, installera om utan att vara i serverhallen osv..

Jag lämnade dit burken oinstallerad eftersom vi skulle köra FreeBSD 6.1 som skulle släppas nån vecka senare, sen mountade feffe iso-filerna från sin dator och installerade operativ och allt remote. Klart ballt.

Marcus skrev:
> Jag är lite i samma sits. Ska köpa ett nytt
> system bestående av bla en 3800+ AM2, 2Gb RAM
> osv. Valet står mellan ett 7600GT och ett
> X1600nånting, som båda kostar runt 1500-1700 kr.
> Det verkar vara de som ger mest bang for the buck
> just nu. Flera säger att X1600 är aningens
> bättre. Jag kommer nog ta ett Gigabyte 7600GT
> heat pipe 2 som har helt passiv kylning. Enligt
> test på toms hardware guide så klarar det av att
> kyla utan probbs, det var tom aningens svalare och
> med bättre prestanda än ett aktivt kylt
> motsvarande kort från annan tillverkare. Dock
> under viss förutsättning för chassit. Kolla på
> deras site så kan du läsa mer om det,
> www.tomshardware.com.

Köpte ett Gigabyte 7600 gt för PCIexpress och är äckligt nöjd med det. Kör en 3800+ med 2GB RAM och alla spel flyter fint. Köpte datorn till intensivt klan-BF2-spelande vilket var ett klart uppsving.

Tillbaka
Topp