Datamaskin på cykeln?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Datamaskin på cykeln?
Hej hej,

Då jag har börjat cykla ganska mycket det senaste har jag funderat på att sätta en datamaskin på hojen. Det är min iPhone 11 som jag tänker på.

Det jag vill kunna göra är att följa en interaktiv karta via GPS för att hitta nya, fina vägar i när och fjärran. Det måste väl också, i dessa moderna tider, finnas rutter som andra cyklister har lagt upp och vilka man kan cykla efter? Som ett slags Runkeeper för tvåhjulingar? Jag har förstått att det finns nåt som heter Strava och nåt som heter Swift - vad är det?

Vilket fäste för datamaskinen rekommenderar forumet?

Jag vill inte ha pulsmätning och kaloriförbränning och watt och såna grejer - blir stressad bara av tanken.

Tacksam för svar,

//73 vid 175

Datamaskin på cykeln?
Zwift är ett dataspel för innomhuscykling. Det vill du inte ha på din riktiga cykel.

Strava är som facebook fast för cyklister. Främsta funktionen är att lajka andras aktiviteter, lägga upp bilder på när du fikacyklar, visa för alla bekanta att du minsann är i spanien nu samt att uppmuntra till rödljuskörning och andra trafikbrott så att dina kompisar kan imponeras av att du cyklat snabbare mellan a och b. Funktionen "hitta fina vägar" finns den med men kostar pengar om jag förstått rätt.

Andra tjänster för ruttplanering utan social-media bjäffs finns också. www.komoot.com/ är en men det finns säkert fler. De här tjänsterna finns i begränsade gratisversioner också. Betalda versionen är billigare än strava

Datamaskin på cykeln?
Zwift är ett dataspel för innomhuscykling. Det vill du inte ha på din riktiga cykel.

Strava är som facebook fast för cyklister. Främsta funktionen är att lajka andras aktiviteter, lägga upp bilder på när du fikacyklar, visa för alla bekanta att du minsann är i spanien nu samt att uppmuntra till rödljuskörning och andra trafikbrott så att dina kompisar kan imponeras av att du cyklat snabbare mellan a och b. Funktionen "hitta fina vägar" finns den med men kostar pengar om jag förstått rätt.

Andra tjänster för ruttplanering utan social-media bjäffs finns också. www.komoot.com/ är en men det finns säkert fler. De här tjänsterna finns i begränsade gratisversioner också. Betalda versionen är billigare än strava
Låter ju inte som nån höjdare, det där Strava. Jag har inte Fejsboukk - av en anledning. Men i det här läget vill jag ju gärna satsa på den applikation som kan tänkas ha flest rutter. Eller är det ”segment” det kallas?

Datamaskin på cykeln?
Tror man ska ta det med en liten nypa salt. Jag vägrar också facebook, men Strava gör jobbet jag vill. Man kan låsa ner kontot rätt fint så att man slipper vara social.

Med det sagt så skulle jag rekommendera en Garmin Edge Explore på styret istället för telefonen. Batteriet håller längre, inte lika känslig för regn eller att man tappar den. Rutter går att importera från Strava, Trailforks, Komoot, m fl och dessutom har väl Garmin någon egen grej.

Datamaskin på cykeln?
Jag använder Strava för att "spela in" mina turer men för att förbereda turer och ha en karta att följa har jag börjat använda Komoot. Är rätt nöjd hittills men har inte hunnit använda det jättemycket.

Skaffade mig ett nytt fäste för att sätta datamaskinen på styret nyligen och det är jag väldigt nöjd med.
Ett sånt här är det: SP Connect Gravel Bundle.
Stabilt och fint, om än lite kostsamt. De har skal som passar de flesta modernare datamaskiner.

Datamaskin på cykeln?
Tror man ska ta det med en liten nypa salt. Jag vägrar också facebook, men Strava gör jobbet jag vill. Man kan låsa ner kontot rätt fint så att man slipper vara social.

Med det sagt så skulle jag rekommendera en Garmin Edge Explore på styret istället för telefonen. Batteriet håller längre, inte lika känslig för regn eller att man tappar den. Rutter går att importera från Strava, Trailforks, Komoot, m fl och dessutom har väl Garmin någon egen grej.
Ok! Tack för tips. Däremot kostar en Garmin alltför mycket pengar för att satsa på i detta läge. Jag tänker att jag ska testa på lite först innan jag gör som vanligt och köper på mig dyra grejer som kanske inte betalar sig i slutändan.

Datamaskin på cykeln?
Google maps fungerar bra tycker jag. Dessutom ger den även verbal info man kan ha mobilen liggande skyddad i fickan om man vill, använder den när jag kör bil ibland

Senast ändrad:
Datamaskin på cykeln?
Jag använder Strava för att "spela in" mina turer men för att förbereda turer och ha en karta att följa har jag börjat använda Komoot. Är rätt nöjd hittills men har inte hunnit använda det jättemycket.

Skaffade mig ett nytt fäste för att sätta datamaskinen på styret nyligen och det är jag väldigt nöjd med.
Ett sånt här är det: SP Connect Gravel Bundle.
Stabilt och fint, om än lite kostsamt. De har skal som passar de flesta modernare datamaskiner.
Ouff! Det där var ett stiligt datamaskinsfäste. Kostnaden kanske kan motiveras av att det går att byta skal när man nån gång byter maskin? Till exempel när man tappar den på en lerig grusväg.. Hur är fuktskyddet och så?

Alltså, kan man använda det här Strava till att följa någon annans rutt? Som en GPS alltså - ”Vid nästa rotvälta, ta tredje stigen till vänster.”.

Datamaskin på cykeln?
Ouff! Det där var ett stiligt datamaskinsfäste. Kostnaden kanske kan motiveras av att det går att byta skal när man nån gång byter maskin? Till exempel när man tappar den på en lerig grusväg.. Hur är fuktskyddet och så?
Jag motiverade kostanden just så att det nog kommer att hålla länge. Köpte till en Universal Clamp också för att kunna fästa annat också vid behov (till exempel en äldre, mindre kär, datamaskin). Har inte behövt testa fuktskyddet i fukt ännu men kan säga att det gör maskinens peksärm mycket mindre mottaglig för pek. Funkade knappt alls när jag hade handskar på mig. Det kan jag dock leva med om det skyddar mot väta.

Alltså, kan man använda det här Strava till att följa någon annans rutt? Som en GPS alltså - ”Vid nästa rotvälta, ta tredje stigen till vänster.”.
Det är för just det ändamålet jag använder Komoot istället. Nu har jag iofs bara följt mina egna rutter som jag skapat i deras webgränssnitt men det borde ju gå att följa andras lika väl. Upplevde den rätt flexibel när jag avvek från rutten. Den tycktest hitta lämpliga vägar som tog mig tillbaka till den planerade vägen.

En generell nackdel med att ha just mobiltelefonen för navigation är ju som nämnts batteritiden. Om man dock klarar sig utan att ha skärmen på hela tiden och inte ger sig ut på flerdagarsturer så funkar det bra nog tycker jag. Annars kan man ju eltejpa fast en powerbank på överröret och dra fram en sladd.

Datamaskin på cykeln?
Jag motiverade kostanden just så att det nog kommer att hålla länge. Köpte till en Universal Clamp också för att kunna fästa annat också vid behov (till exempel en äldre, mindre kär, datamaskin). Har inte behövt testa fuktskyddet i fukt ännu men kan säga att det gör maskinens peksärm mycket mindre mottaglig för pek. Funkade knappt alls när jag hade handskar på mig. Det kan jag dock leva med om det skyddar mot väta.

Det är för just det ändamålet jag använder Komoot istället. Nu har jag iofs bara följt mina egna rutter som jag skapat i deras webgränssnitt men det borde ju gå att följa andras lika väl. Upplevde den rätt flexibel när jag avvek från rutten. Den tycktest hitta lämpliga vägar som tog mig tillbaka till den planerade vägen.

En generell nackdel med att ha just mobiltelefonen för navigation är ju som nämnts batteritiden. Om man dock klarar sig utan att ha skärmen på hela tiden och inte ger sig ut på flerdagarsturer så funkar det bra nog tycker jag. Annars kan man ju eltejpa fast en powerbank på överröret och dra fram en sladd.
Hmm. Så: Du sätter datamaskinen på styret och öppnar Strava för att s a s logga din rutt? Sedan använder du det här Komoot för att följa andras (eller dina egna) rutter?

Datamaskin på cykeln?
Fäste, som tipsat om redan, SP Connect.
Kartapp, samma där, Komoot, rwgps, strava.
Skydd Lifeproof.
Vidare ställer du in GPS på & flygplansläge på, och stäng av låset på datamaskinen så kan du tända/släcka den med ett snabbt knapptryck.
I det läget drar min lur ur från 100% till 93% på en 3-timmarsrunda med skärmen släckt.
Allt annat lika, men med skärmen tänd 100% till ca 30%.

Datamaskin på cykeln?
Fäste, som tipsat om redan, SP Connect.
Kartapp, samma där, Komoot, rwgps, strava.
Skydd Lifeproof.
Vidare ställer du in GPS på & flygplansläge på, och stäng av låset på datamaskinen så kan du tända/släcka den med ett snabbt knapptryck.
I det läget drar min lur ur från 100% till 93% på en 3-timmarsrunda med skärmen släckt.
Allt annat lika, men med skärmen tänd 100% till ca 30%.
Ska man behöva köpa både fäste, skal och skydd?

Datamaskin på cykeln?
Ah. Sånt modernt som smartklocka har inte jag. Kör analogt.
Det är iofs en osmart polar för en mindre summa, men analog är den inte.

Jag är lite sugen på en Garmin 130 eller vad den heter men svårt att motivera när jag har klockan. Den vore nice för att logga med om det nu måste vara digitalt. Navigering är sällan jag behöver...

Datamaskin på cykeln?
Navigering är sällan jag behöver...
Till mitt försvar måste jag säga att jag har hyggligt lokalsinne, men jag tänker att jag vill upptäcka nya vägar liksom. Kikade på Komoot med ont om rutter var det gott om i närområdet.

Edit: Tar tillbaka. Fanns många fler rutter. Jag kikade på fel ställe.

Senast redigerad av en moderator:
Datamaskin på cykeln?
Jag har gått i samma tankegångar sista dagarna och kommit fram till att en cykeldator, typ garmin, är för dyr och onödig för mina behov. Därför beställde jag quad-lock för min telefon. Det är visserligen ett väldigt dyrt telefonfäste men jämfört med vad en cykeldator kostar är det billigt. Jag behöver bara kunna navigera med telefonen och skärmen behöver därför inte vara påslagen hela tiden. Logga rutten gör jag med garmin-klockan.

Har inte hunnit prova denna setup än då jag inte fått hem quadlocken än. Hoppas på att få det till helgen, då kan jag återkomma med recension.

Datamaskin på cykeln?
Låt mig ställa en dum fråga. Jag har redan avslöjat min djupa okunskap så det är skit samma. Det går väl att navigera och logga samtidigt via datamaskinen?

Datamaskin på cykeln?
Hmm. Så: Du sätter datamaskinen på styret och öppnar Strava för att s a s logga din rutt? Sedan använder du det här Komoot för att följa andras (eller dina egna) rutter?
Ja, det har blivit så. Hade strava först och har först på senare tid börjat preparera längre rutter där jag ibland behöver navigering och då föll valet på Komoot för det ändamålet. Om man inte har historiska skäl så kan man ju låta Komoot logga istället.

Datamaskin på cykeln?
Ja, det har blivit så. Hade strava först och har först på senare tid börjat preparera längre rutter där jag ibland behöver navigering och då föll valet på Komoot för det ändamålet. Om man inte har historiska skäl så kan man ju låta Komoot logga istället.
Fan också. Nu måste jag beställa ett sånt där fäste, komplett med ”poncho”.

Tack allihop för fin hjälp! ❤️

Datamaskin på cykeln?

Nja, jag använder främst Stravas betalversion för att kunna rita rutter eller ladda ner befintliga vilket är oerhört enkelt och till stor hjälp när man befinner sig på främmande ort.
Det andra får man på köpet. Finns ju även appar som RWGPS och Komoot med liknande funktioner men de är inte heller gratis om man vill ha de funktioner fullt ut.

Datamaskin på cykeln?
Jag har förstått att det finns nåt som heter Strava och nåt som heter Swift - vad är det?
Swift är formellt en förkortning men vanligen menar man det datanätverk som används för utlandsbetalningar mellan banker

+1
Däremot kostar en Garmin alltför mycket pengar för att satsa på i detta läge.
En begagnad Garmin behöver inte bli särskilt mkt dyrare än ett sådant där datamaskinsfäste och då behöver du inte oroa dig för vad som kan komma att hända med din telefon.
Tex köpte jag för några år sedan en Edge 1000 (som fortf är bra för navigation + mer) här på Köp&Sälj för 1.500SEK, den fungerar fortf utan några som helst problem.

Mitt råd blir därför
Börja gärna med en app, eller flera, i den telefon du kallar datamaskin
Men tänk efter både en och tre ggr innan du lägger stora pengar på ett sådant där datamaskinsfäste istf en dedikerad cykelGPS.

Datamaskin på cykeln?
Mmmmm, datamaskin....

Varör inte ha cykel i datamaskinen i stället? ;)

1651064464498.png

Datamaskin på cykeln?
De här rutterna som önskas följas, går de längs större landsvägar, traktorväg, eller rådjursstig i djupa skogen? Vilken app man använder och hur bra navigeringen blir är olika beroende på ovanstående.

Datamaskin på cykeln?
Hej hej,

Då jag har börjat cykla ganska mycket det senaste har jag funderat på att sätta en datamaskin på hojen. Det är min iPhone 11 som jag tänker på.

Det jag vill kunna göra är att följa en interaktiv karta via GPS för att hitta nya, fina vägar i när och fjärran. Det måste väl också, i dessa moderna tider, finnas rutter som andra cyklister har lagt upp och vilka man kan cykla efter? Som ett slags Runkeeper för tvåhjulingar? Jag har förstått att det finns nåt som heter Strava och nåt som heter Swift - vad är det?

Jag vill inte ha pulsmätning och kaloriförbränning och watt och såna grejer - blir stressad bara av tanken.

Tacksam för svar,

//73 vid 175
Kör med en tålig Sony Xperia med siliconöverdrag o pansarglas i en RAM hållare från Classe.
Nackdel begränsad batteritid o sämre funktion i regn.
Fördel bättre kartor o översikt med t.ex flygfoto.

Bilagor

• 20200516_155159.jpg
    20200516_155159.jpg
    370.4 KB · Besök: 61
  • 20200516_155322.jpg
    20200516_155322.jpg
    499.3 KB · Besök: 61
Datamaskin på cykeln?
Tänk på att inte välja vilket fäste som helst till mobilen, ett vanligt problem med nya mobilkameror med bildstabilisering är att det pajas av vibrationer från cykling etc (om inte fästet har någon form av dämpning)

Datamaskin på cykeln?
Hej hej,

Tacksam för svar,

//73 vid 175
Jag kan rekommendera Komoot. Har använt det i 1½ år och är väldigt nöjd. Bra kartfunktioner. Det är lätta att skapa rutter. Och man kan ladda ner andra användares rutter.

Datamaskin på cykeln?
Hur går det med ditt datamaskinande?
Om du fortfarande inte har någon bra lösning kanske den här annonsen kan vara ngt för dig
(Inte min annons)
Men för navigation är de med större displayer bättre.

Datamaskin på cykeln?
Lite bilder när du fått till det tack!
Köpte sånt för några år sedan men blev inte av att jag använde det. Kommer inte riktigt ihåg varför, har dock för mig att jag tyckte det var lite klumpigt fäste, och har ganska trångt på min cockpit. Eller om det var att "påsen" var lite trång för min mobil...

Tillbaka
Topp