Datorfäste för smalare styre (31,6 mm) - alternativ?

JohanRR

Aktiv medlem
Av någon rolig anledning mäter mitt 31,8 mm Syncros-styre 31,6 mm precis brevid styrstammen...

Vad finns det för alternativ till datorfästen som kanske kan funka utan fulfix?
Har testat med ett dyrare från Lezyne samt några billiga från Aliexpress men ingen av dem blev bra. Sitter helt enkelt för löst, går inte att dra åt mer.

Jag har beställt ett som sitter integrerat i styrstammen men det kommer först i Augusti, så behöver något tillfälligt som ändå funkar bra och ser snyggt ut.

Jag vill väl inte betala mer än tusen helst, men pris är inget större problem om det blir bra i slutändan.

Senast ändrad:
Om du har ett bra fäste på gång är det väl bara att köra med vad som funkar tills dess.
Antingen som @Berk föreslår eller bara ett sånt fäste som kommer med åtminstone de Garmin-enheter jag köpt, som man sätter över styret och spänner fast med oringar.

Av någon rolig anledning mäter mitt 31,8 mm Syncros-styre 31,6 mm precis brevid styrstammen...

Vad finns det för alternativ till datorfästen som kanske kan funka utan fulfix?
Har testat med ett dyrare från Lezyne samt några billiga från Aliexpress men ingen av blev bra. Sitter helt enkelt för löst, går inte att dra åt mer.
Har du provat med ett mellanlägg?
Tex en bit av en trasig innerslang eller styrlinda

<REDIGERAT>
Som @Berk redan har skrivit.
Med mellanlägg från en innerslang eller styrlinda behövs troligen inte ett helt varv för att få 0,2mm.
Om du lindar på undersidan av styret borde inget synas från ovansidan.

Senast ändrad:
Jo, egentligen...
Cykeln känns lite för fin för det dock. Vill gärna se om någon kanske vet om något kan fungera utan.
Alla sådana tillbehör för ram och styren jag har köpt har antingen kommit med aluminiumdistanser eller med ramskydd av gummi som täcker upp resterande diameter.

Om fästet är brett nog så syns säkerligen inte något du sätter emellan. Om du har gammal slang liggandes, som sagt här ovan, klipp till en fyrkant och vik tills den passar bara. Tror ingen kommer se, och du kommer inte tänka på det om du gör det bra.

Ibland vill man ha saker på ett visst sätt, och jag förstår @JohanRR fullt ut. Jag har närapå noll tolerans för fulmek om det inte verkligen verkligen behövs. Det är ju nästan aldrig. Har fått berättat för mig i en tråd nyligen att jag inte "behöver" 200-skivor på stigcykel, trots att jag har sisådär 15 år av mtb-erfarenhet att fatta egna beslut utifrån. Lustigt.

Har dock inga tips och tycker allmänt att datorfästen är dåliga och fula. Startade till och med en tråd om det för några år sedan men har fortfarande inte kommit till skott att få en riktigt snygg och bra lösning. De som fästs i styrstammens skruvar känns ärligt talat lite sisådär, eller så kostar de väldigt mycket pengar (men 1000 kr kommer man nog ganska långt med förvisso - lägger in länk till den tillverkare jag tänker på vid tillfälle), och man lär inte behöva vänta till augusti om man köper från tyskland eller dylikt.

Mitt mest universella fäste är ett Magicshine som sitter på min mtb och är för 35-styre men man får med gummidistanser för tunnare styren. Fult på alla vis och känslan är skitkass, men det håller fast datorn. Hade aldrig köpt det igen dock.

Inte så konkret inlägg kanske, men det var det jag hade i ämnet.🤪

Edit: länk!

Tillbaka
Topp