Dax för nästa steg på landsvägen.

sackan

Aktiv medlem
Hej.

Nu har tiden kommit för mig att att byta ut min första racer (Scott Speedster 50 -2015) som är en riktigt instegscykel helt i aluminium å med enkla Shimano Claris i växelväg.

Har i stort bestämt mig för en Canyon som nästa cykel, men där väljer jag mellan 3 varianter. Olika snälla mot plånboken, men vilken duger åt mig som den glada motionär jag är?

1: https://www.canyon.com/sv-se/road-b...e-6/2732.html?dwvar_2732_pv_rahmenfarbe=BK/BK

2: https://www.canyon.com/sv-se/road-b...e-7/2733.html?dwvar_2733_pv_rahmenfarbe=BK/BU

3: https://www.canyon.com/sv-se/road-b...f-7/2735.html?dwvar_2735_pv_rahmenfarbe=BK/BK

Jag hade tittat vidare. De två översta är ju bojsänken med mtb kassett. Vette katten om de känns så mycket roligare än cykeln du har.

Dessutom tyckte jag mig att de inte fanns i lager och det brukar inte betyda något roligt.

Jag hade tittat vidare. De två översta är ju bojsänken med mtb kassett. Vette katten om de känns så mycket roligare än cykeln du har.

Dessutom tyckte jag mig att de inte fanns i lager och det brukar inte betyda något roligt.
På vilket sätt menar du att det är MTB-kassetter?

Å att dom inte finns i lager är för att det är nya modeller som inte dykt upp än.

Han menar att det är en utväxling på kassetterna som är populär idag. Det fanns inte förr och är då dåligt om man har levt i tillräckligt många år.
Vad skall man med 34/34 till som lägsta växel i Sverige? Totalt rubbat och då kan man lika gärna köra med 8-delat och välja en kassett med växlar som man använder.

Behöver och behöver. Det är väl bara att byta och sen ha med sig till Mallorca isåfall. Döma ut en hel cykel för en slitagedel för några hundralappar?
Nja, för att kunna ha monterkassetter så sätter de dit en bakväxel som fungerar dåligt med 11-25 och då måste man byta bakväxel också. Kass sa buff.

SS klarar 11-28 och då får man iaf rimliga steg. Oki - 11-28 går med ful medium cage så där slipper du byta bakväxel iaf.

Lätt obegripligt att ta högre kostnad för delar, dyrare slitdelar för att få fler växlar och sedan kasta bort lyxen av små steg på att ha växlar man aldrig använder. Se bara hur många som iaf påstår att de aldrig kör lilla klingan - det är tydligen omanligt ..

Väljer du mellan dom kommer det bli mest känsla av nått bättre med nummer 3. De andra två kommer nog kännas ganska lika.
+1
Nummer tre skulle även jag vara nöjd med och (troligen) behålla i många år,
men då med annan utväxling och troligen även andra hjul

Lätt obegripligt att ta högre kostnad för delar, dyrare slitdelar för att få fler växlar och sedan kasta bort lyxen av små steg på att ha växlar man aldrig använder. Se bara hur många som iaf påstår att de aldrig kör lilla klingan - det är tydligen omanligt ..
52 fram + 11 bak är dessutom en väldigt tung utväxling, hur fort kommer TS att cykla
52 fram + 14 bak räcker hos (iofs unga) tävlingscyklister till för att vinna lopp med medelhastighet >43 km/h
Vad gäller utväxlingar skulle jag behöva byta till 50/34 fram och 12-28 bak för att bli nöjd
Jag är ingen tävlingscyklist och 50 fram + 12 bak (52-55km/h) räcker mer än väl till för mig
samtidigt som 34 fram + 28 bak är bra att ha med trötta ben, kassetten blir trots det inte onödigt gles
Här syns skillnaden
Utvx_jmf_52_36x11-34__50_34x12-28.JPG

Kolla själv här
Tyvärr finns inte 11-delat 12-28 hos Shimano, men det är både enkelt och billigt att fixa själv.

Jag har väntat på en cykel ganska länge 6 månader och det står kommer snart fortfarande...

+1
Nummer tre skulle även jag vara nöjd med och (troligen) behålla i många år,
men då med annan utväxling och troligen även andra hjul

52 fram + 11 bak är dessutom en väldigt tung utväxling, hur fort kommer TS att cykla
52 fram + 14 bak räcker hos (iofs unga) tävlingscyklister till för att vinna lopp med medelhastighet >43 km/h
Vad gäller utväxlingar skulle jag behöva byta till 50/34 fram och 12-28 bak för att bli nöjd
Jag är ingen tävlingscyklist och 50 fram + 12 bak (52-55km/h) räcker mer än väl till för mig
samtidigt som 34 fram + 28 bak är bra att ha med trötta ben, kassetten blir trots det inte onödigt gles
Här syns skillnaden
Visa bilaga 536431
Kolla själv här
Tyvärr finns inte 11-delat 12-28 hos Shimano, men det är både enkelt och billigt att fixa själv.
Om man inte vill köpa Dura-Ace förstås.

Jag hade innan 50/42 men behövde byta lilla klingan och fick bara tag i en 34, men enligt uträkning får jag jämna steg i hela registret utan att använda ytterlägena så jag köpte den. Det är bara det att gränsen mellan lilla och stora klingan nu ligger precis i det utväxlingsintervall jag mest cyklar i och det är inget kul att behöva köra upp och ned på framklingorna hela tiden.

Så var den utväxling man normalt använder ligger i tabellen är också viktigt.

Senast ändrad:
Ett närbesläktat alternativ är annars
Ligger du mellan stl 53-61 har du hojen hemma på två veckor. Byt till 12-25 kassett och GP 5000 däck så går den som ett spjut. Att skivbroms saknas ser jag som ett stort plus. Då vet man att den håller minst 10 år utan dyra reparationer som måste lämnas in på verkstad. Varenda hydraulbroms jag haft hittills har pajat på några år, så lite svårt att förstå den oerhörda vurmen för sådana.

Ett närbesläktat alternativ är annars
Ligger du mellan stl 53-61 har du hojen hemma på två veckor. Byt till 12-25 kassett och GP 5000 däck så går den som ett spjut. Att skivbroms saknas ser jag som ett stort plus. Då vet man att den håller minst 10 år utan dyra reparationer som måste lämnas in på verkstad. Varenda hydraulbroms jag haft hittills har pajat på några år, så lite svårt att förstå den oerhörda vurmen för sådana.
Svaret brukar vara att den är lättare att sälja sen?

Funderade länge innan jag skrev här på forumet.

Å alla mina farhågor besannades, ingen matnyttig information alls.

Bara tips om begagnat och om andra cyklar.

Fattar inte hur detta forum kan vara så populärt…

Nja, för att kunna ha monterkassetter så sätter de dit en bakväxel som fungerar dåligt med 11-25 och då måste man byta bakväxel också. Kass sa buff.

SS klarar 11-28 och då får man iaf rimliga steg. Oki - 11-28 går med ful medium cage så där slipper du byta bakväxel iaf.

Men åter igen, du kan inte döma ut en cykel för en kassett som ändå är en slitdel.
Vad säljs det för cyklar idag med 12-25?

Det är ju inte ett problem oavsett vilken kassett en cykel levereras med. Antingen har man en preferens och får byta den ändå eller så sliter man upp den och sätter på en annan nästa gång.

Edit, det går utmärkt att köra lång med 11-25. Vi pratar de tre sista dreven, resten är ju samma.

Men jag håller med svaret som kom redan som nr 3 att ska det bli någon skillnad som märks mot innan så är CF7 rätt.

Lite väl negativ inställning kanske? Ett rakt svar på din fråga i trådstarten är att samtliga cyklar du länkat till duger mer än väl för en glad motionär, inklusive den cykel du redan har :)

Köp en cykel som kostar över 30000;-. Behöver du vet vilka? Trek Madone, Spezialized SL7 eller Bianchi Oltre. Vill du ha fler förslag? Finns rätt mycket bra cyklar som är dyra.

Jag kan ge TS lite rätt på ett sätt ang irrelevanta svar: många av svaren han fick på sin enda fråga var ju alldeles för utförliga utifrån hur frågan var formulerad.

Mja en kan tycka det är märkligt att bli stött så snabbt, redan i tredje inlägget från ts. Hade varit bättre om personen istället förtydligade sin fråga om vad hen vill ha svar på. Svaret på trådstarten kom direkt i de två första svaren. Därefter ställer ts en följdfråga om vad mtb-kasseter är vilket sen diskuterats. Om ts vill ha svar på fler frågor eller diskutera något annat går det bra att ge ignorera det som är ointressant och själv prata vidare om det som en tycker är intressant. Senaste inlägget från ts handlar om hur hen gick in med en negativ attityd och sen tycker sig ha fått det bekräftat. Som du frågar får du svar, så att säga.

Men åter igen, du kan inte döma ut en cykel för en kassett som ändå är en slitdel.
Vad säljs det för cyklar idag med 12-25?

Det är ju inte ett problem oavsett vilken kassett en cykel levereras med. Antingen har man en preferens och får byta den ändå eller så sliter man upp den och sätter på en annan nästa gång.

Edit, det går utmärkt att köra lång med 11-25. Vi pratar de tre sista dreven, resten är ju samma.

Men jag håller med svaret som kom redan som nr 3 att ska det bli någon skillnad som märks mot innan så är CF7 rätt.
Nej, det går inte utmärkt. Det är inte konstruerat för att fungera bra heller.

Det går inte justera b-skruven för att få växeln att följa kassetten bra. Det fungerar, men dåligt - köper man 105 och uppåt skall det fungera perfekt och inte med tvekan.

Tillbaka
Topp