DBS cykel. Kanonfin med trumbromsar

olasvensson

Medlem
Hej.

Jag köpte en begagnad DBS cykel som var i verkligen bra skick. Skärmarna var intakta, utan bucklor och kromet var helt felfri. Original sadel och en "vimpel" där det står DBS på. Dynamo och framlampa. Första gången jag har en cykel med trumbromsar, mycket behagligt med trumbromsar. Jag är tredje ägaren. Jag har endast kört med nyare cyklar men denna DBS kändes mycket bra att cykla på. 10 växlad cykel. Vad har ni för erfarenhet om DBS?
IMG_20260516_173535.webp

Du har gjort ett gott köp: Hållbara, pålitliga och håller sig snygga hur länge som helst.
Nu är jag dummare än tåget, men jag minns inga DBS med utanpåliggande växlar.

Snygg!
Tidigt 70-tal hade jag en DBS limpcykel, rödlackerad, treväxlad, som jag tyckte var mycket tuff och bra.
Köpte kring 2010 en DBS Spinova, har för mig den var sjuväxlad. Hade den som åretruntpendlare. Den var inne på service några gånger, men trots det rostade baknavet ihop ohjälpligt. Bestämde mig för att inte kosta på den ytterligare, ställde den därför olåst på Skeppsbron i Stockholm och första natten försvann den. :-)

Syrran hade en DBS, mixed ram, 10 växlar, u bromsar.
Tung som ett as och usla bromsar.
Men jag hade bara 5 växlar på min SCO, så hon var nöjd.

Tror vi fick nya cyklar när vi började i mellanstadiet. Min hade jag en bit in på universitetet, sen var allt så nedslitet att jag slängde den.
Hennes stod kvar hos föräldrarna ganska länge..

Hos oss hette den Dåren Bakom Styret.
Hade en DBS när jag var liten knatte. Fick alltid höra ”höhö döden bakom styret” av vuxna. Kände mig asball på den då jag föreställde mig att JAG var döden, liemannen, eller som dom där huvudlösa ryttarna i Sagan om ringen. Men det ”makeade aldrig sense” varför det var just döden bakom styret. Menade folk att DBS-cyklister orsakade död, eller var det att vi själva riskerade att dö när vi cyklade? Som liten förstod jag det aldrig, inte nu heller. ”Dåren Bakom Styret” är ju då mycket mer logiskt. Tur att jag aldrig fick höra den, då hade jag nog inte tyckt att cykeln var lika cool.

Tillbaka
Topp