"De livsfarliga cyklisterna"

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha. Det är ju sant. Cyklister är idioter.

Fel. Egentliga bilister som får för sig att cykla några ggr på sommaren är idioter. Året runt cyklisterna brukar iterera sig till ett hyffsat trafiksäkert (om än kanske inte helt och hållet lagligt) beteende efter ett tag.

Själv vill jag nog påstå att gående är de som rör sig sämst i trafiken. Tycker de går på rött, står i cykelbanor och korsar vägen lite där & när det passar dem. Bilister på cykel är inge vidare de heller iofs.

Livsfarligt är ju ett intressant ord. Det borde ju ske i storleksordningen 10000-100000 rödljuskörningar per dag i sthlm (på cykel) och hade det varit farligt så borde det hända en hel del olyckor.

Jag tycker det är intresant när man säger att cyklister är de största lagbrytarna på vägarna. Hur tänker man då?

Visst, fler cyklitser kanske cyklar mot rött än bilar som kör mot rött. Men det är ju lite som att jämföra äpplen och päron. Det är garanterat fler som snattar än som utför bankrån.

Det är itne för inte som det är olika straffgrad på de olika händelserna. Och om man då börjar jämföra alla synder så är nog antalet fortkörare på bilvägar klart större än rödljuskörare på cyklar.

Hela vitsen med att cykla i stan är ju att det går fortare och man slipper köa. Klart man inte stannar vid omotiverade rödljus.

Det anges till och med i artikeln, att:"– När bilisterna byter skepnad och hoppar upp på cykeln blir de laglösa."
Så det handlar om samma regelvidriga personer, oavsett transportmedel.

Var det inte samma person som skrev om att hon aldrig skulle kunna ta på sig ett par cykeltights å förstod inte hur cyklister kunde göra det heller.

Hon verkar hata cyklister, på riktigt likssom.

Jag blev nästan påkörd av en galen bilist en gång när jag bara skulle gena förbi ett rödljus. Han måste trott han ägde vägen.

Jag var i Danmark nyligen och förundrades över hur bra trafiken flöt där. Det satt i ryggmärgen på bilisterna att det fanns cykelbanor mellan gata och trottoar; när det var grönt för högersväng bland bilarna släppte man alltid, alltid fram cyklisterna först när de skulle rakt fram.

Överlag tyckte jag mig skönja en högre trafikmoral med mer hänsyn från alla parter.

Det är alltid nån annans fel!
Det är grundregeln i trafiken.

Regel två är att det alltid är någon annans ansvar.
Därför skall alla fr.o.m. 2007-10 bära gul reflexdräkt när de reser sig från skrivbordet.

Problemet är att alla skyller ifrån sig. Det är alltid någon annans ansvar, att man själv behöver se och tänka sig för när man går, cyklar eller kör bil i stan verkar vara helt otänkbart.

På hösten cyklas det utan lyse, på våren är det allmänn livsfara, somliga kör utan bromsar och är "livsfarliga", de kör mot enkelriktat, på trottoarer, mot rött, parkerar så att rullstolsburna inte kommer fram, ställer cyklarna mot skyltfönster, dör i singelolyckor, dör av hjärtinfarkt under VR, halkar omkull på vintern, skrämmer fotgängare i skogen, cyklar som dårar på sina 21 växlade fartmonster (jo så lät det), de cyklar utan ringklocka, skriker åt långsammare trafikanter, kör om för nära, cyklar på bilväg fast det finns cykelbana, cyklar på cykelbana för fort, kan inte samsas med andra trafikanter, gör inte tecken vid sväng,de vinglar, håller inte tillräckligt till höger, de cyklar på övergångsställe och alla hatar deras beskäftiga hjälmar, kloka funktionskläder och tröttsamma snack om motvindar och icke sopade vägar.

Bang skrev:
> Var det inte samma person som skrev om att hon
> aldrig skulle kunna ta på sig ett par cykeltights
> å förstod inte hur cyklister kunde göra det
> heller.
>
> Hon verkar hata cyklister, på riktigt likssom.

Nä, det är två olika.
Kanske samlas dom i fikarummet på morgonen och pratar skit om oss cyklister.

Ungefär som vi gör här...;-)

http://www.aftonbladet.se/kvinna/karinahlborg/article2129251.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2209137.ab

Jag har ingen ringklocka eller reflexer på min cykel..

Men nu när det blir lite högre växel ska jag nogkunna följa trafikrythmen lite bättre iaf.

Det är jävligt jobbigt att stanna vid ett rödlyse när man kommer i 40-knyck å det är frittfram å inte en bil eller människa så långt ögat når. Jag kompromissar.

Sedan är det inte så uppskattat å komma i 40-knyck på cykelbana heller då det är über-trångt å på vissa platser bygger man så den är avstängd vissa delar t.ex. (birger jarlsgatan).

Det gäller väl att ge å ta. Ibland stannar man å ibland inte.

/B

Bang skrev:
> Det är jävligt jobbigt att stanna vid ett
> rödlyse när man kommer i 40-knyck å det är
> frittfram å inte en bil eller människa så
> långt ögat når. Jag kompromissar.
>
>
> Det gäller väl att ge å ta. Ibland stannar man
> å ibland inte.

Resonerar du så där intelligent när du kör bil också?

När man kör bil måste man inte stanna och sträcka sig efter en ofta ganska dåligt placerad knapp utan istället slår det oftast automatikt om till grönt om det inte är några andra bilar i närheten. Så det är inte konstigt att man inte orkar stanna alltid.

bruse skrev:
> Resonerar du så där intelligent när du kör bil
> också?

Att acca upp i 40 på cykel är jobbigare än att stämpla gasen och höra turbon vina.

Pontus skrev:
> När man kör bil måste man inte stanna och
> sträcka sig efter en ofta ganska dåligt placerad
> knapp utan istället slår det oftast automatikt
> om till grönt om det inte är några andra bilar
> i närheten. Så det är inte konstigt att man
> inte orkar stanna alltid.

Det där har jag också undrat över. Särskilt när de sätter knappen på vänster sida! Hallå GK, vi har högertrafik!

Pontus skrev:
> ...Så det är inte konstigt att man inte orkar stanna alltid.

Ni orkar cykla men inte stanna?
Kom igen nu.

Jag brukar köra mot rött med bilen för det är mindre dåligt för växthuseffekten.

Nej.

Kör man 40 knyck med en bil så är det kortare bromssträcka å bättre acceleration än med en cykel.

Ibland har jag stannat i sådana situationer å det känns väldigt löjligt. Eftersom att det är bara jag där å det kommer ingen bil eller något annat som jag kan kollidera med eller något. Känns bara som man slösar med bromsar, kraft å tid.

Skulle man följa trafikreglerna till pungt å pricka skulle det ta evigheter att pendla till å från arbetet.

När det gäller det där rödljuset så syftar jag framförallt på den som är på gamla nynäsvägen vid okQ8 macken vid vega. Där rödlyset ligger i en dal. Vilket innebär att man har bra fart både till å från jobbet i den där dalen.

Kör man över hastighetsbegränsningarna så bryter man också mot lagen. Själv tycker jag att det är ganska harmlöst att cykla mot rött i sådana siuationer. Sedan när man kör bil så är det en annan sak.

Sedan att cykla mot rött inne i stan är en annan femma. Det låter jag vara osagt.

/B

Rödljuskörning i stan låter jag vara osagt men det finns några bra exemplar liknande den vid gamla nynäsvägen inne i stan.

Förra veckan tränade jag på och avstigning a la cross. Folk titta som fan men jag bröt inte mot några regler.

Exempel: Skanstullsbron vid rödljuset. Jag hoppade av i farten, cykeln på axeln, sprang över gatan eftersom det var grönt för fotgängare sedan hoppade jag på cykeln igen. Gick bra men det måste väl ha sett jävligt konstigt för alla som inte kör cross.

/B

Bang skrev:
> Kör man 40 knyck med en bil så är det kortare bromssträcka...
??

> ...å bättre acceleration än med en cykel.
För tunna ben helt enkelt - du behöver mer intervallträning.

> Ibland har jag stannat i sådana situationer å det känns väldigt löjligt.
Måste vara jobbigt att känns sig så osäker på sig själv...

> Skulle man följa trafikreglerna till pungt å pricka skulle det ta evigheter att pendla till å
> från arbetet.
jaherreje

> Kör man över hastighetsbegränsningarna så bryter man också mot lagen. Själv tycker jag att
> det är ganska harmlöst att cykla mot rött i sådana siuationer. Sedan när man kör bil så
> är det en annan sak.
Visste inte att lagar och förordningar blivit en bedömningssport?

Ja ja Ruben har gjort sig känd för att haffa fartsyndare på E4:an vilket inte helt överraskande gett hans distrikt fin statistik i kampen mot fartsyndarna. Jag blir än mer imponerad när de även prioroterar att beivra riskfyllt beteende fast det kräver nog en större arbetsinsats än fartkontrollerna.

Ahahahahahaha, nu är pajkastningen igång:

"De som är absolut farligast i trafiken är alla de som cyklar på racercyklar iklädda trikåer. Ofta cyklar de i grupp och flyttar sig inte när det kommer bilar. Det får till följd att det kan bli livsfarliga omkörningar. Råkar man försöka få uppmärksamheten på att de bör lägga sig i led och gå åt sidan kan de bli ruskigt arga. Det har jag råkat ut för, istället för att gå åt sidan så började de lägga sig ännu mer framför bilen samtidigt som de skrek och gjorde fula tecken. Varje gång som jag försökte köra om cyklade de ut ännu längre mot vänster för att stoppa mig.
Sedan händer det ofta att man ser cyklister som cyklar mot rött vilket är livsfarligt i en korsning. Det finns även många cyklister som tror att de också har företräde vid övergångsställen och bara cyklar rakt ut. Om någon på cykel stannar och leder sin cykel stannar jag givetvis och låter dem passera.
Igår såg jag två grabbar i 12-årsåldern som cyklade rakt ut på en 70-väg på ett ställe som ser ut som ett övergångsställe men inte är det. En bil som kommer i 70 km/h har en rätt lång bromssträcka.
Allt skulle bli mycket enklare om cyklister använde cykelbanor där det finns, även de i trikåer, och gick med cykeln vid övergångsställen och framför allt, själva stannar och släpper över gångtrafikanter och stannar för rött. Tänk vilken chock om man råkade köra på en cyklist. Förr hade man undervisning i skolan om regler för cyklister men det kanske är borttaget idag? "

Bang skrev:
> Exempel: Skanstullsbron vid rödljuset. Jag
> hoppade av i farten, cykeln på axeln, sprang
> över gatan eftersom det var grönt för
> fotgängare sedan hoppade jag på cykeln igen.
> Gick bra men det måste väl ha sett jävligt
> konstigt för alla som inte kör cross.

Det där räknas faktiskt som rödljuskörning enligt lag!

Jag tar fram:
estrellagrillcdipa.gif ht=150

"Visste inte att lagar och förordningar blivit en bedömningssport?"

Jasså.

Hur många under 15år cyklar alltid med cykelhjälm då det är lag på det. Eller kör med ringklocka, reflexer och lysen (när det är mörkt) som standard på sin cykel. Det är ju lag på det också.

Sedan tycker jag det är ganska harmlöst att köra 111 på 110 väg. Men du bryter mot lagen.

Samhället övergår inte till anarki bara för att vissa indivder väljer att vardagsbryta mot lite lagar hit å dit. Även fast det är fel att bryta mot lagen i harmlösa situationer så ger det än inte rätt att bryta mot lagen. Varje gång jag väljer att bryta mot lagen så är jag väl medveten om konsekvenserna om det skulle bli påföjlder.

Jag hoppas att polisen har bättre saker att göra än att arrestera hjälmlösa fjortisar.

/B

Bang skrev:
> Jag hoppas att polisen har bättre saker att göra
> än att arrestera hjälmlösa fjortisar.

Jag hoppas tvärtom. Att cykla utan hjälm leder till haschrökning->heroin->döden. Detta måste stävjas direkt.

Bang skrev:
> Hur många under 15år cyklar alltid med cykelhjälm då det är lag på det. Eller kör
> med ringklocka, reflexer och lysen (när det är mörkt) som standard på sin cykel. Det är ju lag
> på det också.
Mina barn iaf, och jag.

> Sedan tycker jag det är ganska harmlöst att köra 111 på 110 väg. Men du bryter mot lagen.
Hur vet du att du kör 111? Visar inte de flesta hastighetsmätare fel?

> Samhället övergår inte till anarki bara för att vissa indivder väljer att vardagsbryta mot
> lite lagar hit å dit.
joho.

> Jag hoppas att polisen har bättre saker att göra än att arrestera hjälmlösa fjortisar.
Ja, vi får väl se hur länge du klarar dig.

"Det där räknas faktiskt som rödljuskörning enligt lag!"

Helt ologiskt!
Syftar du då på att det det olagliga i det hela är att jag avser att forsätta i samma riktning.
Då borde det ju vara olagligt att gå av cykeln vid rödlyset gå över övergångstället med cykeln å sedan hoppa upp på cykeln igen å pinna vidare. Det innebär ju att om man går av cykeln vid korsningen så får man inte fortsätta på hela götgatan LR hur menar du.

/B

Ja, bara för att nån annan bryter på lagen så är det ok om jag gör det oxå. Två fel blir ju som alla vet rätt. 15-åringar som cyklar utan hjälm, ja, men då antar jag att du har samma mognad som en 15-åring oxå om du resonerar på samma sätt som dom gör.

Det är intressant hur "jobbigt" det är att följa lagen. Man "orkar" inte. Själv tycker jag det är "jobbigt" att man inte bara kan sno grejer från affärer istället för att köpa dom. Då måste man ju jobba för att få ihop pengar för att kunna köpa grejen. Hmm... "jobba" och "jobbigt", dom orden liknar varandra på något sätt, men det är nog bara en tillfällighet.

Saker som man inte brukar "orka" göra brukar vara typ att städa eller gå och handla. Hur man kan tycka det är "jobbigt" att inte köra för fort med bilen eller stanna vid ett rödljus är ganska patetiskt. Då har man det allt bra svårt i livet.

bruse skrev:

> Det där räknas faktiskt som rödljuskörning
> enligt lag!

Vilken lag, kan du länka?

08s22-cykel-442_jpg_587659a.jpg

Men nog har de väl varit kreativa med bilden i alla fall, och tagit den med lutande kamera? Det där är korsningen Götgatan/Hornsgatan (stadsmuseet i bakgrunden), och cyklisterna på bilden är alltså på väg uppför Götgatan. Går säkert undan värre. Bra att man förstärker den effekten genom att luta kameran lite åt vänster.

Bang skrev:
> Förra veckan tränade jag på och avstigning a la cross.
> Folk titta som fan men jag bröt inte mot några regler.
> Jag hoppade av i farten, cykeln på axeln, sprang över gatan

Kan det verkligen stämma att det var lagligt?
Om så är fallet så är det nog dags att se över reglerna.

Tillbaka
Topp