"De livsfarliga cyklisterna"

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där räknas faktiskt som rödljuskörning
> enligt lag!
>
> Gör det verkligen det? Måste man inte färdas
> PÅ cykeln för att räknas som cyklist? Känns
> mer som om man i det här fallet blir till en
> fotgängare som bär en fullt funktionsduglig
> cykel över gatan, och fotgängares
> trafikförseelser beivras inte i det här
> landet...

tror att du har rätt där. cyklist är du när du sitter på cyklen eller står över ramen med ett ben på var sida. du är gångtrafikant när du står brevid cyklen (och även när du bär den eftersom du då står brevid den).

Anders_mtb skrev:
> smurfrox skrev:
> -----
> > bruse skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det där räknas faktiskt som
> rödljuskörning
> > enligt lag!
> >
> > Gör det verkligen det? Måste man inte färdas
> > PÅ cykeln för att räknas som cyklist? Känns
> > mer som om man i det här fallet blir till en
> > fotgängare som bär en fullt funktionsduglig
> > cykel över gatan, och fotgängares
> > trafikförseelser beivras inte i det här
> > landet...
>
>
> tror att du har rätt där. cyklist är du när du
> sitter på cyklen eller står över ramen med ett
> ben på var sida. du är gångtrafikant när du
> står brevid cyklen (och även när du bär den
> eftersom du då står brevid den).

Helt riktigt. Cyklist är man bara när man färdas på cykeln. Leder man den, eller bär den, är man en gångtrafikant.

61§ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

RH 2001:48: Fråga om ansvar för vårdslöshet i trafik för bilförare som har kört på en...
62§ En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.
63§ Bestämmelser om förbud mot att köra om och passera andra fordon strax före eller på ett övergångsställe eller en cykelöverfart finns i 40 och 41 §§.

http://lagen.nu/1998:1276

bara förtydligar att bilister har ej väjningsplikt för cyklister på övergångsställen

erik h skrev:
> Nä, du menar IMBA! De säger att det måste
> trailbuildas för att kunna bli "safe".

Du vet bättre än de flesta på det här forumet hur safe det är med byggda trails...

apropå rubriken... det är livsfarligt att cykla med hjälm. Om den hänger på styret. Den kan trassla in sig i framhjulet. Tänk på det alla som är rädda om frisyren. Dessutom, vid köp av ny hjälm är det viktigaste att kolla - Inte! färgen eller designen utan, just det - den ack så viktiga knäppningen. Såg på Toys'r'us en snygg hjälm. Spännet gick upp direkt man rörde vid det. Sånt borde klassas som livsfarligt skräp... och beivras.
mvh/staine

the_TnT skrev:
> Min grundregel är att alla andra är idioter, funkar rätt bra så här långt.
Och det gäller inte bara i trafiken.
;)

Anders_mtb skrev:
> bara förtydligar att bilister har ej
> väjningsplikt för cyklister på
> övergångsställen

Och inte heller när cykelbanan korsar vägen. Detta är nåt som både bilister och cyklister oftast är okunniga om. Det leder till att många cyklister stannar ändå, och det i sin tur gör att cyklister lär sig att bilarna stannar. En dag kommer så en bilist som följer reglerna och kör rakt på cyklisten.

Lagar måste vara konsekventa och logiska för att fungera. Antingen har fordon på vägen väjningsplikt mot både cyklister och gångtrafikanter i såna situationer, eller så har de inte väjningsplikt mot nån av dem.

Och så förstärker de artikeln med en annan artikel om hur en journalist kliver rätt ut i cykelbanan. Rakt framför en oskyldig, intet ont anandes cyklist.
Vem är det egentligen som är "livsfarlig"?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2209138.ab

Bilden på cyklisterna vid övergångsstället ser dramatisk ut, men eftersom vi inte får se om det är grön eller röd gubbe för de gående så antar jag att det är rött för fotgängarna, och att cyklisterna gör precis som de skall.

Sprockets skrev:
> Bilden på cyklisterna vid övergångsstället ser
> dramatisk ut, men eftersom vi inte får se om det
> är grön eller röd gubbe för de gående så
> antar jag att det är rött för fotgängarna, och
> att cyklisterna gör precis som de skall.

Nja, jag tycker nog det ser ut som om en överexponerad grönvit fot från en "gubbe" syns i över bildkanten. Titta själva...

Sprockets skrev:
> Och så förstärker de artikeln med en annan
> artikel om hur en journalist kliver rätt ut i
> cykelbanan. Rakt framför en oskyldig, intet ont
> anandes cyklist.
> Vem är det egentligen som är "livsfarlig"?
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2209138.a
> b
>
> Bilden på cyklisterna vid övergångsstället ser
> dramatisk ut, men eftersom vi inte får se om det
> är grön eller röd gubbe för de gående så
> antar jag att det är rött för fotgängarna, och
> att cyklisterna gör precis som de skall.

Det förklarar ju hennes hjärnskada.

Jag är inte helt övertygad.

08s22-cykel-442_jpg_587659a.jpg

Annat trafikljus:
Trafikljus.jpg

Nån Happyit som passerar där får väl kolla hur trafikljuset ser ut. Om det känns viktigt. Själv beger jag mig ogärna norr om Gullmarsplan.

Alltså det här är ju fantastiskt. Ingen livsglad människa med hälsan i behåll cyklar väl mot rött utan att LYSSNA och TITTA i alla riktningar, känna till hur trafiken flödar och helt enkel känna sig hyffsat säker på att man inte kommer bli påkörd?!? Med tanke på, som nån redan påpekat, hur många rödljus som trotsas av cyklister varje dag så skulle jag säga att cyklister som trampar mot rött är betydligt säkrare än att sätta sig i baksätet på godtycklig bil och köra en tur runt stan (alltid 5km/h under gällande hastighetsbegränsning (även om hastighetsmätaren sällan visar lägre hastighet än den faktiska, så vida man inte satt på alldeles för stora hjul (på bilen alltså))). Sen finns det ju en liten skillnad i vikt & storlek mellan bil och cyklist som man väl bör ta i anspråk vid lagstiftningen? T.ex. alla dessa bevakade övergångställen som folk trycker på knappen vid för att sedan gå mot rött ändå. Varför skulle jag stanna vid ett rödljus för ett bevakat övergångsställe där det inte finns en människa i sikte? Att slaviskt följa rödljus och regler och föreskrifter fördummar folket, gör oss till våldnader i regnpölarna, oförmögna att ta egna initiativ och göra rimliga bedömningar. Det dödar den levande människan.

Länge leve det fria folket, länge leve cykeln.

geologen skrev:
> Nja, jag tycker nog det ser ut som om en överexponerad grönvit fot från en "gubbe" syns
> i över bildkanten. Titta själva...

Mycket möjligt, eftersom det ofta hinner slå om till grön gubbe innan alla cyklister som börjat cykla över Hornsgatan kommit förbi det sista övergångsstället. Men det är inte samma sak som att köra mot rött.

smurfrox skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Nja, jag tycker nog det ser ut som om en
> överexponerad grönvit fot från en "gubbe" syns
> > i över bildkanten. Titta själva...
>
> Mycket möjligt, eftersom det ofta hinner slå om
> till grön gubbe innan alla cyklister som börjat
> cykla över Hornsgatan kommit förbi det sista
> övergångsstället. Men det är inte samma sak
> som att köra mot rött.

Ja, jag vet inte alls. Jag har inte varit i Stockholm sen 1995. Än mindre cyklat där.

FFL skrev:
> Ingen livsglad människa med hälsan i behåll cyklar
> väl mot rött utan att LYSSNA och TITTA i alla
> riktningar, känna till hur trafiken flödar och
> helt enkel känna sig hyffsat säker på att man
> inte kommer bli påkörd?!?

Just det. Trafikljus gör att trafikanterna inte samspelar med varandra. Istället kör de på enligt devisen "UR VÄGEN JAG HAR GRÖNT".

Alla kanske inte känner till att trafikljus inte är en säkerhetsfunktion utan en kapacitetshöjande åtgärd som syftar till att bilarna ska köra i konvojer. Trafikljusen brukar vara synkroniserade för bilarnas takt, vilket innebär att cyklister får mer rött än bilisterna.

Rondeller och väjningsplikt ger bättre samspel mellan trafikanterna jämfört med trafikljus, och dämpar tempot dessutom.

Erik Sandblom skrev:
> Alla kanske inte känner till att trafikljus inte
> är en säkerhetsfunktion utan en
> kapacitetshöjande åtgärd som syftar till att
> bilarna ska köra i konvojer.

Hahaha, inte svenska bilister. När det blir grönt, kör de en och en...

Jag tycker de flesta trafikljus är kapacitetssänkande. Har sett hur megastora korsningar flyter hur bra som helst, när trafikljusen står i gulblink. För då tar trafikanterna eget ansvar och är smidiga.

bruse skrev:
> Jag tycker de flesta trafikljus är
> kapacitetssänkande. Har sett hur megastora
> korsningar flyter hur bra som helst, när
> trafikljusen står i gulblink. För då tar
> trafikanterna eget ansvar och är smidiga.

Stämmer bra. Nära där jag bor var det fel på ljusen i en korsning, så det var inte ens gulblink. Alla körde rätt smidigt, och det hade förmodligen varit ännu bättre om inte alla hade behövt göra en liten paus för att konstatera att det var fel på ljusen, genom gulblink, t ex.

geologen skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Jag tycker de flesta trafikljus är
> > kapacitetssänkande. Har sett hur megastora
> > korsningar flyter hur bra som helst, när
> > trafikljusen står i gulblink. För då tar
> > trafikanterna eget ansvar och är smidiga.
>
> Stämmer bra. Nära där jag bor var det fel på
> ljusen i en korsning, så det var inte ens
> gulblink. Alla körde rätt smidigt, och det hade
> förmodligen varit ännu bättre om inte alla hade
> behövt göra en liten paus för att konstatera
> att det var fel på ljusen, genom gulblink, t ex.

"Bort med alla trafikljus så blir det mindre olyckor i trafiken", hävdar cyklister.

Erik Sandblom skrev:
> Alla kanske inte känner till att trafikljus inte är en säkerhetsfunktion utan en
> kapacitetshöjande åtgärd som syftar till att bilarna ska köra i konvojer.

Nej det känner verkligen inte alla till... jag skulle tro att 99.999% lever ovetandes om denna onda SUV-komplott och tror att trafikljusen faktiskt är bra för vår säkerhet.

Man kan också tänka sig att dessa five nines av naivitet lever i storstad med TRAFIK i, och de få som känner till den onda trafikljuskonspirationen bor i små avfolkade städer på landsbygden. Där det finns tid att tänka.

JLarsson skrev:
> "Det var inte mitt fel"

Vilken juvvel Larsson.

Den boken, tillsammans med "I trygghetsnarkomanernas land" skulla vara mandatory reading innan man postar på Happy. Nej, fel innan man ens tänker.

Fast tyvärr krävs det väl behövas ett krig el dyl, för att sekten Sverige ska avprogrameras...

JLarsson skrev:
> "Det var inte mitt fel"

Det är kanske ett virus som gör cyklister farligare?

<http://stockholm.expressen.se/nyheter/1.1115080/forskare-soker-virus-bakom-fetma>

Bang skrev:
> vem sa medvind...va va va va!!!! Det finns kanske
> hopp!
> det regnar alltid mindre i stan å det snöar
> alltid mindre i stan. Men varje J*vla gång man
> passerar TRÅNGSUND så öser det ner eller
> övergår till snöstorm!!!!
>
> Nu har jag tryck i lite grejs :D

Du bor någonstans i haninge och jobbar i stan va? Fattar inte varför du trycker i dig så mycket energi. Åter du vare sig frukost eller lunch?

Tillbaka
Topp