[Debatt] Skaderisk vid MTB-cykling

Päära: Tävla, nej tack. Mene, jag får väl bita i det citronsyraindränkta äpplet och köpa en pressure suit eller liknande...

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Päära: Tävla, nej tack. Mene, jag får väl
> bita i det citronsyraindränkta äpplet och köpa
> en pressure suit eller liknande...

Det låter som en vettig investering ;) Jag har en liknande (Fox Launchsuit) Dyr men bra! Ångrar mig inte, sitter som en handske hehe... Lycka till i Åre med, vissa andra här har ju inte råd att åka den här säsongen. :(

Jilster skrev:
> De har under senare år utveckat denna utbildning
> till L-ABC. L som i livsfaligt läge.

Lägesbedömning, Andning, Blödning & Chock. Om jag nu ska vara besserwaister.

Som några här vet så håller jag på och rehabiliterar mig efter en LVG olycka som inträffade i slutet av maj då jag blev påkörd av en svängande bil i 35-40 km/h och spräckte skulderbladet när jag landade i asfalten, tackar hjämen att jag överlevde. Jag kommer inte att köra någon mtb på läge på grund av nedsatt styrka och rörlighet. Det kommer också vara viktigre att jag inte ramlar på skuldran igen. Detta och olyckan med patriks kompis har startat mycket tänkande på skador och förebyggande av dessa, Jag cyklar mest i Hellas och där kommer jag nog inte att öka mängden skydd (hjälm, hanskar och benskydd) däremot kommer jag att se över Första Hjälpen och är mycket gärna med på en ABC-kurs. Jag kommer dock fundera mer på om jag är pigg nog att cykla, både innan man ger sig ut och under turen att avbryta tidigare om man tappar fokus (detta har ingenting att göra med patriks kompis)

Jag rullade för övrigt mina första lugna meter på fixien idag, numer handikappanpassad med rakt styre och broms

Landsvägscykling är farligt. Bilar hård asfalt och lycra.
Tycker jag ramlar rätt ofta på DH numera men det blir bara blåmärken på benen. Nu har sista blåmärket blivit gult och det är dags att cykla igen :)

En framtida tråd kanske kommer handla om hur vi vill dö. Känns inte som det riktigt är dags ännu, men hinner jag bli riktigt gammal ska jag låta någon baxa upp mig till Åre så jag kan rulla en sista gång 97 år gammal utför storhucket jag aldrig vågade i livet :)

Obed skrev:
> En framtida tråd kanske kommer handla om hur vi
> vill dö. Känns inte som det riktigt är dags
> ännu, men hinner jag bli riktigt gammal ska jag
> låta någon baxa upp mig till Åre så jag kan
> rulla en sista gång 97 år gammal utför
> storhucket jag aldrig vågade i livet :)

Passande slut.

Jag smällde ryggraden i en sten för fem år sedan när jag cyklade XC. Ryggen har blivit ganska bra igen, men jag märker fortfarande av det varje dag.
Efter olyckan så funderade jag på att skaffa ryggskydd, men det blev aldrig av för att jag var trodde att det skulle vara varmt och obekvämt.
Inför förra säsongen så gick jag runt och tittade på ryggskydd, och köpte till slut ett Dainese Wave. Det bygger på en aluminium-bikake-teknik som gör det luftigare än alla andra skydd jag tittade på. Det finns en mtb-version också som heter nextwave, men det verkar bara vara färgen som skiljer. Jag har använt det ett år nu och det är varken obekvämt eller varmt ens varma dagar, inte värre än att ha hjälm iallafall, och jag cyklar aldrig mtb utan hjälm.

LTS skrev:
> Jag smällde ryggraden i en sten för fem år
> sedan när jag cyklade XC. Ryggen har blivit
> ganska bra igen, men jag märker fortfarande av
> det varje dag.
> Efter olyckan så funderade jag på att skaffa
> ryggskydd, men det blev aldrig av för att jag var
> trodde att det skulle vara varmt och obekvämt.
> Inför förra säsongen så gick jag runt och
> tittade på ryggskydd, och köpte till slut ett
> Dainese Wave. Det bygger på en
> aluminium-bikake-teknik som gör det luftigare än
> alla andra skydd jag tittade på. Det finns en
> mtb-version också som heter nextwave, men det
> verkar bara vara färgen som skiljer. Jag har
> använt det ett år nu och det är varken
> obekvämt eller varmt ens varma dagar, inte värre
> än att ha hjälm iallafall, och jag cyklar aldrig
> mtb utan hjälm.

Var köpa?

Hela livet är en enda stor kalkylerad risk. Man kan ju förbättra sina odds, men tar man inga risker så blir heller inget särkilt kul.

Just nu är jag skadad efter en mtb-krasch. Fastnade med foten och vred till i en DH-krash i gesunda. Ledbandet på utsidan av foten är uttänjt och delvis av. 10 dagar med ankelstöd och därefter besvär i upp till sex veckor blev domen. Lila fot och smärta är realiteten. Likaså får jag sitta som ett jävla paket ohc titta på när mina kompisar cyklar eller lirar fotboll, kan just inte göra nåt annat än att umgås och dricka öl. Värt det? Kan debatteras, men gjort är gjort. Och så fort foten är hel tänker jag cykla igen!

Känns inte så färskt att dividera om detta med risker/skydd/osv.
Förmodligen skadar sig folk allvarligare i bollsporter, badkaret mm jämfört med cykling,
rent statistiskt. Visst gör det jävligt ont och är tragiskt när något går snett.
Men är detta alltid en källa till att skydda sig till orörlighet.
Jag tillhör nog sist generationen som inte föddes som sköldpadda med hjälm och rygg/axelskydd.
Trots det använder jag alltid hjälm vid cykling och skyddsutrustning vid MC åkning.
Däremot använder jag aldrig mer skydd än att det är bekvämt. Har man bara tillräcklig otur så skadas
ändå vitala delar som aldrig går att skydda. Hjälm skyddar inte nacken. Ryggskydd skyddar inte mot vridskador osv.
Kör istället med insidan av huvudet och njut av din frihet.

Jag tänker på vad som definieras som en skada. Detta för att få en mer realistisk bild av hur "farligt" det är med MTB cykling. Själv är jag nybörjare och började förra säsongen. Vurpade 0 ggr då och 6 ggr i år. 2 över styret och resten åt sidan. Det har mest blivit blåmärken och en liten stel armbåge som börjar ge med sig. Är det inte så här det brukar se ut? Vad säger ni andra? Är det ändå inte relativt få allvarliga skador inom MTB cyklingen? Jag tycker debatten är bra och och att man ska ha ett stort säkerhetstänkande inte minst viktigt för oss som är nybörjare så man kan kalkylera riskerna.

L = Lägesanalys eller Livsfarligt läge... Känns som om det kvittar. Man lär ju göra en lägesanalys om man kommer fram till att det är ett livsfarligt läge. Och är det uppenbart att det är ett livsfarligt läge så lär man göra en lägesbedömning. Men det är bra att man tar upp det i räddningstjänsten.

1+1 blir inte 2 i ett nödläge, så det kan väl vara bra för berörda att fundera på

Södertörns brandförsvarsförbund har hjärt-lungräddningsutbildning på Haninge brandstation tis 27 juni och 11 juli kl 18.00 enligt en annons i Mitt i Haninge.
Anmälan och frågor: Mona Hjortzberg tfn 0708-788 531. Begränsat antal platser

Kändes lite extra angeläget att förmedla infon efter gårdagens vurpa.

Tillbaka
Topp