Decathlon vs Canyon Neuron 6 AL

richasaurus

Ny medlem
Tjena,

Är fullkomligt grön på MTB men har en beställning på en Canyon Neuron 6 AL som "förväntas" skickas om ungefär en månad.

Tack vare tråden här på happy om decathlons HT cyklar så har jag kollat runt lite där och hittat följande:

Som finns tillgänglig online i min storlek (183cm med 83cm innerbensmått så L verkar rätt)

Som sagt är jag helt grön vid just MTB så har ingen aning om komponenternas hierarki i denna värld. Kan ni hjälpa? Decathlonen är ju 5k billigare så antar att den är sämre men frågan är hur mkt sämre?

Åkning jag vill kunna göra är främst trails men även turer till ställen som Vallåsen i framtiden (svarta spår är dock långt i framtiden..)

Tack på förhand!

Emil777

Aktiv medlem
Ta den som finns nu!
Håller med.
Jag kör själv Canyon men hade i ditt fall provat Decathlon-cykeln först. Det är ingen stor skillnad alls på komponenterna så den billigare är klart mer prisvärd och är på pappret lättare.
Det kostar ju med frakt för Canyon cykeln.
Använd mellanskillnaden till något roligt !
(uppgraderingar, eller ännu bättre, extra semester för mer cykeldagar om det går)

Vill du köra svarta leder i parken funkar det med båda om du är duktig.
Men jag hade då kollat på något annat än Neuron och Decathlonhojjen när det är dags för det. Hyr en DH-cykel den dagen.

Välkommen i mtb-träsket !

richasaurus

Ny medlem
Tack för svar!

Givetvis försvann Decathlon cykeln under tiden men ska hålla ögonen öppna och om den återkommer innan Canyon skickar så slår jag nog till!

Laan84

Aktiv medlem
En sak som jag inbillar mig är att länkaget är effektivare/bättre på canyon och andra liknande tillverkare? Någon som har input?
Är ju då mest relevant när man cyklar på hemmaplan och inte åker lift.

Lejon

Aktiv medlem
Köp Canyon. Förmodligen bättre ram och support.
Nu har jag iofs aldrig ägt en Canyon men jag har tre cyklar från Decathlon och jag är nöjd med supporten (den lilla jag behövt) från Decathlon.
Känns betydligt smidigare att köpa från svensk butik än tysk postorder med oklar leveranstid för mig. Prisvärdhetsmässigt vad gäller komponenter är det ju en no-brainer….

speffy

Medlem
Tjena,

Är fullkomligt grön på MTB men har en beställning på en Canyon Neuron 6 AL som "förväntas" skickas om ungefär en månad.

Tack vare tråden här på happy om decathlons HT cyklar så har jag kollat runt lite där och hittat följande:

Som finns tillgänglig online i min storlek (183cm med 83cm innerbensmått så L verkar rätt)

Som sagt är jag helt grön vid just MTB så har ingen aning om komponenternas hierarki i denna värld. Kan ni hjälpa? Decathlonen är ju 5k billigare så antar att den är sämre men frågan är hur mkt sämre?

Åkning jag vill kunna göra är främst trails men även turer till ställen som Vallåsen i framtiden (svarta spår är dock långt i framtiden..)

Tack på förhand!
Vilken tråd är det du syftar på med "Decathlons HT tråden"
Är på jakt efter en billig HT till sambon som vill prova på MTB

Putte--

Aktiv medlem
Tack för svar!

Givetvis försvann Decathlon cykeln under tiden men ska hålla ögonen öppna och om den återkommer innan Canyon skickar så slår jag nog till!
Du kan ju välja en storlek online på Decathlon och sätta upp den under bevakning. Jag fick mail igår när AM100S fanns på lager. Dom kommer in med jämna/ojämna mellanrum.

SIE

Aktiv medlem
Hur är det med modellspecifika reservdelar till Decathloncykeln ?
Tänker på växelöra tex.
Ser ut att vara detta.
ED2F5E97-93FA-43C2-800C-36AF592A22F1.jpeg

J

JALS

Guest
Hej igen,
(är tillbaka här på forumet efter nästan 10 års frånvaro... På den tiden hette det väl happymtb om jag kommer ihåg rätt?)

Nåväl. Har hittat tillbaka till cyklingen nyligen (efter att ha ägnat mig mest åt långdistanslöpning) och sen i mars har jag cyklat med en Rockrider AM 100S nästan dagligen. För mig var det inte svårare än att det var den enda heldämpade jag kunde hitta i Sverige just då under 20tkr och det kändes dessutom som mycket cykel för pengarna. Kollade även av den med en bekant (som är en duktig och erfaren mtb-cyklist) och han gav den fullt godkänt. För det priset och för det jag planerade att använda den till vill säga. Går ju alltid att köpa bättre och dyrare naturligtvis och alla cyklar är väl mer eller mindre en kompromiss.

På det hela taget är jag väldigt nöjd med själva cykeln. Framgaffeln är Rockshox 35 Gold 150mm och den fungerar numera väldigt bra (hade den nyligen inne på 50hr service). Lite bättre gaffel än Canyon-cykeln vad jag förstår och den hade väl dessutom 130mm? Annars kanske inte jättestor skillnad på komponenter. Ska väl tillägga att jag är långtifrån någon expert och har fortfarande svårt att motivera mig själv att nörda in mig på själva prylarna. Det finns det så många andra som gör. Lite problem i början pga att affären dragit åt vissa grejer så hårt att det knappt gick att lossa. Och förmodligen utan att smörja innan. Men det är löst nu.

Det största problemet jag upplevt är nog servicen och kundbemötandet hos Decathlon generellt. Ofta väldigt svårt att få tag på ngn personal öht, deras verkstäder är helt underbemannade och väntetiderna är helt absurda. Tyvärr ofta personalen inte kan ett ord svenska heller vilket gör att det ofta blir missförstånd. (Har egentligen inga problem att prata engelska, har bott där en tid, men problemet är ofta att personalen pratar bristfällig engelska också.) Ska man handla på Decathlon är det lite som att handla på Bauhaus, du bör veta själv vad du vill ha och inte behöva så mycket hjälp. Ska du lämna in cykeln på verkstad bör du göra det ngn annanstans. (Jag gör alltid det numera)

Jag kör mest trail i Sthlm men har även varit ute på en del utflykter under sommaren. Funkar utmärkt i tex Ursviks Nickspår och liknande. Har även kört lite enklare downhill och även det är fullt möjligt. (Däremot hyrde vi riktiga dh-cyklar när vi var i Järvsö. Där hade jag nog inte vågat med min nuvarande teknik. Är fortfarande väldigt grön på dh. Men om något eller några år kan det säkert funka i Barbro eller Manolito tex).

Men som sagts tidigare i tråden: köp det du öht får tag på. Cykelbristen är helt galen och när jag skulle handla ny HT (Trek Roscoe 7) till sonen fick jag kontakta nästintill varenda cykelbutik i Sverige innan jag hittade ett ex i rätt storlek. Många modeller har leveransdatum mitten av 2022 eller i vissa fall dec 2023(!).

Topp