Definition av ordet marathon

Ja just det ... cykel, naturligvis ... Jag har aldrig varit en lopare, alldeles for klumpig.

Alltsa: minimilangden for cykel-marathon? Fortfarande 42k?

Minna-som-ar-tacksam-for-clip-ins-som-haller-fotterna-isar

Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Gissar att du menar på cykel, för i löpning är det
> ju 42km men jag kanske har fattat dig fel?!?!
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Svårhittat, utan att själv lyckas hitta det bland UCI's reglemente så tror jag nog att det är tiden som är avgörande och inte distansen, precis som i ett vanligt xc-lopp. Nånstans i bakhuvudet surrar 60km men det är nog kanske nån gammal svensk långloppsregel. Eller så är den aktuell som min.distans.. :)

Det kommer ju från en man som sprang mellan Marathon och Aten för att varna om anfallet från vilka det nu var, tack vare hans heråiska insats så vann grekerna slaget och kriget, har för mig att löparen dog efter att han hade lämnat medelandet. Och till hans ära så blev dom 42195 meter han sprungit (Nåja
rolleyes.gif
) en sträcka på OS.

Sen har väl marathon blivit ett begrepp för långlopp i allmänhet. :)

Kaijan sätter spiken i huvudet som vanligt. Så är det, distansen sätts inte i kilometer, utan i tid. Exakta vinnartiden kommerjag inte ihåg, men runt 4h låter rimligt. Dom fick väl förlänga Långa Lugnet för att den skulle passa i WC?

Minimigränsen för långlopp i Sverige är 67 kilometer.

sedan finns helt/halvt/olympiskt maraton... ja, och så ironman förstås...
att det skulle vara på tid har jag svårt för att tro.
kommer man in för tidigt så får man ta ett varv till? nah, tror mer på distanser.
och sen var det väl du minna som frågade efter tempocykeln? eller är jag ute och reser?
kan nog vara skillnad på mtb och lvg när det gäller sådanthär

inte för att det här inlägget tillför ngt, men endå..

Känns som om vi blandar multisport/cykling/löpning hej vilt i den här tråden.

Minna var inne på UCIs sidor och letade efter definitionen på Marathon. Då förutsätter jag att det är cykling det gäller. Och eftersom cykeldiciplinen Marathon bara finns på mtb så är det väl ganska glasklart?

Hej, och tack för alla svar! :)

Jappadappa, det är längden på MTBmarathon jag letar efter. 8)

Anledningen: jag letar efter ammunition för att bråka med en (än så länge) inofficiell marathon-liga i Belgien, som vägrar ge poäng för 60-kilometersalternativen, utan man måste upp i 75km eller mer för att få poäng. Vilket jag tycker är litet synd, för det är inte var man/kvinna som grejar att göra 60 km. Så jag tänkte kolla vad "standarden" är på, och om dessa kortare sträckor inte är ok ... kanske fundera på att starta en mini-marathon-liga ... för oss som älskar att cykla längre sträckor men inte kan vara med och tävla om de längsta sträckorna. :)

Lite begreppsförvirring är det dock. I germanernas riken talar man ibland om " Strassen-Marathon"/"Rad-Marathon" och "Bike-Marathon" och syftar på långlopp på landsväg eller MTB.

Jimmy Skrev:
-------------------------------------------------------
> och sen var det väl du minna som frågade efter
> tempocykeln? eller är jag ute och reser?

Näeeee .... vad är en tempocykel? 8) *blond*

jag instämmer i föregående skribents inlägg, kaijan, UCI´s krav på marathon är att segrartiden ska vara upp mot 4 timmar. till viss del styrs ju detta av vädrets betingelser. samma bana torr resp skrudad i lervälling ger ju som vi alla vet olika tider.
för faluns vidkommande innebär detta att banan för året kommer att behöva förlängas på olika sätt. självklart till det bättre.
dessutom kommer det finnas möjlighet att köra minst en men förhoppningsvis två kortare varianter som går på samma sträckningar. en på ca 35 km samt en på ca 70 km.
vill man inte köra +4 timmar finns alltså finfina alternativ.
vi ses i augusti!

Tillbaka
Topp