Deklarationsdags - Avdrag för cykel?

"Observera att avdrag för cykel medges endast om den sammanlagda kostnaden för resorna mellan bostaden och arbetsplatsen överstiger 10 000 kronor."

Man skulle kunna köpa en cykel om året för mer än 10kkr. :) Men troligtvis inte det de menar.

"Avdrag medges med 250 kronor per år."
Alltså, visst det är pengar också. Men 250kr per år..?!? Hade det varit per månad så, men per år...
Inte mycket uppmuntran till att vara miljövänligare (om det är det som är tanken).

Brando skrev:
-------------------------------------------------------
> Pinsamt dåligt så har det alltid varit :(

+1000 :-\

När jag bodde i Norge så var det lite anorlunda, man räknade kilometer, oansätt om man körde bil, eller åkte komunalt (gissar cykel också), enda jag fylde i den gången, var km fört kortaste väg till jobet x antall jobb dagar x2 och sen - 9800 (eller nåt som va det man måste va över) och voila, drog av på skatten..

Cykelpendlare är inte direkt de första jag tänker på när jag tänker på vilka som borde ha skattelättnader. Att möjlighet till skatteavdrag skulle göra att fler cyklar till jobbet ställer jag mig något skeptisk till, men det finns säkert någon australisk hjälmstudie någonstans som någon gärna får länka till.

Kristoffer R skrev:
> Suck - jag önskar mig något i stil med
> CycleToWork i Sverige.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-201213Sk208-Tjanstecykel_H002Sk208/

En samling förslag åt det hållet som alla avslogs ganska nyligen. "Kontrollproblem" och "privata levnadskostnader som skattesubventioneras". Som om inte skatteavdrag för bilresor är det.

Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver bli billigare att cykla. Det är redan så billigt (sett som rent vardagstransportmedel) att det snarare är så att det behöver bli dyrare att köra bil. Om jag som student utan fast extrajobb har råd att ha bil så är det för billigt (men praktiskt för mig så länge jag har råd).

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Suck - jag önskar mig något i stil med
> > CycleToWork i Sverige.
>
> http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/
> Motioner/mot-201213Sk208-Tjanstecykel_H002Sk208/
>
> En samling förslag åt det hållet som alla
> avslogs ganska nyligen. "Kontrollproblem" och
> "privata levnadskostnader som
> skattesubventioneras". Som om inte skatteavdrag
> för bilresor är det.

Eller hur, det är märkligt hur glatt man skattesubventionerar (arbetsrelaterat) bilresande på bekostnad av kollektivtrafik & andra transportsätt som cykel eller gång. I UK har man dessutom "allowance" även för cyklar - http://www.hmrc.gov.uk/rates/travel.htm

> Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver
> bli billigare att cykla. Det är redan så billigt
> (sett som rent vardagstransportmedel) att det
> snarare är så att det behöver bli dyrare att
> köra bil. Om jag som student utan fast extrajobb
> har råd att ha bil så är det för billigt (men
> praktiskt för mig så länge jag har råd).

+1

Hehe, jag tänkte också dra av 250 kr eftersom jag i princip inte har några andra resekostnader för jobbresor, och de få andra är ej avdragsgilla, och framförallt, kommer jag inte upp i 10000 eftersom jag cyklar.

Åter igen visar myndigheterna att cykel inte är ett transportmedel.

Jag måste alltså åka bil till jobbet för att kunna dra av min cykling.

Humor!

Lösningen är inte att subventionera cyklingen utan att skatta ihjäl bilen. Det är enda metoden tror jag. Gör det 3-4 gånger dyrare att köra bil så kommer förändringarna.

Bengt-re sa:
Lösningen är inte att subventionera cyklingen utan att skatta ihjäl bilen. Det är enda metoden tror jag. Gör det 3-4 gånger dyrare att köra bil så kommer förändringarna.
Ändå diskuteras 60000 i bonus för supermiljöbilar med nollutsläpp. Borde man inte få minst det om man inte äger bil alls?

eketjall sa:
Bengt-re sa:
Ändå diskuteras 60000 i bonus för supermiljöbilar med nollutsläpp. Borde man inte få minst det om man inte äger bil alls?

Sjukt bra fråga... ingen bil är ju mycket bättre än en supermiljöbil. Vette f-n hur man löser det rent praktiskt. Samma sak där kanske? Belöna inte rätt uppträdande utan skatta det som man vill hålla tillbaka? Kraftigt höjd vägskatt på alla bilar och rejält hög drivmedelsskatt så blir det dyrt med alla bilar och jättedyrt med äckliga dieselbilar?

För några år sedan köpte jag en ny cykel för 16 000 kr. Jag läste så mycket fakta jag kunde hitta och kände att ingenting hindrade mig för att göra ett avdrag.
Fick 250 kr tillbaka på skatten.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Hur är det tänkt att man ska kunna hålla en cykel igång ett helt år för 250kr?
Det är inte tänkt. Det är politik...

Supermiljöbilspremie! Inte 5000 avdrag för cykel till jobbet. Man kan ju börja med att dra av för månadskort. Gör man ett avdrag för cykeln, ett öppet avdrag och det är c.a. Max 13000 så åker man öndå inte på skattetillägg om man i te får genom det sedan. Så mina vänner.

Mpnadskort.Öppet avdrag.

fredrikw sa:
Cykelpendlare är inte direkt de första jag tänker på när jag tänker på vilka som borde ha skattelättnader. Att möjlighet till skatteavdrag skulle göra att fler cyklar till jobbet ställer jag mig något skeptisk till, men det finns säkert någon australisk hjälmstudie någonstans som någon gärna får länka till.

:D Det här inlägget gjorde nog min dag! TACK!

Tillbaka
Topp