Dela en Stinky?

DanneP

Ny medlem
Dela en Stinky?
Halloj...

En snabb fråga, har sökt men ej hittat. Hittade inget på konas hemsida heller.

Jag vill ta av svingen på en stinky -05. Den stora insexskruven närmst vevarna bara snurrar, hur får jag av den? allt annat är borta.

En länk eller förklaring uppskattas... sprängskiss el manual?

/ Danne

Dela en Stinky?
Du tänkte på den "stora" som har insex-hål genom sig väl? På andra sidan har du en vanlig insex-skruv som du ska lätta på. Sen kan du använda den skruven eller längre skruv för att pressa ut den stora hylsan. Den som du har problem med ligger mot innerlagerbanorna och kan kärva, tro mig ;-) Ska se om jag hittar en bild så förstår du bättre

Dela en Stinky?
En dålig bild men du ser hur den "fungerar". Sitter 4 lager och en hylsa i mitten. Som gjort för att dom ska rosta/koridera ihop med varandra.
Jag la hammaren för att du ska förstå vilken del som ska pressas ut. Har du tur kan det funka med hammare men det är ganska stor risk att du behöver en press, men det är bara att prova.
hamm.JPG ht=414

Dela en Stinky?
Gör så, lycka till. Ska du byta lager? Isåfall kan du spraya in massa 5-56/WD40 osv över natten, det kan hjälpa. Men sådant tar död på fettet som finns i lagrena så det är inte att rekomendera om du tänker återanvända lagrena.

Dela en Stinky?
jaha, då är det dumt att spraya in sånt i onödan. Men kolla så lagrena funkar som dom ska då du ändå har lös det... mina var stumma efter 2års plågande i lera och annat skoj ;-)

Dela en Stinky?
Nej, du kan pressa alla 4 åt samma håll. (iallafall på coiler-06 och betvivlar att dom ändrat det på andra med liknande svingar). Busenkelt om du har lämplig hylsa samt pressverktyg.

Dela en Stinky?
Vet inte exakt vad det är för lager i en stinky men är man lite försiktig med pennkniven pillar man loss tätningarna i maskinlagren. Då är det inga problem att tvätta rent och åteuppliva med mycket segt fett. Stumma lager betyder ofta att de har intorkad skit i sig. Klart återanvändbara. Min Mongoose gick 1,5 år med återupplivade ramlager.

Ska det sprayas, spraya rejält:)

Dela en Stinky?
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> inte värt besväret att renovera gammalt bôs.

Precis, det är ju en Stinky ;)

Dela en Stinky?
190:-. Men då får man ju samma skitlager som satt där tidigare ;-)
Jag kommer att prova SKF och om ett par år visar det sig om dom var värda 650:- eller inte. Dom måste hålla 4-5år för att det ska bära sig, annars kan man lika gärna ha dom billigare lagrena.

Dela en Stinky?
Jodå...

Då var ramen glasblästrad, pulverlackad, nya lager hemma...

Frågan: Har två tunna svarta brickor av plast som ligger bland cykelprylarna, var f-n skall de vara?
Mitt minne är av teflon... skulle fotat skiten innan men men.

MVH

Daniel

Dela en Stinky?
Är dom rätt stora i diameter? Isåfall ska dom med stor säkerhet ligga mellan ramen och nedre svingen, dvs mot vevlagret. En på varje sida, där är jag ganska säker på att du ska ha en bricka på varje sida, mycket möjligt att dom är av teflon också. På min var dom vita... men skit och olja gjorde att dom delvis var svarta, men så har vi olika årsmodeller.

Dela en Stinky?
Har två vita brickor av teflon/plast med en metallbricka i, de skall sitta vid svingen... det måste vara de du menar?

Sen har jag två svarta, ännu tunnare brickor, stora i diameter...

Hur lägger jag in bild? :-)

/ Daniel

Dela en Stinky?
Jadu... undra vad det är för brickor du hittat då. Sväng upp en bild så ska vi nog kunna lokalisera vars dom ska.

Finns en knapp: "Bifoga bild ..." ovanför rutan du skriver inlägg i. Tryck där.

Dela en Stinky?
jo jag har kastat en liten tanke ditåt... men de passar inte riktigt in där. Kan det vara så att pulverlacken byggt så mycket där att de inte passar längre, så jag får slipa bort färgen för att de skall passa in?

/ daniel

Dela en Stinky?
Kan vara så iallafall. Finns inte så många andra ställen den enns är i närheten av att passa. Hade jag haft hojen hemma hade jag kunnat kolla hur det ser ut där... men nu ligger den troligen i en bil nånstanns i vårat avlånga land :-S

Tillbaka
Topp