Delar ska bli pendlare, hjälp med ramval

Elgstrand

Aktiv medlem
Tjena.

Cykelpendlar 16km var dag på en trackram med duomatic nav idag. Alltså varken skärmfästen eller plats för vinterdäck. Funkar ypperligt på sommaren.

IMG_20200306_125429.jpg

Men Winter is coming vare sig man vill eller ej. Jag har lite delar över som jag skulle vilja få ihop till en pendlare.

Kraven är ungefär så här:
Rakt styre
QR
Skivbroms
Skärmfästen
Möjlighet till front rack ett plus
Plats för 42c ungefär
Gärna stål
1x11 är tanken
Ej dämpad
Gör inget om den är lite ful
Gärna under 6000 för ram, billigare är bättre.

IMG_20200613_063129.jpg

Ej exakt dessa hjul som ska användas men samma spec

Vad finns det för ramar som funkar till detta? Går det bra att ta en ram för bockstyre, gå upp i storlek mäta på en befintlig cykel ? Tacksam för lite vägledning.

Senast ändrad:
om du inte köpt hjulen än kan 584 vara en ide? lättare hitta ram med plats för både feta däck, snöslask och skärmar.

duomatic!! vad alla med enpetare önskar sig:)

om du inte köpt hjulen än kan 584 vara en ide? lättare hitta ram med plats för både feta däck, snöslask och skärmar.

duomatic!! vad alla med enpetare önskar sig:)

Det finns redan ett par 29xc hjul som är tänkta att degraderas till pendlaren. Plus flertalet andra hjul i hemmet. Så jag kommer håll mig där.

Enpetare går ju inte att ha ??

Reach och Stack är de viktigaste måtten på en ram för att veta om den kommer passa. Om du är nöjd med storleken på din sommarcykel så kan du utgå från dess mått och sedan hitta en ram med motsvarande reach och stack, ffa reach.

Man kan t ex använda http://www.bikegeo.net/ för att räkna/mäta fram reach och stack för ramen och sedan effektiv reach och stack som beror på styrstam och spacers

Reach och Stack är de viktigaste måtten på en ram för att veta om den kommer passa. Om du är nöjd med storleken på din sommarcykel så kan du utgå från dess mått och sedan hitta en ram med motsvarande reach och stack, ffa reach.

Man kan t ex använda http://www.bikegeo.net/ för att räkna/mäta fram reach och stack för ramen och sedan effektiv reach och stack som beror på styrstam och spacers

Tack för hjälp! Perfekt info! Ska mäta lite på mina övriga cyklar ikväll och se vart jag hamnar. Vet ungefär vad jag vill ha för sittställning.

Senast ändrad:
Hej.

Nu har jag knappat in min värden från pendlarcykeln. Jag kan vara lite mer utsträckt än på den kanske. Kan någon kolla så det inte ser helt galet ut? Har aldrig gjort detta förut. Tack!
Screenshot_20200613-180411.png

Så här ser det ut på Surly disc trucker:
Är det 58 som passar bäst kanske med tanke på reach? Med ett rakt styre då ?

Models:
56 cm:
- Seat Tube Length: 560 mm
- Top Tube Length: 564.5 mm
- Effective Top Tube Length: 570 mm
- Head Tube Length: 152 mm
- Chainstay Length: 460 mm
- Wheelbase: 1055.6 mm
- BB Drop: 78 mm
- Reach: 389.3 mm
- Stack: 588 mm
- Seat Tube Angle: 73.0°
- Head Tube Angle: 72.0°
- Standover Height: 811.9 mm
- Recommended Height: 170- 190 cm

58 cm:
- Seat Tube Length: 580 mm
- Top Tube Length: 580.2 mm
- Effective Top Tube Length: 586 mm
- Head Tube Length: 171 mm
- Wheelbase: 1066.7 mm
- Reach: 394.4 mm
- Stack: 606.1 mm
- Seat Tube Angle: 72.5°
- Standover Height: 829.8 mm
- Recommended Height: 180- 198 cm

Följer tråden med intresse. Är själv i liknande tankar. Funderar på stålracer och duomatic för att slippa underhåll av bromsar och växlar.

Så här ser det ut på Surly disc trucker:
Är det 58 som passar bäst kanske med tanke på reach? Med ett rakt styre då ?

Models:
56 cm:
- Seat Tube Length: 560 mm
- Top Tube Length: 564.5 mm
- Effective Top Tube Length: 570 mm
- Head Tube Length: 152 mm
- Wheelbase: 1055.6 mm
- Reach: 389.3 mm
- Stack: 588 mm
- Seat Tube Angle: 73.0°
- Standover Height: 811.9 mm
- Recommended Height: 170- 190 cm

58 cm:
- Seat Tube Length: 580 mm
- Top Tube Length: 580.2 mm
- Effective Top Tube Length: 586 mm
- Head Tube Length: 171 mm
- Wheelbase: 1066.7 mm
- Reach: 394.4 mm
- Stack: 606.1 mm
- Seat Tube Angle: 72.5°
- Standover Height: 829.8 mm
- Recommended Height: 180- 198 cm
Knappa in båda i räknaren och se vilken spacer/stam-kombo som hamnar närmast

Följer tråden med intresse. Är själv i liknande tankar. Funderar på stålracer och duomatic för att slippa underhåll av bromsar och växlar.

Jag hade ett sånt nav över och ville slippa underhåll och ha en lätt cykel. Då byggdes denna. Opraktisk med max 25mm däck och inga fästen för skärmar. Men annars en go cykel.

Nu blir det något lite mer praktiskt.

Med en 58 skulle jag kunna hamna väldig nära. Då utan bockstyre och färre spacers så den ser ball ut ?
Visa bilaga 423521

Håll koll så att inte sadelröret blir för långt om du går upp i storlek. Är det måttet som kallas ”Stack(frame)”, eller var ser man det? Det är ju jobbigt om du måste ha sadeln slammad och ändå knappat når ner.

Nej visst, det får jag ju hålla koll på. Tror det blir mått nr 15 på den första kalkylatorn.

En Surly Straggler ser ut som det jag vill ha. Hittar några som byggt med rakt styre också. Det ska få plats med 42c med skärmar enligt tillverkare.

d1b84deb4c5decc04d27a261aacfdbe2.png

Med 650b går det att stoppa in ännu bredare. Men det ska inte behövas i mitt fall.
surly-straggler-650b-31383_38.jpg

Surly-Straggler-28-Frameset-salmon-candy-red-60-cm-38089-254489-1552058425.jpeg

Svart känns nog tråkigt
Surly-Straggler-28-Frameset-closet-black-56-cm-38089-254499-1552058348.jpeg

Håll koll så att inte sadelröret blir för långt om du går upp i storlek. Är det måttet som kallas ”Stack(frame)”, eller var ser man det? Det är ju jobbigt om du måste ha sadeln slammad och ändå knappat når ner.

Finns risk att det inte blir någon luft kvar mellan topprör och skrotum när man stiger av. Det är obra.

Jag hade ett sånt nav över och ville slippa underhåll och ha en lätt cykel. Då byggdes denna. Opraktisk med max 25mm däck och inga fästen för skärmar. Men annars en go cykel.

Nu blir det något lite mer praktiskt.
duomatic från sachs/torpedo/sram nyproduceras vad jag vet inte, men det finns ett helt liknande från sturmey archer. detta har lite kort väg till bromsen så det är lätt att komma åt den när man bara skall växla, men är annars smidigt och lättrullande. duomatic har direktväxel 1,0 och högväxel 1,36, sturmey archer tror jag samma.

ett annat stealth-alternativ utan reglage och kablar är schlumph speed drive, där man växlar med hälen via knapp i vevlagercentrum. funkar hur bra som helst. ursprungligen framtagna för enhjulingar. har 1,0/1,65 vilket kan vara bra om man kör där det är väldigt backigt.

...
ett annat stealth-alternativ utan reglage och kablar är schlumph speed drive, där man växlar med hälen via knapp i vevlagercentrum. funkar hur bra som helst. ursprungligen framtagna för enhjulingar. har 1,0/1,65 vilket kan vara bra om man kör där det är väldigt backigt.
Kollade deras hemsida, häftigt! Mitt nav har fungerat perfekt att pendla på de senast 5 åren.

ja som sagt två växlar gör en enväxlad hoj till så mycket mer.

duomatic körde jag många år i ungdomen, och har en kiffy trike med sturmey archers variant inklusive broms. schlumph har jag kört med stort nöje på en brompton cirka fem år, sedan har råkat impulsköpa ett bromptonhjul med sturmeys duomatic som jag bara har provkört. undrar om det var utan bakbroms. minns inte riktigt.

lycka till med ditt nya projekt. instämmer i att stack-reach är cykelns egentliga storlek, men undvik för högt överrör, det är bara jobbigt. det är styrets placering som räknas, och måttet diagonalen vevparti-handtag är värt att hålla reda på, kan du uppnå ditt favoritmått där, är du i stort sett hemma.

inte för att sätta griller i ditt huvud, men mixte-ramar är inte dumt:)

ja som sagt två växlar gör en enväxlad hoj till så mycket mer.

duomatic körde jag många år i ungdomen, och har en kiffy trike med sturmey archers variant inklusive broms. schlumph har jag kört med stort nöje på en brompton cirka fem år, sedan har råkat impulsköpa ett bromptonhjul med sturmeys duomatic som jag bara har provkört. undrar om det var utan bakbroms. minns inte riktigt.

lycka till med ditt nya projekt. instämmer i att stack-reach är cykelns egentliga storlek, men undvik för högt överrör, det är bara jobbigt. det är styrets placering som räknas, och måttet diagonalen vevparti-handtag är värt att hålla reda på, kan du uppnå ditt favoritmått där, är du i stort sett hemma.

inte för att sätta griller i ditt huvud, men mixte-ramar är inte dumt:)
Jag får försöka sätta mig in i geometrin så gott det går. Kommer utgå från min Pesenti ungefär. Jag har fått många fina hjälpmedel av er i tråden nu, tack.

Griller i huvudet är bara kul ? Jösses vad snygg denna var! Lyxig vinter pendlare ??
buenavista_disc-ciclouniversal_1200-370x300.jpg

buena_vista_disc_white_joebike-rr.jpg

ja som sagt två växlar gör en enväxlad hoj till så mycket mer. duomatic körde jag många år i ungdomen, och har en kiffy trike med sturmey archers variant inklusive broms.
Vill inte på nåt sätt kapa tråden, men passar ändå på att skjuta in en fråga: ser du några nackdelar med duomatic eller sturmey på en vinterpendlare? Funkar dom i två minus och saltslask?

Vill inte på nåt sätt kapa tråden, men passar ändå på att skjuta in en fråga: ser du några nackdelar med duomatic eller sturmey på en vinterpendlare? Funkar dom i två minus och saltslask?

Hej!
För min del har det fungerat utan minsta krångel egentligen, bara fylla fett ibland. Har cyklat året om i 5 år på samma cykel i stort sett. Det är annat som gör att jag vill ändra vintercykel. 25mm däck är trist på vintern.

sturmey har jag ingen hardcore erfarenhet av, men torpedo har jag kört många år i salt och slask. det har ett känsligt lager för drevhållaren, med sex kulor som sitter utan riktig tätning. håller man efter det med korrekt spänning och omfettning håller det en livstid. treväxlade torpedo har samma potentiella problem,

Tillbaka
Topp