Delsjön: Cykelförbud svartvit/ 18 km. ! ? Obs! Nytt tillägg!

hans h

Ny medlem
När jag och en kompis körde svartvit + golfbaneslingan satt det 3 stora cykelförbudsskyltar i början på svartvit, ca 100 m. från Delsjön. Skyltarna var uppsatta av Park o. Natur. Någon som hört talas om detta?. Det är ju alltid så himla mycket folk på svartvit, vi mötte en(!) löpare på hela vägen till Bertilsson.När vi passerade skyltarna på tillbakavägen så var dom nerplockade, förmodligen av en förbannad cyklist! Fler förbud på gång i Delsjön? / Hans

Ps. På skyltarna stod det: " Gäller alla markerade leder och stigar" Fråga: Vilka leder och stigar menar dom i Delsjön?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har svårt att tro det förbudet har laga kraft. Om det nu är ett lagligt förbud tycker jag att vi skal lskita i det och cykla där ändå. Kalla det civil olydnad eller ett jävla oskick eller nåt annat som faller er in, men en regel skall ha en tanke bakom och det skall finans en mening med en regel tycker jag. Uppenbarligen är inte det inte så i det är fallet.

Vad fa'an rent ut sagt om det nu är så, Golfbaneslingan är ju en klassiker. Kan man inte bara routa om slingorna så att man 'missar' skyltarna på ett lämpligt sätt? Det måste ju finnas ett kommunalt förbud som man hänvisar till.

Så kanske det är, men i vilket fall måste det finnas ett beslut som är baserat på sakliga argument och det måste väl framgå på förbudsskylten.

Inte ett ord om cykelförbud hos västkuststiftelsen. Då är det ju bara att blunda för skyltarna. Jäkla trist bara att det finns folk som är förbudsivrare och vill hejda allt och alla som inte gör som de själva. USCH! Jag gillar inte såna människor =(

Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad fa'an rent ut sagt om det nu är så,
> Golfbaneslingan är ju en klassiker. Kan man inte
> bara routa om slingorna så att man 'missar'
> skyltarna på ett lämpligt sätt? Det måste ju
> finnas ett kommunalt förbud som man hänvisar
> till.

Miche, det vara "bara" svartvit som var förbudsmärkt, ej golfbaneslingan./ Hans

hans h skrev:
> Miche, det vara "bara" svartvit som var
> förbudsmärkt, ej golfbaneslingan./ Hans
>
Jag vet inte, har inte sett skyltarna ännu och vet heller inte hur svart/vit går. Kör som bekant efter GPS:en. Vi får hoppas att det är begräsnat dit om det nu måste finnas något förbud.

Starcus: Det finns 2 st naturreservat i området. Delsjöområdets naturreservat och Knipeflågsbergens naturreservat. Om det är så som jag befarar som inkräktar förbudet på båda naturreservaten då gränser går via Bertilssons.

plumse skrev:
> Inte ett ord om cykelförbud hos
> västkuststiftelsen. Då är det ju bara att
> blunda för skyltarna. Jäkla trist bara att det
> finns folk som är förbudsivrare och vill hejda
> allt och alla som inte gör som de själva. USCH!
> Jag gillar inte såna människor =(

Man kan ju köra omkull skylten ;-)

Kolla upp ordentligt om det finns något förbud på riktigt eller inte. Om det inte gör det så ta kontakt med parkförvaltningen för att kolla om det är de som sätter upp skyltarna. Det är inte helt omöjligt att det är "falskskyltat". Och om det är parkförvaltningen som sätter upp skyltarna utan att det finns något förbud så går det säkerligen att göra något formellt åt saken så att de får sluta..

jomper skrev:
> Kolla upp ordentligt om det finns något förbud
> på riktigt eller inte. Om det inte gör det så
> ta kontakt med parkförvaltningen för att kolla
> om det är de som sätter upp skyltarna. Det är
> inte helt omöjligt att det är "falskskyltat".
> Och om det är parkförvaltningen som sätter upp
> skyltarna utan att det finns något förbud så
> går det säkerligen att göra något formellt åt
> saken så att de får sluta..

Det har du rätt i. Bättre att ha fakta innan man låter adrenalinet flöda. Skall kolla om det finns det imorgon om jag hinner med det och tänker på det.

Att ett område är naturreservat innebär inte att det är MTB-förbud. När reservat inrättas görs en skötselplan och i den kan det föras in förbud mot cykling. Det sker då i form av en särskild punkt, eller paragraf, det är det som hände i Hellas. För att det ska bli förbud krävs i) att skötselplan med förbud tas av kommunfullmäktige, och ii) att länstyrelsen fastställer skötselplanen med förbud.

Det finns säkert anledning att bevaka frågan. Om några plattfötter fått för sig att de vill ha cykelförbud gäller det, att vara vaken och se vad som är på gång och vara beredd med goda argument för varför man inte ska införa förbud samtidigt som det gäller att att vända sig till rätt instans om det börjar brännas.

Per skrev:
> Det finns säkert anledning att bevaka frågan. Om
> några plattfötter fått för sig att de vill ha
> cykelförbud gäller det, att vara vaken och se
> vad som är på gång och vara beredd med goda
> argument för varför man inte ska införa förbud
> samtidigt som det gäller att att vända sig till
> rätt instans om det börjar brännas.
>

Vad är goda argument, dvs vilka argument går hem? Risk finns att ena laget visar på forskning som stödjer att skogen blir förstörd och andra laget visar på forskning som dementerar att skogen blir förstörd. Dvs man hamnar i ett dödläge vilket kan ge ett förbud baserat på subjektivitet istället för fakta. Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Är rätt mån av detta då Delsjöområdet är mer eller mindre min bakgård.

Miche skrev:

> Vad är goda argument, dvs vilka argument går
> hem?

Att MTB inte påverkar naturen mer än fötter, att MTB-cyklister är verkliga miljömuppar som älskar att vara i skog- och mark och aldrig hojar vid sidan om stigarna, att MTBs relativa miljöpåverkan är mkt mindre än orienterares och ryttares och skolklassers varför de också borde förbjudas om MTB ska förbjudas, och inte minst att det är en rolig och nyttig aktivitet att hoja i skogen.

Jag har varit i kontakt med Alexander Danilovic på Partille kommun angående cykleförbud i Knipeflågsbergens naturreservat. Det finns inget förbud där. De håller dock på att uppdatera skötselplanen för reservatet, men Alexander lovade mig att inga förändringar i föreskrifterna skulle göras.

Angående Delsjöns naturreservat så har jag försökt få tag på parkintendent Leif Karlsson, men misslyckats. Gör några nya försök i eftermiddag.

Någon som vet hur man får tag i skötselplanerna? Jag har mailat Länsstyrelsen och bett dem skicka mig skötselplaner för aktuella reservat, men hittills inget svar.

Om jag får tag på Leif Karlsson skall jag fråga om skyltarna.

f

> — hmm, låter som en trevlig tjänsteman, några
> sådana löften kan han dessvärre inte utfärda.

Jodå, eftersom det redan finns beslut hos länsstyrelsen att inte ändra på föreskrifterna.

f

hans h skrev:
> Ps. På skyltarna stod det: " Gäller alla
> markerade leder och stigar" Fråga: Vilka leder
> och stigar menar dom i Delsjön?

Det där var ju lagom flummigt! Gäller det alla stigar och leder som är markerade som stig eller led eller menar de enbart stigar och leder markerade med förbud?

Om det slutar att regna och vi kommer iväg ikväll så har jag tänkt ta reda på det vad som igentligen står på skyltarna och även fota dem. Men, men vädrets makter :-(

Miche skrev:
> Om det slutar att regna och vi kommer iväg
> ikväll så har jag tänkt ta reda på det vad som
> igentligen står på skyltarna och även fota dem.
> Men, men vädrets makter :-(

Tyvärr finns det inga skyltar att fota, bara en skyltstolpe. I mitt första inlägg skrev jag: " När vi passerade skyltarna på tillbakavägen, så var dom nerplockade, förmodligen av en förbannad cyklist!"/ Hans

Det är väl inte alls säkert att de är nerplockade av en cyklist, det kan lika gärna vara parkförvaltningen om det är så att det är "fulskyltar".

> Om jag får tag på Leif Karlsson skall jag fråga
> om skyltarna.

Jag har fått tag på Leif, men han hade inget med saken att göra. Istället skall jag försöka få kontakt med Mikael Finnsberg, vilket inte verkar vara helt lätt, men jag försöker igen efter klockan 15.

f

Fredrik är något så unikt som en människa som inte är rädd för att lyfta på telefonluren och prata med personer! Tjoho!

Hej, jag har pratat med västkuststiftelsen and cykling i sandsjöbacka och där är det helt tillåtet att cykla. bara att man ska visa hänsyn när man är på vandringsleder och motionspår som framför allt är till för löpare.

edit: för ett år sen. De har inte några generella förbud, bara om marken skulle ta mycket skada vid känslig vegtiation

Kan ha fel här men jag har för mig att det egentligen är cykelförbud på alla motionsslingor uppe i Skatås. Förutom 8:an för den är väl del av Turiststråket.

Svart/vit borde väl vara 18km slingan och behandlas troligen på samma sätt som milspåret.
Den är ju dock inte överbelastad av löpare. Men någon joggare har väl sneat och klagat.

Ärligt talat är cykelförbud bara att skita i tycker jag. Förbud grundar sig i gnäll och inte på fakta kring slitage. Så länge grunden för förbunden är av den kvaliteten tycker jag vi skall ägna oss åt civil olydnad. Jag stör mig på folk som går i bredd och skall arbeta för ett förbud mot det. Nån som tror att någon kommer bry sig om det, och kommer världen gå under om folk även fortsättningsvis går i bredd? ;-)

Lösa hundar är förbjudna, men det förbudet kan man strunta i för hundar sliter inte på stigarna.

Nu har jag pratat med Mikael Finnsberg på Park och natur i Göteborg. Han visste inget om de skyltar som trådskaparen upptäckte. Däremot påstår han att det är cykelförbud på vandringslederna i hela reservatet. Det står dock inget av detta i skötselplanen för reservatet, men han menade att förbudet grundade sig i allemansrätten. Han menade nämligen att cykling förstör. När jag pressade honom lite så ändrade han sig till "cykling i grupp".

Svaret är väl alltså att cyklingen inte är reglerat på lokal nivå utan endast av allemansrätten. När man läser allemansrätten bör det dock vara klart att cykling är tillåten. DOCK kan det finnas regleringar i miljöbalken angående "organiserad" cykling: "Miljöbalken ställer hårda krav på den som bedriver organiserad verksamhet i naturen." (se http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1928)
Läs också gärna avsnitten om cykling på naturvårdsverkets hemsida: http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1921.

Finns det nu några förbudsskyltar mot cykling inom reservatet? I så fall skulle man kunna polisanmäla saken. Frågan är dock om vi verkligen vill dra upp frågan till ytan. De håller på att öka reservatet just nu och skriver om skötselplanen.

f

Fässberg skrev:
> hmm frågan är väl kanaske då om man ska tolka
> våra happyrides i området för organiserad
> cykling?

Precis. Men först kanske man skulle ta och läsa miljöbalken.

f

Men cyklister jagar förhoppningsvis inte livet ur de små skuttande djuren i skogen på våren? Om man skall generalisera änna. Fast iof kanske motionärerna blir lika rädda för en cyklist som cyklar förbi i en j-kla fart som en hund.. hehe.

Edit: Med tanke på oxr:s inlägg. Lite långsam.

Feffe: frågan gäller väl egentligen när gränsen för allemansrätt passeras, typ när man säljer turridning på annans mark. Frågan är inte helt lätt att svara på. Jag tror att det har varit några avgöranden i regeringsrätten i frågan.

Får man gå i grupp?

Som vanligt har de ingen koll på vad som gäller själva ens. Jag hejar på Feffe.

Se till att bjuda på tårta nu. Innan de ska igång med att uppdatera skötselplanen. Får de in en i idé om cykelförbud där kan det bli problem på allvar och björnen kan redan var väckt. Då kan det bli som oxr skriver i Skånetråden, att förbudet kan införas på vilka lösa grunder som helst utan möjlighet till överklagan. Tjänstemännen verkar ha ett helt enormt tolkningsföreträde i de här frågorna så att bli kompis med dem är en möjlig strategi iaf jag skulle fundera över.

Tillbaka
Topp