Delta Airlines unfriendly bike policy.

Gunnar O.

Aktiv medlem
Vill bara varna alla cyklister som tänker flyga med Delta airlines för deras kassa cykelpolicy.

Detta har hänt:
Den 11 feb. kommer jag till incheckningsdisken på Arlanda för att flyga till Fort Myers i Florida. Jag har cykeln packad i en hård cykelväska dessutom har jag en till resväska (allt innom viktsgränsen 50 pounds per väska).
Damen bakom disken upplyser mig om att det blir att betala $300 för cykelväskan. Jag i min tur upplyser henne om att jag har flygit till USA en gång per år i drygt 20 år nästan alltid med cykel och aldrig betalat ett öre och tänker inte göra det nu heller.

En tillskyndande Delta representant berättar att Delta har nya incheckningsregler sedan 5 augusti 2008 och tycker att jag borde ha läst det finstilta i bagagereglerna innan jag bokade biljetten.
Dessutom informerar han mig om att hade det varit något annat i väskan än en cykel (vad som helst) så hade Delta pungat mig på $175 dvs. $125 mindre, eftersom det då gått som oversized baggage !!!

Jag påpekar det orimliga i Deltas bagageregler men får till svar att regler är regler. Dessutom kommer jag att få betala $300 även på hemresan. Totalt blir det lite dyrare för mig att transportera cykeln t.o.r än vad min biljett kostat mig.
Nu ger han faktiskt med sig efter en lång tids argumenterande och låter mig checka in cykelväskan som oversized baggage dvs. för $175.

Så nu vill jag råda alla som tänker flyga med Delta, välj ett annat flygbolag. Ja bojkotta Delta så kanske att dom blir vänligare mot oss cyklister.

Hur det gick på hemresan ?
-Inga problem, betalade otroligt nog inte ett öre !

http://gunnarscykelblogg.blogspot.com

Jag hade en kompis som försökte checka in ett avgassystem och 4 endurocrossdäck, utan emballage, på Stansted. Hos Ryanair. Det gick sådär. Han fick lämna kvar grejerna i left luggage eller vad det heter.

Varför jag nu skriver det.
Verkar iaf sjukt att väskans innehåll ska avgöra priset men klart är att fler o fler flygbolag vill ta extra betalt för allt dom kan, inte minst det extra bagaget och det är inte bara Delta som gör det. Ryan visar vägen.
Nej i dessa dyrtider bör man nog alltid resa lätt packad ;)

Jag försökte förgäves ta reda på vad som gällde på inrikesflyget i USA när jag var dit senast, det fanns ingen som kunde tala om det för mig, det verkar vara rena djungeln, en minerad sådan!

Slutade med att jag packade cykeln i en kartong som passade inom de vanligt bagagemåtten, lite svårt med en racer iofs om det inte är en "take down"-modell då. Fick dock köpa ett bakhjul när jag kom fram men ett nytt sådant behövde jag i alla fall, på hemresan plockade jag isär det och ekrade upp hemma. :)

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför jag nu skriver det.
> Verkar iaf sjukt att väskans innehåll ska
> avgöra priset men klart är att fler o fler
> flygbolag vill ta extra betalt för allt dom kan,
> inte minst det extra bagaget och det är inte bara
> Delta som gör det. Ryan visar vägen.
> Nej i dessa dyrtider bör man nog alltid resa
> lätt packad ;)

Visste inte om det var ett skämt när ryan gick ut med att man skulle betala med mynt för att få gå på toan! Bättre att man skvättar ner passageraren framför?! ;)

Vilka tokerirer...

Jag har transporterat två kartonger a 1,6* 0,7*0,7 meter med bryssels arlines. Dom sa först att det var omöjligt att få in i luckan till planet, men jag tjatade så mycket att dom testade. kostade mig 1500 kr. Ganska rimligt.

Haha nej myntautomat till toan har ja inte sett men det blir kanske nästa grej vem vet. Tycker iaf det är bra att man kan resa billigt om man vill. En snabbis till UK då behöver man knappast champagne och linneservetter. Bättre att de satsar på att hålla tidtabellerna och på säkerheten...

Tjena!

Har Delta fortfarande gratis sprit ombord?? Isåfall kan man ju kompensera.. Visst man är apjävlafull när man kommer fram men man har kul på vägen..

Jag flög till NY två vändor i höstas med British Airways.
Med dem får man ta med en cykel utöver de vanliga väskorna, skitbra, jag hade köpt på mig en del grejor som fick åka med i cykelkartongen och istället för två kollin kunde jag ha tre.

Jag kollade deras sida nu och man får fortfarande ha "one piece of sport-equipment".

42Hz skrev:

> Visste inte om det var ett skämt när ryan gick
> ut med att man skulle betala med mynt för att få
> gå på toan! Bättre att man skvättar ner
> passageraren framför?! ;)
>
> Vilka tokerirer...

Det gick tydligen inte att genomföra. boeing kunde inte leverera dörrar med myntinkast.
eller som Ryanairs VD uttryckte det så fint: "Boeing kan sätta folk på månen och tillverka smarta bomber men de kan inte konstruera en jävla mojäng att stoppa pengar i på en toadörr"

Till USA verkar ju aldrig vara problem, det är när man skall flyga inrikes där som det skiter sig.

Ryan Air tar också betalt för cyklar.
Men dom är lite rimligare i sin prissättning, 30 euro per flight.

-Nej tyvärr inte ens gratis sprit på Delta längre.

Sunkmaster2000 skrev:
> Jag flög till NY två vändor i höstas med
> British Airways.
> Med dem får man ta med en cykel utöver de
> vanliga väskorna, skitbra, jag hade köpt på mig
> en del grejor som fick åka med i cykelkartongen
> och istället för två kollin kunde jag ha tre.
>
> Jag kollade deras sida nu och man får fortfarande
> ha "one piece of sport-equipment".

Det får bli Brittish Airways i fortsättningen då.

http://gunnarscykelblogg.blogspot.com

BA gar ocksa aktivt ut och talar om att man far ta med sig sportutrustning utan extra kostnad - sa lange man haller sig inom vissa viktbegransningar. Finns tydlig lista pa deras hemsida vad som galler. Nar vissa flygbolag gor det samre att ta med samre skall man sjalvklart gynna de som har battre villkor. I forrgar fick jag betala 250 Rands nar jag flog fran Kapstaden tillbaks till Uganda eftersom jag hade cykeln med mig. Forsokte med att det var tre golfbagar i vaskan men det ville de inte tro pa vid incheckningen ... Pa utresan var det ingen som brydde sig. 1 gang av 5 aker man pa extra avgifter enligt min egen "statistik". Inriker i USA ar nog varst - for att inte tala om incheckningen i Geneve

Gunnar O. skrev:
> Vill bara varna alla cyklister som tänker flyga
> med Delta airlines för deras kassa cykelpolicy.
>
> Detta har hänt:
> Den 11 feb. kommer jag till incheckningsdisken på
> Arlanda för att flyga till Fort Myers i Florida.
> Jag har cykeln packad i en hård cykelväska
> dessutom har jag en till resväska (allt innom
> viktsgränsen 50 pounds per väska).
> Damen bakom disken upplyser mig om att det blir
> att betala $300 för cykelväskan. Jag i min tur
> upplyser henne om att jag har flygit till USA en
> gång per år i drygt 20 år nästan alltid med
> cykel och aldrig betalat ett öre och tänker inte
> göra det nu heller.
>
> En tillskyndande Delta representant berättar att
> Delta har nya incheckningsregler sedan 5 augusti
> 2008 och tycker att jag borde ha läst det
> finstilta i bagagereglerna innan jag bokade
> biljetten.
> Dessutom informerar han mig om att hade det varit
> något annat i väskan än en cykel (vad som
> helst) så hade Delta pungat mig på $175 dvs.
> $125 mindre, eftersom det då gått som oversized
> baggage !!!
>
> Jag påpekar det orimliga i Deltas bagageregler
> men får till svar att regler är regler. Dessutom
> kommer jag att få betala $300 även på hemresan.
> Totalt blir det lite dyrare för mig att
> transportera cykeln t.o.r än vad min biljett
> kostat mig.
> Nu ger han faktiskt med sig efter en lång tids
> argumenterande och låter mig checka in
> cykelväskan som oversized baggage dvs. för
> $175.
>
> Så nu vill jag råda alla som tänker flyga med
> Delta, välj ett annat flygbolag. Ja bojkotta
> Delta så kanske att dom blir vänligare mot oss
> cyklister.
>
> Hur det gick på hemresan ?
> -Inga problem, betalade otroligt nog inte ett öre
> !
>
> http://gunnarscykelblogg.blogspot.com

Jag undrar om det inte beror mer på handlingpersonalen på Arlanda än på flygbolagens regler. Jag har åtskilliga gånger haft problem när jag har rest med min skid-/board-bag från Arlanda. Jag har precis som du haft mindre problem på hemresan. (Ok, den gången den vägde 45kg på väg hem från USA var det lite knepigt att snacka sig ur överviktspengarna)

Sist jag var ute och flög med tung väska kommenterade jag att det blivit mer tjafs om den på senare år. Då blev jag upplyst om att det till stor del beror på att lastarna(eller rättare sagt företagen som sköter lastningen) tar mer betalt för tunga väskor. Detta efter fackliga klagomål... Om det är sant eller inte låter jag vara osagt.

Jag tycker att det är hur löjligt som helst att flygbolagen ska bry sig om vad det är man transporterar. Det finns liksom ingen logik att man kan plocka med sig en sänggavel gratis men om samma paket med samma vikt används för att transportera en cykel - ja då kostar det.

Ett skön lösning på problemet presenterades av kite-surfarna för ett par år sedan. De hade märkt att golfbagar gick gratis på flyget medan deras brädor och kites kostade pengar. Det dröjde inte länge förrän man började tillverka kite-väskor som såg ut som golfbagar...

Nej säga vad man vill om Ryan Air men deras tänk att man betalar för exakt så mycket som man kostar hoppas jag smittar av sig på de andra bolagen.

fastforward skrev:
> Jag tycker att det är hur löjligt som helst att
> flygbolagen ska bry sig om vad det är man
> transporterar. Det finns liksom ingen logik att
> man kan plocka med sig en sänggavel gratis men om
> samma paket med samma vikt används för att
> transportera en cykel - ja då kostar det.
>
> Ett skön lösning på problemet presenterades av
> kite-surfarna för ett par år sedan. De hade
> märkt att golfbagar gick gratis på flyget medan
> deras brädor och kites kostade pengar. Det
> dröjde inte länge förrän man började
> tillverka kite-väskor som såg ut som
> golfbagar...
>
> Nej säga vad man vill om Ryan Air men deras tänk
> att man betalar för exakt så mycket som man
> kostar hoppas jag smittar av sig på de andra
> bolagen.

Så frågan är, får man ner en strippad cykelram i en golfbag?
/Erik

Oj, jag försökte få med en hoj från Australien till Sverige, de sade att jag får betala runt 10k tur och retur. Helt vansinnigt. Det gick enbart på övervikt, och den var DYR. cykeln fick stanna hemma.

BA stoppar surfbrädor som väger lätt och slarvar bort cyklar så att semestrar blir förstörda. Utan att ta extra betalt för det. Storslaget.

Ämnet är ganska intressant, kostnaden för bagaget kan lätt äta upp förtjänsten av en billigare flygbiljett. Det skulle vara bra med en guide, som den med försäkringsbolagen.

Hur är villkoren för ansvaret med "oversized baggage" resp "cykel". Är det samma ersättningskrav vid skadat/förlorat/försenat oversize baggage som skadad/förlorad/försenad cykel?

Sen kan man ju kolla vad det kostar att skicka en cykel på mindre än ett dygn från Sverige till Florida med någon fraktfirma. Lycka till att hitta någon som gör det billigare än $300. Jag vet flera som fraktat prylar till/från USA genom att helt enkelt åka dit, hämta grejerna, betala övervikt på flyget och ändå fått det billigare än vad det hade kostat att frakta på samma tid.

Senast redigerad av en moderator:
Hörde av en kompis som jobbar på ett stort bolag som drog in buisnessflygningarna för de anställda för att spara pengar, saken var bara den att de har allt som oftast med sig mycket och tung utrustning som tidigare bara var att checka in då det ingick i biljettpriset. Nu får de betala extra för övervikten då de flyger reguljärt och ofta hamnar totalpriset en bit över priset för en buisnessbiljett! Men det ser ju bra ut utåt...

Senast redigerad av en moderator:
Mycket beror på den som checkar in baggaget. Det spelar ingen roll vad det står på reglerna, de kan välja att checka in baggaget utan att ta betalt.

Swiss tog inte betalt när jag åkte från ARN till Zurich med min Slingshot, men det gick inte att komma undan på vägen tillbaka trots att väskan är betydligt mindre än en vanligt cykelväska. Samma väska var ingen problem på US Air till San Francisco och tillbaka för SSWC08.

staine skrev:
> lätt packad ;)

Indeed! %)

Jag och en kompis flyger Ryanairs boskapsflight till Sardinien om ett par veckor, förstås med varsin cykel. Första glada överraskningen var att det inte räckte med 2x€30 per skalle för "sportredskap", utan att samma kolli också räknas som incheckat bagage, så där blev det 2x€30 till. Ryan har ju också en maxgräns på 15 kg incheckat och tar €15 per kilo övervikt.

Cykel + väska + lite packning lär landa en bit över 15 kg. Så, happyiter som flugit med Ryan:

- Åker man på både inchecknings-, sport- och överviktsavgift för samma väska? Eller beror det på hur sura de är i bagageinlämningen?
- Hur mycket strul får man räkna med på Skavsta, behöver man ta till en timmes marginal extra?

Läste för många år sedan ett knep för att få ta med cykel på amrikanska inrikes, hävda att det är en rullstol. Det ser ju lika ut i skannern, två hjul och lite rörbitar...

Fanns förut någon sida som samlade information om olika flygbolags policy vad gällde cyklar, ska provgoogla lite men jag vet att jag inte hittade den förut...

Ryanairs incheckningspersonal läser reglementet på samma sätt som Usama läser koranen. 1 grams övervikt och du får punga straffavgift.

Kneecap skrev:
> Tjena!
> Visst man är
> apjävlafull när man kommer fram men man har kul
> på vägen..

Var det inte det staine tyckte oxo:

staine skrev:
> lätt packad ;)

"lätt packad" = "apjävlafull"?

Jag har flugit med Ryan och bara behövt betala €30 per väg för cykeln, då hade jag mindre än 15 kg övrigt bagage.

Priset för cykel gäller egentligen för en opackad cykel. Dvs. det enda man "behöver" göra är att vrida styret och plocka av pedalerna. Men de flesa av oss packar förmodligen ner cykeln i en väska. Är det inte konstigt att man ska behöva betala lika mycket då? Det måste ju vara mycket jobbigare att hantera en "lös" cykel än en (visserligen ganska stor) väska.

JLarsson skrev:
> Ryanairs incheckningspersonal läser reglementet
> på samma sätt som Usama läser koranen. 1 grams
> övervikt och du får punga straffavgift.

När jag flyttade hem från Irland 2003, och flög med Ryanair, så hade jag en hel del kg övervikt i bagaget. Killen vid incheckningen påpekade detta, men släppte igenom det utan att ta extra betalt. :)

FG skrev:
> Är det inte konstigt att man ska behöva betala lika mycket då?

Med tanke på att de flesta av oss slänger i en massa andra saker i cykellådan, nej. :)

...eller så gör man som vissa (börjar på T) som försöker ta med sig de tunga grejorna i handbagaget... pedaler, skor med klossar, kedja. Särskilt kedjan var extra populär i security checken i Geneve :)

Finns här några erfarenheter av hur SAS hanterar cyklar?
Jag skall flyga till Mallis i maj med SAS och skulle helst vilja ta med både golklubbor och cykel utan att bli skinnad.

Jag hade pedalerna i handbagaget när jag flög till Fralperna, skapade en del bryderier vid kontrollen men gick fint.

Rätt bra om cykeln kommer bort och man måste hyra cykel, fast har man inte skorna också spelar det ju ingen roll. :)

Min namnes kedja var inte helt genomtänkt, men det var visst bara en Biltemakedja så han blev ju inte alltför ledsen när han fick slänga den.

Daddy D.Lux skrev:
> både golklubbor och cykel utan att bli skinnad.

Har då köpt båda är du väl redan skinnad? ;)

Kolla SAS policy på deras hemsida, de flesta flygbolagen har tydliga regler för cyklar. Se till att boka din cykelfrakt innan avresa.

the_TnT skrev:
> Läste för många år sedan ett knep för att få ta med cykel på amrikanska inrikes, hävda att
> det är en rullstol. Det ser ju lika ut i skannern, två hjul och lite rörbitar...

Kan föresten bidra med att när jag flög hem med en nyinköpt Chariot dubbelcykelkärra från Aspen, Colorado med SAS betalade jag inte ett öre. Så att benämna det barnvagn istället cykel kanske också kan vara ett tips.

the_TnT skrev:
> Daddy D.Lux skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > både golklubbor och cykel utan att bli skinnad.
> Har då köpt båda är du väl redan skinnad? ;)

Lyckligtvis är jag klart mindre prylbög inom golfen. Jag har inte en enda klubba som är yngre än 10 år.

>
> Kolla SAS policy på deras hemsida, de flesta
> flygbolagen har tydliga regler för cyklar. Se
> till att boka din cykelfrakt innan avresa.

Det har jag gjort. Var mer ute efter att höra erfarenheter om hur reglerna hanteras i praktiken.

Om man jämför med vätskor i handbagaget tolkades det initialt fundamentalistiskt medan det vid det här laget inte är så petigt. Det är minst ett halvår och 30 flighter sedan jag senaste behövde lyfta ur tandkrämen och deon ur datorväskan efter ynkanden i säkerhetskontrollen.

Måste bara berätta denna historia (i en kortfattad variant):
Jag + kompis ska åka till Lissabon i april och ska ta med oss cyklar, vi köper biljett via flygstolen och betalar även ett plus-paket som inkluderar att boka in det extrabagage som vi ber att få hjälp med (cyklarna alltså).

Några dagar senare får vi svar att cyklarna inte får plats på utresan från sverige. Ok synd, jag föreslår då att kanske det finns andra flighter som går med större plan. Svaret då blir att tyvärr är din biljett inte ombokningsbar. Här börjar man bli lite sur och frustrerad minst sagt.
Det finns tydligen inget rimligt dom kan göra, biljetterna kan bokas om för 2100:- st. Vilket är lite för dyrt. Billigare är att skicka cykeln med UPS.. suck. Vi får dock ta med oss 20kg så det räcker ju att plocka ner cyklarna i molekyler och trycka ner dom i väskor av resväsk-storlek.

Läxa som jag lärt mig:
- Betala så sent som möjligt. (betalning gjord betyder godkänd resa)
- Flighter mellan Gbg-München har mindre plan än Gbg-Frankfurt
- I plus-paketets finstilta står att dom gör sitt bästa, dvs dom kan inte misslyckas hur dåligt det än går

Denna resa är nu ännu inte gjord så hur det slutar återstår att se ;)
/Erik

Gunnar O.- jag har bott en tag i Ft. Myers (eller rättare sagt Naples, men flygplatsen är ju densamma...) och flyger alltid Continental. Om man ringer innan och bokar transport av cykel, så kostar det $100 per sträcka för cykelväskan (oversized), men räknas då inte som en av bagaget. Du får alltså ha med dej 2 väskor plus cykeln. Om cykelväskan är mindre än 157cm (längd, höjd, bredd) så kan du ta den som ett av dina bagage.

Dessutom är det riktigt smidigt att flyga Continental Arlanda-Newark och sedan fortsätta med samma bolag till Ft. Myers.

https://www.continental.com/web/en-...rts.aspx?SID=7D337C458DB34CCE9DDD37344B22D061

Tillbaka
Topp