Delta Airlines unfriendly bike policy.

Tack jomper och Geologen för er optimistiska grundsyn - jag väljer nog ändå att inte lita på det goda hos mänskligheten förrän vi faktiskt lämnat in våra kollin på Skavsta! Ska kolla om vi betalat 2x2x30 euro för mycket i bagage-avgift, isåfall kanske vi kan få ett presentkort på en inflight pizza slice som kompensation.

Om cykelväskan väger in på 15,3 kg hemma så kan jag förstås ta det säkra före det osäkra och uppgradera stolpe och styre till kolfiber innan jag åker - ryan-ww. Pedalerna i fickan låter annars som en bra idé för att spara incheckad vikt. Och att ha hjälmen på sig i planet kan väl inte bryta mot nån säkerhetslag? :)

Erkoperko - i mitt fall råkade det bli en stor fördel att istället betala biljetten tidigt, totalt hade bokningen nästan blivit en tusenlapp dyrare med dagens eurokurs...

Campa skrev:
-------------------------------------------------------
> Och att ha hjälmen på sig i
> planet kan väl inte bryta mot nån säkerhetslag?

Man kan säkert kapa ett plan med tempohjälm.

"Flyg omedelbart till Libyen annars sätter jag på dig den här tempohjälmen och då ser du jättefånig ut."

Eller sticka piloten i armhålan med den spetsiga änden på hjälmen.

Nu har jag bara flugit med cykel två gånger. Men här är mina erfarenheter.

Den första var 2001 då jag fick för mig att jag skulle bli BMX-proffs. Jag köpte en bmx i Chicago som jag packade ner i en kartong osv. Det slutade med att Delta tjafsade så mycket ang. den där förbannade cykeln vid incheckningen att jag missade deras flight. Efter mycket tjafs så bokade dom om mig på en flight med SAS. Het smärtfritt gick det inte, det tog lite tid och SAS ville ha $120 för att ta med cykeln på planet. Inte helt gratis. Det slutade med att dom ropade upp mitt namn i högtalarna över hela O'Hare och hävdade att jag hade 2 min på mig att infinna mig på planet. Något BMX-proffs blev jag aldrig.

Andra erfarenheten av att flyga med cykel var i somras när jag begav mig till Paris. Då flög jag med Norwegian. Dom ville ha 370:- per resväg, men dom glömde bort att debitera mig den kostnaden. Jag vred styret, plockade bort pedalerna och slog in cykeln i två barnvagnspåsar, sen var dom nöjda. När jag skulle hem från Paris så var dom lite jobbiga, jag fick följa med in på något lager och svara på en massa frågor. Hade jag preparerat ramen med någonting, hade jag byggt cykeln själv, hade jag gömt bomber i rören osv. Det tog lite tid. Och det slutade med att dom ropade upp mitt namn i högtalarna på Charles De Gaulles och hetsade mig om att planet snart skulle dra utan mig.

Så min erfarenhet är att det beror lite på flygbolaget och personerna man har att göra med. Norwegian var hur smidiga som helst, SAS var också smidigare, men dyra. Och det finns alltid en risk för att missa planet.

Topplacering på Google - Inte illa.

unfriendly_delta.JPG ht=359

2005: Nordic Airlines Arlanda-München-Arlanda

Inga problem att ta med cyklarna, alla kom fram i andra änden. Båda gångerna. Extrakontroll på München när vi skulle flyga hem och den gigantiska Cannondalelådan gick inte genom extraskannern så kartongen fick sprättas. Det hela var en ren maktdemonstration eftersom de bara skannade incheckningsbagaget men inte handbagaget. På andra sidan skannern gick det fint att flytta prylar mellan inchesknings- och handbagage.

Kommer inte ihåg om vi betalade extra och isf. hur mycket. Tror inte det?

2006: Air France Arlanda-Charles de gullig-Geneve-Charles-Arlanda

€30 för hela resan dit, €25 eller så för hela hemresan. Inga bekymmer även om de funderade mycket över mina pedaler i handbagaget på Charles.

2007: SpainAir Arlanda-Madrid-Malaga-Madrid-Arlanda

~€30 för flygningen till Madrid, ingen avgift på hemvägen. Inga problem.

2007: Swiss Air Arlanda-Geneve-Arlanda

Slapp betala på vägen dit, Roxy som stod i kassan bredvid fick betala €30. Roxys jättelåda gick knappt genom skannern och saknades på andra sidan. Kom fram efter några dagar så det fick bli hyrcykel till dess.

Hemvägen kostade mig €30.

Återkommer i slutet av april med hur Iberia funkar, i teorin tar de hutlösa €75 per incheckning.

audiojan skrev:
> Gunnar O.- jag har bott en tag i Ft. Myers (eller
> rättare sagt Naples, men flygplatsen är ju
> densamma...) och flyger alltid Continental. Om man
> ringer innan och bokar transport av cykel, så
> kostar det $100 per sträcka för cykelväskan
> (oversized), men räknas då inte som en av
> bagaget. Du får alltså ha med dej 2 väskor plus
> cykeln. Om cykelväskan är mindre än 157cm
> (längd, höjd, bredd) så kan du ta den som ett
> av dina bagage.
>
> Dessutom är det riktigt smidigt att flyga
> Continental Arlanda-Newark och sedan fortsätta
> med samma bolag till Ft. Myers.

- Tack för tippset !

Det vekar som det får bli Brittish Airways till Tampa eller Continental till Fort Myers i fortsättningen.

http://gunnarscykelblogg.blogspot.com

Det är ju tack vara Ryans prishaveri som hela flygindustrin gått åt helvete, förr i tiden kostade det runt 30% mer på reguljära biljetter på större flygbolag.
Men då fick du kuddar, täcken och gratis dricka, det var helt enkelt bättre service, sen kom ryaniar med sina gratisbiljetter vilka kom HELT utan service, i flygplan som mest ser ut att vara så lättspolade som möjligt med sina fakeskinnsäten, som dessutom inte lämnar en cm extra åt knäna.

Nej, usch och fy för Ryan och andra lowcost carriers, det var bättre förr.

Å andra sidan är Ryanair punktliga, och de har förmodligen världens modernaste flygplansflotta (alla är nytillverkade Boeing 737-800). SAS harvar väl fortfarande runt med sina förkrymta och antika MD-80/90-varianter. DÄR kan man snacka om trångt!!!

Ryanair är som att åka buss. När jag ska hälsa på mina föräldrar är det ca två timmar på buss. Under den tiden kanske jag klämmer ner en banan, och jag läser lite i en bok under tiden. Om man flyger i två timmar förstår jag inte varför man helt plötsligt ska ha mat, kuddar och sprit.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Ryanair är som att åka buss. När jag ska hälsa
> på mina föräldrar är det ca två timmar på
> buss. Under den tiden kanske jag klämmer ner en
> banan, och jag läser lite i en bok under tiden.
> Om man flyger i två timmar förstår jag inte
> varför man helt plötsligt ska ha mat, kuddar och
> sprit.

För att man åkt buss ut i obygden, stått i kö för incheckningen och passkontrollen samt suttit i en avgångshall i två timmar innan den där tvåtimmarsflygningen började?

Missförstå mig inte nu, jag gillar Ryans betala-för-allt policy men det är ändå viss skillnad i umbäranden mellan buss och flyg.

Nu var det några år sen jag flög med dem sist, men så var inte min upplevelse, i alla fall.

Flygplatserna brukar också ha fikaställen och småbutiker där man kan fylla på under väntan. Om man checkar in bagage alls. Klarar man sig med handbagage kan man gå direkt till säkerhetskontrollen, ganska nära inpå avresan. Inte värre än att vänta på en buss på en terminal.

Dags att avmystifiera flygandet, tycker jag. De gamla flygbolagen lever kvar i arvet efter en tid när flyget var luftens motsvarighet till lyxkryssarna.

Egentligen är det bara säkerhetskontrollen som är den stora skillnaden, men den gäller alla flygbolag och är inget Ryanair kan klandras för.

Jo, det mesta har blivit bättre men det är ändå långt kvar till att man kan ta tuben till centralen och hoppa på ett flyg med 15 minuters marginal.

Liten update om Ryanairs faktiskt quite friendly bike policy, men desto mer ugly marketing routines:

Jomper hade förstås helt rätt. En cykelväska, Bulk Sports Item, kostar €30 per sträcka, får väga 32 kg och måste förbeställas. Utöver det behöver man alltså inte betala för cykeln som checked in luggage.

Det här framgick dock inte av hemsidan (som de ser till att man använder genom att lägga en straffavgift på telefonbokning) så vi har nu betalat för varsin extra väska à 15kg som vi inte kommer ha med oss. Ordet Refundable finns förstås inte i Ryans värld. Telefonsamtalet där de förklarade det här kostade för övrigt 55 kr...

Vi kan förstås checka in 15 kg lokalt vin var på hemvägen, och dessutom kommer vi nog glömma allt som har med Ryanair att göra när vi rullar ner mot Alghero på onsdag kväll.

alghero-seawall2.JPG ht=417

Erkoperko, håller med om att det är sjukt! Vad exakt står i det finstilta? Att dom bara "gör sitt bästa" och inte garanterat nåt? Tycker du iallafall ska ta kontakt med kommunens konsumentvägledare och höra vad dom säger. Du hade ju räknat med den här plus-transporten, annars hade du ju inte velat åka med just den här flighten liksom.

Tjena,

Har tagit del av alla inlägg. Jag har flugit en del med cykel och mest med star alliance inom och utom Europa. Min taktik är ngt enkel men har alltid funkat. Boka biljett och få bekräftat att du kan få med cykel (som ngn skrev - vissa plan har för små luckor). Kolla sedan reglerna innan och få priset skriftigt. Har du inte betalt biljetten och tycker det är dyrt är det bara att välja annan lösning. Är det ok; dyk upp på flygplatsen och i de flesta fall glömmer de ändå att ta betalt. Om de vill ha pröjs har du en utskrift av vilket pris du är lovad (med star alliance oftast mellan 100 Euro/dollar - 130 Euro/dollar per resa.

Har två resor med cykel bokade inom kort och kör på med samma gamla upplägg.

Happy landnings

//Sigge

simulacra skrev:
> Nej, usch och fy för Ryan och andra lowcost
> carriers, det var bättre förr.

Åkte med AirBerlin (också ett lågprisbolag) mellan Paris-Berlin förra sommaren, och det var riktigt bra. Fick mat, tyska tidningar (dock inte Tour) och gratis öl - till och med en extra, kanske för att jag ser så svensk ut? Trevliga flygvärdinnor också, och så ingick mellanlandning i München ;)

Tillbaka
Topp