Demo 7 I eller BigHit FSR III???

jonasR

Ny medlem
Tänkte slänga ut frågan och se vad ni tycker. Jag har ingen erfarenhet av Specialized's hojjar, kört mest Kona (Stinky, Stab) och Scott (High Octane), men förbannat sugen på en Demo 7 I eller BigHit FSR III. Hittat båda i tyskland till ungefär samma pris, men vilken ska jag välja? Kör mestadels upp med liften och seden nerför i form av downhill, north shore, hillsprint i så hög fart jag vågar...

Vad säger ni, Demo med Totem eller BigHit med 888?

Droppar inte högre än 2-3m, vill mest ha en hoj som är lekfull och klara hög fart...

Jag är 195cm och väger 90kg, så det får nog blir en strl L, men vilken modell är frågan.

Vamos!

/Jonas

Jag tycker lätt att du ska köra Demo 7. Låg tyngdpunkt är A och O när man ska köra fort utför. Sen är det schysst med singelkrona. Och så är demon ruskigt fet och läcker.

det var lite av min fundering om singelkrona räcker till för hårig DH. BigHit'n har 8.2"travel och Demo7 7"travel... big diffrent? kanske Demo7 lite mera "avancerade" ram konstruktion gör att de 7" är effektivare än BigHit's 8.2".

Min något begränsade erfarenhet av riktig DH säger att 7" räcker och att det är viktigare hur fjädringen är inställd och fungerar än hur mkt man har. Man det är klart, för riktigt fet alp-DH kanske man behöver mer. De riktigt rutinerade DH-rävarna på forumet svarar nog snart.

Ok, jag kommer mest att köra runt om Gbg, och där jag nu bor för tillfället i Kongsberg(Norge) som öppnar lift och helt ny DH-bana till våren(www.kongsberg-skisenter.no 330m), och sedan blir det väl några turer i sommar till Norges lekparker, Geilo, Drammen, Oslo och Åre så klart. Alperna ligger fortfarande som en frusen våtdröm i frysboxen...

hittade precis nya priser i tyskland på BigHit III säljs för €2599 (~24000SEK) och Demo 7 I för €3349 (~31000SEK). Frågan är numera kanske om Demo7 är värd de extra €750 (~7000SEK)... För det jag den hobby nivå jag kör på tror jag inte det, eller?

Jag har kört/ägt både bighit och demo9 och min erfarenhet är att demon är mycket bättre och har ett effektivare länkage än vad bighitten har. Tyngdpunkten är mycket lägre på demon som också är till en stor fördel när du kör downhill. Båda hojjarna fungerar att köra både singel och dubbelkrona, kör singel om du vill att den skall vara allsidig men kör du mest DH så välj en dubbelkronad, skulle rekommendera en boxxer isåfall.
Okej, 7000 kr är mycket pengar men tänk på att du kan få igen en heldel om du skulle sälja den vidare begagnad.

Så om jag fick bestämma åt dig så ta demo7an.

Tjena!

Singelkronat är inga problem alls.. Kör en 66a i hemmabacken och den räcker gott och väl till..
Totem tror jag funkar lika bra (om RS har fått grejerna att fungera vill säga..)

Edit: bara för att förtydliga, om man inte vet, så är min hemmabacke Åreskutan.. :D

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Singelkronat är inga problem alls.. Kör en 66a i
> hemmabacken och den räcker gott och väl till..
> Totem tror jag funkar lika bra (om RS har fått
> grejerna att fungera vill säga..)
>
> Edit: bara för att förtydliga, om man inte vet,
> så är min hemmabacke Åreskutan.. :D

Jadu, den som undgått att få veta att du bor i Åre borde ju få nått slags pris!

Go for Demo 7 med Totem...vilken jävla hoj!!

Ove-Rall skrev:
>
> Jadu, den som undgått att få veta att du bor i
> Åre borde ju få nått slags pris!
>
> Go for Demo 7 med Totem...vilken jävla hoj!!

Tjena!

Med tanke på att jonasR som startade tråden har skrivit fyra inlägg på happy så kanske han inte har full koll på var alla bor.. Men visst du har en poäng..

Fredrik Larsson skrev:
> Kneecap, är det inte du som har böjt styrröret
> på din 66a rätt rejält...?

Tjena!

Nej.. Men lite.. Det var ett problem på 05:orna.. 06:orna funkar utmärkt, klart lägre vilket ger en mindre hävarm..

borde inte ett 1.5" vara starkare än ett 1.25" eller har missat något? har själv bara erfarenhet av marzocchi gafflar, vilka har gjort jobbet... RS problem barn fortfarande? totem fick väl 10/10 MBUK test?

Rock shox gafflar från -06 och -07 skiljer sig markant från tidigare år. Enligt så gott som alla reviews och vad jag hört så är rock shox boxxer team/wc den bästa dh-gaffeln i dagsläget. Totem borde inte avvika allt för mycket.

jonasR skrev:
> borde inte ett 1.5" vara starkare än ett 1.25"
> eller har missat något? har själv bara
> erfarenhet av marzocchi gafflar, vilka har gjort
> jobbet... RS problem barn fortfarande? totem fick
> väl 10/10 MBUK test?

Stämmer bra det, 10p i test alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, beställningen gjordes i veckan. Efter en hel del funderingar gällande min nivå, vad, hur och vart jag kommer att använda hojjen, stod valet mellan Specialized Demo7, Trek Session77 och Canyon Torque FRX 9.0. Då jag har flyttat till Oslo, och kommer mestadels att trampa runt på Frognerseteren, Lysakerelvas vestside, och på helgerna Hafjell, Hemsedal, Kongsberg, Geilo. Föll det till slut på en europiesk oprovad freerider, Canyon. Utrustningsspec., länkage, ramvinklar, vikt, tänkt användningsområde, etc. tror jag den kommer att passa mig perfekt, dock återstår och se hur den kommer att prestera i verkligheten... Ej hittat något tidningstest av exakt den hojjen, men "lillebrosan" FR 8.0 fick 10 av 10 i FREERIDE 1/07, http://www.canyon.com/service/testbericht.html?test=61 . Leverans väntas i slutet av maj. Kan återkomma senare med bilder och testrapport om någon är intresserad.

jR.

Det där är ju ett helt sinnessjukt pris fär vad som sitter på. dom ger ju typ bort hojen! :D
JonasR: har planer på att åka till Oslo och cykla i sommar. guidar du? ;-)

Tillbaka
Topp