Demokrati i Cykel Sverige

Rippa: förslaget taget! Jag hålle rmed fullständigt och det är en svaghet att det inte finns (i mitt tycke som affärsutvecklare i "verkliga livet")

Jag tycker att SCF har gjort ett stort steg i att nå vanliga icke klubbanslutna cyklister i och med motionskampanjen Cykel42.
Syftet är ju att sporra alla som gillar att cykla tillsammans till att göra det fler gånger än bara vid det lokala motionsloppet. Att det sedan förhoppningsvis genererar mer intäkter till arrangerande klubbar som på så vis kanske kan utöka sin verksamhet blir bara bonus.

Personligen skulle jag gärna se fler MTB-motionslopp, men för en liten klubb är det oftast enklare ( = mindre resurskrävande ) att anordna landsvägslopp.

Där kanske SCF kunde hjälpa till med stöd för arrangerande klubbar, kanske en "lathund" vad som behövs, möjlighet att hyra/låna tidtagningsutrustning etc.

DeLiQ, jag tycker att det är tvärtom när det gäller "resursgraden" av att arrangera MTB-tävling kontra lvg.
På ett lvg-lopp måste du ha olika tillstånd från myndigheter (bla. från Vägverket som det skrivits så mycket bra om här ovan...), du måste ha flaggvakter och antagligen någon form av följebil (kanske inte på motionslopp).
På ett MTB-lopp behöver du egentligen bara ha en bana. Visserligen kan den ta lite tid att röja, men när du väl har röjt den odentligt en gång så räcker det med mindre rensningar någon gång per år för att hålla den åkbar.
/Alj

Mr Handley skrev:
-------------------------------------------------------
> SCF borde (och kommer börja) jobba med tillgänglighetsfrågor för mtb cyklister. Jag vet om åtminstone en förening som kommer skicka in motion om detta till årsmötet.

Lysande ;)

Per skrev:
> Mr Handley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > SCF borde (och kommer börja) jobba med
> tillgänglighetsfrågor för mtb cyklister. Jag
> vet om åtminstone en förening som kommer skicka
> in motion om detta till årsmötet.
>
> Lysande ;)

Insåg att jag skrev det där på fel sätt, för jag kan inte ensam bestämma vad SCF arbetar med.
Texten borde ha varit: "SCF borde börja jobba med..."

Men om UCK vill att SCF skall bevaka tillgänglighetsfrågor, varför inte skicka in en motion ni med?

Senast redigerad av en moderator:
Vajerräcken är inte som påståtts tidigare i tråden bara ett problem för tävlingcyklister på landsväg.
De är ett stort problem för pendelcyklister, och även semestercyklande långfärdcyklister.

TBone skrev:
> SCF:s "mission statement" är att tävlande som
> är anslutna till SCF ska nå framgångar i
> internationella tävlingar.
>
> Allt annat kommer i andra hand och är bara ett
> medel att nå målet.

SCF "mission statement" är det som står längst upp i SCF Stadgar.
Fram till årsmötet mars 10 2007

Vi delar in vår idrott
I tävlingsidrotten är prestationsförbättring och goda tävlingsresultat vägledande.

I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande medan prestation och resultat är av underordnad betydelse.

Då fick årsmötet ett styrelseförslag till Stadgändring (jag tog initiativet)

Årsmötet antog förslaget och våra nya stadgar lyder..

Vi delar in vår idrott
I tävlingsidrotten är prestationsförbättring och goda tävlingsresultat vägledande.

I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande, även om prestation och tävlingsresultat ofta tjänar som sporre.

---------------------------------

Jag är ordförande i kommittén för "Bredd och motion". Jag ser fördelar om några svarta race vill bli rekyteringsarrangemang. Jag kommer att föreslå att vi öppna dörren genom att tillåta de som vill få ut sina budskap via SCF till alla. Det borde kunna bli samma procedur som Stockholm MTB, inga startavgifter, ingen avgifter till SCF men med resultlistor. Det är min hopp att SCF kan sponsra en arrangörsförsäkring för denna målgrupp.

Viktigt att notera:
Cykelframjandets försäkring gäller INTE vid deltagande i svart race. Utdrag från deras hemsidan: Försäkringen gäller vid cykling såväl i Cykelfrämjandets regi, som på egna turer. Den gäller inte vid deltagande i tävlingar.

Iofs kan man gå hem efter olyckan så kan man påstå att man inte var med på en tävling. Men skulle man bryta ryggen och blir förlarmad för livet så kan man knappast flytta på sig från tävlingsbanan. I uppståndelsen med ambulans och polis kommer allt fram under följande utredning. Worst Case Scenario: Invalditet för livet utan ersättning. I dagens svart race tycks alla utgår från att "det händer inte mig", jag hoppas att ni har rätt.

Och allra mest är det väl ett problem på vissa (många? de flesta?) ställen för lokalbefolkningen som är hänvisade till dessa cykel- och mopedfientliga idiotbyggen för att ta sig till skolan, affären, jobbet, stallet osv. För transportcyklisten är det inte lockande att behöva ta en omväg via nån kass grusväg varenda dag man ska transportera sig utan bil.

Graj skrev:
> Vajerräcken är inte som påståtts tidigare i
> tråden bara ett problem för tävlingcyklister
> på landsväg.
> De är ett stort problem för pendelcyklister, och
> även semestercyklande långfärdcyklister.

edit. apan är blind. såg inte att du tagit upp pendelcyklisterna.

GarryJones skrev:
> Iofs kan man gå hem efter olyckan så kan man
> påstå att man inte var med på en tävling. Men
> skulle man bryta ryggen och blir förlarmad för
> livet så kan man knappast flytta på sig från
> tävlingsbanan. I uppståndelsen med ambulans och
> polis kommer allt fram under följande utredning.
> Worst Case Scenario: Invalditet för livet utan
> ersättning. I dagens svart race tycks alla utgår
> från att "det händer inte mig", jag hoppas att
> ni har rätt.

Det här är skitsnack Garry. Eftersom det bara är SCF som får arrangera cykeltävlingar i Sverige så är våra svartrace per definition inga tävlingar. Alltså gäller tex cykelfrämjandets försäkring, men ännu vikitgare så täcker hemförsäkringen cyklingen.

Tack för kaffet. Det var roligt på Happy så länge det varade.
Synd att användarna beklagar sig mer över folk som går i svaromål mot personangrepp och härskartekniker än de som faktiskt skriver sådana inlägg. Och att moderatorerna låter bli att agera.

Senast ändrad:
> Du brukar aldrig rejsa med kompisarna när sista raksträckan/uppförsbacken/whatever dyker upp på träningspasset? Lika mycket tävling som svartrejsen, fast vi antecknar också vinnaren.

> .....är våra svartrace per definition inga tävlingar. Alltså gäller tex cykelfrämjandets försäkring, men ännu vikitgare så täcker hemförsäkringen cyklingen.

>Det här är skitsnack Garry. Eftersom det bara är SCF som får arrangera cykeltävlingar i Sverige så är våra svartrace per definition inga tävlingar. Alltså gäller tex cykelfrämjandets försäkring, men ännu vikitgare så täcker hemförsäkringen cyklingen.

Vi säger samma sak.

Det är klart att många har spontana "tävlingar" på träning ibland. Om någon skulle råka illa ut under sådant så är det osanolikt att "tävlingsformen" skulle komma fram i utredningen. Men om någon skulle dö eller bryta ryggen i samband med en organiserat svart race så är sannolikheten att tävlingsformen kommer fram mycket större. Ni kan säga "calculated risk" om ni vill.... och innerst inne så tror jag att man skulle lyckas i de flesta fall att få ut ersättningen.

Men det är ändå lite niavt att tro att försärkingsbolagen i alla lägen betalar ut flera miljoner om man kan slippa. Som en cyklist i Fredrikshof upptäckte för något år sedan kan försäkringsbolagen vara kneppiga med utbetalningen ibland. Vissa hemförsäkrings olycksförsäkring bedömmer fallen med cyklister ganska hårda och det minsta spår av en tävlingshets leder till minskat eller ingen ersättning.

Men om SCF kan bjuda till whats the problem? Det som jag menar är att man skulle kunna (om man skulle besluta så) att ha en "svart race" funktion under SCF. Dessa skulle i så fall vara "rekryteringsarrangemang". Inga kommissairer, inga licenser, inga avgifter, bara att en förening i SCF samarbete med arrangören av svarta racen och att föreningen ges möjlighet att stå där och bjuda på kaffe och korv gratis medans man delar ut informationen om föreningen och mer organiserat cykling (men bara till dem som vissa ett intresse, ingen tvångsmätning av informationen). Och vid sådana "svarta race" skulle en kollektivtförsäkring som SCF står för och betala och som täcka alla skador. (Samma kollektivtförsäkring skulle i så fall gälla under klubbträningar om man spontantävlar).

I så fall skulle dessa "svarta racen" bli rekytringsarrangmang som annonseras via SCF för att locka flera deltagare. Och samtidigt kan man välja att inte straffa cyklister som delta i svarta racen som väljer att kvarstå utanför konceptet.

Nu pratar jag inte dagens SCF, men en SCF i framtiden som vill vara en bra organsationen för alla som tycker det är kul att cykla och i linjen med våra nya stadgar där - "I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande, även om prestation och tävlingsresultat ofta tjänar som sporre".

Det finns säkert en och annan talang i dagens svart race som kan vara OS mästare 2012 om han/hon upptäcks.

GarryJones skrev:
> rekytringsarrangmang

Varför skulle jag vilja rekrytera till SCF?

GarryJones skrev:
> en förening i SCF samarbete

Så om jag ska annordna svartrejs med polarna ska jag först kontakta "en förening i SCF samarbete" och lyckas övertala dem att de vill vara med på ett hörn i en tävling som går av stapeln om fyra dagar, inte drar in några pengar och inte får någon större medial uppmärksamhet...
Jo det går nog bra.

GarryJones skrev:

> Jag är ordförande i kommittén för "Bredd och
> motion". Jag ser fördelar om några svarta race
> vill bli rekyteringsarrangemang. Jag kommer att
> föreslå att vi öppna dörren genom att tillåta
> de som vill få ut sina budskap via SCF till alla.
> Det borde kunna bli samma procedur som Stockholm
> MTB, inga startavgifter, ingen avgifter till SCF
> men med resultlistor. Det är min hopp att SCF kan
> sponsra en arrangörsförsäkring för denna
> målgrupp.

>
> Iofs kan man gå hem efter olyckan så kan man
> påstå att man inte var med på en tävling. Men
> skulle man bryta ryggen och blir förlarmad för
> livet så kan man knappast flytta på sig från
> tävlingsbanan. I uppståndelsen med ambulans och
> polis kommer allt fram under följande utredning.
> Worst Case Scenario: Invalditet för livet utan
> ersättning. I dagens svart race tycks alla utgår
> från att "det händer inte mig", jag hoppas att
> ni har rätt.

Men varför skulle man vilja ha det extra mecket med att ens prata med SCF, om man bara vill ha lite provisorisk bandning och ett stoppur och inget mer, när man ordnar tävling? Just i svartrace, så är ju det ganska vedertaget att alla kör på egen risk - inte att man kör och tror att det inte händer mig. Jag själv tar inte större risker, för att jag har försäkring via min tävlingslicens. Skulle jag skrota och skada mig så är det ju mitt eget ansvar. Det är ju ändå Sverige och inte USA vi pratar om.

Ursäkta om jag låter grinig nu, det är inte min mening. Jag vill bara påpeka att det idag finns ytterst små fördelar (om ens några) med att gå med i en SCF-ansluten klubb om man t.ex är 14 år och kör dirt med sina polare några gånger i veckan. Jag har själv inga idéer på hur man skulle förändra detta. Dock tycker jag det vore oerhört häftigt om SCF blev en organisation som man även som liten dirt kid skulle vilja associera sig med och var stolt över.

I våran klubb försöker vi bredda cyklingen i vårat närområde och eftersom jag själv tävlar är det så klart en nödvändighet att vara med i SCF. Jag har inga ambitioner att påverka hela Sverige. Nu vet jag inte om SCF har som mål att bredda cyklingen (det framgår ju inte av ditt utdrag ur stadgarna), men för mig är det fortfarande ett mysterium att SCF inte är involverade i Sveriges största "motionsevenemang" inom freeride - Åre Mountain Mayhem. Där finns ju över 1000 cyklister som inte är föreningsanslutna och det ordnas olika tävlingar som är så långt från SCFs regelverk man kan komma. Det finns ju alla möjligheter att bredda sig både vad gäller sin verksamhet och antalet medlemmar.

Chrille, världen har förändrats snabbare än föreningssverige (grovt och generaliserande sagt).

Du har rätt, det är oförståerligt (anser jag som pappa till tre killar som älskar att cykla, hoppa och köra i skogen) så som SCF har agerat på vissa sätt.

Vad jag (som ansvarig för rekrytering och ungdomsverksamhet) har koncentrerat mig på under året är att förstå vad som gjorts. Nu kommer vi snart lära oss vad man vill göra och sedan är det dags att staka ut vägen med vad vi skall göra för att nå de resultat vi vill ha.

Hoppas du/ni kan ta er tid när vi vill ha hjälp med åsikter och tankar.

Svenska klätterförbundet, tillsammans med folksam, har en försäkring som gäller alla medlemmar vid alla former av klättring. Oavsett om man tävlar eller ej. Kostar 80:- om året. Täcker personskador och utrustning. Även vid resor till och från klättring i hela världen. Vill man ha evakuering från sydpolen, helikopterräddning eller liknande knas kostar det ytterligare 150:-. Det är en ganska bra morot att gå med i klätterförbundet.

Skulle det inte kunna tänkas att SCF kunde ha en liknande skräddarsydd försäkring för sina medlemmar som täcker personskador och skada/stöld av utrustning vid all cykelaktivitet. Då skulle nog jag gå med i förbundet.

> Så om jag ska annordna svartrejs med polarna ska jag först kontakta "en förening i SCF samarbete" och lyckas övertala dem att de vill vara med på ett hörn i en tävling som går av stapeln om fyra dagar, inte drar in några pengar och inte får någon större medial uppmärksamhet...
Jo det går nog bra.

Om jag utgår från min egen förening. Så visst, vi skulle jätte gärna vara med och visar upp oss om detta skulle bli aktuellt någon dag. De mest lovande cyklister skulle vi kunna satsa på. T ex genom att köpa nya fina cyklar för fyra ungdomar och ger de lite träningsbidrag. Det får vi tillbaka via RF (lok och aktivitetsstöd). Men som sagt det ska inte vara tvingande för förening eller svart race. Bara att man kommer närmare varandra i en del av fallen.

Miss Lycka -

SCF tecknade en försäkringsavtal med S-Reg inför 2007. Varje motionslopp och varje förening fick ge bort 3 månaders gratis försäkringsskydd. En enda förening har hört av sig till S-Reg under 2007. (Och då är det föreningen där jag är ordförande.

Vi kommer att ta nya tag inför 2008. Att ser över en sakförsäkring för cyklar finns också i verksamhetsplanen för SCF Motion 2008.

Det blir lätt lite knepigt med kompistävlingar kontra arrangerade tävlingar. Jag skulle gärna se att SCF gjorde det lättare för de som vill att anordna en kompistävling, men hur det skall gå till vet jag inte däremot (än).

Jag antar att en väg vore om SCF hade hjälpmedel som underlättar för de som vill arrangera. Det handlar om att göra det SCF kan erbjuda så attraktivt att de som vill arrangera tävlingar ser en nytta med att kontakta SCF.

Fast SCF är nog = cykelklubbar. Och vad hjälpmedel är har jag just nu ingen aning om :)

Man kanske skall börja med att göra det lättare för dem som vill arrangera
en officiell tävling istället. Det finns idag inga riktlinjer för hur man
går till väga om man arrangera en downhilltävling, och fram till alldels
nyligen har det inte helelr funnits någon tidtagning att låna.

Kan man ens ta del av de officiella regler som gäller i sporterna downhill och 4x?

SCF kan ju stoltsera med sitt försäkringsskydd och så, men när det kommer till
konkret hjälp för de som verkligen vill engagera sig i (tävlings)cyklingen har
man inte så mycket att stoltsera med.

Så länge det bara innebär "krångel" att arrangera en "SCF-tävling", kommer
inte folk vilja göra det. Om det dessutom innebär mer krav/kostnader att deltaga
gör ju såklart färre det också.

Gör det enklare för alla så växer nog tävlingscyklingen på sikt skall ni se.

Och ta för guds skull bort regeln om att man som medlem i SCF inte får delta
i inoffiella tävlingar.

Boe skrev:
> GarryJones skrev:
> > Worst Case Scenario: Invalditet för livet utan
> > ersättning. I dagens svart race tycks alla
> utgår
> > från att "det händer inte mig", jag hoppas
> att
> > ni har rätt.
>
> Det här är skitsnack Garry. Eftersom det bara
> är SCF som får arrangera cykeltävlingar i
> Sverige så är våra svartrace per definition
> inga tävlingar. Alltså gäller tex
> cykelfrämjandets försäkring, men ännu
> vikitgare så täcker hemförsäkringen cyklingen.

Vet du detta av erfarenhet? Min och många andras erfarenhet av försäkringsbolag är att de är experter på att slingra sig undan utbetalning av ev. ersättning.
Åven om det skulle vara så att de faktiskt betalar ut ersättningen i dagsläget med gällande villkor och avtal så beror det nog till stor del på att bolaget/bolagen inte har tillräcklig koll i dagsläget. Att förutsätta att det kommer att fortsätta att vara så är ganska naivt...

nolltid skrev:
> Och ta för guds skull bort regeln om att man som
> medlem i SCF inte får delta
> i inoffiella tävlingar.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad som ar straffet om man gor detta?
Med tanke pa att det ordnas fler svarta rejs i sverige an "vita(?)" ar ar ju detta en ganska aktuell fraga.

Forovrigt har jag ingen storre inblick i SCF, men utifran de tavlingar jag sett och deltagit i sa far jag bilden av att SCF nastan helt och hallet skiter i Downhill och 4X-Cupen. Man har som ovan namnt inte bidragit med annat an trubbel for arrangorerna.

oxr och Markus F (och andra där det är lämpligt):
Det spelar väl ingen roll om SCF idag/tidigare nästan uteslutande fokuserat på lvg-tävlandes intressen och att dom med all rätt försöker hindra utfösandet av cyklister från de bättre vägarna i Sverige.
Självklart är det bra om dom kan förändras till att lyssna även på MTB-intressen - hellre med "oss" än emot! (eller tysta = uppfattas av politiker/motpart som oenighet i frågan bland "cyklisterna"... vi uppfatttas som EN massa av bensin-åkarna)

Även om SCF nu skulle behålla sitt gamla fokus på tävlingsfrämjandet även gäntemot MTB så bör de väl inse och stödja skydd av fortsatta träningsmöjligheter och tillväxtbas (aka tillåten cykling i skogen i MTBs fall)

När kommer till frågan om tävling/engångslicens/förenkling av reglerna... förutsatt att engångslicenserna räknas in i SCF-statistiken så kan det ju bli ett positivt "halv-steg" i rätt riktning för att förbättra fördelningen av bestämmanderätten innom SCF.
Gissa vad fler "MTB-licenser" skulle kunna betyda? - Mer MTB-förespråkande!

Alla arangemang/tävlingar som är större än Happy-tråd-organiserade alley-cats borde ju faktiskt inte vara så byråkratiskt omöjliga att organisera med stöd och försäkring genom SCFs fana - givetvis kommer det säkert finnas en miljard problem när det först införs, men tanken är god och reglerna kan ju slipas till...
Kan någon här egentligen argumentera varför ett försök att innom SCF skapa en ny enklare klass av tävlingar inte skall ha stöd av massorna - vad har vi att förlora utom försäkningsbedrägerier?

min egen synvinkel: jag tävlar inte, men jag tror att politiker lysnar hellre på sport-organisationer än på "olönsam&sällsynt turistform"-företrädare eller någon form av "hobby-företrädare" (vilket jag tror att bla CF uppfattas som)

Eric W skrev:
>
> Forovrigt har jag ingen storre inblick i SCF, men
> utifran de tavlingar jag sett och deltagit i sa
> far jag bilden av att SCF nastan helt och hallet
> skiter i Downhill och 4X-Cupen. Man har som ovan
> namnt inte bidragit med annat an trubbel for
> arrangorerna.

I så fall skiter de i XC-cupen och LVG-cupen också, de håller ju på att dö!
Det ser ut att bli 4 deltävlingar dessa cuper nästa år: http://www.scf.se/t3.asp?p=40432&x=1&a=1107383
2 deltävlingar i XC-cupen i maj och 2 i augusti, hur sorgligt som helst!
Swisspower cup t.ex har ju upp emot 10 välbesökta deltävlingar, kanske något att ta efter.
De cykelcuper som går bra i sverige, Långloppscupen, CX-cupen och även Västgötacupen har ju SCF inte med att göra vad jag förstår. Någon borde göra något, dvs någon annan än SCF borde hålla i dessa 4 döende cuper, SCF kan ju bevisligen inte sköta dem!

> Eric W skrev
>
> Man har som ovan namnt inte bidragit med annat an trubbel for arrangorerna.

Det sa jag aldrig. Utan SCF hade inte Sverige haft någon möjlighet att "skicka"
cyklister till VM och världscuper ute i världen.

Men visst, det är framför allt Carina Wallner som bidragit till downhill racingen i
sverige genom att arrangera, organisera och ragga sponsorer så att prispengar kunnat
ges ut på varje tävling i hela cupen och genom en rad andra saker.

Det är lätt att vara bitter och klaga. Jag har egentligen ingenting emot SCF, men jag
tror att fler skulle tävla om det var lättare att arrangera bra tävlingar.

Det som behövs är en tävlingsmanual i princip och möjlighet att låna bra tidtagningssystem.
Först om fler engagerar sig och håller tävlingar kan man börja ställa högre krav på banor
och arrangemang så att kvalitén höjs och sporten faktiskt utvecklas.
Det är ett väldigt stort kliv från svensk till utländsk downhill i dagsläget. Det är tråkigt.

Ekonomiskt påverkar inte SCF särskilt mycket genom de avgifter och licenser som cyklisterna
tvingas betala för att deltaga. Det är främst resor, boende och framför allt hojjen som
kostar pengar om man vill satsa på racingen.

Sedan kan man tycka att en väldigt liten del av de licenspengar och tävlingspengar som går
till SCF kommer tillbaka till downhillen. Man får en känsla av att mer pengar läggs på
Cross Country, typ Kessiakoff. Nu var det visserligen ganska många svenskar på EM och VM
i år men bortsett från det verkar inte mycket gå tillbaka till downhillen.

Intressant. De här frågorna kommer säkerligen att diskuteras framöver. Fast enklast blir det ju om någon förening skickar in motioner om det ;)

(ja, jag är fullt medveten om det dubbelironiska i det)

För att stödja MTB kan jag upplysa att SCF Motion ser hur viktigt långloppscupen är i Sverige. Vid motionskonferensen kom det fram önskemål om "fria helger" just för långloppscupen. Och vi beslutade så också. De lopp som vill dra nyttja av att vara med i SCF, cykel 42, scfmotion hemsidan osv, måsta anpassar sig efter det beslutet och leta fram andra alternativa helger.

Det är också något UCI har reflekterat över.

Texten på hemsidan som presenterades mars 2007 inför säsongen 2008. I linje med UCI direktivet för så kallade "Cycling For All" arrangemang kan vi ej ge sanktion för andra långlopp under samma helger som långloppscupen äger rum. Definitionen av "Långlopp" är arrangemang över 60km som är ej renodlat landsvägsarrangemang. (Dvs. mtb, cross, off-road, osv.)

Inte mycket att komma med men första steget att visa MTB och framförallt långsloppscupen att SCF har vaknat.

nolltid skrev:
> Man får
> en känsla av att mer pengar läggs på
> Cross Country, typ Kessiakoff. Nu var det
> visserligen ganska många svenskar på EM och VM
> i år men bortsett från det verkar inte mycket
> gå tillbaka till downhillen.

Kul att någon som är engagerad i DH-tävling inom SCF ger sig in i debatten. Bra där!

Frostyfog skrev:
> oxr och Markus F (och andra där det är
> lämpligt):
> Det spelar väl ingen roll om SCF idag/tidigare
> nästan uteslutande fokuserat på lvg-tävlandes
> intressen och att dom med all rätt försöker
> hindra utfösandet av cyklister från de bättre
> vägarna i Sverige.

Det spelar väl en jäkla roll? SCF driver idag inte någon verksamhet som är intressant för mig och därför är jag inte medlem. Eftersom jag inte är medlem har jag ingen anledning att tycka om vad någon annan ska bedriva för verksamhet. Jag förutsätter att SCF speglar medlemmarnas intresse och det är väl jättebra?

Det intressanta är väl inte vad en förening skulle kunna vara utan vad den är. Det finns jättemånga föreningar som skulle kunna förändras. Vore jag intresserad av att ta över en förening för att driva mina frågor skulle till exempel Civilförsvarsförbundet kunna vara något för de har stort inflytande, massa pengar och förmodligen inga medlemmar.

oxr skrev:

> Det spelar väl en jäkla roll? SCF driver idag
> inte någon verksamhet som är intressant för mig
> och därför är jag inte medlem. Eftersom jag
> inte är medlem har jag ingen anledning att tycka
> om vad någon annan ska bedriva för verksamhet.
> Jag förutsätter att SCF speglar medlemmarnas
> intresse och det är väl jättebra?

Det som i någon mening är problemet är att det för närvarande inte finns någon organisation som på ett effektivt sätt kan driva MTB-cyklisternas intressen gentemot staten. Det finns ett visst behov av en sådan organisation. Det finns en viss logik i att SCF skulle kunna passa för uppgiften.

I dagsläget finner jag också SCF ointressant.

Little Stereo skrev:
> Staten ?

Ta på dig aluminiumfolien så klarnar det.

oxr skrev:
> Det spelar väl en jäkla roll? SCF driver idag
> inte någon verksamhet som är intressant för mig
> och därför är jag inte medlem. Eftersom jag
> inte är medlem har jag ingen anledning att tycka
> om vad någon annan ska bedriva för verksamhet.
> Jag förutsätter att SCF speglar medlemmarnas
> intresse och det är väl jättebra?
Vill du att SCFs inställning till MTB skall vara den tidigare beskrivna "vintermotion på grusväg, med för hög skade/olycksrisk" eller skulle du föredra att dom i sina uttalanden framhävde MTB som en modern idrott som har den största tillväxtpotensialen i cykel-sverige (säkert fel det också, men inte som "tredjesortering" iaf)

> Det intressanta är väl inte vad en förening
> skulle kunna vara utan vad den är. Det finns
> jättemånga föreningar som skulle kunna
> förändras.
Jag tror att denna tråd startades just för att se "vad kan SCF förändras till", antagligen med målsättningen att utöka sitt inflytande och medlemsantal,
iom detta så är det ju helt ok att föreslå var mer SCF skulle kunna påverka för att fortsätta främja cykling... i din favoritform ;)
De får gärna driva det ur tävlings-perspektiv om de vill - all MTB-lobbying kommer stärka MTB, och det roliga är ju att det inte direkt krockar med lvg-agendan heller

oxr dina inlägg har jag tolkat som en sorts "SCF håller idag på med andra saker än jag prioriterar, därför kommer inte jag säga vilka för mig mer intressanta saker dom skulle kunna stödja - helst skall SCF hålla sig borta från det jag tycker om, så kan vi fortsätta undra varför inga organisationer stödjer det jag pysslar med"

Frostyfog skrev:
> MTB
> som en modern idrott som har den största
> tillväxtpotensialen i cykel-sverige (säkert fel
> det också, men inte som "tredjesortering" iaf)

Med tanke på det Garry berättade om Långloppscupen så skulle nog jag tycka att MTB-tävlingar ligger högt på agendan för SCF. Tyvärr tror jag att dom väljer fel när dom prioriterar Långloppscupen så hårt att inga andra tävlingar tillåts samtidigt. Mångfald är bra.

> oxr dina inlägg har jag tolkat som en sorts "SCF
> håller idag på med andra saker än jag
> prioriterar

SCF´s fokus är att främja cykelidrott. Det står i stadgarna. Tyvärr så ser verkligheten inte ut på samma sätt som när SCF startade. Garry och Mattias inser detta och vill ändra på SCF så att verksamheten breddas.

Själv är jag dock som tidigare nämnts skeptisk. Jag tror inte att det är ett självändmål att alla former av cykling ska rymmas inom organiserat föreningsliv.
Tvärtom så lever och frodas cykelsverige på alla möjliga vis utan att ha behov av licenser.

Little Stereo skrev:
> Staten ?

Regering, riksdag, verk och andra myndigheter och inte minst kommuner. Det finns en del krafter som vill begränsa möjligheten att hoja på stig i skogarna, t ex Nacka kommun. Dessutom finns en risk att EU hittar på något. I stora delar av centraleuropa får man inte hoja där det är smalare än en och en halv meter. Det finns alltså anledning att hålla ett öga på vad lagstiftarna har för sig och lobba på olika nivåer för att hålla stigarna öppna. Att göra detta på ett bra sätt kräver duktigt folk som har massvis av tid (och helst lön) för att uppvakta politiker, verk, kommuner, etc.

Frostyfog skrev:
> Vill du att SCFs inställning till MTB skall vara
> den tidigare beskrivna "vintermotion på grusväg,
> med för hög skade/olycksrisk" eller skulle du
> föredra att dom i sina uttalanden framhävde MTB
> som en modern idrott som har den största
> tillväxtpotensialen i cykel-sverige (säkert fel
> det också, men inte som "tredjesortering" iaf)

Eftersom jag inte håller på med idrott så tycker jag inte så mycket i frågan. Och som jag skrivit tidigare så är jag inte medlem (eftersom jag inte håller på med idrott) och har därför ingen rätt att lägga mig i SCF:s arbete. Om SCF skulle ändra inriktning på verksamheten så kanske jag skulle bli medlem men jag är inte så fräck att jag kräver att ett förbund av nöjda medlemmar ska byta inriktning på verksamheten för min skull.

> oxr dina inlägg har jag tolkat som en sorts "SCF
> håller idag på med andra saker än jag
> prioriterar, därför kommer inte jag säga vilka
> för mig mer intressanta saker dom skulle kunna
> stödja -

Korrekt. Precis som jag förutsätter att medlemmar i SCF inte tycker så mycket om vad Jägarförbundet ska arbeta med.

> helst skall SCF hålla sig borta från
> det jag tycker om, så kan vi fortsätta undra
> varför inga organisationer stödjer det jag
> pysslar med"

Absolut inte! Vill SCF arbeta med för mig angelägna frågor får de naturligtvis göra det, och jag skulle bli tacksam.

Tillbaka
Topp