Demontera/montera hjul med Nexus 3-nav???

ventilago

Ny medlem
Ska ut på en långtur strax men vet ännu inte riktigt hur man bör göra för att demontera/montera mitt hjul med nexus 3-växlad!

Hittade en instruktion http://www.monarkexercise.se/wk_cus...64240e4ce31a}_manual_specialcyklar__0810.pdf, (sid 19-22) men den ser ut att enbart täcka Nexus 7 när det gäller (de-)montering. Någon som vet något bättre? Problemet ligger väl främst i att få av och på växelvajern... Eller har jag fel?

Tacksam för svar ;)

På navväxlade cyklar brukar det finnas en sån där wirespännargrej som även tillåter att man kan dela på wire och nav.

Man trycker in en spärr och sen kan man dra isär hela härligheten.

mvh

Bilagor

• vxnav.gif
    vxnav.gif
    24.3 KB · Besök: 2,186
zvenzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> På navväxlade cyklar brukar det finnas en sån
> där wirespännargrej som även tillåter att man
> kan dela på wire och nav.
>
> Man trycker in en spärr och sen kan man dra isär
> hela härligheten.
>
> mvh

Fast verkligen inte på ett shimano nexus 3.

Gör shåär:
Ta lös skruven som håller fast bromsarmen, dra lös växelboxen nere på höger sida, akta så att du antingen låter pinnen som finns i axeln sitta kvar eller ta bort den (lossnar lätt annars), dra lös axelmuttrarna som på en vanlig cykel.
För att montera igen, motsatt ordning men se till att INTE dra åt skruven till växelboxen för hårt. Den är i aluminium så gängorna går lätt sönder, drar du dock normalt är det inga problem

GL!

rayy: tack för din instruktion, undrar dock om "växelboxen". har jag fattat det rätt om det inunder den sitter en axelmutter? och när man tar lös växelboxen, sitter den fast enbart med hjälp av den lilla metallskruven på undersidan? det finns ju en sexkantig mutter/skruv (svart) på baksidan också! vilken är det som håller växelboxen på plats?

jag uppskattar förklaringar till vad skruvarna har för funktion?! kan visserligen lista ut det vid demontering, men har inte för avsikt att demontera hjulet förrän eventuell punktering...

Jag följde denna tråden/videon första och andra gången jag skruvade av bakhjulet, men nu senaste gången verkar jag ha glömt att växla till 1an. Nu efter att jag monterar på växeln igen är den fast på 3an vad jag än gör med reglaget. Nåt tips?

Har gjort det ett par gånger men samma resultat. Tänker att jag får prova att skruva isär och plocka bort växelvajern men vet inte riktigt vad jag ska leta efter ?

Den där pinnen i växeln, ska man försöka passa in den på nåt särskilt ställe?

Tillbaka
Topp