Demontering och fetta in vevlager på Crescent Positron 5, guide.
Hallå!
Hittade pappas gamla crescent världsmästarcykeln under en gran liggandes upp och ner ute på landet, efter lite efterforskningar insåg jag att det inte var någon vidare raritet jag kommit över. Positron 5.
"Från 1980 infördes Shimano Positron växlar vilket gör modellen helt ointressant som begagnad."
Saxat från cykelhobby.
Hur som har denne gamle skitcykel ett affektionsvärde därav har det bytts lite bromsar, vajjrar, ny kedja, nya däck och ett uppriktat bakhjul.
Nu till trådens rubrik, fetta in vevlager på denne gamle arbetshäst.
"Monark Crescent använde på 80-talet en variant av vevlager av Fabertyp med fyrkantsaxel för modernare vevpartier av lättmetall"
saxat cykelhobby
De flesta bilderna togsvid återmontering men guiden skrivs som en demontering.
Verktyg:
Haknyckel, hammare, don, avdragare, skiftnyckel, spårmejsel och lednyckel 14mm/14mm hylsa och spärrskaft.
Utöver detta har jag använde WD40, braakleen och ättikssprit.
Vevlager: Star 0103-099
Steg 1: Lossa kedja och skruva loss kedjeskydd
Steg 2: Lossa skyddspluggen till vevarmsskruven. Spårmejsel eller valfri kniv.
Steg 4: Lossa vevarmsskruven med en 14mm lednyckel/hylsa moturs och håll emot med pedalen.
Steg 3: Lossa vevarmar.
Skruva in avdragaren i vevarmens gängor så långt det går(för lite gäng kan riskera gängpajj). Efter detta hålls avdragaren fast på den inre sexkanten av avdragaren med en skiftnyckel samtidigt som pådrivaren(yttre sexkanten) dras medurs inåt för att pressa mot vevaxeln tills det att vevarmen lossnar. Se till så att avdragaren är liten nog att passa in i fyrkantspassningen mellan fyrkantsaxel och vevarm. I mitt fall fick var pådrivarens huvud för stort, gick dock att dra av från avdragaren och helt enkelt köra utan.
Steg 4: Lossa låsmuttern.
Håll fast vevaxeln med skiftnyckel och sätt ett don mot låsmuttern och slå loss (låsmuttern sittre på frisidan, vänster)Detta görs medurs(vänstergängat). Använde själv en haknyckel med stift då jag varken hade don, fyra armar eller städ. (sprutade in WD40 över natten innan jag gjorde detta)
Steg 5: Ta ur låsbricka.
Peta loss låsbricka med en spårmejsel, denna låsbricka har passning mot recessen i vevarmens recess.
Steg 5: Lossa dammskydd, detta dammskydd har två styrstift som passar in i ställmuttern.
Steg 6: Lossa ställmuttern med antingen damskyddets styrstift/haknyckel.
Steg 7: Dra ut vevarm via drevsidan(höger), peta ur kullager på båda sidor.
När detta är gjort återmonteras allt i omvänd ordning, alla skruvar med rostangrepp lades i ättikssprit över natten sedan skrubbas dessa rena med svinto/aluminiumfolie. Vevhus och kullager rengjordes med trasa och brakleen
En liten bild på hur vevlagret såg ut innan rengöring samt delar som skruvats isär och rengjorts
:
Lycka till!
Hittade pappas gamla crescent världsmästarcykeln under en gran liggandes upp och ner ute på landet, efter lite efterforskningar insåg jag att det inte var någon vidare raritet jag kommit över. Positron 5.
"Från 1980 infördes Shimano Positron växlar vilket gör modellen helt ointressant som begagnad."
Saxat från cykelhobby.
Hur som har denne gamle skitcykel ett affektionsvärde därav har det bytts lite bromsar, vajjrar, ny kedja, nya däck och ett uppriktat bakhjul.
Nu till trådens rubrik, fetta in vevlager på denne gamle arbetshäst.
"Monark Crescent använde på 80-talet en variant av vevlager av Fabertyp med fyrkantsaxel för modernare vevpartier av lättmetall"
saxat cykelhobby
De flesta bilderna togsvid återmontering men guiden skrivs som en demontering.
Verktyg:
Haknyckel, hammare, don, avdragare, skiftnyckel, spårmejsel och lednyckel 14mm/14mm hylsa och spärrskaft.
Utöver detta har jag använde WD40, braakleen och ättikssprit.
Vevlager: Star 0103-099
Steg 1: Lossa kedja och skruva loss kedjeskydd
Steg 2: Lossa skyddspluggen till vevarmsskruven. Spårmejsel eller valfri kniv.
Steg 4: Lossa vevarmsskruven med en 14mm lednyckel/hylsa moturs och håll emot med pedalen.

Steg 3: Lossa vevarmar.
Skruva in avdragaren i vevarmens gängor så långt det går(för lite gäng kan riskera gängpajj). Efter detta hålls avdragaren fast på den inre sexkanten av avdragaren med en skiftnyckel samtidigt som pådrivaren(yttre sexkanten) dras medurs inåt för att pressa mot vevaxeln tills det att vevarmen lossnar. Se till så att avdragaren är liten nog att passa in i fyrkantspassningen mellan fyrkantsaxel och vevarm. I mitt fall fick var pådrivarens huvud för stort, gick dock att dra av från avdragaren och helt enkelt köra utan.



Steg 4: Lossa låsmuttern.
Håll fast vevaxeln med skiftnyckel och sätt ett don mot låsmuttern och slå loss (låsmuttern sittre på frisidan, vänster)Detta görs medurs(vänstergängat). Använde själv en haknyckel med stift då jag varken hade don, fyra armar eller städ. (sprutade in WD40 över natten innan jag gjorde detta)


Steg 5: Ta ur låsbricka.
Peta loss låsbricka med en spårmejsel, denna låsbricka har passning mot recessen i vevarmens recess.

Steg 5: Lossa dammskydd, detta dammskydd har två styrstift som passar in i ställmuttern.

Steg 6: Lossa ställmuttern med antingen damskyddets styrstift/haknyckel.


Steg 7: Dra ut vevarm via drevsidan(höger), peta ur kullager på båda sidor.

När detta är gjort återmonteras allt i omvänd ordning, alla skruvar med rostangrepp lades i ättikssprit över natten sedan skrubbas dessa rena med svinto/aluminiumfolie. Vevhus och kullager rengjordes med trasa och brakleen
En liten bild på hur vevlagret såg ut innan rengöring samt delar som skruvats isär och rengjorts



Lycka till!
Bilagor
Senast ändrad: