Demontering och fetta in vevlager på Crescent Positron 5, guide.

Herrgås

Medlem
Demontering och fetta in vevlager på Crescent Positron 5, guide.
Hallå!

Hittade pappas gamla crescent världsmästarcykeln under en gran liggandes upp och ner ute på landet, efter lite efterforskningar insåg jag att det inte var någon vidare raritet jag kommit över. Positron 5.

"Från 1980 infördes Shimano Positron växlar vilket gör modellen helt ointressant som begagnad."
Saxat från cykelhobby.

Hur som har denne gamle skitcykel ett affektionsvärde därav har det bytts lite bromsar, vajjrar, ny kedja, nya däck och ett uppriktat bakhjul.

Nu till trådens rubrik, fetta in vevlager på denne gamle arbetshäst.

"Monark Crescent använde på 80-talet en variant av vevlager av Fabertyp med fyrkantsaxel för modernare vevpartier av lättmetall"
saxat cykelhobby

De flesta bilderna togsvid återmontering men guiden skrivs som en demontering.

Verktyg:
Haknyckel, hammare, don, avdragare, skiftnyckel, spårmejsel och lednyckel 14mm/14mm hylsa och spärrskaft.
Utöver detta har jag använde WD40, braakleen och ättikssprit.

Vevlager: Star 0103-099

Steg 1: Lossa kedja och skruva loss kedjeskydd

Steg 2: Lossa skyddspluggen till vevarmsskruven. Spårmejsel eller valfri kniv.

Steg 4: Lossa vevarmsskruven med en 14mm lednyckel/hylsa moturs och håll emot med pedalen.
AAE735F4-6D55-43DE-ABB3-E20ACBB8793E.jpeg

Steg 3: Lossa vevarmar.
Skruva in avdragaren i vevarmens gängor så långt det går(för lite gäng kan riskera gängpajj). Efter detta hålls avdragaren fast på den inre sexkanten av avdragaren med en skiftnyckel samtidigt som pådrivaren(yttre sexkanten) dras medurs inåt för att pressa mot vevaxeln tills det att vevarmen lossnar. Se till så att avdragaren är liten nog att passa in i fyrkantspassningen mellan fyrkantsaxel och vevarm. I mitt fall fick var pådrivarens huvud för stort, gick dock att dra av från avdragaren och helt enkelt köra utan.
1D120248-AFC6-4307-B49C-49249566C1A5.jpeg
C23F45B4-628C-4339-B3A4-A7B239BA57AD.jpeg
15E5B116-ECCC-47EF-8070-2A5A17BED441.jpeg

Steg 4: Lossa låsmuttern.
Håll fast vevaxeln med skiftnyckel och sätt ett don mot låsmuttern och slå loss (låsmuttern sittre på frisidan, vänster)Detta görs medurs(vänstergängat). Använde själv en haknyckel med stift då jag varken hade don, fyra armar eller städ. (sprutade in WD40 över natten innan jag gjorde detta)
EB4892C0-C7AD-4B07-86C3-24C3D0698247.jpeg
23F95FAE-934F-4B6D-A544-D187D77784EA.jpeg

Steg 5: Ta ur låsbricka.
Peta loss låsbricka med en spårmejsel, denna låsbricka har passning mot recessen i vevarmens recess.
90209F68-1AD7-4F0A-85D8-A99397781BAF.jpeg

Steg 5: Lossa dammskydd, detta dammskydd har två styrstift som passar in i ställmuttern.
ACC40662-6A68-4378-873D-BA62605E8A21.jpeg

Steg 6: Lossa ställmuttern med antingen damskyddets styrstift/haknyckel.
A8E78A1D-29B1-4FE3-8011-4EA5B0238B9A.jpeg
C12D6D83-357E-44E0-956B-10AF3AEDD83B.jpeg

Steg 7: Dra ut vevarm via drevsidan(höger), peta ur kullager på båda sidor.
9F5164B3-0DB2-4932-82B1-92733E186ADD.jpeg

När detta är gjort återmonteras allt i omvänd ordning, alla skruvar med rostangrepp lades i ättikssprit över natten sedan skrubbas dessa rena med svinto/aluminiumfolie. Vevhus och kullager rengjordes med trasa och brakleen

En liten bild på hur vevlagret såg ut innan rengöring samt delar som skruvats isär och rengjorts

12818030-BC83-4684-BBEA-EF67A9CE1D06.jpeg : 13B11E99-6DC4-4390-9E90-7C73FF0B82B6.jpeg 786AB6DD-6330-4E6D-B708-CD984330FC61.jpeg

Lycka till!
 

Bilagor

  • AF577187-6ACC-43F0-9CF9-300C0C3C24B6.jpeg
    AF577187-6ACC-43F0-9CF9-300C0C3C24B6.jpeg
    32.2 KB · Besök: 28
  • EB1926F7-EA71-44AC-B0AC-05E6684307E4.jpeg
    EB1926F7-EA71-44AC-B0AC-05E6684307E4.jpeg
    36.1 KB · Besök: 22
Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Demontering och fetta in vevlager på Crescent Positron 5, guide.
Hallå!

Hittade pappas gamla crescent världsmästarcykeln under en gran liggandes upp och ner ute på landet, efter lite efterforskningar insåg jag att det inte var någon vidare raritet jag kommit över. Positron 5.

"Från 1980 infördes Shimano Positron växlar vilket gör modellen helt ointressant som begagnad."
Saxat från cykelhobby.

Hur som har denne gamle skitcykel ett affektionsvärde därav har det bytts lite bromsar, vajjrar, ny kedja, nya däck och ett uppriktat bakhjul.

Nu till trådens rubrik, fetta in vevlager på denne gamle arbetshäst.

"Monark Crescent använde på 80-talet en variant av vevlager av Fabertyp med fyrkantsaxel för modernare vevpartier av lättmetall"
saxat cykelhobby

De flesta bilderna togsvid återmontering men guiden skrivs som en demontering.

Verktyg:
Haknyckel, hammare, don, avdragare, skiftnyckel, spårmejsel och lednyckel 14mm/14mm hylsa och spärrskaft.
Utöver detta har jag använde WD40, braakleen och ättikssprit.

Vevlager: Star 0103-099

Steg 1: Lossa kedja och skruva loss kedjeskydd

Steg 2: Lossa skyddspluggen till vevarmsskruven. Spårmejsel eller valfri kniv.

Steg 4: Lossa vevarmsskruven med en 14mm lednyckel/hylsa moturs och håll emot med pedalen.
Visa bilaga 524171

Steg 3: Lossa vevarmar.
Skruva in avdragaren i vevarmens gängor så långt det går(för lite gäng kan riskera gängpajj). Efter detta hålls avdragaren fast på den inre sexkanten av avdragaren med en skiftnyckel samtidigt som pådrivaren(yttre sexkanten) dras medurs inåt för att pressa mot vevaxeln tills det att vevarmen lossnar. Se till så att avdragaren är liten nog att passa in i fyrkantspassningen mellan fyrkantsaxel och vevarm. I mitt fall fick var pådrivarens huvud för stort, gick dock att dra av från avdragaren och helt enkelt köra utan.
Visa bilaga 524173
Visa bilaga 524181
Visa bilaga 524172

Steg 4: Lossa låsmuttern.
Håll fast vevaxeln med skiftnyckel och sätt ett don mot låsmuttern och slå loss (låsmuttern sittre på frisidan, vänster)Detta görs medurs(vänstergängat). Använde själv en haknyckel med stift då jag varken hade don, fyra armar eller städ. (sprutade in WD40 över natten innan jag gjorde detta)
Visa bilaga 524180
Visa bilaga 524179

Steg 5: Ta ur låsbricka.
Peta loss låsbricka med en spårmejsel, denna låsbricka har passning mot recessen i vevarmens recess.
Visa bilaga 524182

Steg 5: Lossa dammskydd, detta dammskydd har två styrstift som passar in i ställmuttern.
Visa bilaga 524184

Steg 6: Lossa ställmuttern med antingen damskyddets styrstift/haknyckel.
Visa bilaga 524191
Visa bilaga 524192

Steg 7: Dra ut vevarm via drevsidan(höger), peta ur kullager på båda sidor.
Visa bilaga 524193

När detta är gjort återmonteras allt i omvänd ordning, alla skruvar med rostangrepp lades i ättikssprit över natten sedan skrubbas dessa rena med svinto/aluminiumfolie. Vevhus och kullager rengjordes med trasa och brakleen

En liten bild på hur vevlagret såg ut innan rengöring samt delar som skruvats isär och rengjorts

Visa bilaga 524195 : Visa bilaga 524196 Visa bilaga 524197

Lycka till!
En detalj bara: invändigt i dammkåpan av aluminium skall det sitta en filttätning som löper mot kanten på yttre lagerbanan, tveksamt om de fortfarande finns att köpa men de går att klippa ut av lämplig filt (jag tog från en gammal bilinredning). Den hjälper en del faktisk.

Sen är det ingen skitcykel, den har brister det förnekar jag inte, men det är en kvalitetscykel med lång livslängd och faktiskt den cykel jag gillar bäst av de jag har för geometrin är klockren för mig som en skön långfärdscykel. Lägg sedan till att den har utrymme för breda däck och du har bland det bästa som går att få tag i i klassen superbudget långfärdscyklar.
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp