Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
J

Thule-vagnarna har såpass bra andrahandsvärde att det är ett bra köp även ifall de är dyra.
Dom är ju ibland ett OK köp begagnad, men ny är dom snordyr :)

SÅg att XXL hade lite gamla thulegrejer i outlet... Tror det var typ cykelkit till cheetah för 100 spänn ungefär.

Vi provade ju ett par vagnar men med ett barn så är en vagn för en unge perfekt. Den stora vagnen blir mycket klumpigare :) Alla äro salig i sin egen tro...

Om hjulen på en chariot cougar är svår att ta av, vad är liksom fel då? Gängas ju med en stor plastmutter, men insatsen "snurrar med" så det inte är så lätt.

Om hjulen på en chariot cougar är svår att ta av, vad är liksom fel då? Gängas ju med en stor plastmutter, men insatsen "snurrar med" så det inte är så lätt.

Vad menar du med "tar av". Man trycker i mitten på hjulen och då kan man drar av dom. Så du måste mena något annat.

Voila

Bilagor

• IMG_2976.jpeg
    IMG_2976.jpeg
    532 KB · Besök: 57
Det framgick inte att det var tillbehöret promenadhjul du pratade om :)

På CX-kärrorna vi haft så såg det helt annorlunda ut och var också en knapp man tryckte på har jag för mig, i "vingen" där man stoppade in den.

*VARNING FÖR LITE RANTING* - Läs på eget bevåg :ROFLMAO:

Funderingar på högvarv!

Lite OT detta, men... Är det någon som har bytt "hitch" på sin vagn?

Vi inhandlade en Hamax Outback 2 igår, då det var så fruktansvärt bra pris på den så bortsåg jag från att själva hitch delen på vagnen var deformerat, jag tänkte mest i banan med att: "det lär ju gå att fixa?"

Nu till problemet:

Det verkar som att det finns VÄLDIGT många olika varianter på detta, jag mailade hamax igår. Fick ett automatiserat svar, där det då stod i stil med:

- Tack för att du kontaktar oss på Hamax. Om din fråga rör reservdelar kommer denna inte att besvaras, vi ber dig kontakta någon av våra återförsäljare.

Sagt och gjort, vi har XXL som försäljare i Helsingborg. Så jag slängde mig på luren strax efter klockan 10 i förmiddags, där svarar en Johan. Skittrevlig karl, men....

Dom som återförsäljare tillhandahåller inte reservdelar specifikt, utan han frågade om jag inte kunde höra av mig till Hamax? Påvisade vad Hamax själva sade, då "lät det" som att han kliade sig lite i huvudet och svarade med:

- Du ska få vår epost, skicka lite bilder på exakt vad det är du behöver, så kontaktar vi Hamax på måndag!

Ungefär där avslutas sedan samtalet, med en vänlig ton!

Det är ju iaf toppen, tycker då jag, så kommer det igen: men....

Jag är rätt så praktisk av mig i grund och botten, så jag har ju då suttit och googlat hela natten osv innan detta samtalet, och hittat en hitch till XLC Mono/Duo S. Som ser nära på exakt likadan ut som Hamax egna hitch. Från elastomer, till fjäder och hylsa!

Det jag då skulle vilja ha svar på:

Finns det någon som har renoverat en Hamax Outback?

Hittade nämligen på en gammal annons som var borttagen pga 90-dagars gränsen här på happy, då personen då hade bytt elastomer och fjäder bl.a på vagnen. Så bevisligen finns det ju att få tag på passande iaf!

Det jag hittade på själv nu i natt var iaf:

Denna guidade jag Johan på XXL till osså, så han var införstådd med vad det var jag är ute efter så att säga!

Usch... Digress much? Som sagt, ranting!

Tacksam för svar/hjälp!!! Känner du dig träffad? Skicka PM om du känner tråden blir FÖR kapad :LOL:

TPFH! //Alex

Tyvärr är det ju sånt här som gör att det är värt att köpa en dubbelt så dyr thulevagn. Och bättre begagnatvärde. Kanske till och med blir billigare i slutänden. :(

Jag hade sönder en del på våra Thulevagnar, band bland annat hunden i plastbågen som är ovanpå styret en kall vinterdag, gick rakt av när han ryckte till lite hårt. Sen har jag fått byta bromsvajer ett par gånger, den är tvådelad och lite special. Inga problem att köpa reservdelar.

Tyvärr är det ju sånt här som gör att det är värt att köpa en dubbelt så dyr thulevagn. Och bättre begagnatvärde. Kanske till och med blir billigare i slutänden. :(

Jag hade sönder en del på våra Thulevagnar, band bland annat hunden i plastbågen som är ovanpå styret en kall vinterdag, gick rakt av när han ryckte till lite hårt. Sen har jag fått byta bromsvajer ett par gånger, den är tvådelad och lite special. Inga problem att köpa reservdelar.
Inte alltid det finns dom möjligheterna dock. Kort och gott så låg denna Outback i toppskiktet av vår budget, och rejält billigt jämfört med andra. Att för oss köpa en thule fanns inte ens på kartan, eller jo. D skulle vara en coaster XT isf, men där e ju inte byggkvaliten densamma direkt...

Är så kluven. Har en kille som vill sälja en fullt utrustad Thule CX2 för 5900. Samtidigt så ser jag Chariot Cross 2 för runt 4000-5000 på Marketplace och blocket. Är den mellanskillnaden verkligen värt det?

Kommer nog bara att använda som cykelvagn, springvagn och vanlig barnvagn.

CX2 såg jag hade skivbroms och fjädrad. Utöver vet jag inte skillnaden mellan de.

Cx motsvarar grovt sport.
Cougar grovt cross
Men det var ju 5 år sen de nya kom så att köpa den gamla serien känns kanske lite trist. Iaf för 6 tusen. Om inte fullt utrustad betyder med skidkit låter det väldigt dyrt.

CX är äldre vagnar. Sålde vår inkl cykel, löp och skidkit för 5000 kr för ett par år sen. Det är klar högre begpriser på dem norrut i landet.

Tror faktiskt att de gamla var lite mera välbyggda men numera är det svårare med reservdelar tror jag och många är nog rätt slitna.

Det går inte heller att luta sätena men de var aldrig några problem för oss.

Cx motsvarar grovt sport.
Cougar grovt cross
Men det var ju 5 år sen de nya kom så att köpa den gamla serien känns kanske lite trist. Iaf för 6 tusen. Om inte fullt utrustad betyder med skidkit låter det väldigt dyrt.
Jag hittade ett annan vagn som också var fullt utrustad och den gick för 3500 som var nog lite rimligare och dessutom inom vår budget.

Men ja, killen som ville ha 5900kr så var den fullt utrustad och minus skidkitet.
Dock var den i sjukt bra skick att jag nästan började tveka ifall han ens har använt den. Hade till och med taggen kvar haha.

CX är äldre vagnar. Sålde vår inkl cykel, löp och skidkit för 5000 kr för ett par år sen. Det är klar högre begpriser på dem norrut i landet.

Tror faktiskt att de gamla var lite mera välbyggda men numera är det svårare med reservdelar tror jag och många är nog rätt slitna.

Det går inte heller att luta sätena men de var aldrig några problem för oss.
Ah! That make sense. Vi hade lite tur och hittade en fullt utrustad för 3500kr i fint skick. Dock vart jag lite nojig över höjden för handtaget. Minns inte att det var så lågt. Denna som vi har just nu ser det ut som att sätet har en liten lutning. Måste nog kolla manualen vad som gäller.

Är de en CX så är lutningen på ryggstöden fast. Jag är 195 cm lång och har inte haft några problem med styrets höjd.

Vi hade först en CX1 och sen en CX2 när det behövdes, och hade inga andra vagnar utom en enkel sulky. Med löphjulet är det en grymt bra promenadvagn men det kanske inte är cityvagnen direkt. Promenadhjulen tycker jag är kass (det har jag skrivit otaliga gånger i den här tråden tror jag..). De börjar glappa väldigt snabbt, det finns renoveringskit, man får till och med ett med hjulen när den är ny, men det blir snabbt dåligt igen. Enda gången de är bra är egentligen när man vill ha med sig hjul vid cykling och i affärer där det är smidigt med en halvmeter kortare vagn..

När kan man börja jogga med barn i vagn? :) Vad skiljer förresten en cykel- och en löpvagn? Gissar att de flesta funkar till båda?

Sprang med hängmattan vid 2mån men egentligen borde man nog vänta längre kanske. Var väldigt försiktig med alla kanter och sånt då i början.

När kan man börja jogga med barn i vagn? :) Vad skiljer förresten en cykel- och en löpvagn? Gissar att de flesta funkar till båda?
Cykelvagn kan man dra efter cykeln. De är också riktigt fina att ha till större barn då de kan hoppa i och ur själva och inte riktigt behöver sättas fast. Med jogging-kit går det bra att springa med vagnen också.

Joggingvagn är väl mest för jogging eller som allmän sittvagn (dock inte att rekommendera om man vill gå in på ICA då de är långa som as). Om man är seriös löpare så skulle jag köpa en dedikerad joggingvagn faktiskt, cykelvagn med stort framhjul är en halvmesyr.

Cykelvagn kan man dra efter cykeln. De är också riktigt fina att ha till större barn då de kan hoppa i och ur själva och inte riktigt behöver sättas fast. Med jogging-kit går det bra att springa med vagnen också.

Joggingvagn är väl mest för jogging eller som allmän sittvagn (dock inte att rekommendera om man vill gå in på ICA då de är långa som as). Om man är seriös löpare så skulle jag köpa en dedikerad joggingvagn faktiskt, cykelvagn med stort framhjul är en halvmesyr.
Vi kommer nog satsa på något man kan kombinera eftersom det känns som man får känna lite på hur allt funkar. Men att jogga känns spontant enklare till vardags.

Vi kommer nog satsa på något man kan kombinera eftersom det känns som man får känna lite på hur allt funkar. Men att jogga känns spontant enklare till vardags.
Jag joggade 5-10 gånger med cykelvagn. Okej när man kombinerar nattning/dagssov för små barn och en kort springtur. Men det var inte en jättebra upplevelse.

Jag har också joggat med helt vanlig sittvagn och det fungerar förvånansvärt bra så länge man håller sig på asfaltsvägen.

Oj, jag håller inte alls med. Försökte springa med en vanlig Emmaljunga-vagn men var hopplöst, otroligt trögt och osmidigt. Med CX1-vagnen fungerade det hur bra som helst, det är klart det går lite tyngre än vanligt blir en annan typ av pass bara.

Sen har jag aldrig sprungit med en "riktig" vagn, men jag vet inte riktigt vad som skulle påverka till det bättre. Det är ju samma storlek på hjul, ett par kilo lättare, borde rulla lika bra osv. Men som sagt, jag vet ju inte eftersom jag inte prövat :) Nu har vi inga vagnar kvar så det lär ju inte bli aktuellt igen.

Är de en CX så är lutningen på ryggstöden fast. Jag är 195 cm lång och har inte haft några problem med styrets höjd.

Vi hade först en CX1 och sen en CX2 när det behövdes, och hade inga andra vagnar utom en enkel sulky. Med löphjulet är det en grymt bra promenadvagn men det kanske inte är cityvagnen direkt. Promenadhjulen tycker jag är kass (det har jag skrivit otaliga gånger i den här tråden tror jag..). De börjar glappa väldigt snabbt, det finns renoveringskit, man får till och med ett med hjulen när den är ny, men det blir snabbt dåligt igen. Enda gången de är bra är egentligen när man vill ha med sig hjul vid cykling och i affärer där det är smidigt med en halvmeter kortare vagn..
Jag tror att det är någonting fel med vår höjd haha. Det är verkligen lågt. Promenadhjulen testade jag lite snabbt och tyckte att de inte roterade med vagnen och det var lite störigt. Var din så också?

Jaha? Jag föreställer mig att jag nog kommer ha mer nytta av promenadhjulen än jogginghjulen men det är kanske jag. Kanske dum fråga men går det inte att jogga med promenadhjulen?

Har sprungit mycket med singel vagn. Dubbelvagn blev väldigt lite. Men det berodde nog mer på barnen än på vagnen. Dock är luftmotståndet rätt påtagligt med dubbevagn.

Promenadhjulen roterade med. När man springer vill man kunna skjuta vagnen med en hand lite smidigt och att den då håller sin riktning, det gör den inte med promenadhjulen. Dessutom kom dom gärna i "självsvägning" och åkte fram och tillbaka när det blev lite fart.

Promenadhjulen roterade med. När man springer vill man kunna skjuta vagnen med en hand lite smidigt och att den då håller sin riktning, det gör den inte med promenadhjulen. Dessutom kom dom gärna i "självsvägning" och åkte fram och tillbaka när det blev lite fart.
Ah då är jag med! Det är nog som du säger att då är det nog lite lättare med jogginghjulet men hur gör du när du ska svänga med jogginghjulet då? Lyfter du hela vagnen?

Ah då är jag med! Det är nog som du säger att då är det nog lite lättare med jogginghjulet men hur gör du när du ska svänga med jogginghjulet då? Lyfter du hela vagnen?
Att lyfta framändan är superenkelt. Men det blir lite känsligt för om barnen får för sig att sätta sig långt fram i vagnen. Händer ju inte när man cyklar men om de inte sitter fast när man springer kan det hända att de flyttar fram och då kan det bli stört omöjligt att svänga.

Trycker lite med handen så framhjulet lyfts bara, plättlätt! Spände alltid fast barnen, när de sitter på rätt ställe är det inte mycket som behövs. Av den orsaken ska man inte heller hänga något i styret, lätt att vagnen tippar bakåt då!

Att lyfta framändan är superenkelt. Men det blir lite känsligt för om barnen får för sig att sätta sig långt fram i vagnen. Händer ju inte när man cyklar men om de inte sitter fast när man springer kan det hända att de flyttar fram och då kan det bli stört omöjligt att svänga.
Ah tack! Det var bra tips!

Trycker lite med handen så framhjulet lyfts bara, plättlätt! Spände alltid fast barnen, när de sitter på rätt ställe är det inte mycket som behövs. Av den orsaken ska man inte heller hänga något i styret, lätt att vagnen tippar bakåt då!
Tack! Jag ska definitivt spänna fast de! :)

Är på jakt efter en vagn endast för cykling, singelsäte, så liten som möjligt och gärna vettigt prissatt, vad ska jag leta efter :)

Nu till kruxet(?) jag har bara quick release skewers på alla mina cyklar, är det ett problem?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp