Den optimala komfort-sadeln

str85

Medlem
Är på jakt efter en riktigt dekadent komfortsadel.
En som får folk att fnysa åt dig i avsky över vilken låtsascyklist du är, gärna med inbyggd massage och sätesvärme.
Njemen skämt åsido, har en pendlings cykel i klassiskt dam format (tänk en original monark) som jag använder när jag vill långpendla på bra väglag och inte har bråttom, myscykla helt enkelt.
Men behöver byta sadel på den.
Letar efter förslag på något riktigt brett och mysigt som får min herr stuss att tacka mig efter 15km då den suttit som en kung på sin tron.
Nu har vi ju alla olika utformning på svansfästet men har någon bra erfarenhet av någon, att testa dom i en butik säger tyvärr inte mycket om hur dom känns efter 1-2mil.

GoranS

Aktiv medlem
Enda sättet att svara på frågan är att du köper alla olika sadlar som finns, testar dem och tar den du tycker är mest komfortabel. Den skönaste sadeln jag haft är en sån här. Gissar att du inte skulle gilla den:
1657720108662.png

Pfaff

Aktiv medlem
En som får folk att fnysa åt dig i avsky över vilken låtsascyklist du är, gärna med inbyggd massage och sätesvärme.
Njemen skämt åsido, har en pendlings cykel i klassiskt dam format (tänk en original monark) som jag använder när jag vill långpendla på bra väglag och inte har bråttom, myscykla helt enkelt.
Letar efter förslag på något riktigt brett och mysigt som får min herr stuss att tacka mig efter 15km då den suttit som en kung på sin tron.
Nu har vi ju alla olika utformning på svansfästet men har någon bra erfarenhet av någon, att testa dom i en butik säger tyvärr inte mycket om hur dom känns efter 1-2mil.

Jag fick nöjet att cykla på en Monark senast jag var hos sjukgymnasten. Den cykeln hade en ordentligt bred och mjuk sadel.
Och jag fick ont efter två minuter.
Som @GoranS skriver här ovan, det är omöjligt att ge ett perfekt råd för din ändalykt. Erfarenheterna på detta forum är nog dessutom större när det gäller sadlar för en mer framåtlutad position än en damjonnesadel kan erbjuda.

ADD

Aktiv medlem
Stämmer bra. Om den inte passar kan man bygga om med hård styrketräning på valfritt gym. Eller äta mer...

str85

Medlem
Enda sättet att svara på frågan är att du köper alla olika sadlar som finns, testar dem och tar den du tycker är mest komfortabel. Den skönaste sadeln jag haft är en sån här. Gissar att du inte skulle gilla den:
Visa bilaga 567021
Känns som lite tabu att köpa något och sedan lämna tillbaka det efter montering och testanvändning men det kanske är något butiker tillåter.
Den där är bra, jag har en liknande, dock inte kolfiber, på min mtb, bra för motionscykling med cykelkläder på men ja, mindre optimal för chillcykling i jeans :)
Jag har flera olika cyklar och använder dom året runt så därför gillar jag att ha dom lite olika utrustade för att klara alla situationer alla situationer.

Rimfaxe62

Aktiv medlem
Mission Impossible 😬 Du får nog prova dig fram på egen hand

GoranS

Aktiv medlem
Känns som lite tabu att köpa något och sedan lämna tillbaka det efter montering och testanvändning men det kanske är något butiker tillåter.
Den där är bra, jag har en liknande, dock inte kolfiber, på min mtb, bra för motionscykling med cykelkläder på men ja, mindre optimal för chillcykling i jeans :)
Jag har flera olika cyklar och använder dom året runt så därför gillar jag att ha dom lite olika utrustade för att klara alla situationer alla situationer.
Jag har inte sagt att du ska lämna tillbaka dem. Dessutom ingick inte i förutsättningarna du gav att du skulle cykla i jeans.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har inte sagt att du ska lämna tillbaka dem. Dessutom ingick inte i förutsättningarna du gav att du skulle cykla i jeans.

Fwiw så cyklar jag på den här på min vardagscykel (iklädd jeans):
1657734128457.jpeg

Den cykeln är dock smått framåtlutad. Vill du cykla upprätt är det Brooks B17 eller Flyer som gäller imho. Eller annan liknande sadel. Tänk på att om du ska parkera cykeln med lädersadel utomhus så behöver du täcka sadeln alt. jobba bra med proofride i förebyggande syfte.

n3wton

Aktiv medlem
Optimal sadel förutsätter väl en optimal stjärt?
Var är "vilket-stjärt-är-optimal-tråden"?

Min lömska stjärt fick mig att, efter noga utprovning, välja en sadelmodell som jag sen satte på fem av cyklarna. Under vintern i år började jag få skavsår, efter typ 500 mil på nämnda sadel. Så nu behöver jag leta vidare, igen. Mao har jag inte den optimala stjärten kan jag tycka, men jag väljer att se det som så att det säkert beror på att jag fått mer muskler.

Skönt att trådens ursprungsfråga löste sig under tiden jag skrev ovanstående text! Bra där @Fundadores !

str85

Medlem
men om ditt förslag är att köpa massor av olika sadlar och testa sig fram så verkar det väl rimligt att fråga om någon har ett förslag?
inte nödvändigtvis jeans, men alla typer av kläder, det här är cykeln jag tar när jag inte kan eller har möjligheten att byta om när jag kommer fram eller bara ska cykla och handla mat. Antog kanske lite felaktigt att den övriga beskrivningen samt "mys-cykla" räckte som förklaring.
Vill jag träningscykla tar jag racern eller MTBn och drar på mig cykelbyxor och träningskläder.

Pfaff

Aktiv medlem
men om ditt förslag är att köpa massor av olika sadlar och testa sig fram så verkar det väl rimligt att fråga om någon har ett förslag?
inte nödvändigtvis jeans, men alla typer av kläder, det här är cykeln jag tar när jag inte kan eller har möjligheten att byta om när jag kommer fram eller bara ska cykla och handla mat. Antog kanske lite felaktigt att den övriga beskrivningen samt "mys-cykla" räckte som förklaring.
Vill jag träningscykla tar jag racern eller MTBn och drar på mig cykelbyxor och träningskläder.

På min gamla pendelcykel har jag en sån här. Eller liknande, den är gammal nu. Går bra att fincykla med jeans. För min röv åtminstone.

roller

Aktiv medlem

str85

Medlem
Jag hade en SQlabs på en cykel som blev stulen. De har sadlar för kortare sträckor får ovana cyklister. Det var liknande denna: https://www.sq-lab.com/en/area-of-u...comfort-saddles/sqlab-saddle-601-ergolux.html
Själv pendlar jag utan cykelbyxor på Ergon SMC4. Den tillverkas inte längre, men det finns sadlar som verkar vara liknande: https://www.ergonbike.com/en/product-details.html?anr=44030042&s=smcmtb&a=saettel
Tack! Även om den varianten inte finns längre så verkar ju den där generella formen med gel kuddar vara det mest rekommenderade så något jag ksa ha i huvudet när jag kollar.
Jag har cykelpendlat 15-25km om dagen året runt i en 15år, när jag var yngre var det inget som helst problem oavsett vad jag hade för sadel, men för några år sedan började jag märka att jag fick ondare och ondare framåt torsdagen och de senaste året så känner jag av det ännu fortare, så kommit fram till att det får bli värt att investera i en bättre komfortsadel också så man kan variera mer.

GoranS

Aktiv medlem
Genom att det för varje sadel sannolikt går att uppbringa någon som gillar den sadeln så är mängden av förslag du kan få lika med mängden av alla sadlar. Med information om din bak och närmare specifikation av användning än den du gav kan möjligen mängden rimliga förslag minskas men detta saknades.

Jag tycker det är mysigt att turistcykla dagsturer i berg. Jag skulle dock inte komma på att göra det i jeans eller något annat mer vardagligt plagg. Föredrar ett par cyeklbyxor för sådant. Då passar sadeln jag postade en bild på mig bra.

atorger

Aktiv medlem
Sitter man mer upprätt och cyklar kortare distanser (=kortare tider) => bredare och mjukare sadel. Mjuk sadel kan kännas skönt i början, men man får ont efter några timmar.

Cyklar man under lång tid och mer framåtlutat => smalare och hårdare sadel.

Cykelbyxor och cykelsadlar har utvecklas samtidigt. Från början var syftet med "blöjan" endast att undvika skavsår, men idag så har den även en stötdämpande funktion vare sig man vill eller ej, vilket gör att sadlar som är tänkta att användas med cykelbyxor är hårdare än de annars skulle ha varit.

Moderna lättviktssadlar som väger under 100 gram, jag har en Berk Lupina själv, är ofta (alltid?) konstruerad så att det är rätt mycket flex i materialet, så även om de har minimalt med dämpning så är de långt ifrån stumma, och är därför mer följsamma och bekväma än de ser ut.

Brooks lädersadlar såg jag är mycket populära i ultra-distanslopp, 440 mil långa tour divide:
så nåt gör de uppenbarligen rätt. Har aldrig provat dem själv.

Själv har jag använt Selle Italia Superflow SLR som min standard-sadel ett tag, jag har väldiga problem med känsligt perineum som gör att kroppen gillar den stora öppningen i mitten. Men med stor öppning där, blir det mer tryck på övriga delar, så kan inte säga att den är superbekväm, men det blir inte sämre efter flera timmar heller vilket är viktigt på långtur. Håller nu på prova ut Berk Lupina, ger mer tryck på perineum men jag tror jag klarar av det och då känns den för mig mer bekväm än Superflow SLR.

Nyfiken på testa de nya 3D-printade sadlarna, men är inte så förtjust i modellerna som kommit ut hittills.

str85

Medlem
Sitter man mer upprätt och cyklar kortare distanser (=kortare tider) => bredare och mjukare sadel. Mjuk sadel kan kännas skönt i början, men man får ont efter några timmar.

Cyklar man under lång tid och mer framåtlutat => smalare och hårdare sadel.

Cykelbyxor och cykelsadlar har utvecklas samtidigt. Från början var syftet med "blöjan" endast att undvika skavsår, men idag så har den även en stötdämpande funktion vare sig man vill eller ej, vilket gör att sadlar som är tänkta att användas med cykelbyxor är hårdare än de annars skulle ha varit.

Moderna lättviktssadlar som väger under 100 gram, jag har en Berk Lupina själv, är ofta (alltid?) konstruerad så att det är rätt mycket flex i materialet, så även om de har minimalt med dämpning så är de långt ifrån stumma, och är därför mer följsamma och bekväma än de ser ut.

Brooks lädersadlar såg jag är mycket populära i ultra-distanslopp, 440 mil långa tour divide:
så nåt gör de uppenbarligen rätt. Har aldrig provat dem själv.

Själv har jag använt Selle Italia Superflow SLR som min standard-sadel ett tag, jag har väldiga problem med känsligt perineum som gör att kroppen gillar den stora öppningen i mitten. Men med stor öppning där, blir det mer tryck på övriga delar, så kan inte säga att den är superbekväm, men det blir inte sämre efter flera timmar heller vilket är viktigt på långtur. Håller nu på prova ut Berk Lupina, ger mer tryck på perineum men jag tror jag klarar av det och då känns den för mig mer bekväm än Superflow SLR.

Nyfiken på testa de nya 3D-printade sadlarna, men är inte så förtjust i modellerna som kommit ut hittills.
Mycket bra läsning! tack.
Ja den här cykeln är ju tänkt att användas mer för komfortpendling till och från jobbet i kortare distanser/tider åt gången, 10-20km/30-60min spannet i upprätt position.
Så tanken är väl något bredare och mjukare.

Använder själv oftast en äldre modell av en Syncros Belcarra sadel som är ganska smal och stiff tillammans med cykelbyxor till mountainbiken vilket fungerar bra, men ja, det är ju en helt annan sittställning och andra förutsättningar.

Tack igen för all info.

simson

Aktiv medlem
6A69E865-04DA-4B7F-9D00-EDE645849706.jpeg

Nukeproof Sam hill sitter numer på alla (på pendlaren från idag) den passar tjockgubben bra , men man har ju provat bra många sadlar genom åren😜

Topp