Den perfekta kortpendlaren (Hammarby Sjöstad)?

Rookie123

Medlem
Har endast 10-15 min till jobbet i Hammarby Sjöstad (mycket stök med tvärbaneräls, trafik osv) och klurar på vilken cykel som passar bäst. Hade tänkt slippa duscha efter den korta sträckan. Har dessa tre i garaget just nu: fin-mtb, lvg och Kronans damcykel.

Alla skulle fungera men ingen känns optimal. Antagligen är en lagom dyr hybrid med rakt styre bäst då den går hyfsat snabbt, kan användas året runt och man får en passande sittställning.

Har en mer specifik fråga också: hur klarar mtb:n vinterrusket? Jag skulle gärna köra den med vinterdäck i vinter men det känns onödigt att förstöra en 35k cykel, isåfall köper jag hellre en billigare dedikerad pendlarcykel.

EDIT: Vill helst ha singelklinga fram, det känns bara onödigt med en massa växlar. Dämpare vill jag inte heller ha, cykeln ska vara relativt enkel m.a.o.

Tack!

Senast ändrad:
Pinnacle Lithium 5 https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-lithium-5-2017-hybrid-bike-EV275575

(nedsatt pris just nu ca 7000 SEK)

pinnacle-lithium-5.jpg

(finns även två billigare versioner av Lithium, men som ändå har hydr. skivbr.)

Senast ändrad:
9,8 kg hybrid med Tiagra 50/34T fram och 11-34T bak, tunga Aksium Disc 19 mm hjul med snabba G-One Speed Evo 30 mm. Ram och gaffel rymmer ca 42 mm däck (utan skärmar), gott om fästen för skärmar. Byt till lättare hjul, kassett och skivor och du har en sub 9 kg cykel. https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6.html

Eller lägg till 1000 kr och få en 9,1 kg cykel med Shimano 105 och DT Swiss R24 hjul, stolpe i CF. Det är nog en bättre deal faktiskt. https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-7.html

Senast ändrad:
Senast ändrad:
JTF sa:
Rookie123 sa:
EDIT: Vill helst ha singelklinga fram, det känns bara onödigt med en massa växlar. Dämpare vill jag inte heller ha, cykeln ska vara relativt enkel m.a.o.

Jaså singelklinga. Ja då finns den här t.ex. https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137

Perfekt för "mycket stök med tvärbaneräls, trafik osv" .

+1 Gillar stuket och enkelheten men skulle gärna se lite bättre komponenter och lättare.

Senast ändrad:
Hällreänbra sa:
JTF sa:
Rookie123 sa:

Jaså singelklinga. Ja då finns den här t.ex. https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-ramin-1-2017-mountain-bike-EV244137

Perfekt för "mycket stök med tvärbaneräls, trafik osv" .

+1 Gillar stuket och enkelheten men skulle gärna se lite bättre komponenter och lättare.

Priset är ju därefter också. Men det mesta går ju att uppgradera.
:-) Den har ju hjul med modern bredd på fälgarna iallafall. Det tycker jag verkar bra för framtiden...

Bäst för ändamålet måste väl vara en ss/fixie med lagom breda däck.
Rakt styre, ingen dämpning alls.
Bra lager, dålig lack.
Stänkskärmar med kompus o ego-lappar.

Den sträckan funkar en brompton utmärkt. bara slänga på vintersulor när isen kommer. Är det för jävligt ute så tar du med den på rälsbussen.

Jag skulle säga att ordentliga stänkskärmar är ett måste för pendling om man inte tänker byta om. Det är mååååånga dagar om året med slemmigt underlag som skitar ner en och dessutom besudlar cykeln i största allmänhet.

Lejon sa:
Oväxlad mtb med släta, tjocka däck och stel gaffel. Problemfritt, bekvämt och ändå lite roligt.
tex en Vitus: http://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/vitus-bikes-dee-city-bike-2017/rp-prod147644
Eller en begagnad som byggs om billigt.

Jag har testat denna för ca 1 mils pendling och är riktigt nöjd till priset. Överväger ha den som vinter/dåligt väder pendlare!

Vill man lägga lite mer pengar finns:
http://www.chainreactioncycles.com/...h-3-urban-city-bike-metrea-2017/rp-prod146533
Som också verkar vara ett bra alternativ!

Mvh

brompton har fått flest röster och får även min. så självklart om man väl prövat. en cykel man blir glad av att använda. lätt kvickast ur startblocken vid grönt ljus.

största fördelen är att du slipper stöldrisken.

sätt på hårda fjädringsklossen, den vanliga är i mjukaste laget. för att växlarna skall klara sig bra bör man förlänga stänkskyddet fram. för vinterbruk är ett extra framhjul med dubbdäck bra att kunna slänga på. eller damcykeln kan väl få dubbdäck.

om du ska ha en vanlig hoj att parkera ute, skaffa något som inte buset vill ha, t ex en valfri 26(!!) tum mtb, helst utan fjädring. en gammal scott i fula 90-tals färger kanske? sätt på lättrullande däck som t ex thunder burt. skärmar och pakethållare. är det din religion att skippa framväxeln gör det för all del. du lär köra på stora klingan oavsett.

Varför skulle man köpa en onödigt dyr och komplex cykel (Brompton) om man inte är I behov av dess usp?
En ss med tjocka släta däck som föreslogs ovan låter perfekt i mina öron.

Jo, det vet ju alla, att en Brompton med små hjul och vajerstyrda fälgbromsar är perfekt i stökigt vinterväglag! ;-)

bromptons usp är stöldfriheten. en ss usp är att inte komma upp för götgatsbacken på en daglig bas utan att snart ha knäproblem.

självklart. viktigast på en vinterhoj är dock att styrgeometrin inte ställer till det på bristande packad snö. självstyrningen på många cyklar ställer där till det, cykeln börjar kasta av och an. närmast farligt.

ts har ju alternativ både i form av mtb och gammal damhoj, dock inte säkert att någon av dom eller för all del någon av dom föreslagna hojarna ovan har den önskade geometrin för vinteråkning. brommien har det iaf, och vackert så med tanke på vad det är för cykel.

kais01 sa:
bromptons usp är stöldfriheten. en ss usp är att inte komma upp för götgatsbacken på en daglig bas utan att snart ha knäproblem.

Till följd av risig sittställning i sådant fall... förutsatt att man inte går på myten om att 48/16 är en lämplig utväxling för otränade kontorsnissar...

Det är inga problem att ställa sig upp i motlutet om man är så svag i benen att tekniken för att cykla sittande sviktar. Man väljer ju också själv vilken utväxling man har...

TS vill ha en relativt billig, enkel cykel för kort, lättcyklad pendling alla årstider utan kollektivtrafikinslag. Då kan inte gärna en Brompton vara svaret (även om den enligt många ägare verkar vara Guds gåva till cyklismen).

passerar ss-cyklar hela tiden, så deras vedermödor både på platten och i backar är uppenbara för oss andra. är väl en användbar ide i platta städer som amsterdam eller malmö, mera tveksamt i stockholm, och helst inte i göteborg. med bara två växlar funkar allt så mycket bättre. kan rekommendera duomatic, eller kanske en schlumph speed drive om man nu vill ha det kabelfritt.

Vitusen ser ju riktigt skojig ut!

Jag är nästan sugen på en SS från Commencal med feta slicks för stadspendling...

Tror inte det nämndes varifrån ts cyklar men är det bara 10-15 låter det ju inte som det är från obygden. Sen vet vi inte heller om ts kör när det är isgata/ 2 dec nysnö.

Men en SS med stel gaffel och långa skärmar och typ cross däck med relativ slät mittenbana låter i mina öron perfekt. Aldrig haft problem med götgatsbacken på sd mem beror ju på utväxling.
Ss kan ju vara lite segt i tjock modd / mycket snö men annars funkar det ju kanon. Så har man en enklare rulls ner på stan hoj också.

SS har ju nackdelen att man inte kan ta det lugnt i uppförsbackar, så lite beroende på pendlingsvägen så kan det vara klart ofördelaktigt om man vill slippa duscha efteråt. Däremot klarar man sig fint med några få växlar, typ 1x10 eller mindre.

Jag talar mig gärna varm för Brompton men den är inte helt lysande på vintern. Förutom uppenbara nackdelar med små hjul när underlaget blir ojämnt har jag haft några olika problem. Den packar gärna modd mellan skärm och däck och jag har haft en del problem med frusna bromswires. Utöver detta upplever jag den som mer servicekrävande en en standardhoj. Möjligen beror det sistnämnda på att den åker in och ut mellan rumstemperatur och köldgrader.
Men, den är svårstulen och som Bromptonaut är man alltid lite coolare än alla andra. ;)

Vad är det för fel på damtrallan? En damtralla brukar ha breda däck, stänkskärmar och fördelen att finnas kvar där man lämnade den när man ska hem från jobbet.

För 10-15 minuters pendling är det väl funkis, åtminstone om den har 3 växlar?

N+1 är inte alltid det bästa svaret på frågan...

kontorsråttan sa:
Vad är det för fel på damtrallan? En damtralla brukar ha breda däck, stänkskärmar och fördelen att finnas kvar där man lämnade den när man ska hem från jobbet.

+1

Folk på happy är ju galna. 10-15 min stadspendling och det ska hållas på att köpas specialcyklar som går att fälla ihop på tåg och hej och hå. Damcykel lär vara klockrent. Dessutom inbjuder en sådan cykel sällan till att ta i så man blir svettig. Förutsatt att det inte är några bergspass att passera.

H. sa:
kontorsråttan sa:

+1

Folk på happy är ju galna. 10-15 min stadspendling och det ska hållas på att köpas specialcyklar som går att fälla ihop på tåg och hej och hå. Damcykel lär vara klockrent. Dessutom inbjuder en sådan cykel sällan till att ta i så man blir svettig. Förutsatt att det inte är några bergspass att passera.

TS själv skriver ju att ingen av befintliga cyklar känns optimal, inkl. en damcykel. Helt galet!

Senast ändrad:
Jag har gjort misstaget att låna min mors damtralla några gånger. Fifan vilken vidrig hoj! Den är så flexig så man tror att ramen ska gå av på mitten om man tar i det minsta. Mega-offseten hos gaffeln gör den sjukt instabil och jag som är hyfsad på att cykla vinglar och har mig så fort jag ska dra iväg från stillastående. Fotbroms är hemskt på alla sätt och vis, men mest märks det när pedalerna står åt fanders när man ska cykla iväg och man inte kan ändra på den saken.
Nu påstår jag inte att alla damtrallor är på detta vis, men de flesta ser misstänkt usla ut vid okulär besiktning.

Det är klart att man inte behöver en fräsig cykel för kortpendling, men cyklar man samma sträcka två gånger om dan är det rätt trevligt med en hoj som är rimligt bra.

Tillbaka
Topp