Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Inserts hjälper inte till bara som en stötdämpare vid komprimering av däck, utan de flesta av dem (inte Huck Norris o.d.) hjälper även till med att hålla emot däcksidorna när däcket rätar ut sig igen efter en kompression, så de dämpar "studsighet".

Efter en provrunda idag så kan jag iaf konstatera att Michelins DH-däck ligger i en egen liga vad gäller dämpning. Helt död känsla när man ställer ner cykeln i saker, på ett positivt sätt.
En helt annan liga än vad?

hur kan det vara helt fjädringsrelaterat, jag anser att däck har mycket högre fömåga att absorbera små högfrekventa stötar som brakeing bumps. eftersom dämpare sällan går att ställa tillräckligt snabbt.
dessa tycker jag inte inserts gör stor skillnad på, eftersom däcket inte komprimeras nog för att inserten skall ta i. men man kan få en mer dämpad känsla och mindre självsvängning med grövre casing
Vissa inlägg, exempelvis Cush Core, ligger an mot sidoväggarna och dämpar därför även när däcket inte komprimeras ner till inlägget. Det blir som att cykla på ett helt annat däck.

Edit: Håller med om att fjädringen inte har en chans att göra samma jobb som ett däck i många situationer. Skillnaden i massa som måste flytta sig är enorm.

Finns det några däck som bara är extra förstärkta precis närmast fälgkanten. 90% av mina punkteringar är genomslag där det går hål precis där däcket viker dig över kanten. Dessutom svårt att laga de hålen.

Känns lite onödigt att fylla hela däcket med insett för att skydda kanten.

Finns det några däck som bara är extra förstärkta precis närmast fälgkanten. 90% av mina punkteringar är genomslag där det går hål precis där däcket viker dig över kanten. Dessutom svårt att laga de hålen.

Fixa fjädringen först om det inte är en HT för 90% av genomslag beror på taskigt inställd bakfjädring .

Ja, de fläskigaste däcken brukar ha ett extra lager butyl eller +ANNAT just där. Tyvärr är det nog bland annat det som gör att de rullar avsevärt sämre.

Maxxis DH-stomme:

butyl-protection-1-1024x709.jpg

Edit: Cush Core gör ungefär samma sak men rullar bättre:

tu173z03_1-grey-4212364625.jpg

Exo+ har väl en förstärkning där har jag för mig.

Exo+ har väl en förstärkning där har jag för mig.
Den är inte i första hand mot genomslag, utan revor. Verkar vara rätt tunn men slitstark och går över nästan hela däcksidan. Hjälper säkert en skvätt dock, men det beror förstås på vad man jämför med.

Edit: Eller, det verkar som att EXO+ är samma sak som EXO fast med ytterligare ett heltäckande lager längst in. Förvirrande.

Screen-Shot-2020-05-11-at-1.09.00-PM-1024x707.png

Kanske inte är rätt att skriva i denna tråden om detta men är det någon som har märkt av att ett däck över tid att börjat sladdra till sig i casingen? Har ett Maxxis dhr 2 maxterra 29x2.4 som det känns har gjort det. Samma lufttryck som tidigare men det har känts liksom vekt och sladdrigt i sidled dom senaste turerna. Har använt det i två år så funderar ändå på att byta. Länkaget är åtdraget enligt rätt moment och hittar inget spel i hjulet heller.

Kanske inte är rätt att skriva i denna tråden om detta men är det någon som har märkt av att ett däck över tid att börjat sladdra till sig i casingen? Har ett Maxxis dhr 2 maxterra 29x2.4 som det känns har gjort det. Samma lufttryck som tidigare men det har känts liksom vekt och sladdrigt i sidled dom senaste turerna. Har använt det i två år så funderar ändå på att byta. Länkaget är åtdraget enligt rätt moment och hittar inget spel i hjulet heller.
Absolut. Ibland kan det vara en fördel, om däcket är lite väl styvt som nytt. Klart det blir mjukare över tid av att böjas/vikas/skrynklas tiotusentals gånger. :sneaky:

Sen anser Maxxis själva att man inte ska använda tätningsgucka med ammoniak, men det gör ju i princip alla (hej Stans och de flesta andra guckor). Det ska tydligen kunna försvaga däcken. Kanske har nåt med saken att göra också?

Absolut. Ibland kan det vara en fördel, om däcket är lite väl styvt som nytt. Klart det blir mjukare över tid av att böjas/vikas/skrynklas tiotusentals gånger. :sneaky:

Sen anser Maxxis själva att man inte ska använda tätningsgucka med ammoniak, men det gör ju i princip alla (hej Stans och de flesta andra guckor). Det ska tydligen kunna försvaga däcken. Kanske har nåt med saken att göra också?
Nu är ju jag en gammalmodig (lat? ;)) typ som fortfarande kör med slang. Kan nog ändras framöver.

Låter logiskt det med det konstanta böjandet, har mkt slitmärken på däckets sidor så mkt sten. Har tänkt på att när däcket började kännas sådär löst så har det gnisslat väldigt mkt mer än annars när jag åker över stenar och annat, när det formas. Så nytt däck får köpas ?

Nu är ju jag en gammalmodig (lat? ;)) typ som fortfarande kör med slang. Kan nog ändras framöver.

Låter logiskt det med det konstanta böjandet, har mkt slitmärken på däckets sidor så mkt sten. Har tänkt på att när däcket började kännas sådär löst så har det gnisslat väldigt mkt mer än annars när jag åker över stenar och annat, när det formas. Så nytt däck får köpas ?
Det är inte så att du bytt till en lättare och tunnare slang? Jag provade DH-slang en stund och det kändes rätt annorlunda, så valet av slang kan påverka.

Det är inte så att du bytt till en lättare och tunnare slang? Jag provade DH-slang en stund och det kändes rätt annorlunda, så valet av slang kan påverka.
Jo faktiskt men det är ett tag sen. Men bra synpunkt där, tänkte inte helt på det? Brukade uppleva däcket som rätt hårt i sidled tidigare, det gick att ta i mkt med det utan problem. Så nåt har hänt. Funderar på wt och exo+ men har inte kollat runt ännu på allvar. DD verkar intressant med möjligen. Eller slanglöst och en passande insert+ exo+.

Så, är dom här rackarna helt hopplösa iom 120tpi?

Maxxis Rekon 29 EXO+ TR Däck 3C 29x2.60, 890g, 120TPI, MaxxTerra,IMG_8519.png

Så, är dom här rackarna helt hopplösa iom 120tpi?

Maxxis Rekon 29 EXO+ TR Däck 3C 29x2.60, 890g, 120TPI, MaxxTerra,Visa bilaga 680984

Svårt att säga. Om det var Exo i 120 TPI skulle jag säga ja. Men nu är det Exo+. Jag har ingen erfarenheter med det. Borde dämpa lite mer, men jag har ingen aning hur mycket.

EDIT: ser nu att det är en gammal model. Nya Exo+ har 60 TPI och + är bara en förstärkning vid beaden. Gamla Exo+ har Silkshield på hela stommen. Jag har ingen aning om det ger mer dämpning.

Senast ändrad:
EXO+ med 120 TPI är nåt påfund som jag tror de bara tillverkade under ett eller två år. Jag har ett DHF i den konfigurationen och det är ganska bra faktiskt. Mindre dämpat än motsvarande 60 TPI, men inte på nåt sätt flimsigt eller studsigt. Rullar ruskigt fint också. Tror "pluset" ger ungefär samma effekt som lite grövre väv i stommen.

Sen beror det som vanligt på vad man ska ha däcket till. 890 gram på 2,6" borde nog räcka för att avgöra om det duger eller ej, tror jag.

Edit: En intressant faktor på mitt DHF är att jag är helt säker på att gummit är hårdare än vad MaxxTerra brukar vara. Känns tydligt när man kör en nagel i dobbarna att det är rätt hårt. Eller så är det underliggande hårdare gummi som är tjockare, och det mjukare ytgummit tunnare kanske.

Nu kör jag en gammal 26” setup, men när jag hittade ett nytt 2,4” Conti Mountainking av gamla modellen för slang var det en hopp upp i grepp, komfort och kontroll. Jag har lite mindre volym och tuffar runt med 1,0 och 1,8 i däcken.

Tillbaka
Topp