MTBemil
Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
?2 av dom har en uppgift att se till att en har en annan uppgift
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
?2 av dom har en uppgift att se till att en har en annan uppgift
En helt annan liga än vad?Efter en provrunda idag så kan jag iaf konstatera att Michelins DH-däck ligger i en egen liga vad gäller dämpning. Helt död känsla när man ställer ner cykeln i saker, på ett positivt sätt.
Vissa inlägg, exempelvis Cush Core, ligger an mot sidoväggarna och dämpar därför även när däcket inte komprimeras ner till inlägget. Det blir som att cykla på ett helt annat däck.hur kan det vara helt fjädringsrelaterat, jag anser att däck har mycket högre fömåga att absorbera små högfrekventa stötar som brakeing bumps. eftersom dämpare sällan går att ställa tillräckligt snabbt.
dessa tycker jag inte inserts gör stor skillnad på, eftersom däcket inte komprimeras nog för att inserten skall ta i. men man kan få en mer dämpad känsla och mindre självsvängning med grövre casing
Fixa fjädringen först om det inte är en HT för 90% av genomslag beror på taskigt inställd bakfjädring .Finns det några däck som bara är extra förstärkta precis närmast fälgkanten. 90% av mina punkteringar är genomslag där det går hål precis där däcket viker dig över kanten. Dessutom svårt att laga de hålen.
Känns lite onödigt att fylla hela däcket med insett för att skydda kanten.
Ja, de fläskigaste däcken brukar ha ett extra lager butyl eller +ANNAT just där. Tyvärr är det nog bland annat det som gör att de rullar avsevärt sämre.Finns det några däck som bara är extra förstärkta precis närmast fälgkanten. 90% av mina punkteringar är genomslag där det går hål precis där däcket viker dig över kanten. Dessutom svårt att laga de hålen.
Exo+ har väl en förstärkning där har jag för mig.Finns det några däck som bara är extra förstärkta precis närmast fälgkanten. 90% av mina punkteringar är genomslag där det går hål precis där däcket viker dig över kanten. Dessutom svårt att laga de hålen.
Den är inte i första hand mot genomslag, utan revor. Verkar vara rätt tunn men slitstark och går över nästan hela däcksidan. Hjälper säkert en skvätt dock, men det beror förstås på vad man jämför med.Exo+ har väl en förstärkning där har jag för mig.
Absolut. Ibland kan det vara en fördel, om däcket är lite väl styvt som nytt. Klart det blir mjukare över tid av att böjas/vikas/skrynklas tiotusentals gånger.Kanske inte är rätt att skriva i denna tråden om detta men är det någon som har märkt av att ett däck över tid att börjat sladdra till sig i casingen? Har ett Maxxis dhr 2 maxterra 29x2.4 som det känns har gjort det. Samma lufttryck som tidigare men det har känts liksom vekt och sladdrigt i sidled dom senaste turerna. Har använt det i två år så funderar ändå på att byta. Länkaget är åtdraget enligt rätt moment och hittar inget spel i hjulet heller.
Tycker dem flesta idag är latex- och ammoniak-fria, rätt mycket trevligare att jobba med också när det inte luktar urkmen det gör ju i princip alla (hej Stans och de flesta andra guckor)
Tycker dem flesta idag är latex- och ammoniak-fria, rätt mycket trevligare att jobba med också när det inte luktar urk
Nu är ju jag en gammalmodig (lat? ;)) typ som fortfarande kör med slang. Kan nog ändras framöver.Absolut. Ibland kan det vara en fördel, om däcket är lite väl styvt som nytt. Klart det blir mjukare över tid av att böjas/vikas/skrynklas tiotusentals gånger.
Sen anser Maxxis själva att man inte ska använda tätningsgucka med ammoniak, men det gör ju i princip alla (hej Stans och de flesta andra guckor). Det ska tydligen kunna försvaga däcken. Kanske har nåt med saken att göra också?
Det är inte så att du bytt till en lättare och tunnare slang? Jag provade DH-slang en stund och det kändes rätt annorlunda, så valet av slang kan påverka.Nu är ju jag en gammalmodig (lat? ;)) typ som fortfarande kör med slang. Kan nog ändras framöver.
Låter logiskt det med det konstanta böjandet, har mkt slitmärken på däckets sidor så mkt sten. Har tänkt på att när däcket började kännas sådär löst så har det gnisslat väldigt mkt mer än annars när jag åker över stenar och annat, när det formas. Så nytt däck får köpas ?
Jo faktiskt men det är ett tag sen. Men bra synpunkt där, tänkte inte helt på det? Brukade uppleva däcket som rätt hårt i sidled tidigare, det gick att ta i mkt med det utan problem. Så nåt har hänt. Funderar på wt och exo+ men har inte kollat runt ännu på allvar. DD verkar intressant med möjligen. Eller slanglöst och en passande insert+ exo+.Det är inte så att du bytt till en lättare och tunnare slang? Jag provade DH-slang en stund och det kändes rätt annorlunda, så valet av slang kan påverka.
Så, är dom här rackarna helt hopplösa iom 120tpi?
Maxxis Rekon 29 EXO+ TR Däck 3C 29x2.60, 890g, 120TPI, MaxxTerra,Visa bilaga 680984
Mtp den låga vikten gissar jag på rätt begränsad dämpning.Så, är dom här rackarna helt hopplösa iom 120tpi?
Maxxis Rekon 29 EXO+ TR Däck 3C 29x2.60, 890g, 120TPI, MaxxTerra,Visa bilaga 680984
Ett utmärkt däck min herre! Du kommer garanterat köra snabbare, längre och ha roligare än 93% av alla i den här tråden.Så, är dom här rackarna helt hopplösa iom 120tpi?
Jag kör ett sånt Räkan bak och Minions fram på min Trance. För stigcykling. Bra kombo.Tack allihop!
Fiskade upp ett par igår, kanske att det får bli ett bakdäck och ha något kraftigare fram, vi får se :)
Forekaster i 29x2.6 fram kan också vara ett alternativ. Jag har ett Dissector i 29x2.6 men kör hellre kombinationer av Specialized för grövre däck.Jag kör ett sånt Räkan bak och Minions fram på min Trance. För stigcykling. Bra kombo.
Stalle