Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Har en uppsättning hjul med DHF/DHR Maxterra och en med Dissector Maxterra/Rekon Dual.

Fram tycker jag som någon annan skriver att det är förvånansvärt lite skillnad på rull med DHF vs Dissector. Skall nog gå på något mer lättrullat istället för Dissector.

Bak är det mycket stor skillnad på rullmotstånd. Tycker Rekon Dual fungerar bra för lite tuffare stigcykling när det är torrt. När det är blött är det inte tillräckligt.

Tips på ersättare för Dissector fram när det är sommar/torrt mottages gärna. Helst Maxxis.

Edit: Intressant på Maxxis sida där de anger att Dissector rullar lättare än Rekon . . .

Senast ändrad:
Det hela blir ju rätt så svårt när jag antar att det är väldigt individuellt vad man tycker är ok grepp, samt att vad man kör för tryck lär påverka greppet något enormt.

Både Dissector och Rekon har kommit ut i Exo+ och 60 tpi för den som orkar vänta tills de finns i europa. Det är dock MaxxTerra som kanske slits mycket om det sitter bak.
Bara kört MaxTerra bak men min uppfattning är att när mönstret är slut är däcket ganska slut i övrigt så det matchar. Men jag har inte så kuperat så mönstret håller kanske länge än för andra.

Jag kan inte låta bli ?
67e224.jpg

Min subjektiva åsikt/upplevelse. Jag har ett Dissector 29x2.4 i MaxxTerra, mitt ex är 55 g lättare än mina Dhr 29x2.4 i Dual. Som framdäck märker jag knappt nån skillnad i rullmotstånd eller vikt men Dhr är däremot mycket härligare dämpat. Forekaster är väl ett XC-däck så det känns som äpplen och päron.

Det är intressant. Min Dissector 29x2.6 i MaxxTerra har bästa dämpning av alla däck jag har provat, tillsammans med Butcher 29x2.6 Grid Trail T9. Men kanske har Dissector i 2.4 tunnare casing?

Det är intressant. Min Dissector 29x2.6 i MaxxTerra har bästa dämpning av alla däck jag har provat, tillsammans med Butcher 29x2.6 Grid Trail T9. Men kanske har Dissector i 2.4 tunnare casing?
Min upplevelse är som Klorofylltalibanens. Liten skillnad i rullmotstånd och DHR är skönare att köra på, bättre dämpning. Jämför 2,4:or Exo Maxterra som framdäck.

Min upplevelse är som Klorofylltalibanens. Liten skillnad i rullmotstånd och DHR är skönare att köra på, bättre dämpning. Jämför 2,4:or Exo Maxterra som framdäck.

Jag har bara kört DHR i 29x2.3 MaxxTerra. Den är mycket lättare än 29x2.4. jag antar att den har tunnare casing, men är inte säkert på det. Det var länge sen jag körde med den, men minns inte att den dämpade så bra som min Dissector 29x2.6.

Overigens är DHR en riktigt trevligt däck med bättre grepp än Dissector. Om den fanns i 29x2.6 i MaxxTerra och 60 TPI, och inte mycket tyngre än Dissector, hade jag föredragit den.

En del av er har säkert lagt märke till att jag i en rad olika trådar har försökt (med viss framgång) framföra åsikten att däckens dämpningsegenskaper är mycket viktiga. Kanske till och med DEN viktigaste egenskapen. Ändå är begreppet till synes ganska okänt och det framgår sällan eller aldrig av tester; vare sig de är gjorda i laboratorium eller genom riktig cykling.

Vad jag menar med dämpning är att däcket efter att ha komprimerats – mot till exempel en rot eller sten – återgår långsamt till sin ursprungliga form. Detta ger den trevliga följden att däcket inte studsar. Det upplevs som mycket lugnare. Greppet blir bättre eftersom det håller sig mer tid på marken och därtill blir det bekvämare för cyklisten och framför allt dennas händer.
Det är till och med så att man kan höra på ett däck om det är väldämpat. Det liksom "tjoffar" lite hemtrevligt när man dundrar på över stökigt underlag. Mycket tillfreddställande!

Men, hur faen ska man veta vilka däck som är väldämpade? Ja, det kan man verkligen fråga sig. Jag börjar tro att det inte har med casingen att göra i första hand, även om den säkerligen är inblandad, utan om gummitjocklek och gummiblandning (edit: längre fram i tråden framkommer det att "casing" mycket väl kan anses innefatta gummitjocklek på däckets stomme). Vissa däck kan man testa det på genom att helt sonika trycka nageln i en dobb och se om den återtar sin form snabbt eller långsamt. Går det långsamt så är det med stor sannolikhet ett däck som känns väldämpat, och vice versa.

Mina absoluta favoritdäck i det här sammanhanget är Maxxis Minions med EXO-casing och 3C MaxxTerra-gummi. Alla modeller från 2,3 till 2,5 tum som jag provat har varit helt överlägsna andra tillverkares dito, utan att vara särskilt tunga eller styva. På andra plats kommer Specializeds senaste Grid Trail som är betydligt styvare och "lugnare" än tidigare Grid. Schwalbe gillar jag inte alls längre just för att alla modeller är mer eller mindre odämpade. Men då har jag inte provat de grövsta stommarna.
Tyvärr har mina favoritdäck några dåliga egenskaper som inte längre gör dem självklara val. MaxxTerra slits fort jämfört med mycket annat och eftersom det bara är kantdobbarna som är riktigt mjuka så slutar det med ett inverterat semi-slick. Bara mittdobbar kvar. Är det kallt ute så slits de så fort att man kan se skillnad från en tur till en annan. Det blir som suddgummi kring och under nollan och blir sopor på bara 10-20 cykelturer. Dock i mitt tycke med hyfsat bibehållet grepp.

--------

Vad har ni för erfarenheter på området? Finns det några särskilt väldämpade däck som jag borde prova om jag gillar Maxxis? Känner ni ens igen känslan jag pratar om? För mig kan den vara som natt och dag. Bytte nyligen från Specialized Butcher Grid Trail till Maxxis DHF EXO MaxxTerra och även där var skillnaden stor till det bättre. Trots att Specz-däcket redan är riktigt bra.
Hoppar på den här tråden se vad för matnyttigt jag kan få!

Lunchrasten idag blir att kränga på däcken som kom tidigare i veckan.
Dissector 946, Rekon 890.
Vägde XR4 och DHR II som jag plockade av, 958 respektive 995 — jämnt skägg fram och ett hekto lättare bak.

Tog en testrunda och det rullade riktigt fint. Perfekt känsla på Dissector, greppigt men rullar lättare än DHF. Bakhjulet med Rekon känns väldigt piggt och snabbt, men har helt klart tappat en del grepp jämfört med DHF och DHR II. Jag var tvungen att gå upp till 1,2 bar också för att det inte skulle bli för mjukt och kränga. Bra grepp på kantdobbarna.

Känns som jag prickat rätt på sommardäcken här. Tack för hjälp och råd!

Tog en testrunda och det rullade riktigt fint. Perfekt känsla på Dissector, greppigt men rullar lättare än DHF. Bakhjulet med Rekon känns väldigt piggt och snabbt, men har helt klart tappat en del grepp jämfört med DHF och DHR II. Jag var tvungen att gå upp till 1,2 bar också för att det inte skulle bli för mjukt och kränga. Bra grepp på kantdobbarna.

Känns som jag prickat rätt på sommardäcken här. Tack för hjälp och råd!
Och med facit i hand kan jag konstatera att det nog inte var en fullträff ändå. Rekon var piggt och snabbrullat, men jäklar vad trött jag blev på att spinna loss i klättringar och bara sladda utan att få stopp på cykeln. Några av SvartVitt-sträckorna blev rätt intressanta...

Nu har jag krängt på Dissector där bak med och nu beter sig cykeln som fölk igen.

Och med facit i hand kan jag konstatera att det nog inte var en fullträff ändå. Rekon var piggt och snabbrullat, men jäklar vad trött jag blev på att spinna loss i klättringar och bara sladda utan att få stopp på cykeln. Några av SvartVitt-sträckorna blev rätt intressanta...

Nu har jag krängt på Dissector där bak med och nu beter sig cykeln som fölk igen.
Har du prövat wicked will bak?
Schwalbe är inte så dämpade kanske men ?‍♂️

Wicked will/ground control, XR2 osv har avsevärt mindre kantdobbar än ett Rekon/Dissector/Minion osv så man får ju bestämma om de behövs eller om man klarar sig med mer rull och mindre grepp, beror ju på hur man cyklar. Är ju XC-däck och dobbhöjd därefter, funkar ju i mkt, speciellt när det är torrt och hårt men har ju uppenbara begränsningar.

Rekon och Barzo är de enda XC-däck jag testat, men jag kan konstatera att det verkligen inte passar min typ av cykling.

Wicked will/ground control, XR2 osv har avsevärt mindre kantdobbar än ett Rekon/Dissector/Minion osv så man får ju bestämma om de behövs eller om man klarar sig med mer rull och mindre grepp, beror ju på hur man cyklar. Är ju XC-däck och dobbhöjd därefter, funkar ju i mkt, speciellt när det är torrt och hårt men har ju uppenbara begränsningar.
Wicked Will är Downcountry, oerhört viktig skillnad från XC.

Wicked Will är Downcountry, oerhört viktig skillnad från XC.
inte greppmässigt efter vad jag läst ;) personligen tycker jag kandobbarna ser för låga ut eller för lite separerade för att greppa rejält när det behövs. En anledning till att jag gillar hur nya Forekaster ser ut!

Jag vet inte hur er definition av downcountry ser ut men min är som i klippet, dock så kör jag Nobby nic fram och Wicked will bak.

Tyska Bike Magazin har i augusti månaden en test av 16 cross / down-country däck. Wicked Will är best i test. Rullmotståndet är otroligt lågt. Som vanligt skriver tyska magazin ingenting om dämpning.

Tyska Bike Magazin har i augusti månaden en test av 16 cross / down-country däck. Wicked Will är best i test. Rullmotståndet är otroligt lågt. Som vanligt skriver tyska magazin ingenting om dämpning.
Lågt rullmotstånd = låg dämpning.

En något sånär kvalificerad gissning eftersom dämpning omvandlar rörelseenergi till värme. ?

inte greppmässigt efter vad jag läst ;) personligen tycker jag kandobbarna ser för låga ut eller för lite separerade för att greppa rejält när det behövs. En anledning till att jag gillar hur nya Forekaster ser ut!
Det skulle definitivt vara intressant att testa, men jag har lite svårt att se poängen med det däcket om den angivna vikten stämmer. Det väger som ett 2,3 DHR II eller 2,4 Dissector, som båda rimligen måste greppa bättre, och dessutom rullar helt ok på stig. För vem väljer stigdäck baserat på hur bra de rullar på slätt underlag?

Det skulle definitivt vara intressant att testa, men jag har lite svårt att se poängen med det däcket om den angivna vikten stämmer. Det väger som ett 2,3 DHR II eller 2,4 Dissector, som båda rimligen måste greppa bättre, och dessutom rullar helt ok på stig. För vem väljer stigdäck baserat på hur bra de rullar på slätt underlag?
Vänta bara tills de däcken uppdateras och blir tyngre framöver ?

Edit: känns ju som att alla däck bara blir tyngre för varje uppdatering för tillfället.

Fast har DHR II så bra grepp? Jag kör Maxx terra och är inte så imponerad. Jag tycker Shwalbes däck erbjuder mycket bättre grepp och stabilitet men med mycket sämre dämpning.

Fast har DHR II så bra grepp? Jag kör Maxx terra och är inte så imponerad. Jag tycker Shwalbes däck erbjuder mycket bättre grepp och stabilitet men med mycket sämre dämpning.
Vad menar du med stabilitet? Jag upplever odämpade däck som mindre stabila än dämpade däck, så förstår inte riktigt hur du menar att Schwalbe är mer stabila trots mindre dämpning.

Vad menar du med stabilitet? Jag upplever odämpade däck som mindre stabila än dämpade däck, så förstår inte riktigt hur du menar att Schwalbe är mer stabila trots mindre dämpning.
Det finns antagligen ett samband, men jag tror inte det hänger ihop helt. Tjockare gummi ger mer dämpning, men styvare stomme/kord ger mer stabilitet. Ofta kombinerar man ju detta i ett tyngre däck.
Exempelvis upplevde jag Spez Butcher Grid Trail som väldigt mycket styvare och därmed stabilare än motsvarande Maxxis i samma vikt (EXO, 60 TPI), men betydligt mindre dämpat. Edit: Detta var innan de började med sina T7/T9-gummin, så det kan möjligen ha varit på grund av hårdare gummmi också.

Vänta bara tills de däcken uppdateras och blir tyngre framöver ?

Edit: känns ju som att alla däck bara blir tyngre för varje uppdatering för tillfället.
De håller sig väl lite bättre till sanningen nu för tiden också. Maxxis har uppdaterat och kompletterat vikterna på sin amerikanska hemsida. Jag vet inte om alla däck har blivit tyngre men t.ex. dhrII 29x2.3 i dual har ökat nästan 100 g. Mitt två år gamla exemplar vägde betydligt mer än angett, men inte så mycket som nu.

Det finns antagligen ett samband, men jag tror inte det hänger ihop helt. Tjockare gummi ger mer dämpning, men styvare stomme/kord ger mer stabilitet. Ofta kombinerar man ju detta i ett tyngre däck.
Exempelvis upplevde jag Spez Butcher Grid Trail som väldigt mycket styvare och därmed stabilare än motsvarande Maxxis i samma vikt (EXO, 60 TPI), men betydligt mindre dämpat. Edit: Detta var innan de började med sina T7/T9-gummin, så det kan möjligen ha varit på grund av hårdare gummmi också.

Specialized har bytt däcktillverkare. Nya Specialized däck är bättre dämpad och mindre styv också pga bättre stomme, inte bara ny gummi. T9 dämpar mycket bättre än T7, men nya T7 verkar identiskt med gamla T7 gummiblandning. Men fortfarande upplever jag Maxxis Exo däck som lite bättre dämpad och lite mindre styv än nya Specialized Grid Trail.

Enkelt. tycker inte dhr rullar så bra egentligen. Dissector är jag inte alls förtjust i bak. Kör rekon på mitt stigbakhjul nu och tror att ny Forekaster kan vara perfekt för vad jag letar efter, bra rull men mest troligen mer grepp än rekon men fortsatt större kantdobbar och mkt bättre grepp än ground control och speciellt wicked will.

Forekaster är dock gjort av papier-mâché och är fruktansvärt flimsigt och punkabenäget jämfört med Rekon.

Enkelt. tycker inte dhr rullar så bra egentligen. Dissector är jag inte alls förtjust i bak. Kör rekon på mitt stigbakhjul nu och tror att ny Forekaster kan vara perfekt för vad jag letar efter, bra rull men mest troligen mer grepp än rekon men fortsatt större kantdobbar och mkt bättre grepp än ground control och speciellt wicked will.
Det spelar säkert stor roll vilken typ av terräng man huvudsakligen cyklar i, men jag har verkligen aldrig stött på ett däck som rullar så dåligt att det stör mig ute i skogen. High Roller II i MaxxTerra som bakdäck på asfalt rullar bedrövligt dåligt, men det är typ enda gången ett däcks rullmotstånd stört mig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp