Den stora tråden om Radon Slide 150

Beats!

Ny medlem
Här diskuterar vi allt mellan himmel & jord som rör Radon Slide 150 :-)

2013slide150Presse_22436.jpg

http://www.radon-bikes.de/xist4c/web/Slide-150-Series-2013_id_22297_.htm

"A special bike deserves special attention: Our showpiece, the newly developed Slide 150 model, must be the most exciting new piece in the 2013 collection! The big cleaner in the novelty test in the recent edition of Mountainbike will continue the story of success the Slide series has written. For this new development, Bodo Probst came up with a complete hydroformed frame that can deflect the stress better than its predecessors. Characteristic curve, suspension travel and drive influence have also been worked on in cooperation with Fox's developers. Now, we are able to present you with the Slide 150 - a bike that has plenty of reserves in rough terrain thanks to 150 mm suspension travel, X-12 thru axles, direct mount derailleur mount and optimized weight distribution, while exceeding the already impressive climbing skills of its predecessor."

Omdömet "Outstanding" i Mountainbike Magazine http://www.mountainbike-magazin.de/mountainbikes/test-radon-slide-150-9-0.674659.2.htm

Edit: tråden får gärna vara stor, men inte bokstäverna i rubriken, tack

Senast redigerad av en moderator:
Frågor
* Är alla modellerna i Slide 150-serien lika prisvärda?

*Jag har cirka 75 cm innerbensmått och är 169 cm lång. Bör jag ha en 16":s ram eller en 18" för stigcykling (mer tekniskare åkning är planen, i takt med att jag blir duktigare)?

*Hur ofta bör man lämna in dämparna på service?

Tyska Bike testade i sitt decembet nummer slide 150, 10.0 tillsammans med 7 andra AM cyklar, bl a Canyon AL+ 9.0. Båda fick mycket bra betyg, sliden dock snäppet bättre.

Tycker helt klart 10.0 har de snyggaste färgerna av dem (svart/röd). De andra är väl sådär. Svart/blå funkar, men de hade ju kunnat gjort det bättre.

Grattis till ett fruktansvärt bra val :)
Färg är en smaksak, resten är hårda fakta som lever upp till förväntningarna. Mycket fina komponenter och låg vikt.

Nu ser vi fram emot någon [RR] när du fått cykeln. Kanske från någon del utav Högakustenleden?

Jag är lite i valet och kvalet vilken av modellerna jag ska satsa på. Tänkte vänta några veckor till innan jag bestämmer mig, så jag ser åt vilket håll ekonomin lutar åt :)
Men i början på mars lär det ju vara hög tid för en beställning!

I år verkar det vara 8.0 som är motsvarande förra årets 7.0
2012 kostade 7.0 1999EURO och i år kostar 8.0 1999EURO.
Det är även den nivån man måste gå in på för att få reverb stolpe, Talas framgaffel, Formula bromsar m.m.
Så var det även 2012 och den nivån bör man väl sikta in sig på tycker jag om man inte är väldigt hårt ekonomiskt styrd. Men det är väl ingen på detta forumet som prioriterar att SPARA pengar? ;)

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Men 8.0 är väl instegsmodellen för Slide 150?
> Det KAN man väl inte köpa ;)

Det finns en Slide 7.0 också som mer motsvarar fjolårets Slide 5.0

I övrigt så håller jag nästan med ;)

Det är freon du tänker på. Radon finn i hus byggda av blå lättbetong och är dåligt att andas in.

Sen är det rätt fräna cyklar oxå.

/T

Svetto skrev:
> Någon som kan förklara skillnaden mellan
> dämparna på 8.0 och 9.0?
> Adjust och fit tillkommer på 9.0.

Fit är dämpningen. En oljekardridge om det stavas så. I den enklare är det OB. Open Bath

Ska tydligen bli mindre påverkad av temperatur och fukt etc.

Adjust är att du har mer justeringsmöjligheter på kompretion etc.

CTD adjust står nog för CTD Trail adjust, kollahttp://www.ridefox.com/content.php?c=ctd

trail adjust betyder att man har 3 olika kompressionslägen i Trail-läget, om det är värt eller inte beror nog på hur mkt man använder trail-läget och om standardinställningen som vanliga ctd har passar en. Fler rattar är inte per automatik bättre, men ger mer inställningsmöjligheter.

Fässberg: Med 433mm kedjestag borde det finnas utrymme för offset bushings, då borde du med lite tur kunna dra av en grad på gaffelvinkeln.

Fässberg skrev:
> Mkt prylar för pengarna helt klart. Någon som
> vet om man kan flacka ut styrvinkeln?
> Lite flackare och det är köpläge!

Borde det inte gå att få på ett Angle Set från Cranc brothers,annars får du väll banka till den med en slägga(;

Någon som har hojen får gärna bekräfta, men jag tycker det ser ut att vara integrerat styrlager, och då går Angleset och Works bort.

Jag är 188 och kör 20". Perfekt om du frågar mig.
Anger lager och angle set så kan jag inget sådant. Tyvärr.

Cykeln är riktigt härlig och i mina ögon så är 8.0 mer prisvärd än 9.0.
Hellre lägga lite till och få en 10.0 om ni frågar mig.

Hittar ingen storlekstabell på deras sida med rekommenderad storlek kontra längd men gissar att jag ska ha en 18" med mina 175cm...

Geometrin är rätt kort och hög, mät på din nuvarande cykel och fundera på om det passar. Gillar du inte kombinationen kort reach och högt sadelrör är nog inte Radon ett bra val. Sänker du ändå aldrig din sadel är det däremot inga problem

Ja hamnar änna mitt i mellan.. kör en Yeti 575 -07 idag storlek M vilket ger samma hjulbas som 18", 10mm högre sadelrör, effektivt topprör 20mm längre..

Försöker jag mig på att räkna ut reach med denna länken http://bikegeo.muha.cc/ så ger det mig en reach på 403.5mm på min nuvarande hoj..

Antar att jag kör med en rätt kort och hög hoj idag. Så tror att 18" är det jag ska ha.

Jag gick upp en del i reach, och hittills är jag jättenöjd. Dessutom kan man alltid klämma på en kortare styrstam, 53mm finns ju att få tag på utan problem. För lång styrtapp däremot, nej tack.

Jag är också 175cm men gillar låga sadelrör. Gick från en Prophet i stl s som har runt 390mm reach till en Orange five med 422mm reach, och har även kört en del på Stumpy Evo i medium med 414mm reach. Runt de siffrorna tycker jag känns rätt lagom.

Jag hade nog gått på 18" men då får man sadelrör på hela 460mm så det är inte ett alternativ för mig, funkar det för dig är ju allt ok.

marran skrev:
> Jag gick upp en del i reach, och hittills är jag
> jättenöjd. Dessutom kan man alltid klämma på
> en kortare styrstam, 53mm finns ju att få tag på
> utan problem. För lång styrtapp däremot, nej
> tack.
>
> Jag är också 175cm men gillar låga sadelrör.
> Gick från en Prophet i stl s som har runt 390mm
> reach till en Orange five med 422mm reach, och har
> även kört en del på Stumpy Evo i medium med
> 414mm reach. Runt de siffrorna tycker jag känns
> rätt lagom.
>
> Jag hade nog gått på 18" men då får man
> sadelrör på hela 460mm så det är inte ett
> alternativ för mig, funkar det för dig är ju
> allt ok.

Oj, har du bytt hoj utan att skriva långa trådar om det på Happy? Går det?

Orange five är för övrigt riktigt schyssta hojar, skramliga (iaf de jag hört och kört) men bra!

Haha, jag har varit så hemlig jag kunde, men nu är det out there...

Jag har insett att de flesta inte tycker som jag eller cyklar som jag ändå. Dessutom tenderar "jag ska köpa AM-hoj som ska vara si och så"-trådar ändå alltid spåra ur till att folk postar sina egna favoriter fast de inte alls motsvarar kravspecen. Jag antar att jag är lika medskyldig till det som många andra

Edit: Vi kanske borde hålla den här tråden on topic, du får starta en "vad har marran köpt för hoj"-tråd om du vill ha all tillgänglig info och skvaller, annars kommer det nog fram tids nog ändå

Senast ändrad:
Jag hade en Slide ED 160 i strl 18 och den känndes lite kort.
Men samtidigt så kanske det blir klumpigt med en 20" om den nu är hög.
Jag är 181 cm.
Kör idag en 29a i strl L. 610mm i ö-rör. Kort styrstam. Och det funkar bra. Sänker aldrig sadeln.

Senast ändrad:
fredrick skrev:
> Jag är 188 och kör 20". Perfekt om du frågar
> mig.
> Anger lager och angle set så kan jag inget
> sådant. Tyvärr.
>
> Cykeln är riktigt härlig och i mina ögon så
> är 8.0 mer prisvärd än 9.0.
> Hellre lägga lite till och få en 10.0 om ni
> frågar mig.

Hm. Kanske får ta en funderare på en 10.0. Den väger 12,1 kg mot 8.0:ans 13,3 kg. Över ett kilo. Bara en sån sak :)

Hmm, ska Works-seten passa årets (nya) Slide, eller förra årets och årets budget-Slide? Eller allihopa?

Synd bara att inte tillverkarna har fattat bättre när det gäller gaffelvinkeln och fixar det från början.

Det var lite därför jag körde med Slide ED 160.
Den har flackare vinkel. Men det skiljer bara 1cm på fjädringen.

Med en 32mm 150 gaffel blev den grymt rolig på stig och samtidigt lätt.

fredrick skrev:
> Cykeln är riktigt härlig och i mina ögon så
> är 8.0 mer prisvärd än 9.0.
> Hellre lägga lite till och få en 10.0 om ni
> frågar mig.

Tog en dag.. Nu ser ju 10.0 ut att vara intressantast. Känns alltid som man sparar pengar om man köper den dyrare.
Har 10.0 lättare men vekare komponenter, krävs mer underhåll eller dyrare dämparservice etc?
-Måste väl finnas någon nackdel.

Tur att modellserien inte fortsätter så mycket längre..

Svetto skrev:
> fredrick skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykeln är riktigt härlig och i mina ögon så
> > är 8.0 mer prisvärd än 9.0.
> > Hellre lägga lite till och få en 10.0 om ni
> > frågar mig.
>
> Tog en dag.. Nu ser ju 10.0 ut att vara
> intressantast. Känns alltid som man sparar pengar
> om man köper den dyrare.
> Har 10.0 lättare men vekare komponenter, krävs
> mer underhåll eller dyrare dämparservice etc?
> -Måste väl finnas någon nackdel.
>
> Tur att modellserien inte fortsätter så mycket
> längre..

Haha, skönt att höra att jag inte är ensam om problemet :) Köper man det bästa på en gång så slipper man ju sukta efter nytt sen. Tänker jag...

De stora skillnaderna på 9.0 och 10 är vad jag kan se kashiblingbling på dämpare och gaffel och Crossmax st hjul, sen är det även en massa x0 istället för x9, men det märker du nog mest bara när du väger eller tittar på cykeln.

Crossmax-hjulen har vad jag förstått betydligt snabbare frihjul (fler poe) vilket gör det trevligare speciellt i långsam teknisk terräng, kashimagrejset borde göra att dämparna (framförallt gaffeln) tål att köras lite längre innan den börjar tugga i sig sina egna innerben.

Mot 8.0 får man också fler inställningsmöjligheter (CTD adjust), cartridgedämpning (FIT), betydligt fetare bromsar och allmänt lättare komponenter. Men så kostar den ju 50% mer också, det är rätt mycket. För 3000€ finns det en massa andra alternativ med mer modern geometri som kan vara värda att snegla på. Jag skulle säga att 8.0 är svårslagen, 10.0 har en massa konkurrenter och är inte ett lika enkelt val.

Tillbaka
Topp