Den tredje cykeln. HT Stål. Hilfe!

BigF

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att köpa en tredje cykel som ska fungera till vinterpendling/träning när det är för moddigt för gravelbiken och för grisigt för min FS.

Jag vill ha en HT mtb i stål och har snöat in på Kona Unit. Det som tilltalar mig där är SS,stel gaffel och plusdäck vilket borde innebära minimalt med trubbel i grisväder. Samtidigt kommer jag kanske sakna växlar?

Sedan har jag kikat lite på On One 45650B och Dee Dar men har läst lite tråkiga saker om On-One som återförsäljare.

Andra förslag välkomnas och belönas med evig kärlek.

Budget ligger på 10000kr

Senast ändrad:
BigF sa:
Jag har bestämt mig för att köpa en tredje cykel som ska fungera till vinterpendling/träning när det är för moddigt för gravelbiken och för grisigt för min FS.

Jag vill ha en HT mtb i stål och har snöat in på Kona Unit. Det som tilltalar mig där är SS,stel gaffel och plusdäck vilket borde innebära minimalt med trubbel i grisväder. Samtidigt kommer jag kanske sakna växlar?

Sedan har jag kikat lite på On One 45650B och Dee Dar men har läst lite tråkiga saker om On-One som återförsäljare.

Andra förslag välkomnas och belönas med evig kärlek.

Budget ligger på 10000kr

Verkar vara lite blandat. Min ram kom på en vecka.

BigF sa:
Paco sa:
Min Deedar kom oxå utan problem.

Vad tycker du om den? Kommer köra mest stökig stig, inte så mycket utför.

Den gör absolut inte bort sig på stökig stig. Just nu kör jag med 160mm slag och det blir lite för mycket men ska sänka till 140mm efter en sista sväng till Åre. Kan nästan garantera att den blir rappare och roligare som stigcykel då.

Har personligen aldrig haft några problem med att handla från On One/Planet-X, prisvärdare hojar är svårt att hitta och roliga att cykla på är dom också! Köpte min 45650B som ramset och byggde ihop med det som låg hemma, är klockren som lite allt i allo. DeeDar är ju mer av en modern slack enduro-ht som antagligen är rejält mer kapabel/trygg när det lutar brant utför!

viggen sa:
Har personligen aldrig haft några problem med att handla från On One/Planet-X, prisvärdare hojar är svårt att hitta och roliga att cykla på är dom också! Köpte min 45650B som ramset och byggde ihop med det som låg hemma, är klockren som lite allt i allo. DeeDar är ju mer av en modern slack enduro-ht som antagligen är rejält mer kapabel/trygg när det lutar brant utför!

Ju mer jag funderar så lutar det åt en 45650B. Hur lång är du och vilken storlek valde du? Jag ligger mellan 18" och 20"

BigF sa:
Ju mer jag funderar så lutar det åt en 45650B. Hur lång är du och vilken storlek valde du? Jag ligger mellan 18" och 20"

Jag är 186 med rätt långa ben och armar, gick på en 18 för att få en lite mindre och kvickare hoj att få med mig runt i trixat och stöket. Trivs som fisken!
zpDZiUp2_wxQI3UVmBITCep0x4kIw8epG_Qw6uh22ZxSipp95BxKmRAPbGlLBlPD0D9jlxps9fARCfhLAoazS2Vbqc3shjtM3C2s42c0NKyOwzeAI6CpS_FxUv9wYnHpJ6C8KqSfRkDMOJJvYIwXo4kFoQndA0YhOaSRncc0Uk1BbgpxhW9fiH1u3craJUAlshYXQbiGrJa8NbRhtlTIIzmcwwhktnp1y-qnE-vMnFahSlOSuUw3iiE0if7rj926KtayZStV4TrHBRetfLEPj0MCOnOdU_nfrOuRsOYWfbZ-9W2UPsY3aPqEcbeh2-pRS35-uc8cwDSqjqoy-atxRLM8OKiUdt-RuFdmCJ_ULvpYiry6bt4Nnlr65TTUTqtfje27Cte_SbYgWskKEtSB3P5Ecz3xyaagL4mI8bh80L85XcG_Q3LLxyBsYB2JWRRF9ZS0bODA6NNGRKpb5nnMyv_CWm9t8Sggdag9Oc1Kc0_tJnN3hHFP-Hy2j-JAWk0bvK6h03pIBFLs0SLG6d4SAhwDZrneRDqEo7sBRoZLkMKBaKjocGGHLx-obNe-E8y8l9UCZdk_D74q7JTuhfNdo05SMhvP_Sz5ZrUc_OrCqgDolApDHUQn=w2008-h1506-no

Tack för alla tips och råd. Jag bestämde mig slutligen för en Genesis Tarn 20. Jag hittade en till riktigt bra pris på andra sidan Nordsjön.

Bilagor

• genesis-tarn-20-2017-mountain-bike-yellow-black-EV289592-1085-1.jpg
    genesis-tarn-20-2017-mountain-bike-yellow-black-EV289592-1085-1.jpg
    72.3 KB · Besök: 15
Tillbaka
Topp